me84 Skrevet 7. november 2018 #1 Skrevet 7. november 2018 (endret) Har en datter på 7 år. Nå er det 3-4 gangen skolen ringer oss pga hun ikke følger regler på skolen. Kommer ikke inn når det ringer. Kommer ikke inn i klasserommet når hun får beskjed, og ler og klarer ikke ta seg sammen når lærer snakker til hun. De er 2 -3 stk sammen når dette skjer. Vi har snakket om det opp og ned i mente. Hva som forventes og hvordan man oppfører seg på skolen. Gitt konsekvenser i form av å miste goder osv. Hun lover hver gang at det ikke skal skje igjen og at hun "ikke vet " hvorfor hun gjør det. Hun er veldig aktiv i tillegg. Noen som kan komme med noen råd til hva vi kan gjøre som funker over tid ? Har bedt om møte med skolen. Endret 7. november 2018 av me84
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #2 Skrevet 7. november 2018 At hun ler, kan vel kanskje tyde på at hun er usikker på noe.. Ikke så mange gode råd her, men ville hatt en dialog med skolen evt involvert bup. Anonymkode: 20638...5b3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #3 Skrevet 7. november 2018 Fjern absolutt alle goder og oppfordre henne til å leke med andre barn enn dette trekløveret. Anonymkode: bcefd...972
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #4 Skrevet 7. november 2018 Du nevner hun er aktiv, mener du normalt aktiv eller uvanlig mye? Anonymkode: 898a0...aad
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #5 Skrevet 7. november 2018 Hun er for liten til at konsekvensene bør komme hjemme. Det bør skolen lage en plan på der og eventuelle konsekvenser bør komme umiddelbart. Om det største problemet er at hun kommer for sent, kan feks lærer jobbe med å belønne de gangene hun kommer presis. Et klistremerke hver gang hun er presis og en større belønning når hun har samlet et visst antall klistremerker. I tillegg kan en voksen på skolen øve sammen med disse 2-3 elevene på hva de skal gjøre når de hører skoleklokken. Anonymkode: 7e5af...8cf 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #6 Skrevet 7. november 2018 Klart hun ler når hun blir snakket til. Det er typisk om man blir flau eller ukomfortabel. I stedet for å snakke til henne, kan lærer snakke MED henne. Anonymkode: 7e5af...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #7 Skrevet 7. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du nevner hun er aktiv, mener du normalt aktiv eller uvanlig mye? Anonymkode: 898a0...aad Litt vanskelig å si men mye mer aktiv enn søsteren,og har problemer med å sitte rolig. Kjeder seg fort. Men smart og oppgående. Føler hun lett lar seg drive av impulsivitet og ikke tenker seg om. Anonymkode: 23b02...393
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #8 Skrevet 7. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fjern absolutt alle goder og oppfordre henne til å leke med andre barn enn dette trekløveret. Anonymkode: bcefd...972 Det med å fjerne goder gjør vi. Men hvor lenge da , det synes jeg er vanskelig... skal hun ikke få se TV i morgen for noe hun gjorde i går og sånne ting. Føler konsekvenser bør komme i sammenheng med det som er blitt gjort før at hun skal forstå... Anonymkode: 23b02...393
