AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #1 Skrevet 7. november 2018 Jeg synes det er på høy tid at privatøkonomi blir en del av matte-pensum i skolen. De har jo bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi, så hvorfor ikke den økonomien som teller som grunnmur i livet? Anonymkode: 39ed6...b03 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #2 Skrevet 7. november 2018 Det er der allerede. - gjere berekningar om forbruk, bruk av kredittkort, inntekt, lån og sparing, setje opp budsjett og rekneskap ved å bruke rekneark og gjere greie for berekningar og presentere resultata Anonymkode: bfba1...dcc 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #3 Skrevet 7. november 2018 De som sliter gjør det jo fordi de mangler disiplin. ALLE vet jo hvordan privatøkonomi fungerer på samme måte som alle vet at om man spiser som en flodhest så går man opp i vekt. Derimot er det enkelte som er så opptatt av kortsiktige gleder at de kjøper ting de ikke har råd til på kreditt, osv. Anonymkode: 9e61a...9cc
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #4 Skrevet 7. november 2018 Bare å vise noen episoder av luksusfellen så forstår og vet de hva de ikke skal gjøre 🤣 Anonymkode: 91f96...369 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #5 Skrevet 8. november 2018 Personlig økonomi kommer jo som et fag når den nye læreplanen kommer i 2020. Men ja, enig med de andre at det er mye økonomi på skolen allerede (spesielt i videregående skole). Anonymkode: 3f713...c83
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #6 Skrevet 8. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Personlig økonomi kommer jo som et fag når den nye læreplanen kommer i 2020. Men ja, enig med de andre at det er mye økonomi på skolen allerede (spesielt i videregående skole). Anonymkode: 3f713...c83 Gjør det? Fantastisk! Da har jeg visst ingenting å klage på allikevel 🤣 Anonymkode: 39ed6...b03 1
Zienna Skrevet 8. november 2018 #7 Skrevet 8. november 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som sliter gjør det jo fordi de mangler disiplin. ALLE vet jo hvordan privatøkonomi fungerer på samme måte som alle vet at om man spiser som en flodhest så går man opp i vekt. Derimot er det enkelte som er så opptatt av kortsiktige gleder at de kjøper ting de ikke har råd til på kreditt, osv. Anonymkode: 9e61a...9cc Jeg kjenner behov for å forsvare mange mot ytringer som dette! Så UTROLIG overfladisk og lite gjennomtenkt at jeg undres over om det er mulig å tenke slik i et moderne og nåtidens Norge. 4
SPOCA Skrevet 8. november 2018 #8 Skrevet 8. november 2018 Vi hadde da privatøkonomi som en egen del av økonomifaget da jeg gikk på videregående på begynnelsen av 2000-tallet? Synes det er merkelig at dette har blitt helt borte.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #9 Skrevet 8. november 2018 9 timer siden, Zienna skrev: Jeg kjenner behov for å forsvare mange mot ytringer som dette! Så UTROLIG overfladisk og lite gjennomtenkt at jeg undres over om det er mulig å tenke slik i et moderne og nåtidens Norge. Det er var i så fall et svært dårlig forsvar. Hva med å komme med faktiske argumenter istedenfor å bare angripe den du siterer? Anonymkode: f6f27...640
Daria Skrevet 8. november 2018 #10 Skrevet 8. november 2018 9 timer siden, SPOCA skrev: Vi hadde da privatøkonomi som en egen del av økonomifaget da jeg gikk på videregående på begynnelsen av 2000-tallet? Synes det er merkelig at dette har blitt helt borte. Det forsvant med Kunnskapsløftet i 2006. I Reform'94 var Økonomi og IT et eget obligatorisk fag på allmennfag - det er det faget jeg har hatt mest nytte av i dagliglivet som voksen, og jeg ha aldri skjønt hvorfor det ble fjernet fullstendig. Hvis det stemmer at noe liknende kommer tilbake er det strålende. Og nei, alle vet ikke av seg selv hvordan økonomi fungerer - det er komplisert og må læres. Jeg tror noe av grunnen til at så mange havner i økonomisk uføre er nettopp at man tar for gitt at dette er kunnskap alle voksne bare har, uten at man faktisk lærer det noe sted. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #11 Skrevet 8. november 2018 Slike ting burde jo ungdommer egentlig lære fra foreldrene sine, istden for å legge alt ansvaret over på skolen / lærerne. Foreldrene kan sette seg ned og forklare hvor mye penger som går med til forskjellige regninger eller matbutikker. Anonymkode: 330cd...973
SPOCA Skrevet 8. november 2018 #12 Skrevet 8. november 2018 1 time siden, Daria skrev: Det forsvant med Kunnskapsløftet i 2006. I Reform'94 var Økonomi og IT et eget obligatorisk fag på allmennfag - det er det faget jeg har hatt mest nytte av i dagliglivet som voksen, og jeg ha aldri skjønt hvorfor det ble fjernet fullstendig. Hvis det stemmer at noe liknende kommer tilbake er det strålende. Og nei, alle vet ikke av seg selv hvordan økonomi fungerer - det er komplisert og må læres. Jeg tror noe av grunnen til at så mange havner i økonomisk uføre er nettopp at man tar for gitt at dette er kunnskap alle voksne bare har, uten at man faktisk lærer det noe sted. Aha, skjønner! Helt enig i at det ikke er alle som forstår hvordan økonomi fungerer, helt hårreisende at det ble fjernet. Godt det kommer tilbake (om det er tilfelle). 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #13 Skrevet 8. november 2018 1 minutt siden, SPOCA skrev: Aha, skjønner! Helt enig i at det ikke er alle som forstår hvordan økonomi fungerer, helt hårreisende at det ble fjernet. Godt det kommer tilbake (om det er tilfelle). Enig, men da burde det jo komme tilbake på alle linjer og ikke bare allmenn! Noen som vet om det er planen? Anonymkode: f6f27...640
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #14 Skrevet 8. november 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: De som sliter gjør det jo fordi de mangler disiplin. ALLE vet jo hvordan privatøkonomi fungerer på samme måte som alle vet at om man spiser som en flodhest så går man opp i vekt. Derimot er det enkelte som er så opptatt av kortsiktige gleder at de kjøper ting de ikke har råd til på kreditt, osv. Anonymkode: 9e61a...9cc det er ikke så enkelt. Barn som vokser opp med foreldre som enten ikke har økonomisk styring selv, eller foreldre som aldri har lært ungene sine om økonomi. Jeg jobber med ungdom og de får ikke plutselig et aha øyeblikk der økonomisk fornuft kommer av seg selv, de må ha bistand og kunnskap. Veldig mye avhenger av foreldre, det ser jeg i omgangskretsen også. Anonymkode: 47608...9b0 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #15 Skrevet 8. november 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er ikke så enkelt. Barn som vokser opp med foreldre som enten ikke har økonomisk styring selv, eller foreldre som aldri har lært ungene sine om økonomi. Jeg jobber med ungdom og de får ikke plutselig et aha øyeblikk der økonomisk fornuft kommer av seg selv, de må ha bistand og kunnskap. Veldig mye avhenger av foreldre, det ser jeg i omgangskretsen også. Anonymkode: 47608...9b0 Også er det ikke alltid foreldrene kan gjøre så mye heller. Jeg har stålkontroll på økonomien min, er generelt flink med penger og har alltid vært det. Broren min er helt motsatt, bruker opp alt han har med en gang har får det, og hadde det ikke vært for at moren min styrer deler av økonomien hans hadde han nok hatt mye gjeld. Dette til tross for at vi har hatt en lik oppvekst, og det bare er 2 år mellom oss. Anonymkode: f6f27...640
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #16 Skrevet 8. november 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Også er det ikke alltid foreldrene kan gjøre så mye heller. Jeg har stålkontroll på økonomien min, er generelt flink med penger og har alltid vært det. Broren min er helt motsatt, bruker opp alt han har med en gang har får det, og hadde det ikke vært for at moren min styrer deler av økonomien hans hadde han nok hatt mye gjeld. Dette til tross for at vi har hatt en lik oppvekst, og det bare er 2 år mellom oss. Anonymkode: f6f27...640 Ja det har mye med personlighet å gjøre og, noen er mer impulsive enn andre. Ser det samme på mine søsken, den ene er superfornuftig med penger og har alltid vært det, den andre lever fra dag til dag. Vi har alle hatt samme oppvekst men de to er så totalt forskjellige i personlighet. Anonymkode: 47608...9b0
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #17 Skrevet 8. november 2018 Hva som er fornuftig bruk av penger er jo også individuelt og har med verdier å gjøre. Noen mener at penger skal brukes for det penger kan kjøpe ting for. Andre mener at penger er tall som egner seg best til å vokse på en sparekonto, uten at de skal bruke de. Anonymkode: 0712f...974
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #18 Skrevet 8. november 2018 En utfordring er at mange barn og ungdom må ha en form for egen økonomi når de lærer om det for at de skal se nytten av det og få til å praktisere det. Det hjelper lite å lære om lån og renter et tiår før man vurderer å ta opp lån ... Eller å lære å sette opp budsjett når mamma og pappa fortsatt betaler alt. Anonymkode: 5fbd6...546 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #19 Skrevet 8. november 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er på høy tid at privatøkonomi blir en del av matte-pensum i skolen. De har jo bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi, så hvorfor ikke den økonomien som teller som grunnmur i livet? Anonymkode: 39ed6...b03 Hvorfor skal privatøkonomi inn i matematikkfaget? Anonymkode: 47467...788
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå