AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #21 Skrevet 7. november 2018 3 minutter siden, mimoe skrev: Nei nei nei. IKKE lot han spille. Jeg tenkte som deg, 8 år, spillte det hos andre, alle andre hadde det, forholdsvis uskyldig... Men ingen sa til meg hvor AVHENGIGHETSSKAPENDE det spillet er. Livet ble snudd fullstendig på hodet, alt gutten ville var å spille. Ingenting annet betydde noe. Det var krangling og hyling hver bidige dag. Kunne ikke gjøre lekser, ikke spise middag, ville ikke p trening, til familie eller venner. PS4 ble solgt for 2 mnd siden, kommer IKKE tilbake, for å si det sånn... Men den aktive glade gutten vår er endelig tilbake 🙂 Dette er jeg ikke redd for. Her er det strenge regler om spilletid, og de følges uavhengig av hvor uenig han skulle være i det. Han vet også at rop, hyl, kasting av kontroller etc fører til at han ikke får spille neste gang det er spilletid. Han har hatt andre spill han har engasjert seg i, og han har vært motvillig til å skru av men han vet svært godt hva reglene her er og han følger dem. Det har heller aldri vært noe problem med å følge daglige rutiner som trening og besøk etc fordi i hans verden er det ikke et alternativ å droppe dette. Dersom et barn på 8 blir så avhengig som du beskriver så hadde jeg sett på de andre aspektene i livet hans og prøvd å finne ut hvorfor barnet heller ville isolere seg og være i fred for verden. Noen har jo også en personlighet som gjør at de blir lettere avhengig av ting enn andre. TS. Anonymkode: 171a2...fc5 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #22 Skrevet 7. november 2018 Men jeg vil gjerne vite om de andre avhengighetsskapende virkemidlene som er i spillet som ble nevnt før her.. TS. Anonymkode: 171a2...fc5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #23 Skrevet 7. november 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du virker veldig oppegående og fornuftig, og du skal selvsagt aldri akseptere at barnet driver med ting du ikke er komfortabel med. Problemet er at mange foreldre krisemaksimerer og har mange vrangforestillinger om gaming. Glad du har et reflektert syn på saken😊 Anonymkode: 2fd37...030 Takk, det var hyggelig sagt! Anonymkode: 171a2...fc5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #24 Skrevet 7. november 2018 Kjære mor, Svar fra enn mann og en gamer... jeg spiller riktignok ikke fortnite, men mange andre online skytespill. Er far til to barn selv. Det du ikke skal bekymre deg over et i allefall ikke aldersgrensen som er på 12 år. Jeg har gamet gjennom mange år og vet hva dette innebærer. Sån sett er det ikke noe galt i at en 8 åring spiller fortnite.. det er ett artig spill. Joda, skyting inn i bildet, men herregud det hadde super mario 3 også for 20 år siden og alle 6 åringene spilte det... Fortnite er artig, veldig artig. Derfor er det populært og spesielt hos barn og ungdom. Jeg ville latt han spille med tanke på aldersgrensen. Det jeg derimot ville bekymret meg over HVOR MYE han kommer til å spille. Spillet er veldig tilltrekende og litt avhengighetsskapende. La han spille, men begrens tidsbruken forran skjermen. Ser mange mødre her reagerer på aldersgrensen... slapp helt av. Her er ett faktum: de fleste online skytespill idag har aldersgrense på 18 år... 90% av de som spiller er godt under 18 år. I hovedsak barn og ungdom. Problemet er ikke innholddt i spillene. Problemet er at det er så jævla spennende og artig at det fort kan ta mye av tiden din. Når det er sagt så er fortnite et veldig mildt spill... veldig tegneserie i forhold til de andre spiølene... Anonymkode: 85af7...1d9 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #25 Skrevet 7. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjære mor, Svar fra enn mann og en gamer... jeg spiller riktignok ikke fortnite, men mange andre online skytespill. Er far til to barn selv. Det du ikke skal bekymre deg over et i allefall ikke aldersgrensen som er på 12 år. Jeg har gamet gjennom mange år og vet hva dette innebærer. Sån sett er det ikke noe galt i at en 8 åring spiller fortnite.. det er ett artig spill. Joda, skyting inn i bildet, men herregud det hadde super mario 3 også for 20 år siden og alle 6 åringene spilte det... Fortnite er artig, veldig artig. Derfor er det populært og spesielt hos barn og ungdom. Jeg ville latt han spille med tanke på aldersgrensen. Det jeg derimot ville bekymret meg over HVOR MYE han kommer til å spille. Spillet er veldig tilltrekende og litt avhengighetsskapende. La han spille, men begrens tidsbruken forran skjermen. Ser mange mødre her reagerer på aldersgrensen... slapp helt av. Her er ett faktum: de fleste online skytespill idag har aldersgrense på 18 år... 90% av de som spiller er godt under 18 år. I hovedsak barn og ungdom. Problemet er ikke innholddt i spillene. Problemet er at det er så jævla spennende og artig at det fort kan ta mye av tiden din. Når det er sagt så er fortnite et veldig mildt spill... veldig tegneserie i forhold til de andre spiølene... Anonymkode: 85af7...1d9 Takk for svar med gode poenger! Men hva med spillet vil du karakterisere som avhengighetsskapende? Hvilke virkemidler er det som er brukt i spillet for å gjøre spilleren avhengig? Jeg ser den at hver runde varer i kort tid og man dermed får ganske rask premiering når man vinner, men jeg ser ikke de andre. Du som er gamer kan kanskje forklare dette litt nærmere? TS. Anonymkode: 171a2...fc5
Oardnji Skrevet 7. november 2018 #26 Skrevet 7. november 2018 Gutten vår på 7 spiller Fortnite og Overwatch. Ser ikke problemet, så lenge han begrenser seg og gjør andre ting enn kun pc, så hvorfor ikke tenker jeg.Han har ikke forandret oppførsel eller noe mareritt..
Oardnji Skrevet 7. november 2018 #27 Skrevet 7. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar med gode poenger! Men hva med spillet vil du karakterisere som avhengighetsskapende? Hvilke virkemidler er det som er brukt i spillet for å gjøre spilleren avhengig? Jeg ser den at hver runde varer i kort tid og man dermed får ganske rask premiering når man vinner, men jeg ser ikke de andre. Du som er gamer kan kanskje forklare dette litt nærmere? TS. Anonymkode: 171a2...fc5 Tror kanskje han tenker på lootbox ? Når du går opp i rang så får man en boks som man åpner med tilfeldige ting i...som regel noe som forandrer hvordan karakteren din ser ut. Og alle vil selvfølgelig få de mest sjeldne tingene. Evt at man vil nå førsteplass i Fortnite, en gang kommer man på 28 plass, neste kanskje 10. plass...så vil man bare fortsette til man endelig får førsteplass.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #28 Skrevet 7. november 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar med gode poenger! Men hva med spillet vil du karakterisere som avhengighetsskapende? Hvilke virkemidler er det som er brukt i spillet for å gjøre spilleren avhengig? Jeg ser den at hver runde varer i kort tid og man dermed får ganske rask premiering når man vinner, men jeg ser ikke de andre. Du som er gamer kan kanskje forklare dette litt nærmere? TS. Anonymkode: 171a2...fc5 Det som er avhengighetskapende er selve spenningen i spillet... hmmm skal prøve å forklare. Spillet handler om at 100.personer kastes ut av et fly, alle.med.fallskjerm. landskapet eller mappa er svær... da gjelder det å å finne våpen og diverse andre ting på mappa og bygge diverse ting. Det er kun en som overlever til slutt og han vinner. Thats it... ikke verre en det. Og så kan man også spille på lag da. Det som er avhengighetsskapende er selve spenningen på en måte. Det er artig 😁... alle har sin egen taktikk og sin egen plan for å vinne. Man går rundt, sniker, prøver å finne de andre og skyte dem... underveis.samler man ting og bygger bedre våpen. Mye går på taktikk. Du må nesten prøve.for å forstå. Hehe. Like gæli.når jeg prøver å forklare kona hva som er artig når jeg spiller. Det nytter ikke.... Det går fint å spille dette spillet. Det kan jeg love deg. Hvis du tenker på selve innholdet. Helt utrolig hvor.mange barn spiller dette. Men som sagt begrens tidsbruken. Det kan kanskje være en form for belønning hvis han er flink med leksene eller noe annet. Det som er greia er at gutter er gutter. Og gutter liker spill og det har dem alltid gjort. Spesielt action! Nytter ikke spørre 40 år gamle damer.på KG som aldri har hatt.en spillkonsoll i handa. Altså ikke negativt ment, men her har alle sterke meninger uten.å vite hva de prater om. Anonymkode: 85af7...1d9 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #29 Skrevet 7. november 2018 Tusen takk for alle svar, jeg skal ta de med meg inn i tankeboksen. For meg ser det ut som at dere som har spilt spillet og har sett hva det går ut på synes det er ok for en 8 åring. Mens de som er i mot ikke har særlig argumenter for det (kanskje fordi de ikke har gjort noen undersøkelser rundt spillet!) Det heller mot fortnite med restriksjoner her i huset altså, takk for alle svar! Anonymkode: 171a2...fc5 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #30 Skrevet 7. november 2018 Ups! Det utropstegnet skulle være et spørsmålstegn! Var på ingen måte meningen å fremstå så aggressiv 😆 Anonymkode: 171a2...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #31 Skrevet 7. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for alle svar, jeg skal ta de med meg inn i tankeboksen. For meg ser det ut som at dere som har spilt spillet og har sett hva det går ut på synes det er ok for en 8 åring. Mens de som er i mot ikke har særlig argumenter for det (kanskje fordi de ikke har gjort noen undersøkelser rundt spillet!) Det heller mot fortnite med restriksjoner her i huset altså, takk for alle svar! Anonymkode: 171a2...fc5 La gutten kose seg. Men selvsagt begrensunger. Ikke la det gå ut over det sosiale, trening eller noe slikt. Spesielt skole. Litt spilling er ikke gæli. Han må ha det artig også... Synnes det er kjempebra at du setter.deg inn og undersøker selv. Super mamma! 😎 Anonymkode: 85af7...1d9 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #32 Skrevet 7. november 2018 Min tiåring for spille det en halvtime helgedagene. Da blir det en mellomting ml å ikke få lov og få spille det mye som mange andre gjør. Jeg synes det er dumt at så mange 8åringer får lov, som du skriver, og ser din utfordring. Vi holdt lenge igjen fordi vi synes skytingen osv er mer realistisk fremstilt enn i de klassiske fantasiverdene som eksempelvis skylanders Anonymkode: 42f76...013
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #33 Skrevet 7. november 2018 Gutten min begynte ikke å spille dette nå han var rundt 11- 12 år (nå er han 13 ). Jeg tror ikke han oppdaget det før da Det er ikke selve spillet jeg bekymrer meg over, men alle han snakker med/kommer i kontakt med. Han spiller mye, sikkert 2-3 timer hver dag. Men han har også tid med venner og andre fritidsaktiviteter, dette er ikke en altoppslukende aktivitet. Selv om spill er en stor hobby. Vi har gaming-pc stående på hovedplan i huset vårt, dvs vi hører samtaler og har ett innsyn med hva han driver med på nett. Enn så lenge, er det et kompromiss vi alle er fornøyd med. Det er helt uaktuelt å ha egen pc bak lukket dør på rommet som 13 åring her. Anonymkode: 23b0b...a3f 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #34 Skrevet 8. november 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette spillet er jo så populært nå, og jeg har lenge nektet min sønn å spille det siden han er 8 år og aldersgrensen på spillet er 12. Saken er den at han spiller det hos kompiser og alle de nærmeste kompisene hans får lov å spille dette spillet (vet dette fordi jeg har spurt guttene selv). Så nå lurer jeg på om jeg er for strengt og kanskje kan la han spille dette spillet allikevel? Anonymkode: 171a2...fc5 Jeg har 3 gutter på 8, 11 (straks 12) og 13 år. De to eldste spiller Fortnite. Han på 11 år fikk det når han hadde fylt 11. Det er uaktuelt at 8-åringen får spille et slikt spill før han er 11-12 år selv om han maser fælt på det. Heldigvis får ingen av vennene hans heller lov. Selv om grafikk m.m. er realtivt snill i Fortnite, så er dette et "krigespill" og strategispill. Spillet går ut på en eneste ting: Hvordan raskest mulig drepe alle andre. En stor del av spillet går på å kommunisere med andre og spille på lag. 8-åringer er ikke modne for sånt. De forstår ikke konsekvenser av hva som blir sagt og gjort i løpet av et slikt spill. De blir også lett veldig hektet på slike spill. det er mye enklere å snakke med en 11-12 åring om konsekvenser rundt et slikt spill. anbefaler ellers å bruke barnevakten.no som anmelder alle nye spill som kommer med tanke på barn og aldersgrenser. Anonymkode: 69f6b...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #35 Skrevet 8. november 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har gaming-pc stående på hovedplan i huset vårt, dvs vi hører samtaler og har ett innsyn med hva han driver med på nett. Enn så lenge, er det et kompromiss vi alle er fornøyd med. Det er helt uaktuelt å ha egen pc bak lukket dør på rommet som 13 åring her. Anonymkode: 23b0b...a3f Enig i denne. Det er vitkig å følge med på hva barna faktisk gjør og sier mens de spiller. Anonymkode: 69f6b...a7f
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #36 Skrevet 8. november 2018 Fortnite kommer ikke i vårt hus, før gutten har blitt 12 år! Jeg må ærlig talt si at jeg stadig blir forundret over hvor opptatt vi foreldre er over hva «alle» andre gjør i stedet for å bestemme hva som er riktig for vårt barn. På foreldremøte på skolen ble det fortalt at fortnite tok over mye av fokuset på skolen, skapte mobbe situasjoner, de lekte fortnite, de ble målt i nivå i spillet og utestengelse hadde blitt et problem. Ønsket fra de fleste foreldre var at dette spillet ikke skulle spilles, og at aldersgrense burde overholdes. Jeg er ikke noe fan av at sånt skal bestemmes på foreldremøte, men i dette tilfellet er jeg enig. Når skal foreldre ta tilbake makten over hvordan man skal oppdra og grensesette for sitt barn? Det er svært enkelt å si ja til alt barnet vil, svært vanskelig å si nei men noen ganger må man det. TS jeg har faktisk gitt beskjed til foreldre til mitt barns venner at sønnen min ikke får spille det spillet. Og det har gått veldig bra, har fått tilbakemelding om at de skulle ønske at de aldri hadde tillatt det selv.... Anonymkode: 8b089...6b6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #37 Skrevet 8. november 2018 Barnet mitt på 10 synes Fortnite er kjedelig. Det er ikke alle barn som liker det. Anonymkode: 99053...989
Nevod Skrevet 8. november 2018 #38 Skrevet 8. november 2018 9-åringen her i huset får lov til å spille. Ikke noe voldelig spill. Det er jo også veldig fin barnevakt. Junior spiller opp mot ca. 5 timer i hverdag og nærmere 10 i helg, så ikke noe problem å få alenetid. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #39 Skrevet 8. november 2018 5 minutter siden, Nevod skrev: 9-åringen her i huset får lov til å spille. Ikke noe voldelig spill. Det er jo også veldig fin barnevakt. Junior spiller opp mot ca. 5 timer i hverdag og nærmere 10 i helg, så ikke noe problem å få alenetid. Ironisk? Anonymkode: 99053...989
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #40 Skrevet 8. november 2018 Min 8 åring har nylig fått lov, etter at vi har sagt nei en stund. Han får kun spille det på pappas pc så tilgangen er ganske begrenset. Og faren spiller det som regel med han. Det spilles ikke ofte. Jeg syns det er helt greit. Men han får ikke "frie tøyler" sånn som med minecraft. Anonymkode: 19c34...9f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå