Gå til innhold

Dere med PCO.....Les gjerne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heii. Fikk idag en litt sjokkerende nyhet fra gynekolog at jeg har PCO og mest sannsynlig ikke kommer til å bli gravid på egenhånd, jeg har nada med eggløsning. Jeg er i starten av 20 åra, oppdaget det tilfeldigvis da jeg måtte slutte på p-piller pga arvelig hjertegreier som må tas hensyn til. Mensen kom aldri -> gynekolog, så sånn endte det. Jeg er utrolig lei meg, selv om jeg vet at det ikke er en dom og at det finnes muligheter. Var bare ikke slik jeg hadde forestilt meg det, eller forventet info så ung.

Jeg ville bare ha en liten utblåsning her, for har vært litt emosjonelt for meg da det ikke er alt for lenge til jeg tenkte på barn. 

Tror dere på gud? Jeg er/var ikke en som tror, men helt siden jeg var 14 har jeg hatt endel problemer nedentil både med svie og kløe som verken legen, gynekologen eller hudlegen aldri fant svar på. Jeg har alltid hatt en liten tanke i hodet som har bekymret meg for om jeg hadde problemer som gjorde at jeg ikke kunne bli gravid. Jeg har aldri hatt noe som skal tilsi det, bare følt det har vært noe. Det er også noe som gjorde meg ekstremt trist siden jeg alltid har følt det.. Det var ubehagelig. Jeg vet ikke om det var en forvarsel, kun i hodet mitt eller tilfeldig. Jeg vet ikke.

Jeg vet at ting ordner seg nok, og for dere andre som sliter så tenker jeg på dere og, PCO/S eller ikke. Har dere noen kloke ord til meg? Eller en god historie med lignende problemer å fortelle? Alle råd, tips og historier er velkomne.

Jeg skal ikke ha noe prevensjon fra nå av, så håper en dag i nærmeste framtid det skjer meg naturlig ☺️ Og hvis det ikke har hendt så går vi videre med tiltak. Alle ord settes stor pris på. 

Anonymkode: 05222...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det du skriver. Men sett din lit til Gud. Jeg har opplevd så mange mirakler ved Jesu navn. Søk Gud i dette og han vil gi svar. Han kan hjelpe deg med dette!

Anonymkode: e7dad...90d

Skrevet

Hei 😊

Kunne gynekologen din konstatere at du har PCO? Jeg var nylig hos gynekolog selv og han mistenker at jeg kan ha det samme. Har ikke fått eggløsning etter pilleslutt. Men han kunne ikke si det sikkert at det er det før jeg har tatt blodprøver av diverse. Jeg er i slutten av 20 årene og ønsker barn nå så jeg tok det også tungt. 

Det ordner seg nok for oss også skal du se 😊

Skrevet
2 minutter siden, Tussi2018 skrev:

Hei 😊

Kunne gynekologen din konstatere at du har PCO? Jeg var nylig hos gynekolog selv og han mistenker at jeg kan ha det samme. Har ikke fått eggløsning etter pilleslutt. Men han kunne ikke si det sikkert at det er det før jeg har tatt blodprøver av diverse. Jeg er i slutten av 20 årene og ønsker barn nå så jeg tok det også tungt. 

De kan se det om de tar innvendig ultralyd :) Da kan man tydelig se cystene på eggstokkene. Heldigvis er det fortsatt håp! Mange med polycystiske ovarier kan bli gravid, noen uten hjelp og andre med hjelp, men det er fortsatt masse muligheter! Både metformin, hormonbehandling og evt prøverør :) Ikke mist håpet!

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk innvendig ultralyd, men han bekreftet det likevel ikke. Jeg kan veldig lite om dette her så forsto jo ikke alt som  ble sagt heller 😅 Han sa at jeg hadde mange veskefylte tomrom (eller noe i den duren?) og at han kunne se at kroppen jobbet for å få i gang eggløsning.

Nei vi må ikke miste håpet 🤞 

Hvilke råd fikk du fra gynekologen din, Ts?

Skrevet

Min PCO har blitt behandlet med Gluchophage/Metformin i mange år. Dette er egentlig en diabetesmedisin, men for PCO-kvinner bidrar det til å normalisere hormonbalansen. Jeg fikk tilbake normal mens etter at jeg hadde hatt opptil 9 mnd mellom hver mens tidligere. 

Å få barn ble en liten utfordring, men vi fikk det til med litt hjelp av eggløsningsstimulering. Jeg var 37 da jeg ble gravid, så jeg hadde uansett ikke alderen på min side.

Anonymkode: fd4e2...3e9

Skrevet
1 time siden, Tussi2018 skrev:

Hei 😊

Ja, jeg hadde masse svarte flekker i eggstokkene som han viste meg og forklarte hva det var. De pleier jo vanligvis å se det raskt ☺️ Blodprøvene mine var helt fine, lav d vitamin, noe gyn. sa var vanlig med kvinner med pco visst nok.

Satser på det du! 😄 

TS

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min PCO har blitt behandlet med Gluchophage/Metformin i mange år. Dette er egentlig en diabetesmedisin, men for PCO-kvinner bidrar det til å normalisere hormonbalansen. Jeg fikk tilbake normal mens etter at jeg hadde hatt opptil 9 mnd mellom hver mens tidligere. 

Å få barn ble en liten utfordring, men vi fikk det til med litt hjelp av eggløsningsstimulering. Jeg var 37 da jeg ble gravid, så jeg hadde uansett ikke alderen på min side.

Anonymkode: fd4e2...3e9

Jeg begynner å lure på hvorfor jeg ikke ble tilbudt videre behandling eller infomert om noe lignende...

Så hyggelig å høre 😊 

ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å lure på hvorfor jeg ikke ble tilbudt videre behandling eller infomert om noe lignende...

Så hyggelig å høre 😊 

ts

Jeg ble ikke informert eller tilbudt behandlingfør jeg fortalte at jeg var klar for å jobbe mot å bli gravid så snart som mulig. Kanskje de bare antok du ikke vil ha barn med en gang. 

Jeg trengte forøvrig ingen behandling. 

Anonymkode: ef3e9...04a

Skrevet

Men har du PCO eller PCOS? Såvidt jeg vet er PCO bare noe midlertidig, mens PCOS er kronisk. Kan hende jeg tar feil da.

Anonymkode: 5e7c3...41e

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hyggelig å høre 😊 

ts

Hvordan er syklusen din? 

Jeg sa at jeg ønsket å bli gravid så jeg skulle få oppfølging dersom testene viser at jeg har det. Jeg har dog bare vært uten p piller i 6 mnd. 

V

Skrevet
53 minutter siden, Tussi2018 skrev:

Jeg fikk innvendig ultralyd, men han bekreftet det likevel ikke. Jeg kan veldig lite om dette her så forsto jo ikke alt som  ble sagt heller 😅 Han sa at jeg hadde mange veskefylte tomrom (eller noe i den duren?) og at han kunne se at kroppen jobbet for å få i gang eggløsning.

Nei vi må ikke miste håpet 🤞 

Hvilke råd fikk du fra gynekologen din, Ts?

Ja samme fikk jeg, som jeg skrev over så var det svarte prikker av umodne egg som av en eller annen grunn ikke ville løsne forklarte han. Man blir litt forvirra, helt ærlig. Det finnes jo PCOS og PCO. Finner veldig lite om PCO på nett.

Jeg er 160 og 49 kg til info (normal bmi), så han anbefalte meg å ikke miste mer vekt eller overtrene. Noe som nesten er litt motsatt av PCOS 😅 Var det eneste konkrete rådet, så begynte han å snakke om cerazette ppiller... Vurderer å dra til en annen gynekolog, som kanskje er litt mer opplyst på PCO enn han jeg var hos. 

Jeg fant en artikkel om råd til PCO, jeg kan poste link under om du/ dere vil lese om den ikke er lest før ☺️

TS

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har du PCO eller PCOS? Såvidt jeg vet er PCO bare noe midlertidig, mens PCOS er kronisk. Kan hende jeg tar feil da.

Pco, jeg forsikra meg og spurte: «uten den ekstra s’en?»

Han sa det var permanent, mulig folk har litt forskjellig meninger om det kanskje 😊 

TS

Skrevet
2 minutter siden, Tussi2018 skrev:

Hvordan er syklusen din? 

Jeg sa at jeg ønsket å bli gravid så jeg skulle få oppfølging dersom testene viser at jeg har det. Jeg har dog bare vært uten p piller i 6 mnd. 

V

Min syklus er altfor uregelmessig, dette året hadde jeg mens i jan, en gang i april og forrige i august så er 70 dager overtid nå 😅 Slutta på pillene ifjor så har ikke så mye mer info om sykluen min å gå på. 

Satser på at det går med glans for deg 😄

TS

Skrevet

Jeg har PCOS. Forskjellen mellom PCO og PCOS er at man ved begge har cyster på eggstokkene (små vækeansamlinger), mens man ved PCOS også har en rekke tilleggssymptomer. I varierende grad - dette er en tilstand som er svært individuell for de som er rammet. Begge er forsåvidt kroniske, men det finnes mange ulike behandlingsmetoder der ute, og det gjelder å finne den som fungerer best for en selv. Dette vil også være svært individuelt. 

Det viktigste å vite er at det ikke er slik at alt håp er ute! At du ikke har eggløsning nå, betyr ikke at du ikke vil kunne få det i fremtiden. 

Selv hadde jeg gått et år uten mens og eggløsning da jeg fikk diagnosen. Nå - noen år etter - har jeg 28-30 dagers sykluser og eggløsning hver eneste måned. 

For min del var det livsstilsendring i form av vektnedgang og å få kontroll på blodsukkeret som var løsningen. 

Dessverre er det både liten kunnskap og interesse blant legestanden om slike typiske kvinnehelseproblemer. Jeg opplever også at selv gynekologer som burde kunne dette, er mest interessert i min evne til reproduksjon, og ikke hvordan jeg best kan leve med og håndtere tilstanden. Hvis jeg var deg ville jeg forhørt meg om det fantes en spesialist på feltet hvor du bor, og jeg ville satt igang med egen-research. Kunnskap er makt! 

Om det er Gud eller naturen skal jeg ikke mene så mye om, men det viktigste er at dette langt ifra er verdens undergang, og at dette ikke trenger å være et uløselig problem.

Lykke til og klem

Anonymkode: 86c5c...f63

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pco, jeg forsikra meg og spurte: «uten den ekstra s’en?»

Han sa det var permanent, mulig folk har litt forskjellig meninger om det kanskje 😊 

TS

Åja. Jeg ble diagnostisert med det samme ifjor da jeg var 16, men skjønte ikke helt hva det var. Gynekologen sa at det er ganske vanlig og ikke noe big deal, men må nok dra dit igjen snart for å finne ut mer.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har PCOS. Forskjellen mellom PCO og PCOS er at man ved begge har cyster på eggstokkene (små vækeansamlinger), mens man ved PCOS også har en rekke tilleggssymptomer. I varierende grad - dette er en tilstand som er svært individuell for de som er rammet. Begge er forsåvidt kroniske, men det finnes mange ulike behandlingsmetoder der ute, og det gjelder å finne den som fungerer best for en selv. Dette vil også være svært individuelt. 

Det viktigste å vite er at det ikke er slik at alt håp er ute! At du ikke har eggløsning nå, betyr ikke at du ikke vil kunne få det i fremtiden. 

Selv hadde jeg gått et år uten mens og eggløsning da jeg fikk diagnosen. Nå - noen år etter - har jeg 28-30 dagers sykluser og eggløsning hver eneste måned. 

For min del var det livsstilsendring i form av vektnedgang og å få kontroll på blodsukkeret som var løsningen. 

Dessverre er det både liten kunnskap og interesse blant legestanden om slike typiske kvinnehelseproblemer. Jeg opplever også at selv gynekologer som burde kunne dette, er mest interessert i min evne til reproduksjon, og ikke hvordan jeg best kan leve med og håndtere tilstanden. Hvis jeg var deg ville jeg forhørt meg om det fantes en spesialist på feltet hvor du bor, og jeg ville satt igang med egen-research. Kunnskap er makt! 

Om det er Gud eller naturen skal jeg ikke mene så mye om, men det viktigste er at dette langt ifra er verdens undergang, og at dette ikke trenger å være et uløselig problem.

Lykke til og klem

Anonymkode: 86c5c...f63

Tusen takk for et fint svar ❤️ Klem

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg hat Pcos og er normalvektig. Hadde ikke eggløsning i det hele tatt på egenhånd. Prøvde først to hormonkurer (pergotime, byttet ut med annet legemiddel nå tror jeg), uten at jeg fikk eggløsning av den grunn heller.

Løsningen for meg ble en kikkhullsoperasjon der de drillet 12 hull i egglederne mine, ovarian drilling. Dette skal visst nok redusere produksjonen av testosteron som vi med pcos har for mye av. Etter dette enkle inngrepet har jeg hatt stabile sykluser med eggløsning. Er nå gravid med nr 2😁

Som mange skriver over her TS kom deg til en spesialist. Det ble redningen for meg. Det er såpass store variasjoner i symptomer og hva som fungerer på hver enkelt med pcos. Det er absolutt ikke verdens undergang og det er svært store muligheter for du skal bli gravid med litt hjelp!

Lykke til videre ts😁

Anonymkode: 9ad77...327

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hat Pcos og er normalvektig. Hadde ikke eggløsning i det hele tatt på egenhånd. Prøvde først to hormonkurer (pergotime, byttet ut med annet legemiddel nå tror jeg), uten at jeg fikk eggløsning av den grunn heller.

Løsningen for meg ble en kikkhullsoperasjon der de drillet 12 hull i egglederne mine, ovarian drilling. Dette skal visst nok redusere produksjonen av testosteron som vi med pcos har for mye av. Etter dette enkle inngrepet har jeg hatt stabile sykluser med eggløsning. Er nå gravid med nr 2😁

Som mange skriver over her TS kom deg til en spesialist. Det ble redningen for meg. Det er såpass store variasjoner i symptomer og hva som fungerer på hver enkelt med pcos. Det er absolutt ikke verdens undergang og det er svært store muligheter for du skal bli gravid med litt hjelp!

Lykke til videre ts😁

Anonymkode: 9ad77...327

Tusen takk for svar, men jeg har PCO, har ikke forhøyet testosteron eller andre bivirkninger 😊 Vet ikke om det er så stor forskjell kanskje? 

Jeg skal definitivt søke opp og se om det er en klinikk i nærheten og gå videre derfra. Takk for svar ❤️

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...