AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #1 Skrevet 7. november 2018 Jeg er forholdsvis ny student og hittil har jeg utenom forelesninger og lignende bare lest hjemme. Merker at jeg trenger litt forandring, men er så usikker på hvordan det er med uskrevne regler på biblioteket og sånn. Jeg har ikke tenkt å sette meg på stille lesesal, da det ikke passer meg. Må ha litt liv rundt meg. Men hva tar man med seg når man skal sitte og lese i 8 timer? Hjemme har jeg jo alt tilgjengelig og merker liksom ikke hva jeg trenger og ikke. Hva gjør dere i pausene? Hvilke uskrevne regler gjelder? Hvor lenge kan man forlate plassen uten å ta med tingene? Anonymkode: 6518a...16a
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #2 Skrevet 7. november 2018 Nå har jeg fått meg kontor, men før da jeg satt på biblioteket, hadde jeg dette med meg: - Relevante pensumbøker - PC og lader - Notatbok og skrivesaker i ulike farger - Lunsj (dersom jeg skal spise på biblioteket velger jeg noe som ikke lukter eller lager lyd) - Teposer eller pulverkaffe (varmtvannsautomat på biblioteket) Jeg tok vanligvis lunsj med en venninne i kantina, men utenom det gikk pausene mine med på å surfe på nettet. Tok ikke med meg tingene mine til lunsj. Den uskrevne grensa på mitt bibliotek er at tingene kan ligge i den tiden en forelesning varer (to timer). Ville vært forsiktig med å legge igjen PC/verdisaker. Uskrevne regler (etter min mening): - Ikke snakk høylytt med medstudenter - Ikke hør på musikk på data/mobilhøytalerne - Ikke spis mat som lukter veldig eller bråker - Velg en pult uten ting på fra før - Dersom du har tenkt å bruke ti minutter på plassen din i løpet av en hel studiedag, bør du heller overlate plassen til noen andre - Spør før du åpner vinduet som er rett ved siden av noen som sitter med skjerf inne Anonymkode: c18c2...8e3 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #3 Skrevet 7. november 2018 Jeg pleier å ta med meg en termos med kaffe og pakker med nok mat til å overleve dagen (med mindre jeg skal kjøpe noe i kantina). Er det kaldt har jeg gjerne med et skjerf, tøfler og en varm genser. Ellers selvfølgelig alt jeg trenger av bøker, PC og skrivesaker. Og lader til mobil og PC. Her hvor jeg studerer har vi kun stille lesesaler, så her gjelder selvfølgelige reglene om å ikke snakke eller være høylytt på andre måter (og jeg synes det er irriterende med de som har lange hviskesamtaler med hverandre). Det er heller ikke greit å spise mat som bråker eller lukter sterkt på lesesalen, eller høre på så høy musikk at lyden høres utenfor headsettet. Min erfaring er at man kan ta ganske lange pauser uten å pakke med seg sakene sine, men det kommer nok an på hvor fulle lesesalene er på ditt studiested. Er det for få plasser til alle som vil sitte, synes jeg man bør ta med seg sakene sine eller holde pausene korte. Gjør man noe som plager andre er det som oftes noen som som gir beskjed, så forhold deg normalt høflig og stille så er der nok ingen som tenker over hva du gjør:) Anonymkode: 9400c...a95
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #4 Skrevet 7. november 2018 Hva slags mat er det som er innafor å ta med da? Merker at jeg er skikkelig redd for å gjøre noe feil og vet ikke helt om jeg tørr. Er mye tryggere å bare sitte hjemme, men det blir jo litt mye i lengden. Anonymkode: 6518a...16a
Gjest studentmammaen Skrevet 7. november 2018 #5 Skrevet 7. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags mat er det som er innafor å ta med da? Merker at jeg er skikkelig redd for å gjøre noe feil og vet ikke helt om jeg tørr. Er mye tryggere å bare sitte hjemme, men det blir jo litt mye i lengden. Anonymkode: 6518a...16a Ikke tenk så mye! Dette går bra... Du vet jo svarene på dette 😊
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #6 Skrevet 7. november 2018 2 minutter siden, studentmammaen skrev: Ikke tenk så mye! Dette går bra... Du vet jo svarene på dette 😊 Vet svarene på hva slags mat som er innafor, nei? Googla litt og leste at folk feks ikke syns det er greit med agurk fordi det knaser. Det hadde jeg aldri tenkt på, så jeg vet tydeligvis ikke.. Anonymkode: 6518a...16a
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #7 Skrevet 8. november 2018 Agurk tror jeg ingen reagerer på, men kanskje ikke knekkebrød eller tikka masala. Anonymkode: 200b2...810
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #8 Skrevet 8. november 2018 Herregud, nå får folk gi seg. Spis det du vil! Så kan de som ikke tåler at folk spiser, holde seg hjemme. Det får være måte på. Anonymkode: 5ad3d...38c 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #9 Skrevet 8. november 2018 Jeg satt på lesesalen fra 8.30 til ca 5 hver dag fra begynnelsen av november til eksamenslutt. Hadde med frokost (smoothie), kaffe (på termos eller pulver), lunsj (rester etter middag eller alt fra stekt egg på knekkebrød, yoghurt og granola), frukt som snacks. I ny og ne unte jeg med lunsj i kantina (gikk på Universitet i Agder som har en amazing kantine). Og gjerne et ekstra lite måltid før trening etterpå. Jeg lot tingene mine ligge i dopauser og lufting. 3 år på universitetet og ingenting ble frastjelt. 6 uker inn i eksamenslesing så blir folk irritert over hva andre spiser. Så unngå chips, nøtter, nonstop, gulrøtter og epler. Spis det i pausen, ute av biblioteket. Hold deg til druer, bær og yoghurt om du vil snacke på noe mens du leser. Jeg gikk fra et snitt på 3,2 på VGS til en sterk B på universitetet. Mitt råd er les på gamle eksamener, sett mobilen på flymodus og PUGG, ikke bare les! Sett deg opp en plan. Jeg har 4 uker = hva må jeg gjøre for å kunne ting utenatt i slutten av måneden? Anonymkode: bbfd0...b20
absinthia Skrevet 8. november 2018 #10 Skrevet 8. november 2018 (endret) Hadde med kaffe og lunsj. Jeg satt på lesesalen så ofte jeg kunne og jobbet med fag, da jeg studerte. Jeg simphelten eeelsker lesesaler og ble mer motivert til å gjøre godt arbeid der, enn hjemme. Tok meg pauser sånn dann og vann og minglet i kantina. Ofte omtrent slik, men det varierte en del: oppmøte 8.45, kort pause 10.30, leste videre til lunsj ca 12, skravlet ofte med andre som var der til ca 13, leste til rett før 15, kort pause, leste til 16. En del dager hadde vi f.eks forelesning i to timer, da var jeg på lesesalen resten av dagen, fra ca 8.00 frem til rundt 15 og med forelesning et sted mellom de klokkeslettene. Lot tingene mine ligge i pauser. Endret 8. november 2018 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #11 Skrevet 8. november 2018 Spis hva du vil, jeg har ofte med meg knekkebrød etc. Og agurk er da ikke noe problem!! Anonymkode: 7d704...3a1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #12 Skrevet 9. november 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, nå får folk gi seg. Spis det du vil! Så kan de som ikke tåler at folk spiser, holde seg hjemme. Det får være måte på. Anonymkode: 5ad3d...38c Ja, her er det bare å finne frem chipsposen og riste sjokolademelken. Anonymkode: a7477...06f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #13 Skrevet 10. november 2018 På 8.11.2018 den 22.00, absinthia skrev: Hadde med kaffe og lunsj. Jeg satt på lesesalen så ofte jeg kunne og jobbet med fag, da jeg studerte. Jeg simphelten eeelsker lesesaler og ble mer motivert til å gjøre godt arbeid der, enn hjemme. Tok meg pauser sånn dann og vann og minglet i kantina. Ofte omtrent slik, men det varierte en del: oppmøte 8.45, kort pause 10.30, leste videre til lunsj ca 12, skravlet ofte med andre som var der til ca 13, leste til rett før 15, kort pause, leste til 16. En del dager hadde vi f.eks forelesning i to timer, da var jeg på lesesalen resten av dagen, fra ca 8.00 frem til rundt 15 og med forelesning et sted mellom de klokkeslettene. Lot tingene mine ligge i pauser. På 8.11.2018 den 21.40, AnonymBruker skrev: Jeg satt på lesesalen fra 8.30 til ca 5 hver dag fra begynnelsen av november til eksamenslutt. Hadde med frokost (smoothie), kaffe (på termos eller pulver), lunsj (rester etter middag eller alt fra stekt egg på knekkebrød, yoghurt og granola), frukt som snacks. I ny og ne unte jeg med lunsj i kantina (gikk på Universitet i Agder som har en amazing kantine). Og gjerne et ekstra lite måltid før trening etterpå. Jeg lot tingene mine ligge i dopauser og lufting. 3 år på universitetet og ingenting ble frastjelt. 6 uker inn i eksamenslesing så blir folk irritert over hva andre spiser. Så unngå chips, nøtter, nonstop, gulrøtter og epler. Spis det i pausen, ute av biblioteket. Hold deg til druer, bær og yoghurt om du vil snacke på noe mens du leser. Jeg gikk fra et snitt på 3,2 på VGS til en sterk B på universitetet. Mitt råd er les på gamle eksamener, sett mobilen på flymodus og PUGG, ikke bare les! Sett deg opp en plan. Jeg har 4 uker = hva må jeg gjøre for å kunne ting utenatt i slutten av måneden? Anonymkode: bbfd0...b20 Tusen takk for gode tips og råd! Det er ikke helt enkelt å være ny student, i en ny by langt hjemmefra. Selv om jeg har fått bekjente her så er jeg en del alene og bekymrer meg veldig for hvordan alt fungerer og er så redd for å gjøre noe feil. Føler ikke at jeg kan snakke med de jeg har blitt kjent med her om det, for de ser ut til å ikke ha noe problemer med det i det hele tatt. Nå skal jeg forberede meg godt, og har planer om å sitte på biblioteket mandag Anonymkode: 6518a...16a
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #14 Skrevet 10. november 2018 Det er mange bibliotek og lesesaler det ikke er lov til å spise på i det hele tatt. Hvis du holder deg til normal mat, dvs. som ikke bråker eller lukter veldig, går det vel greit hvis det er lov til å spise. Når det gjelder hvor lenge du kan forlate plassen, pleier det å henge oppslag. Vi er jo alle forskjellige, men dette er det jeg irriterer meg mest over: Folk som snakker og snakker og snakker. Og nei, det hjelper ikke at man "hviskeroper". Det er nesten mer irriterende enn vanlig snakking. Hvis dere bare skal snakke, kan dere sette dere i kantinen. Langvarig knitring, slafsing og knasing. Dvs. folk må gjerne åpne en pose eller noe, men når folk sitter og knaser seg gjennom en pose med harde drops, da!!! Kontinuerlig hosting og harking. Alle kan bli syke, men av og til går det an å lese hjemme. Anonymkode: ca8a0...28f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå