Gå til innhold

Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse type borderline

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har fått diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse type borderline? Hvordan fikk dere diagnosen og hva sliter dere med?

Jeg har gjennomgått SCID-II med behandleren min og jeg fikk da beskjed om at jeg scoret på borderline personlighetsforstyrrelse og at jeg også hadde trekk fra unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg har ennå ikke fått diagnosen satt, men jeg kjenner meg igjen i en del av den - spesielt det med en følelse av tomhet, dårlig impulskontroll og manglende identitetsfølelse. Det jeg der i mot ikke kjenner meg igjen i tendens til å bli involvert i intense og ustabile relasjoner og trusler om selvskading. Jeg føler heller ikke at jeg svinger ofte eller har store svingninger i humøret. 

Jeg er redd jeg kanskje får diagnosen også er den feil da jeg har hørt at mange blir møtt dårlig av helsepersonell. 

Anonymkode: 47fbe...db6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har faktisk ikke hørt om noen som har fått en slik diagnose uten å ha de karakteristiske humørsvingningene, men det går vel ann. Dog er jo emosjonell instabilitet og ustabile forhold svært karakteristiske symptomer for denne lidelsen. 

Du trenger ikke å være redd for å få diagnosen. Selv har jeg diagnosen, og jeg opplever ingen problemer med å bli tatt seriøst av helsevesenet. Helsepersonell er som regel hyggelige mot meg, og jeg har heller ikke opplevd noen negative holdninger overfor diagnosen min. Det er heller ikke et problem for meg å få innleggelse i ekstra vanskelige perioder, og jeg var nylig innlagt i 3 uker. Jeg blir møtt med forståelse, og har fått relativt god hjelp. 

Anonymkode: 1f1ae...78b

Skrevet

Det går an å ha borderline personlighetsstruktur uten å ha selve personlighetsforstyrrelsen. 

Anonymkode: 88044...c40

Skrevet

Jeg har både fått diagnosen, og blitt kvitt den igjen. Fikk den av en psykolog da jeg var tidlig i 20 åra og skikkelig ustabil.

Anonymkode: 2fcbb...5fd

Skrevet

Man må ikke ha alle trekkene for å få diagnosen. Jeg har riktig nok slitt med selvskading, men aldri truet noen med det eller gjort det for å "straffe" noen eller for å bevise hvor vondt jeg har det. Det har skjedd når jeg har vært alene hjemme og fått det så vondt at jeg ikke har holdt ut. Jeg har klart å ta kontroll over dette nå da så anser det med selvskading som et tilbakelagt kapittel. Jeg har vært i ustabile relasjoner, men det er ikke jeg som har vært ustabil. To voldelige relasjoner hvor ene varte i mange år (psykisk vold) og andre i en måned (fysisk vold), og ett kort et som egentlig bygde på at vi begge var i rusen. Var egentlig det forholdet bestod av. Jeg går ikke fra å forgude en person og så til neste øyeblikk nærmest hate personen. 

Men jeg sliter som deg med stor tomhetsfølelse, ensomhetsfølelse og store problemer med å fungere alene og i hverdagen. Tilbakevendende depresjoner og har tidligere slitt med selvskading og suicidalitet. Ikke minst har jeg vært institusjonsavhengig og jeg knytter meg alt for mye til den jeg er sammen med før eksempel. Blir avhengig. 

Jeg har asperger syndrom og rusavhengighet i tillegg. Det har tatt lang tid å bli rett diagnostisert da, men målet er jo å bli frisk fra personlighetsforstyrrelsen. Rusavhengig kommer jeg alltid til å være, men målet er jo å fortsette å være nykter rusavhengig. 

Jeg har møtt både veldig god hjelp i systemet, men også blitt satt mye i bås og stigmatisert. Da jeg fikk diagnosen så var det slik og sånn jeg skulle behandles. Det tok tid før de skjønte at jeg ikke kunne behandles "etter boken", men etter at de faktisk så MEG og ikke diagnosen så har det blitt bedre. Møter enda noen skjær i sjøen, men jeg er nå i en prosess hvor jeg er bedre enn bare for et halvt år siden. Håper det fortsetter slik. 

Skrevet

Skjønner ærligtalt ikke hva du mener: man kan fint score ganske høyt på trekk fra Emosjonelt ustabil PF uten å ha diagnosen. Poenget med testen er jo å se om du går over diagnosegrensen for personlighetsforstyrrelse på den eller andre personlighetstrekk.

Anonymkode: c7793...74a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...