Gå til innhold

Føler min venninne seg «mindreverdig» i forhold til meg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var singel og uten fast jobb mange år mens venninnen min forlengst var gift, i fast jobb og hadde kjøpt leilighet. Hun kunne ofte komme med «stikk» av typen «Du er jo evig singel/ensom og alene»,»Du har vel slått fra deg tanken om å få barn nå du», osv. Samtidig var hun veldig opptatt av at jeg kun leide fremfor å eie (noe jeg ikke hadde økonomisk mulighet til som singel vikar).

Men så plutselig snudde alt seg. Jeg møtte drømmemannen,og i løpet av et par år har vi både fått barn sammen og kjøpt hus. Dette med hus og barn er noe jeg vet hun har ønsket seg sterkt i mange år,men dårlig økonomi og en mann uten barneønske har satt en stopper for det. Dette har hun selv fortalt tidligere. Problemet er at hun nå er mye mer lukket ovenfor meg,og det er som regel jeg som må ta initiativ til å finne på ting. Hun prater mye mer overfladisk om ting enn før, og virker så trist når vi treffes.

Er det mulig hun føler seg litt mindreverdig, nå som jeg har fått ting hun ønsker seg? Hvordan skal jeg håndtere dette?

Anonymkode: 9453a...917

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun blir påminnet om ting hun ikke liker i sitt liv og dermed blir litt ekstra trist av å bli konfrontert med din lykke om hun selv ikke har det så bra? Hun har jo all grunn til å være trist om hun er blitt ufrivillig barnløs pga en mann. Ingen mann som er verdt det. Hva med å foreslå en venninne kveld: bare dere to, ingen barn, ingen menn?

Anonymkode: bfc7d...fbf

• Liker 4
Skrevet

Det kan jo hende hun er litt misunnelig på det du har, og sliter litt med å takle det. Jeg har selv vært den venninna - der min venninne hadde alt jeg ønsket meg. Det var selvsagt beintøft, og noen ganger klarte jeg nok ikke uttrykke så mye glede på hennes vegne som jeg ønsket. 

Men reagerer veldig på at venninnen din har vært stygg mot deg tidligere, da situasjonen var motsatt. Da spør jeg meg om det er noe stort tap å evt miste denne venninna... 

Anonymkode: a7a78...bb5

• Liker 20
Skrevet

Den venninna hadde jeg ikke gidder å kaste bort tid på :)

Anonymkode: 04739...336

• Liker 5
Skrevet

Venninna di virker veldig overfladisk (selv om det er svært lite du forteller her). Å snakke negativt til en venninne pga livssituasjonen hennes er lavmål. Det samme er det å ikke være glad på venninners vegne når de har det godt. 

Anonymkode: eaa5d...58f

• Liker 3
Skrevet

Hun virker overfladisk. Og det høres ut som det gledet henne at ditt liv gikk "dårlig", og nå er hun sur og misunnelig siden det går bra for deg. Dårlig venninne

Anonymkode: caf93...062

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Venninna di virker veldig overfladisk (selv om det er svært lite du forteller her). Å snakke negativt til en venninne pga livssituasjonen hennes er lavmål. Det samme er det å ikke være glad på venninners vegne når de har det godt. 

Anonymkode: eaa5d...58f

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun virker overfladisk. Og det høres ut som det gledet henne at ditt liv gikk "dårlig", og nå er hun sur og misunnelig siden det går bra for deg. Dårlig venninne

Anonymkode: caf93...062

Syns det høres mer ut som at det kan være sårt for henne, siden hun ønsker seg barn, men ikke får det fordi mannen ikke vil ha (selv om jeg synes det er veldig rart å være sammen med noen som ikke har de samme fremtidsønskene som en selv). At det kanskje stikker litt ekstra i hjertet å prate med deg om barnet ditt, når det ikke ser ut som at hun får oppleve det selv? Går jo an å prate med henne om hva du føler, TS! Spørre om hvordan hun har det.

Anonymkode: cba0f...911

• Liker 2
Skrevet

Hva med at det ikke har noe med deg å gjøre i det hele tatt? Kanskje hun rett og slett ikke har det så bra? Kanskje tristhet handler om hennes forhold eller ønsker om barn, som hadde vært like trist uten at det har noe med din lykke å gjøre? Hvorfor spør du henne ikke? Si "Jeg får en følelse av at du ikke har det så bra. Er det noe jeg kan gjøre for deg? Jeg håper at du vet at jeg er her for deg dersom du strever med noe!" 

Kanskje det er det som skal til for at hun åpner seg. For at hun er ulykkelig trenger overhodet ikke ha noe å gjøre med at du er lykkelig, men ofte låser man seg litt når man er ulykkelig. Ønsker ikke å belaste andre med det. 

Jeg hadde for en stund siden en veldig tung periode, men når noen spurte meg om hvordan jeg hadde det svarte jeg "Bare bra!". Da var det en venninne som kikket skjevt på meg da jeg svarte det, og sa "Javel... men hvordan har du det EGENTLIG?" Da brast muren, og det var veldig godt å dele hvordan jeg egentlig hadde det. 

Det KAN være misunnelse, men det kan også være noe helt annet, og ønsker du å være en god venninne så gjør du som min venninne; Du sier at du merker at det er noe, og gir henne mulighet til å dele det. 

• Liker 7
Gjest supernova_87
Skrevet

Det er jo mulig at hennes humør overhodet ikke handler om DEG. Det har ikke falt deg inn å spørre hvordan det går med henne for tiden? 

Så mange som går til en konklusjon om at hun er overfladisk og misunnelig uten å vurdere at hennes atferd handler om problemer på hjemmebane som ikke har noe med TS å gjøre. 

Hva med å si at du har merket at hun virker ikke helt seg selv i det siste, og at du er der om hun skulle trenge noen å snakke med. 

Skrevet

Det kan godt hende hun ikke har det så som mange skriver, og hvis TS ønsker å beholde henne som venninne så kan det være fint med spørsmål som det de over har svart. Men uansett hvor dårlig hun har det med seg selv, så synes jeg det var dårlig gjort av henne å komme med kommentarer som kunne være sårende for TS. Det kan selvsagt være at hun sa dette fordi hun allerede da følte på det hun ønsket seg, men det er svært umodent og ikke slik en god venninne skal oppføre seg.

Anonymkode: e6e6b...03c

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var singel og uten fast jobb mange år mens venninnen min forlengst var gift, i fast jobb og hadde kjøpt leilighet. Hun kunne ofte komme med «stikk» av typen «Du er jo evig singel/ensom og alene»,»Du har vel slått fra deg tanken om å få barn nå du», osv. Samtidig var hun veldig opptatt av at jeg kun leide fremfor å eie (noe jeg ikke hadde økonomisk mulighet til som singel vikar).

Men så plutselig snudde alt seg. Jeg møtte drømmemannen,og i løpet av et par år har vi både fått barn sammen og kjøpt hus. Dette med hus og barn er noe jeg vet hun har ønsket seg sterkt i mange år,men dårlig økonomi og en mann uten barneønske har satt en stopper for det. Dette har hun selv fortalt tidligere. Problemet er at hun nå er mye mer lukket ovenfor meg,og det er som regel jeg som må ta initiativ til å finne på ting. Hun prater mye mer overfladisk om ting enn før, og virker så trist når vi treffes.

Er det mulig hun føler seg litt mindreverdig, nå som jeg har fått ting hun ønsker seg? Hvordan skal jeg håndtere dette?

Anonymkode: 9453a...917

Du skal ikkle håndtere det, du skal være som du pleier. Hun får selv ta ansvar for eiga liv, slik som du gjorde.

Skrevet
På 8.11.2018 den 12.31, O.G. skrev:

Du skal ikkle håndtere det, du skal være som du pleier. Hun får selv ta ansvar for eiga liv, slik som du gjorde.

Heeelt off topic, men liv som hunkjønn? 

Anonymkode: e50fd...e59

Skrevet

Hvorfor er det så komplisert å ha venninner? Ikke rart damer er perfekte som etteretningsagenter, de lærer jo avansert spillteori og renkespill allerede fra barnsben av.

Anonymkode: 8c0d4...5e8

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heeelt off topic, men liv som hunkjønn? 

??

Skrevet
26 minutter siden, O.G. skrev:

??

Du skrev "eiga liv".

Intetkjønn - eiget liv, hus...

Hankjønn - eigen liv, bil, kjæreste...

Hunkjønn - eiga liv, datter, mor...

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev "eiga liv".

Intetkjønn - eiget liv, hus...

Hankjønn - eigen liv, bil, kjæreste...

Hunkjønn - eiga liv, datter, mor...

Eiga liv blir ikke feil på norsk.

Skrevet

Det du har definert som "stikk" trenger ikke nødvendigvis ha vært det i realiteten. Det høres ut som om at det er du som har tanker om mindreverdighet & overlegenhet i forholdet.

.. muligens hun oppfører seg annerledes som en respons på at du har endret deg nå som du anser deg selv som overlegen?

Anonymkode: f2a08...c19

Skrevet
7 timer siden, O.G. skrev:

Eiga liv blir ikke feil på norsk.

Eiga er hunkjønnsbøying.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eiga er hunkjønnsbøying.

Det er dialekt.

Skrevet

Jeg hadde ikke orket å kaste bort tid på en venninne som kom med slike "stikk" i utgangspunktet. Jeg regner med at dere er godt voksne, og slik oppførsel legger man igjen på videregående, til nød studietiden. 

Enten konfronterer man henne med det, eller dropper henne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...