Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #1 Skrevet 25. mars 2005 Det er ikke noe som er mer irriterende enn familiemedlemmer som legger seg oppi barne-oppdragelsen. Jeg har besteforeldre, tanter og onkler som har meninger om alt. Blir gal av "hjelpende" kommentarer når jeg prøver å oppdra poden min. Jeg har faste rutiner på måltider og leggetid... og syns ikke sjokolade til kveldsmat og videofilm på dagtid er passende, men kritiserer ikke dem fordet om de gjør det. Jeg må jo få følge min overbevisning når det gjelder oppdragelse hele tiden, selv i ferier når vi er sammen med stor-familien! Virker som om de som har større barn tror at de dermed er eksperter i barneoppdragelse! Det er mye jeg syns de gjør feil, men blander meg da ikke opp i det de få dagene vi er sammen! Noen andre som også har det slik? Jeg er nok litt nærtagende, men vil gjerne gjøre det beste for barna mine - og er ofte usikker på om jeg gjør det rette. Æsj, er bare litt irritert. :veldigsur: Sala
Gjest Gjest 2 Skrevet 25. mars 2005 #2 Skrevet 25. mars 2005 Når de setter i gang så kan du si følgende - takk, så fint at jeg kjenner deg. Jeg skal huske på å spørre deg hvis det er noe jeg lurer på (men akkurat nå lurer jeg ikke på noe).
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #3 Skrevet 25. mars 2005 He-he, ja den var bra. Føler at jeg ofte svarer litt for spydig og irritert.... så sitter jeg med dårlig samvittighet etterpå. - Men må jo få ut litt også, da! Sala
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #4 Skrevet 25. mars 2005 Klart vi som har eldre eller voksne barn vet best. Vi har jo gort de samme tabbene selv. Klart man tar imot råd fra de gamle. skulle bare mangle.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #5 Skrevet 25. mars 2005 "Vet best"... jeg syns ingen skal gå rundt og tro at dem vet best. Hva med å la andre få lage sine egne erfaringer! Ingen barn er like, og ingen andre kjenner mine barn bedre enn meg! Råd som... "dem spiser når dem spiser, og la dem få litt kjeks isteden"...eller "æsj - la dem få gå fra bordet og leke" - er ikke gode råd for meg. Det er heller andres dårlige uvaner som jeg ikke for alt i verden vil ta imot!! Hva får dem til å tro at de gjør det som er riktig, da!? Nei, syns heller man skal få litt oppmuntring jeg, istedenfor slike bedrevitende kommentarer. Sala
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #6 Skrevet 26. mars 2005 I ditt hjem og så lenge du er tilstede synes jeg absolutt at du skal bestemme over barna dine. Det skulle bare mangle at du vet best hva som er bra for dine egne barn, uansett hvor mye erfaring andre familiemedlemmer har. Når barna er hos tante, bestemor etc kan de få bestemme (og skjemme bort...) barna. Selvfølgelig skal slektninger få lov til å spille greie og "på lag" med barna, men det fungerer jo ikke 24 timer i døgnet! I min familie har det faktisk blitt nokså dårlig stemning fordi ei tante la seg opp i barneoppdragelse og bl.a. synes moren snakket for hardt til barnet sitt. Det synes IKKE jeg hun gjorde, men det ble en stor scene og veldig ufin stemning med beskyldninger som haglet rundt bordet. Tror ikke barna hadde synes DET var så ålreit! Gi klar beskjed over at du bestemmer når du er tilstede, så får de andre gjøre som de vil når de har ansvar for barnepass. (Ikke helt som de vil da... )
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #7 Skrevet 26. mars 2005 Jeg er småbarnsmor og synes det er helt topp med tilbakemelding, men det er veldig avhengig hvordan det blir sagt. Så det er vel det som er problemet at det sies på en ugrei måte og da får man bare svare som nevnt over at jeg skal si fra hvis jeg trenger hjelp. Men vi er forskjellige og jeg er selv om jeg er flerbarnsmamma likevel usikker og synes at alle barn er så forskjellig og oppdragelse og stell er en stor utfordring og hvis jeg kan få hjelp og tilbakemelding så er det jo veldig positvt for meg og mine barn. Vel så vanskelig å snakke for andre fordi situasjonen er så forskjellig og det er så mange som sier ting på en lite gjennomtenkt måte så man må liksom bare ta folk for det de er og ikke hisse seg opp. Vanskelig når man er slitne småbarnsforeldre! Så rådet er bare å finne sin måte å takle det på.
Delfina Skrevet 27. mars 2005 #8 Skrevet 27. mars 2005 Gir applaus til Sala. Stå på jente Jeg syns folk også familie medlemmer skal respektere andres syn på oppdragelse. Det er dine barn og hvordan du setter grenser for dem er viktig for dem. Det er en trygghet. Så syns ikke andre skal blande seg inn og kreve at du skal høre på andre. For vi har nok alle forskjellige meninger om god oppdragelse. Noen er mer strenge eller mindre strenge enn andre.
birgitte242 Skrevet 27. mars 2005 #9 Skrevet 27. mars 2005 Klart vi som har eldre eller voksne barn vet best. Vi har jo gort de samme tabbene selv. Kjære Gjest, jeg er helt enig med deg. Men forhåpentligvis er de fleste av oss kloke nok til å vite at man lærer ikke av andres erfaringer, og følgelig holder kjeft når det gjelder andres barneoppdragelse!
Salamander Skrevet 27. mars 2005 #10 Skrevet 27. mars 2005 Takk for applausen, Delfina... kloke ord du har der. De traff meg på rett sted. Lykke til i april! Sala
kariannemor Skrevet 27. mars 2005 #11 Skrevet 27. mars 2005 Uff ja...råd fra mor, svigermor, søsken og svigerinne.... Og ingen råd er like!!! :o Jeg tok opp temaet under en middag da alle var til stede, og sa jeg satte pris på rådene... men at de kunne holde dem for seg selv til jeg spurte om å få dem... For jeg har min måte, og du har din måte, og alle er sannsynligvis like bra! (så lenge man holder seg til en...) Etter det har alt blitt mye bedre! Og jenta mi spiser, sover, leker og gråter akkurat som det passer henne... det kan ingen gjøre noe med!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå