Gå til innhold

Nå må vi få inn psykisk helse i skolen!

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg er veldig for å få inn psykisk helse i skolen. Barn og unge trenger å vite; for de rundt som er rammet og for de som selv sliter. Det er så trist; for det er så mange som har det så vanskelig når de er unge, og vi trenger å få dette inn som fag for å spre kunnskaper om temaet. Mange ungdom sitter alene med det; så sammenligner de seg med andre de ser i sosiale medier. I følge undersøkelser rapporterer flere om angst og depressive plager. Jeg tror det å få faget inn i skolen kan være med å forebygge mye; ungdom kan få hjelp før det går så langt, det kan bli en fin måte å dele personlige erfaringer i klassen og få folk til å åpne seg. Det burde blant annet være mer fokus på mobbing, utestenging, drikkepress, kroppspress, forventninger/krav, rus, seksuelle krenkelser, vold- men også på mestring. Hva kan man gjøre når livet går i mot? Hvordan kan man takle nervøsitet før det går over til angst? Hvordan kan man hjelpe en venn med selvmordstanker? Hvor kan man henvende seg i kriser? Hvordan forhindre mobbing? Så må vi snakke om at vi alle er forskjellige, at alle har samme rett til å ta plass, at vi er verdifulle for den vi er, at kroppen er finest naturlig og det at det er viktig å være kritisk til det man hører og leser; at ingen har et perfekt liv, men at det er vanskelig å være menneske og at vi alle trenger å hjelpe og også å motta hjelp i løpet av livet, at det ikke må være en skam å ha det vondt: men at det er helt forståelig at livet har sine bølgedaler. At noen kanskje trenger ekstra hensyn, og hva som er forskjell på sykdom og normale livsbelastninger. Generelt, hvordan å ha det bra med seg selv og de rundt. 

Noen som er enige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som om det ikke allerede er det... 

Anonymkode: cd5ad...4b6

• Liker 4
Skrevet

Er jo allerede en god del av dette!  

Anonymkode: c0363...812

• Liker 2
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som om det ikke allerede er det... 

Anonymkode: cd5ad...4b6

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo allerede en god del av dette!  

Anonymkode: c0363...812

Hva mener dere? Hvor er fokuset på psykisk helse i dagens skolesystem? 

Skrevet
1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Lurer jeg på og. 

Anonymkode: bc4a3...798

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Jegskulleønskeat skrev:

Du må gjerne lese læreplanen, både generell del, læringsplakat og kompetansemål. Til å være en ikke målbar ferdighet er det allerede ganske mye fokus på det å bli et gangs menneske som klarer å orientere seg i verden med stabil psyke. Selvhevdelse, omsorg og inkludering er viktige verdier skolen skal formidle. 

Hvis mer skal inn i skolen - hvem betaler? Skal vi ha flere timer og dermed flere lærere eller skal noe ut? Hva skal ut? Eller hvor skal pengene komme fra? Vi jobber allerede mye på dugnad fordi arbeidstida ikke strekker til. 

Hilsen lærer

Anonymkode: e55d1...555

• Liker 3
Skrevet

Dere som etterlyser ting - har dere lest årsplanene til barna deres? Sosial halvårsvurdering? Engasjert dere som klassekontakter? Laget vennegrupper? Lest læreplanen? Lokale nedbrutte mål? Skolens satsningsområder? 

• Liker 5
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne lese læreplanen, både generell del, læringsplakat og kompetansemål. Til å være en ikke målbar ferdighet er det allerede ganske mye fokus på det å bli et gangs menneske som klarer å orientere seg i verden med stabil psyke. Selvhevdelse, omsorg og inkludering er viktige verdier skolen skal formidle. 

Hvis mer skal inn i skolen - hvem betaler? Skal vi ha flere timer og dermed flere lærere eller skal noe ut? Hva skal ut? Eller hvor skal pengene komme fra? Vi jobber allerede mye på dugnad fordi arbeidstida ikke strekker til. 

Hilsen lærer

Jeg synes vi burde få flere timer. Timer hvor det kun snakkes om fysisk helse- evt kan man ha en uke med gym og neste med psykisk helse- dele opp faget slik at det blir fokusert på det mentale og ikke bare det fysiske.

Skrevet
3 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg synes vi burde få flere timer. Timer hvor det kun snakkes om fysisk helse- evt kan man ha en uke med gym og neste med psykisk helse- dele opp faget slik at det blir fokusert på det mentale og ikke bare det fysiske.

