Gå til innhold

Ble sviktet av barnevernet. Oppveksten min var som en bok fra Helvete.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan få erstatning. Jeg har blitt voksen. Er i 20 årene nå. Får man ikke erstatning utenom å gå til retten osv? 

For det hadde jeg aldri klart. Å bare fortelle en liten hendelse av hva som har skjedd så ender jeg opp med grusomme mareritt i en hel uke. Jeg orker ikke å tenke på alt det grusomme. Og det er så klart så mye jeg har fortrengt og feks det var en tid som er barn normalt ville huske fordi det var traumatisk men har min hjerne bare slettet helt. 

Hvordan gå frem mot å få erstatning for dette på enklest mulig måte? 

Om det er vanskelig så kommer jeg til å la være. 

Sikkert fler som tenker på dette og har hatt det likt som meg. 

Anonymkode: 47884...03a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med advokat.

Anonymkode: 2b8dd...d12

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan få erstatning. Jeg har blitt voksen. Er i 20 årene nå. Får man ikke erstatning utenom å gå til retten osv? 

For det hadde jeg aldri klart. Å bare fortelle en liten hendelse av hva som har skjedd så ender jeg opp med grusomme mareritt i en hel uke. Jeg orker ikke å tenke på alt det grusomme. Og det er så klart så mye jeg har fortrengt og feks det var en tid som er barn normalt ville huske fordi det var traumatisk men har min hjerne bare slettet helt. 

Er erstatningen det viktigste for deg? Virkelig? Hva med annerkjennelse av ansvaret og hjelp til å bearbeide. Hjelp til å takle hverdagen og voksenlivet?

Jeg er blandt de som har fått erstatning, en av Norges største erstatninger blant tilsvarende saker og jeg lover deg at erstatningen ikke var det viktigste for meg. Det var annerkjennelsen og det å bli trodd på. Erstatningen for en tapt barndom og for et totalt ødelagt liv kan ikke gi meg noe av det tilbake.

Jeg har vanskelig for å tro at noen som er mest opptatt av erstatning er de som har hatt det verst. 

Anonymkode: 08404...844

• Liker 18
Skrevet

Det er visst ikke så lett å få erstatning. Man må bevise at man har skader (psykiske/fysiske) slik at man ikke fungerer godt i dag.

Leste nettopp om en grusom sak ang dette. Hun fikk ikke erstatning. https://www.nrk.no/rogaland/xl/monas-oppgjor-1.14269034

Kontakt en advokat, da får du riktig svar. 

Anonymkode: b00e9...f0c

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er det barnevernet du er sint på? Er det ikke foreldrene dine som satte deg til verden og hadde ansvaret for oppveksten din? Du får saksøke de.. 

Anonymkode: cf306...245

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er erstatningen det viktigste for deg? Virkelig? Hva med annerkjennelse av ansvaret og hjelp til å bearbeide. Hjelp til å takle hverdagen og voksenlivet?

Jeg er blandt de som har fått erstatning, en av Norges største erstatninger blant tilsvarende saker og jeg lover deg at erstatningen ikke var det viktigste for meg. Det var annerkjennelsen og det å bli trodd på. Erstatningen for en tapt barndom og for et totalt ødelagt liv kan ikke gi meg noe av det tilbake.

Jeg har vanskelig for å tro at noen som er mest opptatt av erstatning er de som har hatt det verst. 

Anonymkode: 08404...844

Her virker det som om du tolker litt i verste mening. Kan absolutt hende at selve erstatningen ikke er det viktigste for TS, men å bli gitt en erstatning for det manglende ansvaret blir jo en måte å erkjenne at det ble gjort grove feil.

Anonymkode: a4af9...339

• Liker 6
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter BUS. Den er i Bergen, man kontakte dem

Jeg vet ikke om de finnes i flere byer, men de er hjelper med søknader og slikt til Statens sivilrett, som har med erstatningssaker. Det er mange som har fått hjelp via dem. https://www.gulesider.no/bergen-uavhengige-sosialrådgivning-bus/133403165/bedrift

https://www.studentbergen.no/student-bergen/studentorganisasjoner/faggrupper/bergen-uavhengige-sosialradgivning-bus/

De kan kanskje hjelpe også med kontakter andre steder.

Endret av Rullestolbruker
Skrevet

Ta kontakt med en advokat og hør, du kan og søke om voldsofferskadeerstatning. Men du må anmelde foreldrene dine, for det de gjorde mot deg.

Håper du får hjelp av psykolog og, til å lære deg å leve med traumene dine.

Har selv en svært traumatisk barndom bak meg, og har fått god hjelp av psykolog. Ikke søkt om noe erstatning her.

Anonymkode: 1f6e8...2f5

• Liker 1
Skrevet

Du tenker at det er bare å sende en Mail? Klart du må rippe opp i alt på nytt. 

Anonymkode: 43427...62a

Skrevet

Jeg har fått erstatning en av de største for fosterhjemsbarn. 

Først var jeg i retten, siden lyste kommunen ut at alle som kunne ha erstatningskrav fra perioden XX - XX  kunne søke. Det gjorde jeg og ble telefonintervjuet i etterkant ( har av åpenbare grunner flyttet til en annen landsdel)  i mitt tilfelle hjalp det at flere kunne bekrefte min historie. Dog har jeg ikke fått erstatning for alt feil. Kun det som skjedde i tenårene. For meg var det følelsesladet å åpne brevet, jeg gråt i strie strømmer da jeg leste svart på hvitt: Bystyret gir enstemmig en uforbeholden unnskyldning. Jeg vet at de ikke hadde noen grunn for å føle seg skyldig men det gjorde så godt å få bekreftelsen og bli trodd. Erstatningen har jeg brukt på å gå på skole og ta den utdannelsen jeg ikke fikk tatt som ungdom. 

Anonymkode: dc18d...83b

• Liker 6
Skrevet

Før du tenker på å gå til sak bør du prioritere å få hjelp. Søksmål er en stor og slitsom prosess og selv om du har aldri så mye bevis er det ingen garanti for at saken får det utfallet du ønsker. Barnevernet kommer ikke til å forbedre seg. Overgriperne dine kommer heller ikke til å ta ansvar for det de har gjort. Samtale og kunst og uttrykksterapi er hjelpsomt for mange. Du er ikke alene 🤗 

• Liker 3
Skrevet

Få psykisk hjelp, så kan psykologen hjelpe deg med veien vidre vil jeg tro. Eller veilede deg til hva du skal gjøre. 

Anonymkode: 0f844...258

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sender deg en stor varm klem. Er lei meg på dine vegne for at du måtte gå gjennom et helvete uten at ansvarlige voksne reagerte. Bare utrolig trist!!

håper du får stor erstatning, så du kan reise, kjøpe deg hyggelige opplevelser, og i hele tatt bedre livskvaliteten som du har måtte stå for helt selv.

ikke gi deg- støtter deg helt i at noen må ta ansvar. Og siden det sannsynligvis ikke er noe å hente hos foreldrene dine, mener jeg fullt og fast at det offentlige må ta det ansvaret de lovmessig har.

du fortjener hver eventuelle krone.

For « det er hardt å ta tilbake den barndom som er tapt.»

...men ikke umulig. Vi er mange som heier på deg❤️

Anonymkode: 6b7b1...f62

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er visst ikke så lett å få erstatning. Man må bevise at man har skader (psykiske/fysiske) slik at man ikke fungerer godt i dag.

Leste nettopp om en grusom sak ang dette. Hun fikk ikke erstatning. https://www.nrk.no/rogaland/xl/monas-oppgjor-1.14269034

Kontakt en advokat, da får du riktig svar. 

Anonymkode: b00e9...f0c

Satt på dokumentaren om henne, måtte skru av etter 12 minutter fordi jeg ble så rystet. Tenk å være så grusom mot barn😫😭

Skal se resten i morgen, for jeg mener det er viktig å se det vonde også. Kan bare ikke se mer så nært leggetid. 

Endret av Tipptoppi
Skrevet

For å få erstatning av barnevernet må de ha vært inne i saken (ved å ha fått bekymringsmelding) og deretter gjort feil i sin oppfølging. Dersom barnevernet ikke visste noe kan man ikke få erstatning fra de. Men d kan man få erstatning fra kommunen feks fordi de ikke har gjort jobben sin om å melde til barnevernet. 

Prosessen i det vet jeg ikke, men i erstattningskravet vil du måtte vise til hendelsene fra din barndom så det vil uansett bli en tøff prosess

Anonymkode: 6dab4...c67

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å få erstatning av barnevernet må de ha vært inne i saken (ved å ha fått bekymringsmelding) og deretter gjort feil i sin oppfølging. Dersom barnevernet ikke visste noe kan man ikke få erstatning fra de. Men d kan man få erstatning fra kommunen feks fordi de ikke har gjort jobben sin om å melde til barnevernet. 

Prosessen i det vet jeg ikke, men i erstattningskravet vil du måtte vise til hendelsene fra din barndom så det vil uansett bli en tøff prosess

Anonymkode: 6dab4...c67

Man må også kunne vise til at det har påvirket voksenlivet. Psykisk, ufør etc. Om erstatning skal kunne utbetales må de har en «grunn» til det i form av tapt inntekt eller noe, mener jeg å ha lest.

Endret av BearMama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...