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #9 Skrevet 7. november 2018 Noen barnet aktive og andre mindre aktive. La henne få være den hun er. La skole være skole og hjem være hjem så lenge hun bare er 7 år. Snakk selvfølgelig om hva som er viktig på skolen og hvorfor, men ikke straff henne for ting hun ikke får til på skolen. Dette er faktisk skolen sitt ansvar å fikse. Anonymkode: 7e5af...8cf 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #10 Skrevet 7. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun er for liten til at konsekvensene bør komme hjemme. Det bør skolen lage en plan på der og eventuelle konsekvenser bør komme umiddelbart. Om det største problemet er at hun kommer for sent, kan feks lærer jobbe med å belønne de gangene hun kommer presis. Et klistremerke hver gang hun er presis og en større belønning når hun har samlet et visst antall klistremerker. I tillegg kan en voksen på skolen øve sammen med disse 2-3 elevene på hva de skal gjøre når de hører skoleklokken. Anonymkode: 7e5af...8cf Dette mener jeg er tull! Når elevene ikke kommer inn når de skal handler dette stort sett om å teste grenser. En tlf hjem for å fortelle at hun ikke kom inn til riktig tid er mye mer effektivt enn et belønningssystem. Noen regler MÅ bare følges. Komme inn når det ringer er en av disse reglene, slett ikke vanskelig å følge heller, bare vrangskap stort sett som hindrer dette. Jeg blir helt svett av alle belønningssystemene vi lærere håndterer i løpet av en skoledag, og mange av disse er jo helt nødvenig og fungerer bra. Vi kan ikke dra inn slike systemer på ting som egentlig er bare tull og tøys. Da blir det snart uhåndterbart. En 7-åring går i andreklassen, og vet utmerket godt at når det ringer inn er regelen at vi går inn. Anonymkode: e0b72...68c 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #11 Skrevet 7. november 2018 Korleis klarer ho seg fagleg? Sterk, gjennomsnitt, svak? Kan det vere at ho kamuflerar at ho strevar med tøys? Eller at det blir for enkelt, så ho kjedar seg? Ellers er mine beste tips: gi MASSE ros når ho er flink. Høyr om kontaktlæraren har anledning til å sende ein kjapp SMS etter endt skuledag ein periode. Treng ikkje vere meir enn «👍» eller «👎», så de veit korleis dagen har vore. Om de får 👍, kan de rose ho. Samle på 👍 med ei belønning i enden. F.eks at 5 x 👍 = kino. 10 x 👍 = invitere nokre venner på taco og film. Kva som helst som fenger ho. Har hatt mange utfordrande elevar, og positive tilbakemeldingar er utan tvil det som funkar best. Dei innser stort sett at det er kjekkast for både seg sjølv og alle rundt seg om dei oppfører seg bra. Veldig bra at de tek tak i det. Ho er berre 7 år, så ho er i ein tidleg og viktig fase der ho har alle muligheter på si side. Verre om dette held fram i mange år. Svarar no med utgangspunkt i at ho er ein «normalt utfordrande elev», sidan det høyres slik ut frå HI. Lukke til, håpar det ordnar seg! Anonymkode: 7656c...1df 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #12 Skrevet 7. november 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Korleis klarer ho seg fagleg? Sterk, gjennomsnitt, svak? Kan det vere at ho kamuflerar at ho strevar med tøys? Eller at det blir for enkelt, så ho kjedar seg? Ellers er mine beste tips: gi MASSE ros når ho er flink. Høyr om kontaktlæraren har anledning til å sende ein kjapp SMS etter endt skuledag ein periode. Treng ikkje vere meir enn «👍» eller «👎», så de veit korleis dagen har vore. Om de får 👍, kan de rose ho. Samle på 👍 med ei belønning i enden. F.eks at 5 x 👍 = kino. 10 x 👍 = invitere nokre venner på taco og film. Kva som helst som fenger ho. Har hatt mange utfordrande elevar, og positive tilbakemeldingar er utan tvil det som funkar best. Dei innser stort sett at det er kjekkast for både seg sjølv og alle rundt seg om dei oppfører seg bra. Veldig bra at de tek tak i det. Ho er berre 7 år, så ho er i ein tidleg og viktig fase der ho har alle muligheter på si side. Verre om dette held fram i mange år. Svarar no med utgangspunkt i at ho er ein «normalt utfordrande elev», sidan det høyres slik ut frå HI. Lukke til, håpar det ordnar seg! Anonymkode: 7656c...1df Takk for svar. Hun er flink faglig. Raser igjennom mattelekser med null feil. Kjeder seg litt mer mer skriving men er sterk faglig og tar ting lett. Men hun sier at det er kjedelig på skolen, uten p helt klare å forklare hva hun mener med det. Skal høre med lærer om vi kan få til en slik ordning ! Har bedt om et møte. Hadde vært supert å få vite hvordan dagen har gått. Hun vil desverre ikke fortelle så mye selv. Et problem har vært at kontaktlærer har vært mye borte og med nye vikarer har det blitt mer uro og tull. Anonymkode: 23b02...393 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #13 Skrevet 7. november 2018 Skjønnar at det kan bli vanskelig om det er lite stabilt med kontaktlærar. Kjenner til utfordringa med uro når vikar er inne. Har i alle fall god erfaring med elevar som opplever tett dialog mellom heim og skule. Ein kan sjølvsagt ikkje kreve at lærar skal ringe kvar dag ein liten bagatell skjer, eller at lærar skal skrive lange avhandlingar frå kvar dag. Men ein kjapp SMS trur eg dei fleste fiksar, til trass for mange elevar og travle dagar. Om eg var vekke frå jobb ein dag, så stod det i vikarperm/ark at lærar som hadde siste time skulle sende ein SMS til foreldra til eleven/elevane vi hadde fokus på. Det gjekk heilt fint. Lurt med eit møte med lærar ja 😊 Anonymkode: 7656c...1df 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #14 Skrevet 7. november 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette mener jeg er tull! Når elevene ikke kommer inn når de skal handler dette stort sett om å teste grenser. En tlf hjem for å fortelle at hun ikke kom inn til riktig tid er mye mer effektivt enn et belønningssystem. Noen regler MÅ bare følges. Komme inn når det ringer er en av disse reglene, slett ikke vanskelig å følge heller, bare vrangskap stort sett som hindrer dette. Jeg blir helt svett av alle belønningssystemene vi lærere håndterer i løpet av en skoledag, og mange av disse er jo helt nødvenig og fungerer bra. Vi kan ikke dra inn slike systemer på ting som egentlig er bare tull og tøys. Da blir det snart uhåndterbart. En 7-åring går i andreklassen, og vet utmerket godt at når det ringer inn er regelen at vi går inn. Anonymkode: e0b72...68c Hva mener du er tull? At konsekvensene ikke blir gitt hjemme eller i hovedsak belønningssystem? Foreldre har fått 3-4 telefoner om dette, så da funger det tydeligvis ikke å ringe hjem. Hvordan ville du løst dette om barnet ikke kommer inn selv om den voksne sier at hun MÅ. Bæring, kjeft, enda flere telefoner? Eller en prikk på en gul lapp for hver gang hun kommer inn, fokus på å ta henne i noe positivt, og gi henne ti minutter ekstra friminutt om hun klarer det noen dager? Det er ikke mye arbeid for en lærer. Noen elever klarer faktisk ikke å ha oppmerksomhet og organisering til å komme seg inn etter friminutt. Da kan det være effektiv å "øve" på dette med en voksen. Det å ha voksenfølge for å øve i friminutt kan oppleves som flaut og tap av frihet, dvs konsekvens dersom det er en maktkamp man har med å gjøre. Anonymkode: 7e5af...8cf
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #15 Skrevet 7. november 2018 4 timer siden, me84 skrev: Har en datter på 7 år. Nå er det 3-4 gangen skolen ringer oss pga hun ikke følger regler på skolen. Kommer ikke inn når det ringer. Kommer ikke inn i klasserommet når hun får beskjed, og ler og klarer ikke ta seg sammen når lærer snakker til hun. De er 2 -3 stk sammen når dette skjer. Vi har snakket om det opp og ned i mente. Hva som forventes og hvordan man oppfører seg på skolen. Gitt konsekvenser i form av å miste goder osv. Hun lover hver gang at det ikke skal skje igjen og at hun "ikke vet " hvorfor hun gjør det. Hun er veldig aktiv i tillegg. Noen som kan komme med noen råd til hva vi kan gjøre som funker over tid ? Har bedt om møte med skolen. Først og fremst, hun er 7 år! Det er ikke like enkelt for en 7 åring å takle verden. Hun vet sikkert ikke hvorfor hun gjør disse tingene, akkurat som hun sier. Og jeg kan godt skjønne at en 7 åring ikke kommer inn i klasserommet når hun får beskjed om det, det kan jo være ufattelig uforståelig for en 7åring å måtte sitte i et kjedelig klasserom, når det er så mye annet spennende som foregår istedenfor. Du skriver at hun er ganske aktiv, og da passer jo ikke det å sitte rolig på en stol, gjerne bak en pult, henne. Jeg sier ikke at det er greit det hun gjør, men jeg kan godt skjønne hvorfor hun gjør det. Og det kan godt hende hun trenger litt ekstra hjelp og støtte fra skolen. Jeg opplever at skolen alt for ofte finner feil på barna, fremfor å gå i seg selv og sin måte å undervise på. For det finnes ikke en undervisningstype som passer alle barn, og da må de innimellom heller tenke litt alternativt. Anonymkode: fcca8...885 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #16 Skrevet 7. november 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst, hun er 7 år! Det er ikke like enkelt for en 7 åring å takle verden. Hun vet sikkert ikke hvorfor hun gjør disse tingene, akkurat som hun sier. Og jeg kan godt skjønne at en 7 åring ikke kommer inn i klasserommet når hun får beskjed om det, det kan jo være ufattelig uforståelig for en 7åring å måtte sitte i et kjedelig klasserom, når det er så mye annet spennende som foregår istedenfor. Du skriver at hun er ganske aktiv, og da passer jo ikke det å sitte rolig på en stol, gjerne bak en pult, henne. Jeg sier ikke at det er greit det hun gjør, men jeg kan godt skjønne hvorfor hun gjør det. Og det kan godt hende hun trenger litt ekstra hjelp og støtte fra skolen. Jeg opplever at skolen alt for ofte finner feil på barna, fremfor å gå i seg selv og sin måte å undervise på. For det finnes ikke en undervisningstype som passer alle barn, og da må de innimellom heller tenke litt alternativt. Anonymkode: fcca8...885 Takk for fint svar. 😊 Har tenkt litt av det samme. De bare sier hva hun gjør galt uten å finne måter å løse det på. Derfor vil jeg ha et møte for å finne løsninger. Er ikke bare lett å være 7 år med masse energi i kroppen og gøye ting å finne på 😣 Anonymkode: 23b02...393
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #17 Skrevet 7. november 2018 Har du.kanskje tenkt over at hun kan være smart? Altså over gj.snittet intelligent? Høyere iq en normalen. Den type oppførsel er også veldig typisk for denne type barn. Flrst trudde jeg adhd, men når du sier at hun raser gjennom leksene, er faglig flink på skolen og kan fort kjede seg på diverse skolearbeid. Utfordringen til slike barn er at skolen kan fort bli kjedlig fordi de er hele tiden ett hakk forran alle andre... da blir det fort useriøst for dem. Jeg har lest litt om denne type barn. Flere bøker. Fordi jeg var slik selv... jeg raste gjennom barneskolen, ungdomskolen, videregående og mastergrad på universitetet.. trengte aldri hjelp med.leksene.. var en av skolens flinkeste uten å måtte anstrenge meg noe særlig. Spesielt realfag... Men satan som jeg var urolig! Alltid på farten, altid noe sprell, tull og tøys. Hadde par slike tilfeller på skolen selv og foreldrene.mine.måtte komme på møte... jeg blei satt på plass med.en gang av faren min.. turte aldri å gjøre noe lignende igjen... heh oppdragelsen var litt annerledes den gangen... Mulig jeg er helt på viddene her, men det var en tanke som slo meg. Anonymkode: 33a97...f8e 1
Papirfly Skrevet 8. november 2018 #18 Skrevet 8. november 2018 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Papirfly, mod.
Anbefalte innlegg