AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #1 Skrevet 7. november 2018 Dette spillet er jo så populært nå, og jeg har lenge nektet min sønn å spille det siden han er 8 år og aldersgrensen på spillet er 12. Saken er den at han spiller det hos kompiser og alle de nærmeste kompisene hans får lov å spille dette spillet (vet dette fordi jeg har spurt guttene selv). Så nå lurer jeg på om jeg er for strengt og kanskje kan la han spille dette spillet allikevel? Anonymkode: 171a2...fc5
Ild Skrevet 7. november 2018 #2 Skrevet 7. november 2018 Har du prøvd spillet selv? Ville ikke latt en 8åring få lov. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #3 Skrevet 7. november 2018 Akkurat nå, Ild skrev: Har du prøvd spillet selv? Ville ikke latt en 8åring få lov. Nei jeg har ikke prøvd det, men jeg har lest om det og sett endel YouTube filmer om spillet, blant annet filmene til en som kaller seg ninja. Tenker bare at han spiller det hos kompiser, og det er nesten alt de snakker om i gjengen og da føler jeg meg litt prinsipprytter som skal blånekte på et spill som han har sett og spilt hos andre og spiller hos andre på jevnlig basis. TS Anonymkode: 171a2...fc5
Missy77 Skrevet 7. november 2018 #4 Skrevet 7. november 2018 Du er IKKE for streng!!! Det er en grunn til at dette spillet har 12-årsgrense! Min 12-åring fikk lov til å spille det nå i år. Men 9-åringen får absolutt IKKE lov. Selv om de fleste guttene på trinnet visst spiller det.... Jeg får bare være den kjipe mammaen. Men det de andre mødrene som lar sine 8-/9-åringer spille dette har opplevd, er at barna deres blir altfor opphengt i dette spillet og faktisk blir frekkere, har mareritt osv. Slik at de prøver å begrense spillingen av dette spillet.... 3
Missy77 Skrevet 7. november 2018 #5 Skrevet 7. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei jeg har ikke prøvd det, men jeg har lest om det og sett endel YouTube filmer om spillet, blant annet filmene til en som kaller seg ninja. Tenker bare at han spiller det hos kompiser, og det er nesten alt de snakker om i gjengen og da føler jeg meg litt prinsipprytter som skal blånekte på et spill som han har sett og spilt hos andre og spiller hos andre på jevnlig basis. TS Anonymkode: 171a2...fc5 Har dere foreldrene god kommunikasjon dere imellom? Hos oss har vi åpen dialog om temaer som dette. Og vi er blitt enige om at når guttene er på besøk hos hverandre så spiller de ikke dette (såfremt ikke alle de som er der får lov å spille hjemme også).
PhilosopherSe7en Skrevet 7. november 2018 #6 Skrevet 7. november 2018 Her er det helt uaktuelt at 8-åringen i hus får lov å spille Fortnite. Hva som gjør at du i utgangspunktet ikke lar ham få lov å spille det? 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #7 Skrevet 7. november 2018 Spillet har innebygd ganske kraftige avhengighetsskapende virkemidler som kan være vanskelige å håndtere for et yngre barn. Det er ikke bare eksponering av vold. Min 8-åring får ikke spille, hjemme eller hos kompiser som får. Synes foreldre som gir etter er forferdelig slappe. Anonymkode: b8b15...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #8 Skrevet 7. november 2018 Ikke noen spilling her. Anonymkode: 5dffb...122 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #9 Skrevet 7. november 2018 Kommer an på hvordan barnet er. Det er ikke spillet i seg selv eller det grafiske som er problemet. Problemet er alle menneskene man kan komme i kontakt med via chat og discord/teamspeak, og der er feks Starstable mye mer risikabelt enn Fortnite. Jeg gamer selv og gjør opptak av alt som skjer når gutten spiller. Han vet også at han bare har lov å snakke med kompisene på nett(avlytter selvsagt ikke hva han og kompisene prater om), med mindre det er in-game strategiske spørsmål. Å vise ungene nettvett og hvilke farer som er online er viktig. Fortnite i seg selv er et greit spill i mine øyne. Anonymkode: 2fd37...030 11
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #10 Skrevet 7. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spillet har innebygd ganske kraftige avhengighetsskapende virkemidler som kan være vanskelige å håndtere for et yngre barn. Det er ikke bare eksponering av vold. Min 8-åring får ikke spille, hjemme eller hos kompiser som får. Synes foreldre som gir etter er forferdelig slappe. Anonymkode: b8b15...5d4 Hvilke virkemidler sikrer du til her? Har snakket med de andre foreldrene men de synes dette spillet er greit siden det ikke er blod og ikke særlig realistisk, regner da med at de heller ikke opplever endring av adferd eller mareritt siden de tillater spillet. Jeg kan ikke bestemme at de ikke kan spille dette spillet når min sønn er der, jeg kan ikke bestemme hva andre foreldre gjør i eget hjem og å nekte han å dra dit på besøk er ikke aktuelt da jeg ikke vil skille han mer ut fra gruppen enn han allerede er (fordi han er den eneste som ikke har spillet hjemme) TS. Anonymkode: 171a2...fc5 1
Gjest ewzp0xo3hlgove Skrevet 7. november 2018 #11 Skrevet 7. november 2018 Jeg tror det kan komme mye positivt ut av å la barnet spille Fortnite, da det er en fin anledning til å gi barnet litt nettvett. Volden i spillet er tegneserieaktig, og barn klarer fint å skille fantasi og virkelighet. Det er også en viktig faktor at mange havner utenfor sosial når de ikke er med og spiller med andre i klassen.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #12 Skrevet 7. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvilke virkemidler sikrer du til her? Har snakket med de andre foreldrene men de synes dette spillet er greit siden det ikke er blod og ikke særlig realistisk, regner da med at de heller ikke opplever endring av adferd eller mareritt siden de tillater spillet. Jeg kan ikke bestemme at de ikke kan spille dette spillet når min sønn er der, jeg kan ikke bestemme hva andre foreldre gjør i eget hjem og å nekte han å dra dit på besøk er ikke aktuelt da jeg ikke vil skille han mer ut fra gruppen enn han allerede er (fordi han er den eneste som ikke har spillet hjemme) TS. Anonymkode: 171a2...fc5 Du virker veldig oppegående og fornuftig, og du skal selvsagt aldri akseptere at barnet driver med ting du ikke er komfortabel med. Problemet er at mange foreldre krisemaksimerer og har mange vrangforestillinger om gaming. Glad du har et reflektert syn på saken😊 Anonymkode: 2fd37...030 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #13 Skrevet 7. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på hvordan barnet er. Det er ikke spillet i seg selv eller det grafiske som er problemet. Problemet er alle menneskene man kan komme i kontakt med via chat og discord/teamspeak, og der er feks Starstable mye mer risikabelt enn Fortnite. Jeg gamer selv og gjør opptak av alt som skjer når gutten spiller. Han vet også at han bare har lov å snakke med kompisene på nett(avlytter selvsagt ikke hva han og kompisene prater om), med mindre det er in-game strategiske spørsmål. Å vise ungene nettvett og hvilke farer som er online er viktig. Fortnite i seg selv er et greit spill i mine øyne. Anonymkode: 2fd37...030 Dersom han får spillet så vil settings være på private og innstillinger settes slik at han kun kan snakke med de på vennelisten (som da vil være disse kompisene og kun dem). Dette er visst ganske enkelt å fikse, i hvertfall på ps4 som vi har. TS. Anonymkode: 171a2...fc5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #14 Skrevet 7. november 2018 Hva med å spille det sammen med han? Da kan du selv se hvordan det er, og hvordan han takler å spille det. Her får guttungen på 8 lov til å spille det, og vi har spillt sammen flere gang. Skjønner godt at de synes det er artig! Han spiller også plant vs zombies, og det synes jeg faktisk nesten er «verre» med blod og gørr (og jada, jeg VET at det i Fortnite skal forestille ekte mennesker, men grafikken gjør det mye mindre ekte enn i plants, og den har aldersgrense 6 år) Det er bare tull og fjas at ungene blir frekkere av spillet i hvert fall😂 Det er de i så fall fra før av... Nei, synes man godt kan sette seg inn i det ungene gjør, i stedet for å nekte plent på noe man ikke vet noe om! Er sikker på at flere lar ungene se film med høyere aldersgrense også.... Anonymkode: a5b26...498 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #15 Skrevet 7. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom han får spillet så vil settings være på private og innstillinger settes slik at han kun kan snakke med de på vennelisten (som da vil være disse kompisene og kun dem). Dette er visst ganske enkelt å fikse, i hvertfall på ps4 som vi har. TS. Anonymkode: 171a2...fc5 Da kan ikke jeg se noen god grunn til å nekte han det. Han kjenner jo allerede spillet godt og det er en viktig aktivitet i gjengen. Anonymkode: 2fd37...030 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #16 Skrevet 7. november 2018 Her får storesøsken over 11 lov, men ikke 8-åringen! Anonymkode: b80c0...ffc
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #17 Skrevet 7. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med å spille det sammen med han? Da kan du selv se hvordan det er, og hvordan han takler å spille det. Her får guttungen på 8 lov til å spille det, og vi har spillt sammen flere gang. Skjønner godt at de synes det er artig! Han spiller også plant vs zombies, og det synes jeg faktisk nesten er «verre» med blod og gørr (og jada, jeg VET at det i Fortnite skal forestille ekte mennesker, men grafikken gjør det mye mindre ekte enn i plants, og den har aldersgrense 6 år) Det er bare tull og fjas at ungene blir frekkere av spillet i hvert fall😂 Det er de i så fall fra før av... Nei, synes man godt kan sette seg inn i det ungene gjør, i stedet for å nekte plent på noe man ikke vet noe om! Er sikker på at flere lar ungene se film med høyere aldersgrense også.... Anonymkode: a5b26...498 Jeg føler jeg har satt meg godt inn i spillet med både lesing og diverse YouTube videoer, og jeg er enig i dine poenger. Men så er det dette med aldersgrensen da, og dersom vi ignorerer denne aldersgrensen, hva skal vi si når han vil vi skal ignorere flere av dem mtp andre spill og filmer? Jeg synes ikke spillet i seg selv er så ille og jeg skjønner hvorfor det er morsomt, men det er jo tross alt et skytespill med inngående kunnskap om våpen og hvilket våpen som er best i hvilken situasjon osv, og det mener jeg igjen er upassende for en 8 åring å engang tenke på. Nei, jeg er virkelig splittet her.. Anonymkode: 171a2...fc5 1
Gjest mimoe Skrevet 7. november 2018 #18 Skrevet 7. november 2018 Nei nei nei. IKKE lot han spille. Jeg tenkte som deg, 8 år, spillte det hos andre, alle andre hadde det, forholdsvis uskyldig... Men ingen sa til meg hvor AVHENGIGHETSSKAPENDE det spillet er. Livet ble snudd fullstendig på hodet, alt gutten ville var å spille. Ingenting annet betydde noe. Det var krangling og hyling hver bidige dag. Kunne ikke gjøre lekser, ikke spise middag, ville ikke p trening, til familie eller venner. PS4 ble solgt for 2 mnd siden, kommer IKKE tilbake, for å si det sånn... Men den aktive glade gutten vår er endelig tilbake 🙂
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #19 Skrevet 7. november 2018 1 minutt siden, mimoe skrev: Nei nei nei. IKKE lot han spille. Jeg tenkte som deg, 8 år, spillte det hos andre, alle andre hadde det, forholdsvis uskyldig... Men ingen sa til meg hvor AVHENGIGHETSSKAPENDE det spillet er. Livet ble snudd fullstendig på hodet, alt gutten ville var å spille. Ingenting annet betydde noe. Det var krangling og hyling hver bidige dag. Kunne ikke gjøre lekser, ikke spise middag, ville ikke p trening, til familie eller venner. PS4 ble solgt for 2 mnd siden, kommer IKKE tilbake, for å si det sånn... Men den aktive glade gutten vår er endelig tilbake 🙂 Da er det du som har sviktet, ikke spillet eller ungen. Rart majoriteten av spillere har kontroll. Anonymkode: 2fd37...030 7
Gjest mimoe Skrevet 7. november 2018 #20 Skrevet 7. november 2018 Hvordan sviktet jeg? Jeg har ikke sagt at han fikk det som han ville. Han måtte gjøre lekser, spise middag, gå på trening og besøk. Men alt ble en kamp, absolutt alt. Jeg gav meg aldri, men jeg ble totalt utslitt. Dessverre vet en aldri hvilke barn som er i faresonen for å bli avhenginge. De fleste klarer seg greit, men noen gjør ikke. Som min. En 8 åring har ikke alltid forutsetningen for å forstå hva som er best, de vil gjøre det som er gøy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå