AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #1 Skrevet 8. november 2018 Har nå, i en alder av nesten 30 år, bestemt meg for at det er på høy tid å få kontroll på økonomien, og ikke leve fra lønnslipp til lønnslipp, som jeg har gjort frem til nå. Men jeg tror jeg trenger litt hjelp? Jeg er gift, men har ingen barn. Har heller ingen god jobb, og samlet får jeg og mannen min utbetalt mellom 25 og 30 000 hver måned. Vi har faste utgifter på rundt 18 000, men skal prøve å få dette ned, kanskje ved å skifte strømleverandør og lignende. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg kan vite hva som er billig, og om/når det er lurt å binde priser osv. (Hvorfor lærte vi ikke dette på skolen??) Det jeg trenger mest hjelp til, er forbruksutgiftene. Vil gjerne ha matbudsjettet så lavt som mulig, men samtidig ha skikkelig mat, og ikke bare nudler og supper og den slags. Kan vi, 2 voksne personer, klare oss med et matbudsjett på 2500-3000? Jeg vil tro vi har hatt utgifter på rundt 4000-4500 per måned til nå. Har også blitt veldig mye impulskjøp, og mathandling på bensinstasjon og på jobb. Skal kutte ut dette nå, og håper det hjelper på. Noen som har tips til billig mat vi kan kjøpe i større kvanta, uten at det blir dårlig? Tørrmat/hermetikk? Jeg er ingen mesterkokk, og har generelt dårlig oppfinnsomhet når det kommer til mat, så tips til billige, men mettende og enkle middager taes i mot med stor takk. Har kommet frem til følgende utgiftsposter som ikke er faste pr. mnd: Mat Klær (kjøper nesten aldri nye klær, hverken mannen min eller jeg, så denne posten er lav fra før) Personlig pleie Drivstoff Noe mer? Også, om mulig, vil jeg legge inn sparing også, om så bare noen hundrelapper i mnd. Har ingen buffer per dags dato, og kun 40 000 på bsu. Mannen har ingenting. Vi har dessverre levd uten å tenke på fremtiden, begge to, og det er jo kjempedumt, men det er ikke noe jeg kan gjøre med nå. Alt jeg kan gjøre noe med, er hvordan vi lever fremover. Og det ønsker vi å endre på nå. Bedre sent enn aldri. Noen som har noen fine tips og triks å komme med, så setter vi veldig stor pris på dette. Anonymkode: dda06...040
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #2 Skrevet 8. november 2018 Bruk denne: http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet Et matbudsjett på 2500 - 3000 kan gå, men krever kunnskap og disiplin. Lag matplan og spis rester. Mye god og mettende mat finner du om du ser litt på det veganske kjøkkenet (spe på med kjøtt du finner å tilbud). Kjøp First Price o.l. Frys ned korta i vann og bruk kontanter mot impulskjøp. Be om å få prate med banken om sparing. Se Luksusfellen og lytt til Pengerådet (podcast). Dere tjener alt for lite. Bytt jobber og vurder deltidsjobb. Husk at dette er ikke gjort på en dag. Å lære seg å forvalte egen økonomi kan ta mye tid. Ta en og en post, og lær mens du sparer. Og gratulerer deg selv for et godt initiativ! Anonymkode: 92c3c...c78 2
Grandidosa83 Skrevet 8. november 2018 #3 Skrevet 8. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruk denne: http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet Et matbudsjett på 2500 - 3000 kan gå, men krever kunnskap og disiplin. Lag matplan og spis rester. Mye god og mettende mat finner du om du ser litt på det veganske kjøkkenet (spe på med kjøtt du finner å tilbud). Kjøp First Price o.l. Frys ned korta i vann og bruk kontanter mot impulskjøp. Be om å få prate med banken om sparing. Se Luksusfellen og lytt til Pengerådet (podcast). Dere tjener alt for lite. Bytt jobber og vurder deltidsjobb. Husk at dette er ikke gjort på en dag. Å lære seg å forvalte egen økonomi kan ta mye tid. Ta en og en post, og lær mens du sparer. Og gratulerer deg selv for et godt initiativ! Anonymkode: 92c3c...c78 Helt enig. Ts: dere ligger mer eller mindre på minimums nivå nå. Selv om det er prisverdig og smart å ta kontroll på situasjonen er oppsiden ved å øke inntekten langt større. Å bruke mye tid og energi på å spare 1000kr er lite effektivt ettersom det bør være relativt lettere for dere å tjene inn 5, 10, 15.. tusen mer. Jeg forstår godt at man kan føle litt på at «toget har gått» på et visst punkt jobbmessig. Samtidig er det likevel slik at det er åpninger for stort sett alle som faktisk bruker tid og energi på å få det til. Dere må bare prøve å fokusere på dette. 2
annebanane Skrevet 8. november 2018 #4 Skrevet 8. november 2018 1) Finn ut hva alle pengene går til nå. Altså hva er deres nåværende regnskap? Finn ut hvilke poster som kan kuttes - og da spesielt deres faste. Betaler dere alt for mye for bolig? Søk på nett og sammenlign strøm- og nettleverandører for deres område. Har dere behov for tvabonnement, eller klarer dere dere med gratis streaming og kanskje ett strømmeabonnement? Har dere smågjeld som kan betales ut ved å selge noe - og som dermed reduserer utgiftene per måned? Har dere unødvendige høye transportkostnader? 2) Matbudsjettet kommer til å være stramt på 2-3000kr for to, men det kan så klart gå med god planlegging. Følg med på tilbud, lag ukesmeny og storhandle for flere dager i stedet for å gå ofte på butikken. Det fine er at mange butikker nå samler varene som er på vei å gå ut på dato. Spesielt før og rett etter helg kommer det en haug av varer i disse avdelingene til 30-80% av. Handler du mye her og bruker innen de nærmeste dagene/fryser ned, så kan dere enda spise veldig godt. Google rimelige middager. Mange tips der ute. Lager dere større kvantum som kan fryses eller spares til neste dag får dere også det generelt rimeligere per middag. Ha basisvarer som tørrvarer i hus, så har du grunnlaget for mange middager klar. 3) Bufferen er smart å få på plass ganske kjapt så dere unngår å gå i minus ved uforutsette utgifter. Som en kickstart til en buffer: er det ting dere har som ikke blir brukt som kan selges? Da kan dere bygge opp en liten buffer som dere etterhvert kan fylle på månedlig når dere ser hva det nye budsjettet er. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #5 Skrevet 8. november 2018 TS her! At vi tjener for lite er vi klar over, og har søkt på nye jobber i flere måneder allerede, da vi ønsker å flytte. Men hører ikke noe fra noen. Søker på alt jeg er kvalifisert til (som egentlig ikke er så mye), og mannen skal nå reise til andre siden av landet i en uke for å gå rundt å søke (han fikk turen i gave av foreldrene). Jeg kan ikke reise bort, for det har vi ikke råd til. Så er ikke så lett å bare bytte jobb. Per nå har vi hver vår deltidsjobb på bensinstasjon. Husleia vår er også ganske rimelig for området her, vi betaler bare 6000 i måneden. Finner ikke mye som er billigere for her vi bor. Tv og internett er inkludert i prisen. Vi har ett netflix-abonnement på deling, og har avsluttet alle andre strømme-abonnement. Vi har også gått fra å ha hver sitt spotify-abonnement, til å ha familiepakke, så sparer noen kroner der. Strøm kan vi nok sikkert klare å finne en billigere leverandør. Jeg skal gå gjennom kjøkkenskap i dag for å finne ting vi kan selge, så vi får opp en liten buffer. Skapene våre er uansett overfylt. Jeg har også en spill-konsoll jeg kan selge, da vi aldri bruker denne. Har også en del filmer og bøker jeg sikkert kan selge, men tviler egentlig på at jeg får så mye for dette. Julegavene i år blir stort sett hjemmelaget, og vi gir ikke til så mange, men så klart, det blir en ekstra utgiftspost likevel. Vi har både trumf og coop, og handler stort sett kun på plasser hvor vi kan bruke dette. Har også Æ-appen, men på grunn av mye impulskjøp, er det ikke så mange fornuftige greier på topp 10-lista der. Vi har en ganske liten frys med begrenset plass, men kan selvsagt fylle opp den også. Vet vi har kjøpt mye unødvendig mat, og har vært alt for dårlig til å kontrollere impulskjøp, og vet vi kan kutte ned mye ved å kutte ut junkfood, snop og brus. Vi var i en periode veldig flink å storhandle og se på tilbud, men har blitt dårligere på dette i det siste. Pleier dog alltid å sjekke hvilke tilbud som kommer i butikkene vi handler. Eneste jeg ikke får sjekket, er kiwi, som av en eller annen grunn ikke har kundeavis på nett? Vi pleier å ta storhandelen på coop obs, og benytter oss av både kuponger og tilbud. Men kan så klart bli flinkere også her. Takk for mange tips! Anonymkode: dda06...040
annebanane Skrevet 10. november 2018 #6 Skrevet 10. november 2018 På 8.11.2018 den 16.14, AnonymBruker skrev: TS her! At vi tjener for lite er vi klar over, og har søkt på nye jobber i flere måneder allerede, da vi ønsker å flytte. Men hører ikke noe fra noen. Søker på alt jeg er kvalifisert til (som egentlig ikke er så mye), og mannen skal nå reise til andre siden av landet i en uke for å gå rundt å søke (han fikk turen i gave av foreldrene). Jeg kan ikke reise bort, for det har vi ikke råd til. Så er ikke så lett å bare bytte jobb. Per nå har vi hver vår deltidsjobb på bensinstasjon. Husleia vår er også ganske rimelig for området her, vi betaler bare 6000 i måneden. Finner ikke mye som er billigere for her vi bor. Tv og internett er inkludert i prisen. Vi har ett netflix-abonnement på deling, og har avsluttet alle andre strømme-abonnement. Vi har også gått fra å ha hver sitt spotify-abonnement, til å ha familiepakke, så sparer noen kroner der. Strøm kan vi nok sikkert klare å finne en billigere leverandør. Jeg skal gå gjennom kjøkkenskap i dag for å finne ting vi kan selge, så vi får opp en liten buffer. Skapene våre er uansett overfylt. Jeg har også en spill-konsoll jeg kan selge, da vi aldri bruker denne. Har også en del filmer og bøker jeg sikkert kan selge, men tviler egentlig på at jeg får så mye for dette. Julegavene i år blir stort sett hjemmelaget, og vi gir ikke til så mange, men så klart, det blir en ekstra utgiftspost likevel. Vi har både trumf og coop, og handler stort sett kun på plasser hvor vi kan bruke dette. Har også Æ-appen, men på grunn av mye impulskjøp, er det ikke så mange fornuftige greier på topp 10-lista der. Vi har en ganske liten frys med begrenset plass, men kan selvsagt fylle opp den også. Vet vi har kjøpt mye unødvendig mat, og har vært alt for dårlig til å kontrollere impulskjøp, og vet vi kan kutte ned mye ved å kutte ut junkfood, snop og brus. Vi var i en periode veldig flink å storhandle og se på tilbud, men har blitt dårligere på dette i det siste. Pleier dog alltid å sjekke hvilke tilbud som kommer i butikkene vi handler. Eneste jeg ikke får sjekket, er kiwi, som av en eller annen grunn ikke har kundeavis på nett? Vi pleier å ta storhandelen på coop obs, og benytter oss av både kuponger og tilbud. Men kan så klart bli flinkere også her. Takk for mange tips! Anonymkode: dda06...040 Angående fryseren så kan dere gå ut fra tanken om å "fylle den opp med tilbudsvarer og middager dere lager i større kvantum, så spise dette og det i skapet opp før dere storhandler igjen. Da er det bare småtilbehør og en middag her og der en trenger kjøpe ekstra av. Mange ulike middager å lage av samme hovedingrediensene. Ville også ha storhandlet for uken på en rimeligere butikk om mulig, så heller utnytte seg av kun tilbudene på obs. Dette er da så klart uten at dere da må bruke unødvendig mye på transport. Og jo - mattilbud-appen er fin å bruke Det jeg ikke helt skjønner er hvordan de faste utgiftene kommer på hele 18000kr med så lav husleie? Dere har strøm, strømmetjenester - og så hva videre? Forsikring, transport og mobil er vanlig å ha under der, men hva mer legger du under faste? Kan også være litt å spare på å se om dere kan bytte til rimeligere mobilabonnoment som enda passer dere, og sjekke ulike forsikringsavtaler. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #7 Skrevet 10. november 2018 2 timer siden, Moonwalker skrev: Angående fryseren så kan dere gå ut fra tanken om å "fylle den opp med tilbudsvarer og middager dere lager i større kvantum, så spise dette og det i skapet opp før dere storhandler igjen. Da er det bare småtilbehør og en middag her og der en trenger kjøpe ekstra av. Mange ulike middager å lage av samme hovedingrediensene. Ville også ha storhandlet for uken på en rimeligere butikk om mulig, så heller utnytte seg av kun tilbudene på obs. Dette er da så klart uten at dere da må bruke unødvendig mye på transport. Og jo - mattilbud-appen er fin å bruke Det jeg ikke helt skjønner er hvordan de faste utgiftene kommer på hele 18000kr med så lav husleie? Dere har strøm, strømmetjenester - og så hva videre? Forsikring, transport og mobil er vanlig å ha under der, men hva mer legger du under faste? Kan også være litt å spare på å se om dere kan bytte til rimeligere mobilabonnoment som enda passer dere, og sjekke ulike forsikringsavtaler. Gjelden er en ganske stor post for oss. Har både gjeld til lånekassen, lån på bilen, og kredittgjeld. Så kommer strøm, nettleie, trening, mobil, foreningsavgifter og diverse andre saker i tillegg. Har også lagt inn bompenger her, for selv om det ikke er det samme beløpet hver mnd, så ligger det på ca 500 i måneden (må gjennom bomring hver gang jeg skal til/fra jobb). Anonymkode: dda06...040
annebanane Skrevet 10. november 2018 #8 Skrevet 10. november 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjelden er en ganske stor post for oss. Har både gjeld til lånekassen, lån på bilen, og kredittgjeld. Så kommer strøm, nettleie, trening, mobil, foreningsavgifter og diverse andre saker i tillegg. Har også lagt inn bompenger her, for selv om det ikke er det samme beløpet hver mnd, så ligger det på ca 500 i måneden (må gjennom bomring hver gang jeg skal til/fra jobb). Anonymkode: dda06...040 Det forklarer en del. Da ville jeg ha fokusert å bruke pengene fra eventuelle salg på å betale ned mer på den kredittgjelden. Si f.eks 70-80% gjeld og 20-30% en periode dersom du kan få inn noen kroner og dette av fra lønning. Bufferen er viktig å få opp, men kredittgjeld er enda viktigere få ned pga høye renter. Ellers lykke til! Se videre hva du kan selge, hvor du kan kutte, og hvor det trengst planlegging. Da går det nok fint 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå