Cr@sh Skrevet 25. mars 2005 #1 Skrevet 25. mars 2005 Noen som interesserer seg for bøker i crossover-sjangeren? Har selv vært borti Den Mørke Materien, Harry Potter og Ringenes Herre (selvfølgelig), og hørt om Tidshjulet... Noen har også tipset meg om Vindens Skygge. Kan den karakteriseres som crossover (stusser litt etter hva jeg har hørt om boka - men har ikke leste den ennå)? Hva legger dere i begrepet crossover? Hva er forskjellen på crossover og fantacy? Og kanskje noen kan anbefale meg noe god lektyre?
Gjest en gjest Skrevet 26. mars 2005 #2 Skrevet 26. mars 2005 Crossover: der man binder nåtid/virkelighet med en annen verden. F.eks. Harry Potter Fantasy: der alt foregår i en annen verden/annen virkelighet, og det er ingen kontakt med vår verden/virkelighet. F.eks. Ringenes Herre Tidshjulet er å anbefale. Riftwar Saga av Raymond Feist. A Song of Ice and Fire av George RR Martin. Shannara-serien av Terry Brooks. Belgarion-serien av David Eddings. Vindens skygge? av hvem?
Gjest Chrizzy Skrevet 26. mars 2005 #3 Skrevet 26. mars 2005 Vindens skygge? av hvem? Av Carlos Ruiz Zafòn. Vet ikke om den tillhører den kategorien, har bare lest 30-40 sider, men det kan virke litt eventyrsk eller fantastisk ja
Gjest en gjest Skrevet 26. mars 2005 #4 Skrevet 26. mars 2005 Ok. Har ikke lest noe av hans bøker. Måtte bare spørre hvilken forfatter det var, da jeg leser de fleste fantasybøkene på engelsk. Det er ikke alle titler som blir oversatt like logisk til norsk. Er den bra?
Gjest Chrizzy Skrevet 26. mars 2005 #5 Skrevet 26. mars 2005 Har lest så lite enda, men den virker veldi veldi bra, det jeg har lest til nå "bergtar meg", tror jeg skal hoppe i sengen og lese videre snart
Gjest Chrizzy Skrevet 26. mars 2005 #6 Skrevet 26. mars 2005 Men jeg burde lese mer engelsk, merker at jeg får litt problemer med engelske bøker og dikt, selv om jeg ligger på en sterk 5 i engelsk, skjønner det ikke helt, kanskje det er en vanesak
Grooo Skrevet 27. mars 2005 #7 Skrevet 27. mars 2005 Jeg er veldig glad i Den Mørke Materien, har startet på dem for andre gang nå og kjøpte den første på engelsk også slik at jeg kan lese litt i den og litt i den norske. Jeg er virkelig elendig på å lese engelsk, så jeg må ha den norske tilgjengelig for å forstå sammenhengene i blandt... Vil tipse om A Song of Ice and Fire jeg også selv om jeg ikke har lest dem selv. Men jeg har hørt mye bra om dem fra brukere i biblioteket som har bedt meg kjøpe dem inn. Gi rapport hvis du leser dem da du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå