AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #1 Skrevet 7. november 2018 Jeg har sett meg ut en kattunge fra en organisasjon for hjemløse dyr. Denne kattungen er 6 mnd gammel og er veldig skeptisk til fremmede mennesker. Den har så vidt begynt å hilse på menneskene hun er i fosterhjem hos. Hvor stor er muligheten for å kunne få denne trygg på mennesker generelt ? Noen erfaringer ? Jeg har mye tid til den og er kattevandt og har katter fra før (denne katten er godt vandt til alle slags fremmede katter og det er mine også). Jeg tenker at siden hun allerede er 6 mnd at det kan bli vanskligere enn med en på f.eks 2 mnd ? Anonymkode: d9b08...436
Tvist Skrevet 7. november 2018 #2 Skrevet 7. november 2018 Kan hende hun blir trygg på mennesker generelt, eller så kan det hende hun vil være utrygg på mennesker hele livet. Men hun vil nok bli trygg på deg og evt samboer om dere er rolige og har god tid.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #3 Skrevet 7. november 2018 Helt umulig å svare på. Og hvis du, TS, vet mye om katter så burde du også vite svaret. Vi tok til oss et søskenpar for mange år siden. Halv-ville, oppvokst i stort bur. Omtrent ingen kontakt med mennesker, mor var villkatt. Når vi var for å se på dem, prøvde de å gjøre seg så liten som mulig og skjule seg i et lite hjørnet av buret. Totalt menneskeskye. Vi tok dem med hjem, og var forberedt på at det kom til å ta laaaaang tid før pusebarna ville bli trygge hjemme hos oss. Fulgte alle råd. Buret ble satt på et soverom som ikke var i bruk. Alle dører til andre rom i huset åpne, slik at pusebarna kunne velge selv. Vi åpnet døra til katteburet, og gikk inn i stua. Vi trodde det ville ta uker. Etter ca. 1 time kom det et lite puseansikt til syne i døråpninga til stua. Og like etter kom det et til. Herlig syn. De tittet inn og var så nysgjerrige. Og uvant med å ha så stor plass å boltre seg på. Samme kvelden (!) var guttepusen på fanget og klar for kos. Søsteren trengte noen dager til. Men etter å ha blitt invitert inn på soverommet vårt, mellom gode dyner - og bite i 20 tær - ja, da ble hun også en kosepus. Katter er individuelle. Sånn er det bare. Noen blir fort menneskevant. Andre trenger mer tid. Noen blir det aldri. Anonymkode: 00e70...436
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #4 Skrevet 7. november 2018 Vår var ikke en kattunge, den var 10 måneder da den kom. Den lå under senga i flere uker, kom så vidt fram innimellom. Måtte sette maten der, og den turte så vidt å gå på kassa. Men med tålmodighet, høyt lesing så den lærte stemme våre å kjenne, så ble den tøffere. Nå i dag, 4 år seinere, kan en egentlig ikke tro den var så skeptisk! Anonymkode: f78fb...9ce
Drakan Skrevet 7. november 2018 #5 Skrevet 7. november 2018 Selv har jeg vært krisehjem for katteunger De første pusene jeg hadde var livredd folk da de hadde bodd med noen som ikke var helt god. (4-5 måneder gamle) Det gikk egentlig veldig fort. Jeg tvang meg ikke på dem, men de kom og ville kose ganske fort. Det viktigste er å gi pus tid, og bare vær normal å vennlig. Dyr merker om du stresser eller holder dem til fortiden, hunder er spesielt sensitive for dette. Bare møt pus som om hun aldri skulle hatt problemer. Pus blir trygg på mennesker, når pus forstår at du ikke er en vond person. Katter fra vanskelige hjem vil alltid være litt forsiktig i møte med nye mennesker, men hver katt er forskjellig. Noen er mer modig en andre, så vil sannsynligvis klare seg bedre. Den ene pussen brukte en uke før hun stolte på meg, hun var den mest sjenerte av dem. Den andre brukte to dager. Gi det tid er mitt beste råd. ^_^
_popcorn_ Skrevet 8. november 2018 #6 Skrevet 8. november 2018 tid, tid, tid 😛 Har tre stykk, alle adoptert og var veldig skeptisk. Første brukte noen få uker (han kom fra fosterhjem), nr to ble adoptert rundt 4 måneder gammel (jeg var fosterhjem nr 3 og endte med å adoptere), og er nå over to år og fortsatt skeptisk til fremmede. minstejenta var helt panisk da hun kom (jeg var første fosterhjem), det tok vel 4-5 måneder før hun begynte "løsne", og da skjedde alt fort, nå elsker hun mennesker, og synes fremmede er spennende. Men som jeg ser, dersom dine katter frafør er trygge, og snille, så vil det kunne hjelpe MYE! Kattungen vil nok være skeptisk til deg i starten, kanskje noen uker, deretter vil det nok begynne løsne. Jeg ville ha begrenset besøk litt i starten bare. Fortiden til pus kan spille stor rolle også, er det født ute, eller inne? Om den ble født ute, når ble den fanget inn?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #7 Skrevet 8. november 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt umulig å svare på. Og hvis du, TS, vet mye om katter så burde du også vite svaret. Vi tok til oss et søskenpar for mange år siden. Halv-ville, oppvokst i stort bur. Omtrent ingen kontakt med mennesker, mor var villkatt. Når vi var for å se på dem, prøvde de å gjøre seg så liten som mulig og skjule seg i et lite hjørnet av buret. Totalt menneskeskye. Vi tok dem med hjem, og var forberedt på at det kom til å ta laaaaang tid før pusebarna ville bli trygge hjemme hos oss. Fulgte alle råd. Buret ble satt på et soverom som ikke var i bruk. Alle dører til andre rom i huset åpne, slik at pusebarna kunne velge selv. Vi åpnet døra til katteburet, og gikk inn i stua. Vi trodde det ville ta uker. Etter ca. 1 time kom det et lite puseansikt til syne i døråpninga til stua. Og like etter kom det et til. Herlig syn. De tittet inn og var så nysgjerrige. Og uvant med å ha så stor plass å boltre seg på. Samme kvelden (!) var guttepusen på fanget og klar for kos. Søsteren trengte noen dager til. Men etter å ha blitt invitert inn på soverommet vårt, mellom gode dyner - og bite i 20 tær - ja, da ble hun også en kosepus. Katter er individuelle. Sånn er det bare. Noen blir fort menneskevant. Andre trenger mer tid. Noen blir det aldri. Anonymkode: 00e70...436 Jeg skrev jo aldri at jeg vet så mye om katter ? Men jeg er vandt til katter, har hatt katt hele livet, alle kattene jeg har og har hatt er og har vært trygge på amdre mennesker og noen helt fantastiske personligheter. Jeg har hatt 1 godt voksen katt i "fosterhjem" en gang som hadde blitt misshandlet, den kom seg hos meg etter 3 uker og vi to kom overrens. skulle egentlig ha henne, men etter 3 mnd så kom den fortsatt ikke overrens med de kattene jeg hadde fra før. Hun var litt slem imot mine og det var generelt dårlig stemning med knurring og fresing så fort hun så dem. så fant derfor et nytt hjem uten andre kattetr til henne som hun har det kjempe fint hos. Jeg ba etter erfaringer først og fremst. Men takk for at du delte din erfaring Anonymkode: d9b08...436
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #8 Skrevet 8. november 2018 4 timer siden, _popcorn_ skrev: tid, tid, tid 😛 Har tre stykk, alle adoptert og var veldig skeptisk. Første brukte noen få uker (han kom fra fosterhjem), nr to ble adoptert rundt 4 måneder gammel (jeg var fosterhjem nr 3 og endte med å adoptere), og er nå over to år og fortsatt skeptisk til fremmede. minstejenta var helt panisk da hun kom (jeg var første fosterhjem), det tok vel 4-5 måneder før hun begynte "løsne", og da skjedde alt fort, nå elsker hun mennesker, og synes fremmede er spennende. Men som jeg ser, dersom dine katter frafør er trygge, og snille, så vil det kunne hjelpe MYE! Kattungen vil nok være skeptisk til deg i starten, kanskje noen uker, deretter vil det nok begynne løsne. Jeg ville ha begrenset besøk litt i starten bare. Fortiden til pus kan spille stor rolle også, er det født ute, eller inne? Om den ble født ute, når ble den fanget inn? Ja, mine katter er verds tryggeste og snille imot andre dyr, både andre katter og hunder. Og de elsker fremmede, det er såå spennende og de går tilogmed rett opp på fanget til fremmede for å få kos. Fortiden til denne pusejenta er at hun ble funnet i skogen sammen med mor og de andre søsknene ca 9 uker gammel. Har deretter vært i et fosterhjem og er nå 6 mnd. Hun er vandt til menneskene hun bor hos, men ikke fremmede enda. Anonymkode: d9b08...436
_popcorn_ Skrevet 9. november 2018 #9 Skrevet 9. november 2018 20 hours ago, AnonymBruker said: Ja, mine katter er verds tryggeste og snille imot andre dyr, både andre katter og hunder. Og de elsker fremmede, det er såå spennende og de går tilogmed rett opp på fanget til fremmede for å få kos. Fortiden til denne pusejenta er at hun ble funnet i skogen sammen med mor og de andre søsknene ca 9 uker gammel. Har deretter vært i et fosterhjem og er nå 6 mnd. Hun er vandt til menneskene hun bor hos, men ikke fremmede enda. Anonymkode: d9b08...436 Da vil det nok ta ganske kort tid før hun finner seg til rette Du vil være fremmed for henne i noen dager, deretter er du jo ikke fremmed lengre. Det kan godt hende hun vil være reservert for besøk av fremmede en stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå