Gå til innhold

Kan man ha både tørr OG dehydrert hud samtidig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med veldig tørr og flassete hud i noen år nå. Det virker som uansett hva jeg gjør så hjelper det ikke 100 %.

Så da ble jeg nysgjerrig, siden jeg føler begge beskrivelsene av de forskjellige hudtypene passer meg, men på litt forskjellige steder i ansiktet... Kan man ha BÅDE tørr og dehydrert hud samtidig, eller er det alltid enten det ene eller det andre?

Håper noen som vet litt mer enn meg kan komme med svar. :blomst: 

Anonymkode: 267a0...4c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tørr og dehydrert er vel så og si det samme? 

• Liker 12
Skrevet

Tørr og dehydrert er det samme! :klo: 

Anonymkode: 80edf...4e1

• Liker 6
Skrevet

Selvsagt. Tørrhet er konsekvensen av dehydrering.

• Liker 5
Skrevet

Ja, det går.. dehydrert er pga mangel på fuktighet/vann ytters i hudlaget, tørr hud er mangel på fett. Du kan gjøre noe med den første (hudtilstand), ikke så mye med den siste (hudtype).

• Liker 5
Skrevet

Trådstarter her.

2 hours ago, Tipptoppi said:

2 hours ago, AnonymBruker said:

Tørr og dehydrert er det samme! :klo: 

Anonymkode: 80edf...4e1

Det er to forskjellige ting. :) 
https://costume.no/skjonnhetsnyheter/visste-du-at-torr-og-dehydrert-hud-er-to-forskjellige-hudtilstander
(Mer info hvis man søker på engelsk f.eks. "dry vs dehydrated skin", hvis dere er interessert i å lese om det.)

Men tusen takk for svar. Får se om jeg skal prøve å kombinere forskjellige produkter, og se om det kan hjelpe. :Nikke:

• Liker 1
Skrevet

Prøv et vitamin c serum og en god olje blandet med fuktighetskrem? 

Anonymkode: 8fab2...d66

Skrevet
På 7.11.2018 den 16.11, Tipptoppi skrev:

Nei, det er det ikke. Tørr hud mangler fuktighet. Mens dehydrert hud mangler fettstoffer. 

Skrevet
Akkurat nå, OPIgirl skrev:

Nei, det er det ikke. Tørr hud mangler fuktighet. Mens dehydrert hud mangler fettstoffer. 

Jo takk, det ble informert om for over et døgn siden 😊

Skrevet
Akkurat nå, OPIgirl skrev:

Vil oljer funke dårlig på tørr hud? 

Skrevet
På 7.11.2018 den 16.13, Macro skrev:

Selvsagt. Tørrhet er konsekvensen av dehydrering.

Feil.Les svaret mitt til en annen bruker her. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, du risikerer at huden blir klissete og at ingenting blir bedre. Sørg for fuktighetskremer og masker uten oljer. 

Skrevet
2 minutter siden, Tipptoppi skrev:

Jo takk, det ble informert om for over et døgn siden 😊

Sorry 😂

Skrevet
På 7.11.2018 den 16.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt med veldig tørr og flassete hud i noen år nå. Det virker som uansett hva jeg gjør så hjelper det ikke 100 %.

Så da ble jeg nysgjerrig, siden jeg føler begge beskrivelsene av de forskjellige hudtypene passer meg, men på litt forskjellige steder i ansiktet... Kan man ha BÅDE tørr og dehydrert hud samtidig, eller er det alltid enten det ene eller det andre?

Håper noen som vet litt mer enn meg kan komme med svar. :blomst: 

Ved f.eks. psoriasis eller andre kroniske eksemtilstander blir ytre tørrhet et konstant problem.

Dehydrering derimot kommer vel innenfra og da gjerne av dårlig væskeinntak (husk at brus, kaffe, te, alkohol, juice ikke teller som væske)

Anonymkode: b434d...c79

• Liker 1
Skrevet

Vil isåfall anbefale deg å prøve jojobaolje :)

Skrevet
5 minutter siden, OPIgirl skrev:

Ja, du risikerer at huden blir klissete og at ingenting blir bedre. Sørg for fuktighetskremer og masker uten oljer. 

Jeg har kombinasjonshud, men kan lett bli stram i maska. Har pøst på med oljer 😫 Virker som det har gjort vondt verre

Skrevet
19 minutter siden, OPIgirl skrev:

Feil.Les svaret mitt til en annen bruker her. 

Og hva skjer med fett uten tilstrekkelig hydrering? Hva skjer med vann uten fett? 

Anonymkode: cc80d...db8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hva skjer med fett uten tilstrekkelig hydrering? Hva skjer med vann uten fett? 

Anonymkode: cc80d...db8

Min. Sorry.

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oljer er bra for tørr hud. Har tørr hud selv og sverger til nypefrøolje og kremer som inneholder olje 😊

Endret av fresia
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg tror jeg i perioder har det i alle fall. Prøver å drikke mer vann. Og det som har hjulpet i ansiktet er locobase repair, det er en kjempetjukk fuktighetskrem. Tar den på over natta siden jeg ser helt sær ut hvis jeg tar den på om morgenen! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...