Gå til innhold

Mer kontroll hvis man rir med bitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kaldblodsvallak som jeg til nå har ridd bittløst med, men han kan til tider være svært vanskelig å stoppe. Vil det være lurt å vurdere å ri med bitt i en liten periode?

Anonymkode: d57b3...3d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes hester som ikke stopper med bitt heller, du kan jo prøve. Husk å vær lett på hånden!

Anonymkode: 6b176...8ff

• Liker 1
Skrevet

Prøv å ri med kombinasjon bittløst/bitt? OM du skulle få problemer med det bittløse, ta opp tøylene til bittet. Sikkerhet skal alltid komme først, så kanskje en grei løsning?

Anonymkode: 2d7f2...87c

Skrevet

Om hesten er vant til å gå bittløst, og generelt fungerer bra på det og er lydig (utenom litt bremseproblemer), så ville jeg heller vurdert bytte bittløst. 
Min forrige hest fungerte ganske greit bittløst, men jeg merka også stor forskjell på sidepull kontra hack. Med sidepull mistet jeg en del bremser. 

Men se situasjonen også. Når er han vanskelig stoppe? Er det generelt i alle situasjoner, eller etter høyt tempo? Er det i alle gangarter? Er det kun på vei hjemover? På bane eller tur? I flokk eller alene? 
Er det i en sånn grad at det kan oppstå farlige situasjoner? Er det kun du som rir han, eller er det andre også? Er han vanskelig bremse med andre ryttere? 

Jeg hadde også kaldblods, og hun hadde perioder hvor hun var litt vanskeligere, jeg valgte for det meste da å gå to skritt tilbake, og jobbe lydighet på bane. I stor grad handler manglende bremser om lydighet, bitt kan hjelpe, men med de fleste problemer under ridning så må man heller finne årsaken og jobbe med den. Analyser situasjonen når det oppstår, og jobb ut i fra det. Bitt kan være ett kjempefint hjelpemiddel, og for noen hester er bitt den beste løsningen også. 

Skrevet

According to recent study results, the bit could be the cause of more behavioral problems and ailments than many owners currently recognize

Hester som hadde brukt bitt, skader på tenner og bein, med mer, disse skadene er som regel usynlige til det blotte øye, men hesten selv vil selvsagt kjenne at det gjør vondt og det kan forverre adferdsproblemer:

• 62% of the domestic horse skulls had bone spurs on the bars of the mouth;
  • 61% of the domestic horse skulls exhibited erosion of the first lower cheek tooth;
  • 88% of the domestic horse skulls showed evidence of either bone or dental damage;
  • As the grade of bone spur formation increased from 1 to 5, so did the frequency of dental damage; and
  • No bone spurs or dental damage was found in any of the 12 wild horses skulls.

https://thehorse.com/119688/is-your-horses-bit-harmful-to-his-mouth/

Anonymkode: 1a902...a8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...