Gå til innhold

Når 2 åringer nekter å la seg vaske og tørke nedentil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 2 år som har vært mye sår nedentil. Dette begynte egentlig da hun startet i bhg i august. Ofte måtte hun smøres godt med salve fordi hun var kjemperød når hun kom hjem fra barnehagen. Tok dette opp med hun på avdelingen til barnet mitt, hun mente at avføringen hennes må ha vært veldig sur siden hun blir så fort sår. De skiftet bleier ofte på henne. JEne gangen gråt hun i hele kveld fordi hun hadde så vondt, det svir jo. Så istedenfor å vakse henne med klut og våtservietter pleide vi å sette henne i badestampen hennes. Men å smøre henne var en kamp. Hun nektet jo fordi det var sårt der nede, så måtte nesten tvinge henne. Det var fælt. Dette har skjedd en del ganger til nå og jeg har lagt merke til at hun verger seg til tørking og vasking nedentil når hun ligger på stellebordet, (for eksempel når vi skal skifte bæsjebleie), hun sier at det er «au» selv om det er ikke noe rødt der lenger. Godt mulig at hun er redd for at det skal gjøre vondt, men hvordan skal vi klare å gjennomføre dette med vasking uten å tvinge henne? Det er samme problemet i bhg, hun nekter, men vaske må man jo? Vi prøver jo å si at vi må vaske, at det er ikke au lenger osv osv, men jeg vet ikke hvor mye hun egentlig forstår eller får med seg. Noen råd? Hva bør vi gjøre? 

Anonymkode: 6df75...666

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan ta kontakt med helsesøster for å få noen gode råd. På helsestasjonen har de sikkert mye erfaring med sånne utfordringer. 

Anonymkode: 63fa9...c6a

• Liker 5
Skrevet

Ja. Kontakt med helsesøster er den beste råd,men også er du ikke bekymret om det kanskje skjer noe mer alvorlig i barnehagen. 

Jeg vet ikke,  noen ganger føler meg så lettet at jeg ikke har barn men jeg hadde blitt interresert i hvorfor problemet begynte etter at hun begynte i barnehagen ( selv om de mener at de bytter bleie ofte- hvor ofte bytter de?) Hvis bleie er byttet ofte nok, så hvorfor oppstår problemet? 

• Liker 2
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
18 minutter siden, Colgatesmilselfie skrev:

Ja. Kontakt med helsesøster er den beste råd,men også er du ikke bekymret om det kanskje skjer noe mer alvorlig i barnehagen. 

Jeg vet ikke,  noen ganger føler meg så lettet at jeg ikke har barn men jeg hadde blitt interresert i hvorfor problemet begynte etter at hun begynte i barnehagen ( selv om de mener at de bytter bleie ofte- hvor ofte bytter de?) Hvis bleie er byttet ofte nok, så hvorfor oppstår problemet? 

Det tenkte jeg også. Har det skjedd noe mer alvorlig i barnehagen barnet har reagert på?

Skrevet

Et tips, bruk inotyol når du smører, det fikser alt over natten. 

Og bhg bytter ikke ofte nok om hun blir sår, enkelt og greit. Får du avledet henne med sang eller en leke på stellebordet? 

Anonymkode: 98dca...0a4

• Liker 6
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et tips, bruk inotyol når du smører, det fikser alt over natten. 

Og bhg bytter ikke ofte nok om hun blir sår, enkelt og greit. Får du avledet henne med sang eller en leke på stellebordet? 

Anonymkode: 98dca...0a4

Inotyl er fantastisk. Jeg kalte det magisk salve. Det virket. Hun kan ha en tube i barnehagen også. Avføring er sterkt for huden. Urin også. Kan være noen barn er mer sensitive enn andre. Jenten min ble også fort rød og sår, så smurte alltid. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke det har skjedd noe sånn. Burde jeg tro noe annet? 

Sår blir hun ofte ja, men i bhg, ikke hjemme. Hjemme er hun aldri sår fordi vi tar bæsjebleier med engang. Mens i bhg kan det kanskje ta opptil 30 min og det er allerede for sent, hun er nok veldig sensitiv. 

Pga hun har vært mye sår så tror hun at hun fortsatt er sår og verger seg derfor mot å bli vasket. Ikveld da jeg la henne så forklare jeg til henne at det er viktig og vaske ellers så blir du sår og får vondt, hun begynte bare å le da jeg var bort i med kluten, det kilte litt sikkert, men jeg håper hun har nå forstått at det ikke er vondt alltid når man skal vaske. Men takk for tipset, jeg skal kjøpe en slik salve både å ha hjemme og i bhg. Håper det ordner seg.

Anonymkode: 6df75...666

Skrevet

Snakk med helsesøster..Jeg håper virkelig ikke det er tilfellet, men det kan ha andre grunner til at hun vegrer seg..

Anonymkode: 43a8a...d12

• Liker 1
Skrevet

Vet at verden er grusom altså, men syns det er trist at så mange skriker overgrep pga dette. TS har en veldig god forklaring på at jenta har litt «traumer» rundt bleiestell. Hun har vært mye sår og har fått en negativ opplevelse. Slikt kan sitte hardt i små barn og med god grunn. Det kan jo være forferdelig vondt. Huff stakkars alle barnehageansatte som blir mistenkeliggjort over en lav sko.

Snakk med helsesøster TS. De kan helt sikkert gi noen tips til hvordan dere kan komme over kneika. Kanskje belønning kan være noe? Eller kan hun få prøve å smøre seg selv? En venninne har en datter som har smurt seg selv siden hun var 2 år (meget selvstendig frøken som heller ikke skulle bli skiftet på). 

Anonymkode: 963b3...e20

• Liker 7
Skrevet

Ønsker å legge til:

Om avføringen er sur nok blir min sønn sår/rød på 5 minutter. Det går ekstremt fort. Helt naturlig at dette oppstår etter barnehagestart, de klarer ikke følge opp alle barna like fort som en foresatt i permisjon. Mange barn gjemmer seg også når de gjør i bleia. 

Inotynol er magi! Vi bruker det noen ganger forebyggende også. Virkelig vidundermiddel.  

Anonymkode: 963b3...e20

• Liker 4
Skrevet

Kan anbefale hvetekimsolje og en adermakrem som skal lage hinne. Husker ikke hva den heter. Oljen kan dere bruke i bad eller rett på huden. Blir fin og myk av den. 

Har hatt barn som ble så sår at kremen ikke festet seg på huden. Var helt grusomt. Barnet var lenge redd for at det skulle gjøre vondt når vi skiftet, men etter noen dager uten å være sår gikk det bra. Når barnet ditt er større kan du oppfordre henne til å gi beskjed til de voksne når hun har bæsjet. 

Anonymkode: 1fbc9...dbd

Skrevet

Min hadde en sånn periode i barnehagen, han kunne få en helt utrolig sur bæsj av en eller annen grunn. Fant aldri ut hvorfor, så ingen sammenheng med kostholdet og han har ikke hatt det siden bortsett fra en periode rundt den alderen. Huden ble fort kjempesår og bæsjen luktet ikke før man tok av bleia, så den ble nok ikke oppdaget med en gang. Vi smurte godt med inotyl før barnehagen og hadde tube i bhg når han var sår, så var de to stk flinke ansatte som hjalp til med stell for å få smurt. Hjemme tok vi han i dusjen og prøvde så skånsomt som mulig å få fjernet all bæsj med vann, brukte ikke klut. Det ble mye hyl, men var nødt til å få vasket det bort. Han var veldig hysterisk når han ble sår, så det ble mye ros og kos. I barnehagen begynte de å sjekke bleia ofte, og ikke bare ved lukt. 

Anonymkode: 28077...763

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...