Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei folk som alltid å være i sentrum og "eie" alt! 

Vi har akkurat fått barn, og det er så mange som liksom "eier" babyen. Legger vi ut noe på feks. facebook, hagler det inn kommentarer med "tante og onkel sin gullunge", "bestemor sin skatt" etc. 

Det samme irriterer meg når svigerfar kaller meg "jenta mi". 

Nei, dere eier ingen, og jeg er kun min egen, eventuelt mannen "sin" (han tør aldri å kalle meg "jenta mi, for han vet jeg hater det). Og babyen er jo først og fremst vår.

Det er liksom "meg, meg, meg" hele tiden, hvorfor greier ingen å si at babyen er fin etc. uten å måtte understreke eierskap? Føler hele greia er en krig om hvem som eier mest, er mest glad i babyen osv. 

"Bestemor sin lille gullunge, vi gleder oss sånn til at du skal være hos oss heeeele tiden". 🙄

Jeg tror kanskje problemet mitt kommer aller mest av at jeg hater at svigerfar kaller meg "jenta mi" (det er så ekkelt...), og at det liksom har ballet på seg med at jeg føler alle sånne "eie-kommentarer" ubehagelige. De mener det vel bare godt, og jeg sier selvsagt ingenting, men jeg synes det er så rart at så mange føler behov for å markere seg sånn.

Anonymkode: 191ae...51a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, hvordan er det mulig å irritere seg over at andre utrykker seg positivt? Det er din baby ja, men det er også deres barnebarn/tantebarn osv osv. Hvordan i all verden kan det irritere deg at folk snakker på en måte som tydeliggjør båndet de har med barnet ditt? Du bør jo være takknemlig for at barnet ditt har familie rundt som tydeligvis engasjerer seg. Når det gjelder svigerfar så får du vel bare si ifra om at du finner det uhørt at han kaller deg jenta mi. Er det issues fra barndommen som ligger bak dette eller? Finner det vel spesielt at mannen din ikke «tør» å kalle deg jenta mi. 

• Liker 47
Skrevet

Syns det er litt hyklersk å si at det er din baby. Babyen eier jo seg selv. Du bare låner den og passer på den til den kan ta vare på seg selv. 

Anonymkode: 73ef6...5b9

• Liker 32
Skrevet

Det er jo bare en snakkemåte! Familiemedlemmer har bånd som knytter en sammen, og som gjør at det ikke er unaturlig å kalle noen "jenta mi" eller "tante og onkel sin gullunge". Det er ment som noe koselig. Det må da være fint å vite at flere enn deg er glad i barnet ditt? Et barn skal være elsket av mange, jo flere desto rikere er barnet.

Anonymkode: b22af...6ec

• Liker 11
Skrevet

Oi da. Her er det en ekstremt hormonell mamma

Anonymkode: a361f...dd0

• Liker 26
Skrevet

Jeg er selvsagt glad for at barnet vårt har masse kjærlig familie! Jeg bare synes det er rart at de ikke uttrykker noe annet enn eieforhold til babyen. Akkurat som om de krangler om hvem som er nærmest. Ikke noe "Så fin han er", "så fint bilde" eller noe sånt, bare "Bestemor sin, tante sin osv".

Jeg tar meg ikke nær av det, jeg bare synes det er rart at de hele tiden må understreke det. Det kunne liksom ikke falle meg inn å gjøre det samme når de poster bilder av tantebarna mine. "Tante siiiiin!" "Meg, meg, meg"....

Jeg er bare så nysgjerrig på hvorfor noen velger å uttrykke seg sånn. Er det for å markere seg som litt viktigere enn andre, kanskje? Jeg føler det liksom litt sånn. Legger jo godvilja til og tenker at det sikkert bare er kjærlighet, men synes bare det er så rar måte å uttrykke seg på. :)

TS.

Skrevet

Foreldrene mine får selvsagt lov til å kalle meg sin, mannen også. :)

TS

Skrevet

Tror kanskje du tar disse uttrykkene litt for bokstavelig. Det er bare en talemåte, det er ingen som mener det bokstavelig. 

Anonymkode: 15b46...fc1

• Liker 9
Skrevet

Hadde jeg hatt ei i familien som deg, som leter etter feil hvor det ikke er noen, hadde jeg holdt meg helt unna, for å være ærlig.

Det er ingen som uttrykker eierskap i disse eksemplene, de uttrykker kjærlighet. Det er bare en talemåte, helt normal en i vårt samfunn. Må være veldig trist å gå rundt å arrestere folk på den måten. Vil du at menneskene i barnets liv skal trekke seg unna, på grunn av en mor hvor man hele tiden må passe på hva man sier? Slitsomt.

La godviljen slippe til og slapp av. 

• Liker 16
Skrevet

Skjønner hvor du vil men innlegget ditt er katastrofalt selvmotsigende da. Familien eier ikke babyen, men mannen din eier deg og dere eier baby?? Ingen eier noen som helst. 😄

Ikke bruk energi på det der. Den oppmerksomheten dere får nå med et nyfødt barn, dabber raskt av. Når dere får barn nummer 3, er det kanskje mer: "enda en??"

Anonymkode: a4fd0...f87

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Hadde jeg hatt ei i familien som deg, som leter etter feil hvor det ikke er noen, hadde jeg holdt meg helt unna, for å være ærlig.

Det er ingen som uttrykker eierskap i disse eksemplene, de uttrykker kjærlighet. Det er bare en talemåte, helt normal en i vårt samfunn. Må være veldig trist å gå rundt å arrestere folk på den måten. Vil du at menneskene i barnets liv skal trekke seg unna, på grunn av en mor hvor man hele tiden må passe på hva man sier? Slitsomt.

La godviljen slippe til og slapp av. 

Haha, jeg sier det selvsagt ikke høyt eller uttrykker noe som helst til dem det gjelder! Jeg er ikke helt blottet for sosial kompetanse da. Det er en grunn til at jeg postet det her under anonymbruker. Ville jo bare høre om det var andre som har tanker i samme baner som meg, men det er det tydeligvis ikke. Da vet jeg at det er jeg som er litt rar og hormonell. :fnise:

TS.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes også det er en rar og selvsentrert uttrykksmåte. Men samtidig synes jeg ofte store deler av menneskeheten synes å være rar og selvsentrert, så det er vel logisk. 

Anonymkode: 253d6...ee9

• Liker 2
Skrevet

Du eier ikke babyen din, så du sier imot deg selv.

Det du imidlertid burde bekymre deg for er at du ikke ser ut til å tolerere de båndene dine nærmeste knytter deg og babyen til seg med.

Det de implisitt gjør er å si at vi elsker deg, er her for deg, bryr oss og kommer til å stille opp for deg. 

Anonymkode: 2d53c...1a6

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei folk som alltid å være i sentrum og "eie" alt! 

Vi har akkurat fått barn, og det er så mange som liksom "eier" babyen. Legger vi ut noe på feks. facebook, hagler det inn kommentarer med "tante og onkel sin gullunge", "bestemor sin skatt" etc. 

Det samme irriterer meg når svigerfar kaller meg "jenta mi". 

Nei, dere eier ingen, og jeg er kun min egen, eventuelt mannen "sin" (han tør aldri å kalle meg "jenta mi, for han vet jeg hater det). Og babyen er jo først og fremst vår.

Det er liksom "meg, meg, meg" hele tiden, hvorfor greier ingen å si at babyen er fin etc. uten å måtte understreke eierskap? Føler hele greia er en krig om hvem som eier mest, er mest glad i babyen osv. 

"Bestemor sin lille gullunge, vi gleder oss sånn til at du skal være hos oss heeeele tiden". 🙄

Jeg tror kanskje problemet mitt kommer aller mest av at jeg hater at svigerfar kaller meg "jenta mi" (det er så ekkelt...), og at det liksom har ballet på seg med at jeg føler alle sånne "eie-kommentarer" ubehagelige. De mener det vel bare godt, og jeg sier selvsagt ingenting, men jeg synes det er så rart at så mange føler behov for å markere seg sånn.

Det er veldig viktig for datteren min at hun er "jenta mi". 

Anonymkode: f2352...7fa

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde et par «venninner» (altså tidligere venninner), som jeg ikke hadde sett på over ett år, til tross for at jeg hadde prøvd å organiserte noe med dem. Det passet aldri for de. Så fikk jeg baby og de begynte kommentere sånn «åh, tante sitt lille gull» og bla bla bla på sosiale medier. Nei, du er ikke tante. Du er ikke engang en spesielt god venn. 

Følte bare at de ønsket å gjøre seg spesielle og «viktige» nå som det skjedde noe interessant i mitt liv... Noen må få alt til å handle om seg... 

Men sånn generelt synes jeg bare det er koselig, når det faktisk er noen som har noe med babyen/oss å gjøre. Altså tanter, besteforeldre, nære venner osv. Man merker jo rimelig fort hvem som mener det, og hvem som bare vil gjøre seg viktige...

(Disse «tantene» har ikke akkurat rent ned dørene her etter babyen kom heller altså... Hun ene har vel ikke møtt han engang).

Anonymkode: 03ac4...271

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig viktig for datteren min at hun er "jenta mi". 

Anonymkode: f2352...7fa

Selvsagt! Her er det jo veldig nære relasjoner og normalt med kosenavn. Men ville du følt deg vel om svigerfaren din kalte deg det samme?

TS.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde et par «venninner» (altså tidligere venninner), som jeg ikke hadde sett på over ett år, til tross for at jeg hadde prøvd å organiserte noe med dem. Det passet aldri for de. Så fikk jeg baby og de begynte kommentere sånn «åh, tante sitt lille gull» og bla bla bla på sosiale medier. Nei, du er ikke tante. Du er ikke engang en spesielt god venn. 

Følte bare at de ønsket å gjøre seg spesielle og «viktige» nå som det skjedde noe interessant i mitt liv... Noen må få alt til å handle om seg... 

Men sånn generelt synes jeg bare det er koselig, når det faktisk er noen som har noe med babyen/oss å gjøre. Altså tanter, besteforeldre, nære venner osv. Man merker jo rimelig fort hvem som mener det, og hvem som bare vil gjøre seg viktige...

(Disse «tantene» har ikke akkurat rent ned dørene her etter babyen kom heller altså... Hun ene har vel ikke møtt han engang).

Anonymkode: 03ac4...271

Ja, akkurat sånn føles det! 

TS.

Skrevet

Er det rart det er krig i verden 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 13dc8...95b

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine får selvsagt lov til å kalle meg sin, mannen også. :)

TS

Mener du at du eier foreldrene dine siden du kaller dem dine?

Anonymkode: e1a7e...95c

• Liker 5
Skrevet

Syns du får noen veldig lite validerende kommentarer her. Jeg skjønner godt hva du mener og har tolket det som at folk liksom skal vise til andre lesere hvem de er. Det skulle se teit ut om det sto «fint bilde av baby. BTW det er jeg som er tante». Jeg tenker at man forsøker å signalisere noe med meste man skriver på Facebook. Er det bare noe rent informativt, så hadde de vel sagt det til deg. Syns det er like teit når folk skriver typ «ååå, babynavn er ett år i dag. Mamma elsker deg så mye». Leser babyen din på face liksom? Hvis ikke - hvorfor skriver du direkte til den? Det folk gjør er å skrive noe for å signalisere noe om dem selv og det skulle se teit å bare skrive «baby er ett år og jeg elsker den skikkelig». 

Anonymkode: 2b605...83a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...