Hvorfor dele det opp når det er nær sammenheng mellom fysisk og psykisk helse. De er ikke adskilt og bør heller ikke skilles i undervisningssammenheng. Bedre å lære elevene å se at de henger sammen og at det ene kan påvirke det andre - og omvendt.

Med det sagt lærer man allerede en del om psykisk helse i skolen. Les læreplanene. På videregående kan man også velge psykologi 1 og 2 som valgfag. Og på Verdensdagen for psykisk helse pleier det å være et opplegg med fokus på psykisk helse.  

Anonymkode: 416ef...e34

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Mye av dette er alt integrert i hva en jobber med i skolen.

Jeg vil i grunn påstå, at det er mye mer fokus på og tidsbruk omkring det du kaller psykisk helse - enn hva det er om fysisk helse. 

Klasser har alt tema om mobbing, div. sosialt press i ungdomstid, nettmobbing, hvem en kan søke hjelp hos osv osv.

Det en ikke har på samme måte - er opplæring i hva som er vanlige fysiske symptomer for sykdommer en bør ha allmennkunnskap, hvordan en skaffer seg legehjelp, hva er akutt, hva kan vente osv. Hvordan en skal håndtere egenpleie ved vanlige sykdommer osv. Det forventes det at en skal lære av foreldre, eller finne ut av selv.

Hvorfor forventer en ikke det samme om psykisk helse? 

Det er faktisk ikke skolens oppgave, å lære elever absolutt alt som skal til for å ta vare på seg selv, generell oppdragelse osv. 

Anonymkode: ab50b...2d3

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg tror det er lenge siden du var på skolen selv. Alle har erfaringer gjort som elev. Det gjør dem ikke til skoleeksperter av den grunn. Du kan mene ting om institusjonen, ja, men prøv nå iallefall å sette deg inn i temaet først.  Hvordan fungerer skolen? Hva er pålagt og hva er frivillig? Hva koster penger og hvem betaler? Hva forventes av resultater? Hvordan kan resultatene måles i pilotprosjekt? 

Skolen er blitt ganske forandret på bare 10 år og ekstremt forandret på 20. 

• Liker 1
Skrevet

Det bør nok bli litt mer fokus på psykisk helse, men det bør absolutt ikke bli et eget fag. Jeg gikk ut av vg3 i fjor, og vi hadde ikke en eneste time dedikert til psykisk helse. Jeg visste ikke engang at "vanlige" mennesker gikk til psykolog da jeg begynte på videregående. Jeg visste også svært lite om psykiske lidelser. Da jeg selv fikk bipolar lidelse i vg1 tok det meg lang tid før jeg innså at det faktisk gikk ann å få hjelp. Jeg gikk til fastlegen fordi jeg mistenkte vitaminmangel eller lignende (hadde depresjon på dette tidspunktet), men det endte opp med at hun henviste meg til psykolog. Jeg hadde ingen anelse om at fastleger hadde noe med psykisk helse å gjøre, ei heller visste jeg at å gå til psykolog var et alternativ. 

Så jeg tror litt mer fokus på psykisk helse kan være fornuftig, gjerne litt generelt om ulike psykiske lidelser (gruppevis, f.eks 5 min om psykoselidelser, 5 min om affektive lidelser osv) og hvordan man kan få hjelp. I tillegg til hvordan man eventuelt kan hjelpe en venn som sliter. Mer enn det trenger man ikke å vite, og det vil gjerne holde med et par samlinger vedrørende dette ila et skoleår. Jeg tror nok at det finnes skoler som gir elevene slik informasjon, men på skolen jeg gikk på (en skole man må nesten ha 5 i snitt for å komme inn på) lærte vi ingen verdens ting om psykisk helse, med mindre man valgte psykologi som valgfag. Jeg valgte heller fysikk, og der lærte vi innlysende nok om newtons lover i stedet for. 

Anonymkode: e4429...c3e

Skrevet

Jeg tror mange av dere som etterlyser ting henger litt etter når det gjelder nyheter eller at dere ikke har vært i skolesystemet på flere år, fordi det er allerede snakk om å få inn fag som livsmestring, folkehelse, personlig økonomi og medborgerskap inn i den nye læreplanen som kommer i 2020.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6n7578/naa-skal-elevene-laere-seg-livsmestring-og-personlig-oekonomi

Anonymkode: 5f4b1...7d1

• Liker 1
Skrevet

Jeg går på skole nå, er mye fokus på dette. Irriterende mye faktisk. 

Anonymkode: bdc64...a97

• Liker 3
Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er lenge siden du var på skolen selv. Alle har erfaringer gjort som elev. Det gjør dem ikke til skoleeksperter av den grunn. Du kan mene ting om institusjonen, ja, men prøv nå iallefall å sette deg inn i temaet først.  Hvordan fungerer skolen? Hva er pålagt og hva er frivillig? Hva koster penger og hvem betaler? Hva forventes av resultater? Hvordan kan resultatene måles i pilotprosjekt? 

Skolen er blitt ganske forandret på bare 10 år og ekstremt forandret på 20. 

Da må man enten kutte ned på enkelte fag eller et annet fag må ut (f.eks nynorsk). Når man leser nyeste studier på hvor mange unge som sliter med angst og depresjon har det økt helt katastrofalt i omfang. Angstlidelser blant jenter har økt vel 40% bare på få år. Hva med å ha faget psykologi som obligatorisk fra ungdomsskolen f.eks? Faget psykologi favner jo veldig bredt, alt fra rusmisbruk, spiseforstyrrelser til kunnskap om hvordan hjernen vår fungerer. Hva som koster penger og hvem som betaler betyr vel lite i det store og hele når vi ser på hvor mange unge som sykmeldes, blir uføre og som generelt sliter. Hva mener du med målbarhet- det blir jo som andre fag. Hvorfor er du så opptatt av målbarhet og kostnader?? Det er fokuset ditt? Vi hadde to stk som tok selvmord allerede på ungdomsskolen. Kanskje kunne et slikt fag med f.eks fokus på gruppesamtaler åpnet opp for at det hadde blitt mindre tabu og mer åpenhet generelt? 

Endret av miss spjåk
  • Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
2 timer siden, miss spjåk skrev:

Da må man enten kutte ned på enkelte fag eller et annet fag må ut (f.eks nynorsk). Når man leser nyeste studier på hvor mange unge som sliter med angst og depresjon har det økt helt katastrofalt i omfang. Angstlidelser blant jenter har økt vel 40% bare på få år. Hva med å ha faget psykologi som obligatorisk fra ungdomsskolen f.eks? Faget psykologi favner jo veldig bredt, alt fra rusmisbruk, spiseforstyrrelser til kunnskap om hvordan hjernen vår fungerer. Hva som koster penger og hvem som betaler betyr vel lite i det store og hele når vi ser på hvor mange unge som sykmeldes, blir uføre og som generelt sliter. Hva mener du med målbarhet- det blir jo som andre fag. Hvorfor er du så opptatt av målbarhet og kostnader?? Det er fokuset ditt? Vi hadde to stk som tok selvmord allerede på ungdomsskolen. Kanskje kunne et slikt fag med f.eks fokus på gruppesamtaler åpnet opp for at det hadde blitt mindre tabu og mer åpenhet generelt? 

Dette! Det er så viktig 

Skrevet

Og i hvilket fag vil du ha dette inni da?

Jeg er enig i at det bør innføres. Men først så må noen sett seg ned og sjekke pensum for grunnskolen. For den er alt for stor per dags dato. Fører du inn psykisk helse osv så blir det enda mer. Seksualundervisningen svikter, fordi det er 4 skoletimer med temaet. Fordi pensum er så stort som det er. 

Så før vi begynner å legg til mer, så burde noen fikse pensum.

Anonymkode: 4e48e...a44

Skrevet

Jeg er lærer på vgs. Det er mye fokus på psykisk helse, blant annet gjennom prosjektet VIP: 

https://ungsinn.no/post_tiltak/vip-veiledning-og-informasjon-om-psykisk-helse-hos-ungdom-2/

Vi har også egne prosjekter som handler om mobbing, å ta egne valg/press fra andre, besøk av helsesøster og andre fagpersoner, vi viser film, snakker om det i klassens time, har anonyme spørsmålsrunder m helsepersonell osv. 

I tillegg skal klassen min besøke den lokale helsestasjonen og få mer info der, vi leser tekster som handler om psykisk helse... kort sagt, dette er noe vi ser på som viktig. 

Anonymkode: 8d68e...7d0

• Liker 5
Skrevet

Jeg er lærer. Ungdomsskole. Vi har psykisk helse omtrent hver dag, uten å eksplisitt kalle det det.

I tillegg har vi årlig prosjekt om psykisk helse og livsmestring.

Ta deg en time og les læreplanen. 

Anonymkode: 19d3a...402

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...