Gå til innhold

Drittlei VOKSNE folk ikke vet når/hvordan skrive å & og

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 8.11.2018 den 8.45, AnonymBruker skrev:

Ser denne feilen hos mange men også hos mange voksne. Så jeg lurer på, er folk virkelig så sløve og slurvete i skriftspråket sitt? En fyr skrev f.eks i dag «Skal vi addes på snap? Enklere og snakke der». Følte for å rette opp i han så det gjorde jeg😅 Synes nesten det er pinlig når folk gjør den tabben, vi skal jo liksom være forbilde for våre barn og hvis vi gjør den feilen kan vi ikke lære dem noe f.eks. En annen vanlig feil er at man bruke «å» når det faktisk skal være «og»...

Kan noen her forklare?🤦🏻‍♀️ Mulig jeg virker grinete i dette innlegget men blir så oppgitt over slike voksne som ikke tenker over måten dem skriver på. De må jo totalt ha strøket i norsk faget på skolen

Anonymkode: 50664...819

Man bør helst skrive 100% riktig når man skal " rette " på andre sine skrivefeil. 

Anonymkode: f611e...f76

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 8.11.2018 den 8.56, AnonymBruker skrev:

Kan jeg fint ta selvkritikk her :) 

Jeg kan fint ta selvkritikk her. Skulle det vel stå?  Setningsbygning er også viktig i vårt skriftspråk. 

Anonymkode: f611e...f76

• Liker 1
Skrevet
På 8.11.2018 den 8.45, AnonymBruker skrev:

Ser denne feilen hos mange men også hos mange voksne. Så jeg lurer på, er folk virkelig så sløve og slurvete i skriftspråket sitt? En fyr skrev f.eks i dag «Skal vi addes på snap? Enklere og snakke der». Følte for å rette opp i han så det gjorde jeg😅 Synes nesten det er pinlig når folk gjør den tabben, vi skal jo liksom være forbilde for våre barn og hvis vi gjør den feilen kan vi ikke lære dem noe f.eks. En annen vanlig feil er at man bruke «å» når det faktisk skal være «og»...

Kan noen her forklare?🤦🏻‍♀️ Mulig jeg virker grinete i dette innlegget men blir så oppgitt over slike voksne som ikke tenker over måten dem skriver på. De må jo totalt ha strøket i norsk faget på skolen

Ha,ha, tuller du? Ved en kjapp gjennomlesning fant jeg 5-6 feil + en setning som ikke virkelig overdriver konsekvensene av å ikke vite om man skal bruke og eller å. 

Anonymkode: 0efb6...b9a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ha,ha, tuller du? Ved en kjapp gjennomlesning fant jeg 5-6 feil + en setning som ikke virkelig overdriver konsekvensene av å ikke vite om man skal bruke og eller å. 

Ikke ikke virkelig, men virkelig :fnise:

Skrevet

En enkel måte å tenke på for å få og/å riktig, er å oversette til engelsk. 

"Jeg liker å lese og skrive."

"I like to read and write."

På engelsk faller det seg helt naturlig for oss fordi de to ordene, som tross alt har helt forskjellig betydning, også lyder forskjellig i talespråket. Vi ville aldri forvekslet dem der, fordi de er så ulike. To = å, and = og. Verre er det faktisk ikke. :)

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Sheltay Retrac skrev:

En enkel måte å tenke på for å få og/å riktig, er å oversette til engelsk. 

"Jeg liker å lese og skrive."

"I like to read and write."

På engelsk faller det seg helt naturlig for oss fordi de to ordene, som tross alt har helt forskjellig betydning, også lyder forskjellig i talespråket. Vi ville aldri forvekslet dem der, fordi de er så ulike. To = å, and = og. Verre er det faktisk ikke. :)

Nå har det seg slik at det er veldig mange som ikke akkurat utmerker seg i engelsk, heller. Det er flust av dem på KG.

Skrevet

Var en av de som irriterte meg over skrivefeil jeg også, og kan reagere nå også, men det er jo mennesker som sliter med språk, som andre sliter med matte og annet. Verre er det ikke. Ingen irriterer seg over at en ikke er god i fysikk, er det vel?

Det som irriterer meg er journalister med skrivefeil. Det forekommer oftere enn jeg liker det, og en må lese nor tre ganger for å skjønne hva de har skrevet på grunn av flere kommafeil.

Jeg kan også reagere på overdreven bruk av emojier. Det kan ta vekk litt av seriøsiteten om innlegget faktisk handler om alvorlige ting, og det er krydret med gråteemoijjer. Syns voksne folk bør begrense bruken av de sånn generellt. Greit iblant, men nå skjønner jo ikke folk hverken ironi eller humor uten at en understreker det med passende emojjer. Rar utvikling.

Anonymkode: 5b71d...080

Skrevet
32 minutter siden, Mystic woman skrev:

Nå har det seg slik at det er veldig mange som ikke akkurat utmerker seg i engelsk, heller. Det er flust av dem på KG.

Så positiv da. 😄

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er en av de som irriterer seg grenseløst over skrivefeil. Men jeg lager ikke egne tråder om det.

Når det gjelder og/å feil, så er grunnen til at man ikke klarer dette at de høres for like ut. Da må man lage seg huskeregler som hjelper til med å skille dem fra hverandre.

OG brukes for å binde sammen to ledd  - spise og gå. Så når du skal lage setningen "Skal vi gå ... spise" og lurer på om det skal være å eller og: tenk at det er to hele setninger i stedet. "Skal vi gå" / "Skal vi spise". Her skal det være og når du gjør dette om til en setning: "Skal vi gå og spise?".

Å brukes som infinitivs merke - altså å gå, å spise osv. "Nå skal vi ut for ... gå". Eller "Her, ta deg noe ... spise". Dette er to forskjellige setninger og kan ikke bindes sammen til en uten at de skrives helt om. Her skal det altså være å: "Nå skal vi ut for å gå" - "Her, ta deg noe å spise".

Skrevet
17 minutter siden, Sheltay Retrac skrev:

Så positiv da. 😄

Jeg mente ikke ditt innlegg. Du skriver uklanderlig.

Skrevet
På ‎08‎.‎11‎.‎2018 den 8.45, AnonymBruker skrev:

Ja, vi skal liksom være forbilder for våre barn, men da lærer vi ikke våre barn at det er greit å hakke på andre for hver minste lille feil, man lærer dem at ingen er perfekte og alle kan gjøre feil. Ingen er like og det må vi respektere, både voksen og barn.  

Tror de aller fleste prøver å skrive mest mulig korrekt og man forstår som regel det de fleste skriver selv med små feil her og der. Ser på det som et større problem at enkelte irriterer seg over små ting enn noen som sliter litt med rettskrivingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...