Gå til innhold

Fysisk opptaksprøve - kan jeg klare det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke på paramedic utdanning til neste år, og skal snart begynne å forberede meg til den fysiske opptaksprøven. Nå er det hvertfall ett år siden sist jeg trente, og jeg har lagt på meg en del kjærlighetskilo og blitt småchubby.. Er kvinne på 26 år. Nå for tiden går jeg en del turer med hunden og har noen tunge løft på jobben men ikke så mye mer enn det. Men jeg er veldig motivert til å komme i form igjen. Opptaksprøven er i juni 2019, og jeg lurer på om det er realistisk å klare disse kravene innen da. Planen er å begynne å trene minst fire dager i uken. Kondisjon med jogging/intervaller og styrkeøkter.

Tredemølle - løpetest

Testen skal gjennomføres på tredemølle uten å holde seg i rekkverket.

Gjennomføringstid: 16 minutter

Testpersonen kan selv justere hastigheten, men må ha løpt 3000m i løpet av 16 minutter, uten avbrudd. Med en snittfart på 12 km/t er kravet nådd på 15 minutter. 

Vurdering: For bestått resultat må testpersonen ha løpt 3000m innen 16 minutter

Knebøy

Testpersonen skal ha en oksygensekk på ryggen – tilsvarende 10 kg, og 3 kilos manualer i hver hånd.

Avstanden mellom føttene skal være en skulderbredde.

Bøy ned i hoftene og knærne. Hofteledd skal være lavere enn kneledd.

Armene holdes i valgfri posisjon, men manualer skal ikke berøre gulvet i nedre stilling.

Vurdering: For bestått resultat må testpersonen gjennomføre 20 repetisjoner i henhold til beskrivelsen ovenfor.

Planken

Bare tærne og underarmene skal være i kontakt med underlaget. Armene skal peke fremover.

Når du løfter knærne fra underlaget og kroppen er strak fra ankler til nakke, starter tidtakingen.

Du skal holde kroppen strak i 60sekunder uten å løfte eller senke baken eller bøye knærne.

Vurdering: For bestått resultat må testpersonen gjennomføre testen i henhold til beskrivelsen ovenfor

Sit-ups

Utgangsstilling er liggende på ryggen med leggene på step-kasse med 90 grader i hofte- og kneledd.

Kontrolløren holder beina fast.

Hendene skal holdes på hodet slik at fingrene møtes bak hodet under hele øvelsen.

Hendene (fingrene) skal helt berøre gulvet i nedre stilling.

I øvre stilling skal vekselvis høyre og venstre albue berøre innsiden av motsatt kne.

Vurdering: For bestått resultat må testpersonen gjennomføre 10 repetisjoner tilhver side i henhold til beskrivelsen ovenfor, til sammen 20 repetisjoner.

Anonymkode: 11ed1...ab2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut fra beskrivelsene, ville jeg først fokusert på løping og få den godt under kontroll. Styrkedelen er ikke krevende. Legg inn planke før eller etter løping, og øv litt på knebøy uten vekt i hverdagen først. F.eks når du ser på tv eller lignende. Samme kan du gjøre med sit-ups. Da jeg begynte å trene styrke (første gang i mitt liv, startet jeg på 30 kg knebøy i programmet etter å ha lært bevegelsen, og jeg er jente på 50-60 kilo) 

Anonymkode: 72473...238

Skrevet

Alle de styekeøvelsene vil jeg tro man får til når man er ganske utrent. Jeg kan se for meg at løpinga kan bli en utfordring. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes det er mye vanskeligere å holde høy fart over så lang tid på mølle kontra utendørs selv om jeg er ganske vant til å løpe på mølle. Jeg løper 3000 meter med en hastighet på 16 km/t på grus og asfalt, men på mølla vet jeg ikke om jeg hadde holdt i 12 km/t så lenge som 15 minutt, så det er noe du bør trene på. Det er viktig at du varmer opp godt først, og siden det er hastighet du skal trene så må du bare løpe på mølla i 12 km/t så lenge du klarer og så vil det forhåpentligvis bli litt bedre hver gang til du greier å holde i 3 km. 

Anonymkode: c6d41...c44

Skrevet

Du klarer dette helt fint med den tiden du har til rådighet. Jogg en halvtime naturlig intervall annenhver dag i et par måneder, og kondisen er grei nok. Bruk eventuelt den siste måneden til å løpe 3500 meter så raskt du klarer, et par ganger i uka, for å optimalisere på en kortere distanse.

Anonymkode: a49ad...605

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...