Gå til innhold

Innboforsikring tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flytter alene i en treroms uten dyre møbler.

Er det noe spesielt jeg burde tenke på, har aldri bestilt forsikring før. Har to dyre dataer, ellers Ikeamøbler. Men jeg leier, så det må vel dekke kjøkkenskapene o.l. til de som eier.

Noen tips? :)

Anonymkode: a1358...eba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du jobber og er organiser i ett LO forbund har du inkludert den beste innboforsikring du kan ha.

Anonymkode: 817ad...c64

Skrevet

Kjøkkeninnredningen trenger du ikke å tenke på siden den regnes som en del av bygningen. I ditt tilfelle er det derfor klær, møbler og elektronisk utstyr som må erstattes. Når du skal finne forsikringssum så må du forestille deg at absolutt alt er borte og at det meste er ting du har bruk for som må kjøpes igjen i løpet av kort tid. Du kan med andre ord ikke vente til vinterjakken din kommer på salg i april hvis huset brenner på nyttårsaften. Som en liten pekepinn så har en helt ordinær norsk garderobe med sokker, undertøy, sommer- og vinterklær osv. en verdi på ca. 100.000 kroner. Mange mye mer, men det vet du best selv. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du jobber og er organiser i ett LO forbund har du inkludert den beste innboforsikring du kan ha.

Anonymkode: 817ad...c64

Har eget firma, så ingen avtale, dessverre.

11 timer siden, Leo skrev:

Kjøkkeninnredningen trenger du ikke å tenke på siden den regnes som en del av bygningen. I ditt tilfelle er det derfor klær, møbler og elektronisk utstyr som må erstattes. Når du skal finne forsikringssum så må du forestille deg at absolutt alt er borte og at det meste er ting du har bruk for som må kjøpes igjen i løpet av kort tid. Du kan med andre ord ikke vente til vinterjakken din kommer på salg i april hvis huset brenner på nyttårsaften. Som en liten pekepinn så har en helt ordinær norsk garderobe med sokker, undertøy, sommer- og vinterklær osv. en verdi på ca. 100.000 kroner. Mange mye mer, men det vet du best selv. 

Det står i kontrakten at jeg må ha innboforsikring, er derfor jeg trodde det dekket kjøkken o.l.

Jeg har ikke en særlig dyr garderobe, sikkert under gjennomsnittet. Men jeg har dyre datamaskiner pga jobb, så jeg får vel regne litt på det.

Takk for svar!

Skrevet

Husk håndklær, gryter, tallerkener, bestikk, sminke, sengetøy....

Anonymkode: a7f78...058

• Liker 1
Skrevet

Husk at møbler ofte har en ganske stor verdi også. La oss si du har ny seng til 20 000, ny sofa til 15 000, ny spisestue til 20 000...så er jo bare det 55 000kr. Ellers har jo de fleste nattbord, skjenk/vitrineskap, bokhyller, småbord, kanskje en lenestol, seng og noen møbler på gjesterom, elektronisk utstyr som mobil, kamera, pc...Diverse smykker, klær, sko, turutstyr, hvitevarer (f.eks. vaskemaskin), kofferter, kunst, dekorasjon,  håndklær, sengetøy, kjøkkenutstyr, servise, diverse belysning og sikkert mye mer jeg ikke kommer på.

Skrevet

Innboforsikring er såpass billig at det vare er å sette et ganske høyt beløp. 

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har eget firma, så ingen avtale, dessverre.

Det står i kontrakten at jeg må ha innboforsikring, er derfor jeg trodde det dekket kjøkken o.l.

Jeg har ikke en særlig dyr garderobe, sikkert under gjennomsnittet. Men jeg har dyre datamaskiner pga jobb, så jeg får vel regne litt på det.

Takk for svar!

Utleier ønsker at du har innboforsikring fordi den også inneholder en ansvarsforsikring som vil kunne dekke skader som du har forårsaket. 

Og det er bedre å ha litt for høy forsikringssum enn litt for lav og om du forsikrer 200.000 eller 500.000 spiller som regel uhyre liten rolle for hva du betaler i premie. 

Skrevet
14 timer siden, Leo skrev:

Utleier ønsker at du har innboforsikring fordi den også inneholder en ansvarsforsikring som vil kunne dekke skader som du har forårsaket. 

Og det er bedre å ha litt for høy forsikringssum enn litt for lav og om du forsikrer 200.000 eller 500.000 spiller som regel uhyre liten rolle for hva du betaler i premie. 

Ok, takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Først må du undersøke hva som er dekket via det du betaler i fagforeningsavgift via arbeidsgiver. Har selv en ung sønn som ikke var oppmerksom på at han har en av de beste innboforsikringene gjennom fagforeningen. Evnt er det noen yrkesorganisasjoner som har forhandlet frem meget gunstige innboforsikringer, så det og er verdt å undersøke. Noen forsikringsselskap, f eks IF, har egne forsikringspakker for unge mennesker. Denne er gunstig priset. Bruk et par dager til å undersøke litt, men ikke vent for lenge med å tegne forsikring. Brann kan skje når som helst.

Skrevet
På 7.11.2018 den 8.43, AnonymBruker skrev:

Jeg flytter alene i en treroms uten dyre møbler.

Er det noe spesielt jeg burde tenke på, har aldri bestilt forsikring før. Har to dyre dataer, ellers Ikeamøbler. Men jeg leier, så det må vel dekke kjøkkenskapene o.l. til de som eier.

Noen tips? :)

Innboforsikring har andre deler enn dekning av innbo ved brann eller vannskade som er langt mer brukt og viktig å ha for folk flest. En av disse faktorene er rettshjelpsdekning. Andre deler må du lese på de ulike tilbyderenes sider for å finne ut hva de dekker. 

Husk på at forsikring har to priser, en når du betaler premie og en helt annen den dagen du trenger hjelp fra forsikringen. Ikke la deg lure verken av de med hyppigeste reklamer på tv eller av de billige billigforsikringene. 

Medlemskap i ulike organisasjoner gir deg ofte gunstigere forsikringer enn du selv klarer å skaffe deg.

Anonymkode: 4c8df...b72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...