Tuti Skrevet 7. november 2018 #1 Skrevet 7. november 2018 Hunden er blanding av portugisisk vannhund, puddel og border collie. Han er 18 kg, aktiv og glad. For to netter siden begynte han å ikke sove om natta, ser ut av vinduet hele tiden og roer seg ikke ned. På dagen også, piper han og virker lei seg. Andre ting som har vært litt rare i det siste er at han slikker munnen hele tiden, tilbringer ganske mye tid under bordet, rister litt oftere på hodet. Når vi er ute på tur så virker han glad som vannlig Vi tar han ut 4-5 ganger daglig, alt går han minst 2-3 timer på tur hver dag. Han spiser og driker som normalt. Men han hyler og bjeffer hvis vi lar han være hjemme alene (noe han ikke gjorde før). Vi har vært hos veterinæren i dag og de sjekket han ut, men fant ikke noe. Litt bakgrunn info om meg: jeg er gravid i uke 39. Jeg pleide å ha hunden på kontoret hver dag men nå har jeg vært hjemme i permisjon i flere uker. Har noen av dere noen lignede erfaring eller ide hva dette kan være?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #2 Skrevet 7. november 2018 Løpetid i nabolaget? Anonymkode: f3648...4cf
Tuti Skrevet 7. november 2018 Forfatter #3 Skrevet 7. november 2018 ja, det kan være en mulighet. han er jo kun ett og ett halvt år gammel.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #4 Skrevet 7. november 2018 Jeg har ikke allverdens greie på hunder, men de rasene som er med i blandingen, er alle intelligente raser, så hunden trenger mye mentale stimuli. Får den det, og ikke bare tur? Anonymkode: 5a19e...008
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #5 Skrevet 7. november 2018 Puberteten. Ros når han er stille. Gå unna når han piper/bjeffer inne. Anonymkode: d6059...4dd
Tuti Skrevet 7. november 2018 Forfatter #6 Skrevet 7. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke allverdens greie på hunder, men de rasene som er med i blandingen, er alle intelligente raser, så hunden trenger mye mentale stimuli. Får den det, og ikke bare tur? Anonymkode: 5a19e...008 han har mange leker og jeg prøver å leke med ham. vi har også venner som har hunder og han leker med dem ganske ofte. vi kan sikker bli flinkere til det.
Tuti Skrevet 7. november 2018 Forfatter #7 Skrevet 7. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Puberteten. Ros når han er stille. Gå unna når han piper/bjeffer inne. Anonymkode: d6059...4dd takk for tips.
Jodaneida Skrevet 7. november 2018 #8 Skrevet 7. november 2018 7 minutter siden, Tuti skrev: han har mange leker og jeg prøver å leke med ham. vi har også venner som har hunder og han leker med dem ganske ofte. vi kan sikker bli flinkere til det. Lek er ikke nødvendigvis nok. Mentaltrening, triks, spor, agility, lydighet osv. Du har en hund blandet av tre arbeidsraser som trenger å få bruke hodet. Ballkast og lek uten mål og mening kan gjøre hunden mer stresset. Kanskje dere kan gå et kurs?
