Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp flyttet til nytt hus, og sønnen min har i den forbindelse blitt mye mer redd av seg. HAn har ikke vært husredd før, men nå er han det. Særlig når han skal sove. Etter at vi kom hit har jeg lest for han i senga hans til han sovner, ellers kommer han vandrende opp av senga etter at vi har sagt god natt. Tidligere var vi strenge med at han ikke fikk lov til å stå opp igjn etter at han hadde lagt seg, men det er vanskelig når han faktisk er redd her. Han er 3 og et halvt, og har livlig fantasi - frykter alt fra rev til ekorn. Noen råd for hva jeg kan gjøre for å gi han tryggheten? Jeg forklarer så godt jeg kan at det ikke er farlig, det er særlig dyr av forskjellig slag han er redd for, men redd er han uansett. Kan gjerne "lese han i søvn" men skuklle gjerne sett at han ikke var redd....

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Sånn var minsten vår også etter at han ble skremt av et fryktelig støyete tordenvær da han var tre og et halvt.

Han lurte på alle slags lyder osv.

Vi løste det ved å være nede ved datamaskinen når han skulle sove. Så kunne vi flytte oss til å rydde badet eller legge sammen klær. Til slutt sa jeg at jeg hadde fryktelig lyst til å se et program som gikk på tv og spurte om det var greit.

Joda, det var greit.

Han ropte opp noen ganger for å forsikre seg om at jeg var der.

Etter hvert gikk det over.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg husker mange samtaler som gikk ut på at bl.a. spøkelser er noe som finnes på film, i blader, i bøker og på tv.

Forklarte at nå er vinduet lukket og mamma er inne i stuen og passer på deg.

Fra gutten var baby har vi vært veldig bevisst på at når det er kveld er det natt. Nattahistorie og så av med lys og god natt. Gråt han etter det, ventet vi et par minutter før vi gikk inn. Breiet dynen over og sa ingenting.

Koser masse på dagtid.

Kvelden er hellig og da vil jeg at barnet skal sove og jeg vil ha voksentid!

Vi har flyttet 3 ganger: da gutten var 2 år, 5 år og 7 år.

Har ikke vært noe problem i forhold til det.

Men barn er jo forskjellige.

Noen er mer sart enn andre.

Jeg ville ikke "jaget" bort skumle ting.

Da tror kanskje barnet at det finnes noe skummelt der...

La døren stå på gløtt hjelper kanskje...?

Vi har ikke avvist våre barn dersom de for en gangs skyld kommer opp i sengen, men det har heller aldri vært noe problem.

Dersom det gjentar seg ofte, tar det ikke lang tid før barnet skjønner hvordan han skal få overtaket.

De er ganske så glupe disse små...:wink:

Det viktigste er nok at den lille føler at du tar ham på alvor og ikke ler bort hans redsler.

Mayamor

Skrevet

Kan dere ikke prøve å ha på lav musikk på rommet hans da? Kanskje han roer seg mer da. Og litt lys.

Skrevet

Glemte noe. Om ikke musikk virker, kan dere jo ha på et eventyr på DC eller noe i stedet. Det liker våre barn.

Skrevet

Vi har gjort det samme som Hilde K S.

Soverommene er i en annen etasje en stua. En stund hadde vi altid noe å gjøre i samme etasje som ungene sover, f.eks sitte ved PC'en. Etterhvert sa vi at vi gjerne ville se et bestemt program på TV eller noe liknende.

Fortsatt hender det at de roper og spør om noe. Men i 95% av tilfellene sovner de veldig greit.

Gjest LoisLane
Skrevet

Vi har også gjort som Hilde KS. Nesten pussig å lese hvor likt det var.

Mine har ofte "skumle tanker", husker fra da jeg selv var liten hvor fælt det var. Snakk om at dere passer på, og vær i nærheten.

Gjest Lupus
Skrevet

Jeg løste dette problemet med Lydbøker.

Det finnes et utrolig utvalg av historier på lydbok for store og små.

De har en liten høytaler hver ved senga som jeg har koblet til en dvd-spiller på kontoret og en haug plater med lydbøker på mp3 :-)

Det var effektivt her i huset hvertfall.

Selv er jeg også bitt av lydbok-basillen :wink: og er nettopp ferdig med Harry Potter og føniksordenen (utrolig spennende)

Skrevet

Hva med å lese bøker om snille dyr? Dvs prøve å ufarliggjøre de dyre han er redd for (hvis det er mest dyr det dreier seg om da).

Ellers tryllet jeg en gan vekk de skumle dyrene og gjorde de snille for noen barn jeg var barnevakt for. Vi svingte hendene med imaginære tryllestaver og fant opp en enkel trylleformel sammen, som de siden kunne si hvis de ble redde :ler:

Det fungerte faktisk ;)

Tingeling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...