Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd i en eldre 4-mans bolig i snart 3 år. Hvor jeg har hatt et godt forhold til alle naboene.

Uten å gå for mye i detalj har min ene nabo holdt på med byggearbeid de siste ukene, Jeg treffer tilfeldigvis på naboen, så jeg spurte om de skulle sende ut nabovarsel, da jeg ikke har mottatt dette. Jeg har ingenting i mot evnt utbygning, men er var for støy, å ønsker å vite hva slags arbeid som utføres og hvor lenge det varer.

Jeg ser naboen blir irritert når jeg spør. Diskusjonen pågår, å jeg prøver å forklare at jeg ønsker informasjon om hvor lenge de skal holde på. Naboen hisser seg uforventet mer og mer opp, å blir veldig høylytt. Det ender opp med at han går til personangrep, å er veldig ufin mot meg. Jeg er ikke vant til å bli snakka til på den måten, å reagerer med å legge meg helt flat, å ber om at vi kan legge det bak oss å ta hverandre i hånda som gode naboer. Toget har allerede gått hos naboen, så det var ikke aktuelt. Jeg går derfor fra situasjonen. 

Jeg sitter igjen sjokka. Vi har vært gode naboer, det har aldri vært en eneste diskusjon om noe før. Jeg kjenner han ikke godt, men gå fra å være på hils i 3 år til å plutselig klikke på meg, skjønner jeg ingenting av. Det finnes selvfølgelig to sider av samme sak, å dette er min side, men jeg kan ikke fatte hva jeg har gjort for at han skulle bli så ekkel og ubehagelig mot meg. I retrospektiv vet jeg naboen har hatt mye å tenke på, på privaten, å at jeg kan ha truffet han på en dårlig dag, men det skal ikke være mulig å reagerer slik han gjorde?

Jeg bare trengte skrive dette et sted å høre om noen andre har opplevd lignende situasjoner? 

Hilsen J 29. 

Anonymkode: 47663...3a0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge de pusser opp innvendig har du ingenting med hva de skal gjøre eller hvor lenge de holder på. De er heller ikke pliktig og sende ut nabovarsel. Utifra det slik du skriver så virker det som du har vært uhøflig her. Det er noe annet hvis de skal utvide boligen da skal naboene har varsel.

Anonymkode: 10839...c97

• Liker 6
Skrevet

Hev deg over det og gå forbi med hevet hode neste gang du ser han. Og å snakke med naboer i en 4 manns bolig om hvor lang tid man forventer at utbygging og støy pågår er vanlig folkeskikk og god naboetikette så etter hva du skriver her synes jeg ikke du har gjort noe galt. 

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge de pusser opp innvendig har du ingenting med hva de skal gjøre eller hvor lenge de holder på. De er heller ikke pliktig og sende ut nabovarsel. Utifra det slik du skriver så virker det som du har vært uhøflig her. Det er noe annet hvis de skal utvide boligen da skal naboene har varsel.

Nå står det utbygging i hovedinnlegget da. 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har naboen noe med dette dersom bråket forstyrrer i hverdagen. Hva er dette for et svar?

Anonymkode: 4b561...48c

• Liker 18
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare trengte skrive dette et sted å høre om noen andre har opplevd lignende situasjoner? 

Hilsen J 29. 

Jeg har aldri opplevd dette med en nabo, men jeg har opplevd det med fremmede, familie, venner og kjærester

Noen ganger er bare alt dritt, og man lar det går ut over noen andre uten å i det hele tatt være klar over det... Naboen din vet nok at utmerket godt at han oppførte seg som en rasstapp, og angrer nok bittert også . Antageligvis får du en flaske vin eller en unnskyldning med tiden. Som andre har nevnt "hev deg over dette". Du har ditt på det rene, og skjønner ikke naboen din såpass, så er det han som har problemer.

Synes du selv skal være stolt over at du forholdt deg saklig, og ikke eskalerte situasjonen videre! Good on you!!!:)

Endret av Beeblebrox
skriveleif
  • Liker 7
Skrevet

Du spør om han skal sende ut nabovarsel etter flere uker? Du sier at du ikke har mottatt dette. Indirekte er det kritikk du kommer med.

Hvorfor ikke heller bare spørre hvordan det går med arbeidet, og når han tror det er ferdig? 

Du åpnet denne samtalen dumt.

Anonymkode: c21c3...a7f

• Liker 10
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen J 29. 

Kaller du deg jente når du er 29?

Anonymkode: 18f44...83b

• Liker 6
Skrevet

Sånn er det å bo tett på andre. De vet mest sannsynlig ikke hvor lang tid dette tar, syntes du var ganske frekk. Så lenge de ikke pusser opp om natten har du ingenting med det...

Anonymkode: 4496f...363

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Nettvenn
  • Liker 8
Skrevet

Du fremsto som passiv aggressiv og utrolig frekk. 

Anonymkode: 74cdc...711

• Liker 4
Skrevet

TS her, takk for alle svar og innspill. Enig at jeg kan ha fremstått som passiv aggressivt når jeg spurte direkte, det er noe jeg ikke tenkte på som jeg kan ta lærdom av til en senere anledning. 

• Liker 4
Skrevet

Drit i naboen. Han hadde en dårlig dag og tok det ut over deg. Håper han skjemmes! 

Anonymkode: 99cf2...6f6

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har naboen noe med dette dersom bråket forstyrrer i hverdagen. Hva er dette for et svar?

Anonymkode: 4b561...48c

Sannheten. Her jeg bor har jeg aldri opplevd at nabo informerer de rundt seg angående oppussing i leilighet. Det har aldri jeg gjort heller. Man er faktisk ikke forpliktet og fortelle naboene om det. Men av høflighet kan man jo gjøre det hvis det er prosjekt som varer lenge. Jeg har naboer på over og under meg men de har ingenting med hva jeg gjør. 

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sannheten. Her jeg bor har jeg aldri opplevd at nabo informerer de rundt seg angående oppussing i leilighet. Det har aldri jeg gjort heller. Man er faktisk ikke forpliktet og fortelle naboene om det. Men av høflighet kan man jo gjøre det hvis det er prosjekt som varer lenge. Jeg har naboer på over og under meg men de har ingenting med hva jeg gjør. 

Kanskje man ikke er forpliktet til å gi ut varsel, men jeg tenker uansett at naboen til ts kunne ha svart henne på en ordentlig måte når hun først spurte. Det er jo ingenting i veien for å svare på det, for det går faktisk an å tenke at støy påvirker naboene rundt også!

Anonymkode: 08947...91a

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i en eldre 4-mans bolig i snart 3 år. Hvor jeg har hatt et godt forhold til alle naboene.

Uten å gå for mye i detalj har min ene nabo holdt på med byggearbeid de siste ukene, Jeg treffer tilfeldigvis på naboen, så jeg spurte om de skulle sende ut nabovarsel, da jeg ikke har mottatt dette. Jeg har ingenting i mot evnt utbygning, men er var for støy, å ønsker å vite hva slags arbeid som utføres og hvor lenge det varer.

Jeg ser naboen blir irritert når jeg spør. Diskusjonen pågår, å jeg prøver å forklare at jeg ønsker informasjon om hvor lenge de skal holde på. Naboen hisser seg uforventet mer og mer opp, å blir veldig høylytt. Det ender opp med at han går til personangrep, å er veldig ufin mot meg. Jeg er ikke vant til å bli snakka til på den måten, å reagerer med å legge meg helt flat, å ber om at vi kan legge det bak oss å ta hverandre i hånda som gode naboer. Toget har allerede gått hos naboen, så det var ikke aktuelt. Jeg går derfor fra situasjonen. 

Jeg sitter igjen sjokka. Vi har vært gode naboer, det har aldri vært en eneste diskusjon om noe før. Jeg kjenner han ikke godt, men gå fra å være på hils i 3 år til å plutselig klikke på meg, skjønner jeg ingenting av. Det finnes selvfølgelig to sider av samme sak, å dette er min side, men jeg kan ikke fatte hva jeg har gjort for at han skulle bli så ekkel og ubehagelig mot meg. I retrospektiv vet jeg naboen har hatt mye å tenke på, på privaten, å at jeg kan ha truffet han på en dårlig dag, men det skal ikke være mulig å reagerer slik han gjorde?

Hilsen J 29. 

Om byggeprosjekter ikke overgår visse mål, så har de lov å bygge uten byggetillatelse og uten nabovarsel. 

Anonymkode: 59115...325

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her, takk for alle svar og innspill. Enig at jeg kan ha fremstått som passiv aggressivt når jeg spurte direkte, det er noe jeg ikke tenkte på som jeg kan ta lærdom av til en senere anledning. 

Men hvorfor spurte du etter nabovarsel flere uker ut i oppussingen?

Anonymkode: 3bf22...90f

• Liker 1
Skrevet

Naboen din oppfattet det kanskje som kritikk når du etterlyste nabovarsel.

MEN han overreagerte noe helt enormt, og det var frekt og ufint å nekte å ta deg i hånden når du unnskyldte deg. Etter slik oppførsel hadde jeg ignorert denne drittungen til han ba om unnskyldning. Noen MÅ bare hevde seg og nekte å inngå kompromiss, og slike folk takler jeg ikke.

• Liker 3
Skrevet

Naboen oppfattet dine meldinger som det det var, nemlig kritikk. Og ikke en real sådan, men en tilslørt, passiv-aggressiv kritikk. Naboen ble, som all andre personer uten svekkede sjelsevner, irritert over dette. Og du klarte ikke å trekke deg tilbake fort nok, men fortsatte med gnålet ditt til naboen hadde god nok unnskyldning til å gjøre det han hadde lyst til fra starten, nemlig å be deg ryke og reise.

Og naboen skal ha honnør for at han når han først hadde sprukket ikke tok den feige utveien. Han opprettholdt sin posisjon som er at du bør behandles som radioaktivt avfall.

Så nå er det bare for deg å lese boligannonser. Du kan aldri mer gå ut uten å bli plaget av tanken på å møte naboen. 

Anonymkode: f963c...b36

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd noe lignende. Gikk bort til naboen fordi han holdt på å felle trær som er på min tomt. Jeg hadde ikke intensjoner om å starte en krangel eller slå meg vrang på noen måte, men ønsket å høre hva han drev på med og hvor mange trær/busker han faktisk ønsket å fjerne. 

Naboen reagerte med voldsomt sinne umiddelbart da jeg kom bort, det var nesten så jeg trodde han skulle gå løs på meg med motorsaga. Sett fra hans ståsted så tenkte han nok at jeg var i angrepsmodus og ville stoppe han, så han gikk i forsvarsmodus. Men jeg hilste pent, smilte og spurte på en så nøytral måte jeg kunne, men han var allerede sinna. 

For min del skyr jeg nå denne naboen som pesten, for han er så ekstremt egoistisk, snarsint og frekk. Men om jeg hadde bodd i en 4-mannsbolig som deg ville jeg venta et par uker, teste vannet og spørre naboen om du kan få beklage situasjonen og oppklare hva du faktisk mente. Hold det kort, og si at du forstår at det du mente kom feil ut. Da har du i alle fall spilt ballen videre. 

Er for øvrig helt enig i at det var riktig av deg å spørre, men tipper naboen din følte seg angrepet. 

Anonymkode: d796e...f41

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...