Gå til innhold

FEITE/OVERVEKTIGE.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Som arb.ledig for tiden har jeg god tid når jeg handler inn. Jeg må det også pga. økonomien.

dagene er vel lange, så jeg har fått meg en sport nå.

Der går je da og studerer folk og deres handlevogner.

jeg observerer klær, størrelse og hår.+matvognen.

Det slår aldri feil. De feite/overvektige vralter bort til bruskassene først. masse cola(helst) Så er det snacs. Så

fortsetter de med masse usunt. ferdigpizza, feite oster og pålegg. sokopålegg, salater, osv...ferdigkaker/kjeks.

sjelden jeg ser det går noe sunt i disse korgen. det må så iallefall være melk om det kan kalles sunt. så nærmer de seg kassen, da er det store poser med smågodt og til slutt masse røyk.

Du ser det tydelig på de. folk og kurg er helt like.

hår er ikke gjort noe med. Sprent på seg en altfor trang dongribukse og en utvasket T-shirt.

Så har du en del slanke. Kurgene er 50/50 med usunt/sunt. De har gjort noe mer ut av seg selv. Klærne passer og de ser akseptable ut.

Så har du de elegante. Fin på håret. veldig fine i klærne. Ikke kjøpt på lindex eller Cubus. fin farve i håret. pent sminket. der putter de ca 80 % sunt i kurgene. resten er kos.

det er ganske moro å observere dette. prøv selv-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix
Og så har vi gjester da...hva handler de?  :wink:

De er vel så opptatt med å studere andres vaner at de hverken har tid til å spise, stelle seg eller kjøpe klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel så opptatt med å studere andres vaner at de hverken har tid til å spise, stelle seg eller kjøpe klær.

.. men så lenge de ikke er skvapsete så er det greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er sjelden jeg ser noen som er godt fyldige handle sunn mat eller spise sundt.

Slankekur her og slankekur der, jeg tror mange kunne tatt av et vesentlig antall kilo og fått et mye bedre liv kun ved å kjøpe inn andre matvarer.

For eksempel:

- Ikke kjøp noe som inneholder mer enn 25% fett.

- Ikke kjøp noe som primært inneholder løst sukker (som brus, syltetøy, sjokolade o.l.)

- Kjøp masse frukt og grønnsaker.

Hokkus Pokkus, og etter et halvt år har du tatt av 10% av kroppsvekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så deilig det må være å være så perfekt at dere må blande dere i andres liv for å få noe å henge dere opp i...

jeg for min del har nok av ting jeg kan ta tak i hos meg selv, om jeg ikke er nødt til å bruke tid og energi på å blande meg eller i det hele tatt bry meg om hva andre (ukjente) mennesker HANDLER....

men det er klart, det er vel av godhet dere kikker? dere tenker bare på vedkommendes eget beste?

dersom dere virkelig gjør det, så bør dere jo stoppe vedkommende også da, og spør dem om de trives med å være så feite og ekle og om det er derfor de ikke bare slanker seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg er tydeligvis helt alene når jeg handler jeg... Tjukk, men handler sundt.. Og jeg ser til og med akseptabel ut! Rare greier! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Poenget mitt er at jeg tror kunnskapsmangel har mye å si.

Folk med kort utdanning i lavstatus-yrker eller trygda lever mye kortere enn folk med høg utdanning og gode jobber. Ulik kunnskap om helse og kosthold kan bety noe for den ulikheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

men det er klart, det er vel av godhet dere kikker? dere tenker bare på vedkommendes eget beste?

dersom dere virkelig gjør det, så bør dere jo stoppe vedkommende også da, og spør dem om de trives med å være så feite og ekle og om det er derfor de ikke bare slanker seg?

Ja, syns alle perfekte mennesker (slanke, med sunne matkurver, fin farge på håret og uten klær fra Cubus) ikke burde nøye seg med å registrere dette. De burde jo absolutt ta ansvar og hjelpe! for eksempel kunne de meldt seg som "shopping-venn" og fulgt de rundt i butikken og byttet ut de 80% usunn mat med sunne alternativer!

Hermed oppfordrer jeg til omsorg og nestekjærlighet: og begynn gjerne med naboens handlekurv! :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart kosthold har noe å si for vekt - men det er nok veldig sjelden det er grunnlaget for de trådene som diverse gjester legger inn om hvor "ekle" fete mennesker er - og alt de gjør feil - enten det gjelder innkjøp eller klær.

.. hadde det vært et ønske om å opplyse noen om kosthold - ville den nok heller ikke vært lagt på skråblikk - og nok også vært skrevet på en ganske annen måte ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med kort utdanning i lavstatus-yrker eller trygda lever mye kortere enn folk med høg utdanning og gode jobber. Ulik kunnskap om helse og kosthold kan bety noe for den ulikheten.

så du mener da altså at feite mennesker stort sett har kort utdannelse, lavstatus-yrker eller er trygda og derfor ikke har kunnskap om helse og kosthold? :o

de fleste med høg utdanning og gode jobber er da også ant slanke, sunne og lever lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Denne tråden er kun startet for å provossere' date=' ikke for å opplyse noen om kosthold.[/quote']

jupp, er premenstruell om dagen jeg, så jeg kan godt frese litt fra meg i slike tråder.... ellers har det lett for å gå utover stakkarer som ikke fortjener det... :oops: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Aline: Jeg kunne spadd fram referanser til vitenskapelige artikler som underbygger påstandene mine om sammenheng mellom helse og sosial status men jeg er litt for laid back til å gjøre det akkurat nå. Hmm forresten: Sosial ulikhet og ulikhet i helse, Økonomisk forum Nr: 03/03. Forfatter Astrid L.Grasdal.

Jeg synes ikke det burde være slik at utdanning eller sosial status spiller inn på hvilken helse man har eller hva slags kosthold man har. Jeg tror dette med overvekt i alt for stor grad har blitt avskrevet som et individuelt ansvar - er du feit er det din egen feil, spis sunt og tren!

Jeg synes det offentlige ved hjelp av dine og mine skattepenger burde bruke mer penger på å forebygge livstilssykdommer, for eksempel ved å tilby de som trenger det hjelp til å legge opp et mer fornuftig kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jøss, jeg traff vist noen ømme tær. Det var ikke for å opplyse om kosthold. les hva jeg skrev.

jeg observerer!

Klart det er sammenheng med hva du spiser og hvordan du ser ut.

Det er bare morsomt å observere det jeg gjør.

Nå jobber jeg med mat til vanlig,men bruker ikke finger eller forteller folk hva de skal spise.

Dere kan prøve selv en dag og se.

Mange av de (alle grupper)kjenner jeg. Noen av de tykke vet jeg spes. om to som sliter med økonomi og vekt.

Middag består av ferdigmat,pølse,pizza,farseprodukter. Nå vet jeg hva hun kjøper altså. det er så mye cola og jallamat hjemme i det huset. Hadde hun kuttet ut det meste, kjøpt ren mat så hadde hun spart penger og tatt av flere kilo.

noen skriver at jeg bør finne meg en jobb, klart det. eg har nok å gjøre. Har vert ledig i tre uker, så jeg ser ikke svart på det.

Tror grunnen til at folk reagerte slik på denne tråden, var at noen kjenner seg igjen.

For meg er det bare moro og OBSERVERE dette. Har jo tid til det.Det er noe avgrunnen til at jeg la det inn på skråblikk.

Denne fikse ide fikk jeg faktisk av en kostholdsekspert på Sverige 1. Hun sa dette i et program. Folk skylder på gener og sykdom de tror de har, men se hva de handler inn sa hun.

Damen har jo rett.

Så om du står i kassen en dag mens bilringer og valker velter ut og noen ser hva du lesser på båndet med stor interessse, så er det bare meg.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg synes det offentlige ved hjelp av dine og mine skattepenger burde bruke mer penger på å forebygge livstilssykdommer' date=' for eksempel ved å tilby de som trenger det hjelp til å legge opp et mer fornuftig kosthold.[/quote']

jeg er enig i at det bør hjelpes mer, det eksisterer helsefarmer som i større og større grad kan vise til positive ressultater, ikke pga kun kosthold og trening, men og psykologi, fordi mange kan vite så mye de vil om hva de BØR spise og ikke spise, men likevel ha problemer med å faktisk holde seg til det, endre inngrodde vaner etc.

grunnen til at jeg spør som jeg spør, er pga at de overvektige/stor jeg kjenner, verken er dårlig utdannet, lavtlønnede eller uvitene om kosthold og trening.

det har, blandt de ihvertfall, mer med å faktisk endre livsstil, og det ER ikke gjort over natten for alle.

det blir litt som å slutte å røyke, man VET jo at man bør, man vet hva man skal gjøre for å få det til, men det er ikke nødvendigvis så enkelt likevel, rett og slett fordi man har lagt til seg endel TANKER og vaner som er vanskelige å snu.

man er vant til å bruke mat eller røyk eller sjokolade eller hva som helst som trøst, premie, trygghet etc etc og om man tar vekk trøsten, muligheten til å premiere seg selv eller trygghet, så er man på vanskelig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...