Tuti Skrevet 8. november 2018 Forfatter #9 Skrevet 8. november 2018 7 timer siden, Jodaneida skrev: Lek er ikke nødvendigvis nok. Mentaltrening, triks, spor, agility, lydighet osv. Du har en hund blandet av tre arbeidsraser som trenger å få bruke hodet. Ballkast og lek uten mål og mening kan gjøre hunden mer stresset. Kanskje dere kan gå et kurs? Du har nok rett at vi burde aktivisere ham mer. Jeg har fokusert på å ikke la ham væere hjemme alene (tatt ham meg på jobb), tatt ham på turer, sosialisert ham. Men ser nå at dette er kanskje ikke nok. Skal prøve å finne en kurs som kan aktivisere ham mer.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #10 Skrevet 8. november 2018 Jeg har en over gjennomsnittet aktiv polarhund. Dette gjør jeg når jeg trenger å aktivisere han ekstra: Godbiter; gjem godbiter overalt, i kriker og kroker, høyt og lavt. La hunden få søke etter disse. Har du hage? Gjør det samme ute, gjem godbiter overalt. Da får hunden brukt nesen og hjernen Anonymkode: f3648...4cf
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #11 Skrevet 8. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en over gjennomsnittet aktiv polarhund. Dette gjør jeg når jeg trenger å aktivisere han ekstra: Godbiter; gjem godbiter overalt, i kriker og kroker, høyt og lavt. La hunden få søke etter disse. Har du hage? Gjør det samme ute, gjem godbiter overalt. Da får hunden brukt nesen og hjernen Anonymkode: f3648...4cf Jeg har også polarhund som har vært brukt som trekkhund tidligere. Ergo; jeg har ikke sjans til å slite han ut "fysisk". Men mentalt.... gud bedre, der får han kjørt seg Jeg gjemmer godbiter, drar leverpostei bortover plenen og lar han snuse opp "premien" på egenhånd. Han elsker å se at jeg kaster godbiter for så å løpe å snuse de opp. Vi trener på sitt, dekk, bli, vent - litt partytriks osv. Trener på å være alene hjemme også. Alt er trening - og ALT er gøy! Det du nevner, TS, som jeg syns er rart at ingen andre har kommentert, er forandringen i livet til hunden. Han har tidligere vært med "der det skjer" (på kontoret osv), men siden du nå er hjemme i fødslespermisjon så er tempoet lavere og annerledes enn tidligere. Det merker hunden din - og jeg tipper han rett og slett kjeder seg mer. Ting har forandret seg. Sånn rent akutt har jeg ett godt tips for deg nå TS: Gå for nesen hans!!!! Nesen! Hunder har så sinnsykt mange flere reseptorer i nesen, og de blir ordentlig mentalt stimulert av å bruke den. Det kan gjøre at han klarer å roe seg ned hvis han får brukt den godt nok. Det kan hjelpe sånn rent akutt. Men i lengden er det nok det å gi han oppgaver som gjelder, og da er det kjempefint om du finner et kurs dere kan starte på. Lykke til med fødingen og baby - og lykke til med hunden! ❤️ Anonymkode: 1044c...87b
Tuti Skrevet 8. november 2018 Forfatter #12 Skrevet 8. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en over gjennomsnittet aktiv polarhund. Dette gjør jeg når jeg trenger å aktivisere han ekstra: Godbiter; gjem godbiter overalt, i kriker og kroker, høyt og lavt. La hunden få søke etter disse. Har du hage? Gjør det samme ute, gjem godbiter overalt. Da får hunden brukt nesen og hjernen Anonymkode: f3648...4cf jeg fyller kongeleker med leverpostei og fryser de. skal begynne å lære ham noen nye triks. takk for tips
Tuti Skrevet 8. november 2018 Forfatter #13 Skrevet 8. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også polarhund som har vært brukt som trekkhund tidligere. Ergo; jeg har ikke sjans til å slite han ut "fysisk". Men mentalt.... gud bedre, der får han kjørt seg Jeg gjemmer godbiter, drar leverpostei bortover plenen og lar han snuse opp "premien" på egenhånd. Han elsker å se at jeg kaster godbiter for så å løpe å snuse de opp. Vi trener på sitt, dekk, bli, vent - litt partytriks osv. Trener på å være alene hjemme også. Alt er trening - og ALT er gøy! Det du nevner, TS, som jeg syns er rart at ingen andre har kommentert, er forandringen i livet til hunden. Han har tidligere vært med "der det skjer" (på kontoret osv), men siden du nå er hjemme i fødslespermisjon så er tempoet lavere og annerledes enn tidligere. Det merker hunden din - og jeg tipper han rett og slett kjeder seg mer. Ting har forandret seg. Sånn rent akutt har jeg ett godt tips for deg nå TS: Gå for nesen hans!!!! Nesen! Hunder har så sinnsykt mange flere reseptorer i nesen, og de blir ordentlig mentalt stimulert av å bruke den. Det kan gjøre at han klarer å roe seg ned hvis han får brukt den godt nok. Det kan hjelpe sånn rent akutt. Men i lengden er det nok det å gi han oppgaver som gjelder, og da er det kjempefint om du finner et kurs dere kan starte på. Lykke til med fødingen og baby - og lykke til med hunden! ❤️ Anonymkode: 1044c...87b tusen takk ❤ ja, tror jeg må bruke mer tid nå til å trene og stimulere ham. han snuser veldig mye når vi er ute på tur, tror det hjelper litt. nå tar jeg ham med i bilen overalt, ser ut som om bilkjøring hjelper også. piper ikke når jeg lar ham vente i bilen alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå