Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger bare å få luftet tankene og høre hva dere tenker..

Jeg bor med en person (vi er studenter), vi er begge jenter og går i samme klasse, dvs vi er sammen mange timer av døgnet. Jeg er kjempelei av hun, selv om jeg på en måte også er glad for at vi bor sammen. Hun er som oftest en grei person, men det er noen ting jeg tenker over. Fx har vi en felles venninne som også går i klassen, og det er ofte at når vi snakker sammen så snakker roomien min kun til venninnen vår og ser kun på henne (som om hun overser/utestenger meg). I sånne situasjoner vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, jeg blir som regel lei meg og sier ikke så mye. Har også opplevd at hun kan si frekke ting til meg (spesielt når vi er med vår felles venninne). Vår venninne er kjempegrei og liker begge oss veldig godt, og tror ikke hun har lagt merke til disse tingene som jeg ser.. Jeg har ingen å snakke med her jeg bor om det, og vet ikke hvordan jeg skal håndtere det og reagere når sånne ting skjer. Vi tre er en gjeng, så det er ikke å komme foruten at jeg må henge med henne... Syns det er kjempevanskelig og går å tenker mye på det, tør heller ikke å spørre henne hvorfor hun gjør sånt

Anonymkode: b8c32...23d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tror jeg du bare må spørre rett ut. Neste fang hun kommer med små stikk, så spør Hva mener du med det?/Hvorfor snakket du til meg sånn? Og så set du hva reaksjon du får. Kan det være hun er misunnelig på deg og den andre venninnens vennskap og vil trykke deg ned pga det? I leiligheten hadde jeg holdt enn viss avstand til henne om det går. Hvis du føler hun bevisst overser deg i diskusjoner med den tredje venninnen så gjør det samme mot henne. Vær smilende og blid mot alle og overse henne fullstendig :) 

Anonymkode: f5ce3...0aa

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tror jeg du bare må spørre rett ut. Neste fang hun kommer med små stikk, så spør Hva mener du med det?/Hvorfor snakket du til meg sånn? Og så set du hva reaksjon du får. Kan det være hun er misunnelig på deg og den andre venninnens vennskap og vil trykke deg ned pga det? I leiligheten hadde jeg holdt enn viss avstand til henne om det går. Hvis du føler hun bevisst overser deg i diskusjoner med den tredje venninnen så gjør det samme mot henne. Vær smilende og blid mot alle og overse henne fullstendig :) 

Ts her!
Akkurat det med de små stikkene har jeg bestemt meg for at neste gang det skjer, skal jeg ikke late som ingenting eller le med, men faktisk spørre direkte "hva mente du med det?". Samtidig er jeg redd for at vår felles venninne skal reagere på at jeg plutselig kommer med den tonen, fordi som regel er det at disse stikkene kommer når vi tuller sammen og har det "morsomt". Så er redd for at jeg skal virke som en "partypooper", fordi hun legger sikkert ikke merke til at det var frekt..

Jeg prøver å holde en viss avstand i leiligheten, går turer, er mye på rommet for meg selv etc, men er veldig slitsomt og alltid måtte ha på seg en maske og være hyggelig mot en person du egentlig ikke liker så godt. 

Og angående det at hun overser meg (som jeg syns er det verste og det jeg blir mest såret av), så tenker jeg at jeg ikke har lyst å synke like lavt ned som henne og gjøre det samme tilbake. Jeg har lyst å oppføre meg ordentlig, men vet ikke helt hvordan man skal gjøre det i den situasjonen, hva som skal til for at hun føler at hennes hersketeknikk knekkes i tusen biter (for dette er vel hersketeknikker, eller hva?)

Jeg kan legge til at jeg troor kanskje at dette dreier seg om sjalusi, som du sa. Ikke bare i forhold til venner, men også fordi jeg er en penere person enn henne og er mer populær blant det motsatte kjønn (det er det de som sier, ikke meg)

Skrevet

Har du vurdert å flytte? Kanskje litt avstand hadde vært bra?

Ta det opp neste gang,ikke vent!Det er noe med at du må lære henne hvordan hun skal oppføre seg ovenfor deg og hvor dine grenser går. Hvis du ikke gjør det,blir kanskje stikkene enda mer frekke og grensene for hva du aksepterer blir gradvis flyttet nesten uten at du merker det.  

Er også godt mulig den andre venninnen bare ler med fordi hun ikke vet hvordan hun ellers skal reagere. Uansett er det jo hun som kommer med frekke kommentarer som taper ansikt på dette. 

Skjønner du har lyst å oppføre deg bra mot henne uansett. Det er slitsomt med folk som er misunnelige og sjalu:( 

Skrevet

Dette er hersketeknikker ja, det med å overse deg og komme med stikk.

Skrevet

Ts:

Har absolutt tenkt tanken på å flytte! Orker ikke snart mer... men vi må fortsatt gå i samme klasse i noen år til :(

Får se om jeg klarer å manne meg opp til det... For vi er jo liksom "bestevenner", later vi som vertfall, hun vet jo ikke at jeg går å tenker disse tankene.. Skikkelig rar situasjon

Skrevet

Se deg om etter nytt sted å bo over jul. Veldig mange flytter da, særlig utenlandske studenter og de som hopper av studier eller er drittlei roomiene sine. Det er en gylden anledning nå. Det er helt innafor å si at du gjerne vil henge, men kjenner at du gjerne vil bo for deg selv. Så prøver du å bli kjent med andre på studiet slik at du ikke trenger å henge så mye med henne om du ikke vil. Det kan hende ting roer seg når dere får litt mer avstand, evt kjenner du at du ikke savner henne og heller vil bli kjent med andre. Du er ikke låst til henne resten av studiet.

Anonymkode: 8b3df...274

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se deg om etter nytt sted å bo over jul. Veldig mange flytter da, særlig utenlandske studenter og de som hopper av studier eller er drittlei roomiene sine. Det er en gylden anledning nå. Det er helt innafor å si at du gjerne vil henge, men kjenner at du gjerne vil bo for deg selv. Så prøver du å bli kjent med andre på studiet slik at du ikke trenger å henge så mye med henne om du ikke vil. Det kan hende ting roer seg når dere får litt mer avstand, evt kjenner du at du ikke savner henne og heller vil bli kjent med andre. Du er ikke låst til henne resten av studiet.

Anonymkode: 8b3df...274

Ja, får gjøre det. Men vet ikke helt hva jeg skal ha som grunn for å flytte, for vil gjerne bo i et kollektiv, og ikke for meg selv. Men det beste er vel bare å være ærlig kanskje 😟

Skrevet

Det der er en vanlig hersketeknikk og du må ta henne der og da. Venninnen din forstår jo hva som foregår og er hun ei venninne av deg så vil hun backe deg opp.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her!
Akkurat det med de små stikkene har jeg bestemt meg for at neste gang det skjer, skal jeg ikke late som ingenting eller le med, men faktisk spørre direkte "hva mente du med det?". Samtidig er jeg redd for at vår felles venninne skal reagere på at jeg plutselig kommer med den tonen, fordi som regel er det at disse stikkene kommer når vi tuller sammen og har det "morsomt". Så er redd for at jeg skal virke som en "partypooper", fordi hun legger sikkert ikke merke til at det var frekt..

Den tonen, sier du. Du behøver ikke å spørre med en negativ tone, selv om du spør "hva mente du med det?" "hva mente du med det", er naturlig og høflig måte å spørre om. For man vil tro det beste. Og når noen utestenger, så begynner man jo å lure på om man har oppfattet/tolket feil. Da er det normaltog veldig realt og spørre i en fin tone om hva vedkommende mente med det hun sa/gjorde. Du kan smile, og legge til at du ikke helt forsto hvorfor hun sa det hun gjorde nå.

Ville tro denne andre venninnen legger merke til disse små stikkene. Og da burde hun jo kommentere det hvis hun er en real og grei jente. Hvis du tror hun ikke legger merke til det, enda romvenninnen din gjør det når dere alle er sammen, så ville jeg hørt med henne. kanskje du misforstår? kanskje din romvenninne kjenner deg så godt siden dere bor sammen, og derfor prøver mest mulig på å "se" hun andre, fordi du er jo en selvfølge at hun "ser".

Det beste er å lufte følelsene på en grei måte. Ikke gi beskyldninger, men legge vekt på hva du føler selv når......., og spørre hva som menes :)

Jeg prøver å holde en viss avstand i leiligheten, går turer, er mye på rommet for meg selv etc, men er veldig slitsomt og alltid måtte ha på seg en maske og være hyggelig mot en person du egentlig ikke liker så godt. 

Men sannsynligvis liker hun deg godt. Selvfølgelig, når du er hyggelig og søt.

Hun har nok sine komplekser, som du også har. Alle kjemper med sitt.

Og angående det at hun overser meg (som jeg syns er det verste og det jeg blir mest såret av), så tenker jeg at jeg ikke har lyst å synke like lavt ned som henne og gjøre det samme tilbake. Jeg har lyst å oppføre meg ordentlig, men vet ikke helt hvordan man skal gjøre det i den situasjonen, hva som skal til for at hun føler at hennes hersketeknikk knekkes i tusen biter (for dette er vel hersketeknikker, eller hva?)

Du har en fin innstilling. 

Jeg tror ganske sikkert at hun sliter med sitt, og kan derfor ikke "oppføre seg ordentlig". Kanskje hun har behov for å føle seg bedre, fordi hun innerst føler at andre og du er bedre enn henne. Det kan være mange grunner. Det beste er å tro det beste om sine medmennesker. 

jeg har mange ganger erfart å sette spørsmål til ting andre sier og gjør som kan virke nedlatende. Til syvende og sist, har det sin naturlige forklaring. Min erfaring er at det er absolutt best å tro det beste.

Jeg kan legge til at jeg troor kanskje at dette dreier seg om sjalusi, som du sa. Ikke bare i forhold til venner, men også fordi jeg er en penere person enn henne og er mer populær blant det motsatte kjønn (det er det de som sier, ikke meg)

Ja, det kan være sannsynlige grunner. 

Det unnskylder jo ikke dårlig oppførsel, men det forklarer og man kan ha mer forståelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...