Gå til innhold

Hvordan er det mulig at en fjerdedel av Oslos befolkning står uten inntekt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dn.no/skattelister/#!/Fylke/2017/3/Oslo/

Jeg har sett gjennom noen kommuner nå, og Oslo skiller seg så langt ut med over 25% på inntekt mellom 0 og 50 000. Hva lever man av da?

Anonymkode: 63fea...d71

Trolig studenter,  lærlinger,  etc?

Anonymkode: 973d1...f32

• Liker 6
Skrevet

Røtter man graver opp og tigging på gaten, hva tror du egentlig?

Trygd eller sosialen kanskje?

Er det viktig å vite?

Skrevet
Akkurat nå, Rullestolbruker skrev:

Røtter man graver opp og tigging på gaten, hva tror du egentlig?

Trygd eller sosialen kanskje?

Er det viktig å vite?

Trygd regnes vel som inntekt? Jeg regner med her at skattelistene viser skattbar inntekt. Da er skattbare ytelser med i disse beregningene!

Sosialen regnes kanskje ikke som inntekt? Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør. Jeg syns tallet var VELDIG høyt!

Hva lever folk av liksom?

Gjest theTitanic
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dn.no/skattelister/#!/Fylke/2017/3/Oslo/

Jeg har sett gjennom noen kommuner nå, og Oslo skiller seg så langt ut med over 25% på inntekt mellom 0 og 50 000. Hva lever man av da?

Kan hende en del av disse er studenter over 18 som bor hjemme eller i kollektiv finansert av stipend. Mye studenter i oslo. 

Skrevet

Man bytter vanligvis ikke folkeregistrert adresse mens man studerer, så studenter utenfra vil ikke bli registrert på Oslo.

Anonymkode: dbe92...fef

Skrevet

Noen studenter bytter nok adresse, mens de fleste gjør nok ikke det. Men du glemmer nok også at det er mange fra Oslo som velger å bli i Oslo for å studere.

Jeg er student selv og faller nok innenfor den kategorien, 0-50 000. Det betyr likevel ikke at jeg har hatt mindre å rutte med enn det i 2017. I tillegg til studielånet, så tjente jeg i fjor samlet sett 59 000 i lønn. Men på grunn av fratrekk av minstefradrag på ca 32 000 kr som det står på skattemeldinga, så står det på sum inntekts og formueskatt er på 30 000. Sjekker jeg skattelistene i dag så står det at inntekten min er ca 30 000. Derfor faller jeg nok innenfor kategorien 0-50 000, men i realiteten har jeg altså tjent nesten 59 000 i 2017. 

Med studielån i 2017 hadde jeg nok samlet sett en totaltinntekt ca 160 000-165 000. Slettes ikke ille for en student, og absolutt veldig greitt å leve av. 

Så at man faller innenfor skattekategorien 0 - 50 000 betyr ikke at man lever på under 50 000 i året. 

Anonymkode: 7d034...eb2

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner flere selvstendig næringsdrivende som står med 0 kr i inntekt år etter år (men som likevel har stort hus, bil, reiser på fine ferier osv- altså er firmaene deres nødt til å gå relativt bra. Så det er tydeligvis noe her- en del selvstendig næringsdrivende blir nok registrert som nullskatteytere selv om de har en betydelig «inntekt». (Men pengene de lever av hver måned blir da tydeligvis ikke kategorisert som «inntekt».)

Anonymkode: e6780...40f

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trolig studenter,  lærlinger,  etc?

Anonymkode: 973d1...f32

Lærlinger har inntekt.. De fleste studenter jobber utenom studiene da stipendet er latterlig lavt.

Skrevet

Oslo har høyest andel sysselsatte

https://www.ssb.no/aku#relatert-tabell-23

Så må være mange som tjener veldig lite, pluss masse studenter

Blir vel å bo hos foreldre, eller sosialstønad, eller kriminalitet, for resten ?

Anonymkode: 42767...041

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen studenter bytter nok adresse, mens de fleste gjør nok ikke det. Men du glemmer nok også at det er mange fra Oslo som velger å bli i Oslo for å studere.

Jeg er student selv og faller nok innenfor den kategorien, 0-50 000. Det betyr likevel ikke at jeg har hatt mindre å rutte med enn det i 2017. I tillegg til studielånet, så tjente jeg i fjor samlet sett 59 000 i lønn. Men på grunn av fratrekk av minstefradrag på ca 32 000 kr som det står på skattemeldinga, så står det på sum inntekts og formueskatt er på 30 000. Sjekker jeg skattelistene i dag så står det at inntekten min er ca 30 000. Derfor faller jeg nok innenfor kategorien 0-50 000, men i realiteten har jeg altså tjent nesten 59 000 i 2017. 

Med studielån i 2017 hadde jeg nok samlet sett en totaltinntekt ca 160 000-165 000. Slettes ikke ille for en student, og absolutt veldig greitt å leve av. 

Så at man faller innenfor skattekategorien 0 - 50 000 betyr ikke at man lever på under 50 000 i året. 

Har du råd til bil med 160-165 000?

Anonymkode: 1b332...a96

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke noen grunn til å tro at Oslo er kildekommunen til uforholdsmessig mange studenter når man justerer for folketall.

Skrevet

Stein-Erik Hagen og de andre 0-skatteyter vennene hans?

+barn, studenter, osv.

Skrevet

Studielån blir ikke regnet som inntekt, så mange studenter står oppført med 0 kr i inntekt :) Det forklarer selvsagt ikke alle, men ganske mange. Mange narkomane har heller ingen særlig inntekt, heller ikke tiggere står oppført med inntekt. 

Anonymkode: 7af74...6e3

• Liker 3
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Man bytter vanligvis ikke folkeregistrert adresse mens man studerer, så studenter utenfra vil ikke bli registrert på Oslo.

Veldig mange bytter jo. 

Anonymkode: 32865...988

Skrevet

Studenter, selvstendig næringsdrivende som ikke mottar lønn fra eget firma men heller tar ut avkastning...

Anonymkode: fdf94...6f8

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du råd til bil med 160-165 000?

Anonymkode: 1b332...a96

Nei, hva skal jeg med bil?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen grunn til å tro at Oslo er kildekommunen til uforholdsmessig mange studenter når man justerer for folketall.

Du fikk en del andre forklaringer også. Alene utgjør nok ikke studenter hele gruppen, men trolig en del. Men det er jo åpenbart at TS helst ønsker argumenterer som kan støtte opp mot en påstand opp mot at 1/4 av Oslos innbyggere er snyltere.

Skrevet

De står ikke uten inntekt. De står uten skattbar personinntekt. Og de to tingene er det svært stor forskjell på! 😉 Skattelistene er i det hele tatt ganske meningsløse hvis man er ute etter å finne ut hva folk faktisk tjener og eier bl.a. fordi de ikke samtidig viser hvor store fradrag den enkelte har. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er et fakta at en hel del av Oslos innbyggere er ikke-vestlige innvandrere.

Av den kvinnelige andelen av disse, er det ikke kultur for mange av dem at de skal jobbe. F.eks. hos Somaliere er det veldig få av kvinnene som jobber. Kun 10% av kvinnelige somaliere jobber, iflg SSB. Vanligvis er kvinnen husmor uten egen inntekt. Kvinnelige innvandrere utgjør ganske mange tusen av Oslos innbyggere, og dette vil naturligvis spille inn på statistikken, og antallet i "en fjerdedel av Oslos befolkning" som er uten inntekt. 

Les mer om det her https://www.nettavisen.no/politikk/nye-ssb-tall-sa-fa-innvandrerkvinner-jobber/3423533887.html

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...