Gå til innhold

Hvor mye lekser har din 3 klassing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes min datter får helt hinsides med lekser, og hun sier en time minimum hver dag med lekser. Jeg synes dette er helt horribelt for et barn på 8 år. Hun har jo ikke noe fritid. Hjemme klokken 16.30 og så er det middagslaging og spising. Rundt 18 er vi klar for lekser og da sitter hun til minst 19.00. Så er det dusjen og kveldsmat, så sengen. Jeg synes dette er uholdbart rett og slett men lærer viser ingen forståelse, lærer er fra den tiden hvor mor gikk hjemme så hun virker ikke til å forstå at man ikke er hjemme til å gjøre lekser med barnet klokken 13-14. Vi foreldre jobber og barnet går på aks. Aks tilbyr en time leksehjelp i uken og den timen er full av tøys så det hjelper ingenting. 

Denne uken er leksene 2 sider i matteboken, 2 sider i norsk og 1 side i engelsk. (alle oppgavebøker) Det er i tillegg gitt ut lekseark i matte og norsk så det er ekstra 25 mattestrykker og 5 spørsmål til norsktekst hver dag. (altså 100 mattestykker og 20 norskoppgaver ekstra) På toppen av dette har de to sider lesing i norsk, to sider lesing i engelsk og skal lese 15 minutter hver dag i egen bok. 

Leksene skal også leveres på Torsdager så lærer slipper å rette lekser i helgen, så de har bare 3 dager på seg på å gjøre alt dette. 

Så jeg lurer på hvor mye lekser deres 3 klassing har, om dette er normalt? 

Anonymkode: 712b3...270

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. 

Jeg synes ikke det er greit. Jeg mener max 30 minutter pr dag, leksene skal barna i utgangspunktet klare å gjøre selv mens de voksne skal følge opp. De skal være tilpasset i nivå også, så man ikke sitter mer enn 30 (effektive) min.

Jeg ville vært tydeligere til læreren at dette er for mye og bedt om tilpasning. Deretter ville jeg kontaktet rektor og/eller FAU hvis læreren ikke er lydhør. Barn i 3.klasse har minst like stort behov for 30 min uorganisert lek hver dag, som de 25 mattestykkene. 

Det er ingen lov som plikter foreldre å sørge for at alle leksene er gjort. 

Jeg er lærer selv, og følger 30 minutter max for mine elever. Jeg ber foreldre si ifra om det tar lengre tid, da har jeg gitt for dårlig tilpassede lekser. 

Anonymkode: edab5...16e

Skrevet

Synes dette var drøyt. 

Annbefaler å ta dette opp med læreren eller skrive en Mail til henne.

Hilsen en grunnskolelærer 

Anonymkode: 94775...da4

• Liker 1
Skrevet

Jeg ga beskjed til læreren om at jeg synes det var altfor mye lekser. Svaret jeg fikk var at ikke alt skulle gjøres, kun det en var komfortabel med. De hadde også slik at bøker ble levert inn torsdag, men nå leverer en inn oppgavebøkene torsdag og lesebøkene fredag.

Nå har de fått ny lærer og lekseplanen ser helt annerledes ut. Her er ukens lekseplan:

3 sider i lesebok - norsk
2 sider i oppgavebok - norsk

2 sider i lesebok - engelsk
1 side oppgavebok - engelsk
øve og føre inn gloser - engelsk

2 sider i oppgavebok - matte
20 minutter multismart - matte

Mandag: Oppgavebok i norsk + engelsk + matte
Tirsdag: Lesing norsk + engelsk+gloser
Onsdag: Lesing norsk + engelsk + multismart
Torsdag: Lesing norsk + engelsk

Skrevet (endret)

Det høres veldig mye ut. Jeg har en femteklassing og en andreklassing og selv femteklassingen sitter ikke lenger enn 20 minutter med leksene. Da eldste gikk i tredje bestod leksene hans typisk av \ å lese 15 minutter, en lesebestilling (1-2 oppgaver knyttet til leseleksen) hver dag, øve på engelske gloser to av ukedagene og 10 minutter matte på Multi Smartøving tre av dagene. Det er ikke meningen at barneskolebarn skal sitte en time med lekser hver dag. Dette ville jeg tatt opp med lærer. 

Endret av Arkana
Skrevet

Vi har fått beskjed fra lærer om at leksene skal ta Max 30min og være lystbetont (innen rimelighetens grenser), så vi følger det. 

Han har 2 sider i matte i uka. Leselekse i norsk (5-10sider). En side i engelsk og gloser. Ett stykke med oppgaver i naturfag eller krle, pluss en skrive oppgave i norsk. Lese 10min  hver dag i egen bok. Syns ikke det er så ille. 

Anonymkode: fa9c4...7ec

Skrevet

Det der er mer enn åttendeklassingene som jeg er lærer for får.... 

Min egen tredjeklassing får lekser for en uke av gangen, de tar som regel en times tid. 

Anonymkode: 301a7...000

Skrevet

Det der høres veldig mye ut!

Har en 3.klassing selv.

Ukas lekser er:
- Les i leseboka 15 minutt hver dag (egenvalgt bok fra bibilioteket;det går altså i minutter, ikke antall sider)
- totalt 30 minutter matteoppgaver på nett (multi smartøving)
- 1 side engelsk leselekse ( det er kanskje 100 ord på en side, så altså en kort tekst)
- 1 side lesetekst på et ark og skriv 10 nøkkelord om teksten (den dagen de gjør dette, utgår de 15 minuttene lesing i lesebok) og øv på å gjenfortelle teksten ved hjelp av nøkkelordene

Jeg anslår at han har brukt drøyt 2 timer til sammen på lekser denne uka (Altså inkludert 4x15 minutter lesing i leseboka.)

De har gloser i engelsk også, men det er ikke noe krav om at de skal kunne skrive dem, bare forstå dem og uttale dem. Dette sjekker jeg på torsdagene at han kan, og det kan han alltid fordi de har lært det på skolen i løpet av uka. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor de ikke skal lære dem skriftlig...

Anonymkode: ee5d9...353

Skrevet

Her igjen er det etter min mening altfor lite lekser.

En leseleks som skal gjøres hver dag, tar 2-3 min å lese den.

Det er tre oppgaver til leseleksen som skal gjøres innen fredag. På torsdager skal leseleksen leses inn på ipaden og sendes til læreren. 2 minutt max tar dette.

Også matte, det kommer som oftest på onsdagen og er til torsdag. 2 sider med oppgaver. Gjort på 5 min. Denne uka er det 2 og 3-gangen som skal læres, da altså kun 2-4-6-8-10-12-14-16-18-10. Samme med 3 gangen. Det kan hun, men hører henne hver dag. 1-2 min totalt. Tar med 4 gangen for morroskyld.

Bruker maks 10 min om dagen.

Anonymkode: 13ef6...eed

Skrevet

Min 3 klassing bruker 30 min på matte på multismart (digitalt) og ca 30 min på resten av leksene. Dette er for en hel uke. Lese gjør han på sengekanten, tror de skal lese i 15 min hver dag. Han leser omtrent så godt som en voksen, så det er ikke noe vi er strenge med. Han leser donald eller bøker. Ellers bruker han de 30 minuttene til en side med oppgaver i norsk og en side med engelske oppgaver. 

Anonymkode: 7ce54...4ff

Skrevet

Det der høyres helt hinsides ut.

Er lærer for 4.klasse selv. Sier tydelig til foreldrene at 30 minutt (effektiv) leksegjøring hver dag er maks.

Om det står 2 sider i matteboken, kan en svak eller «saktejobbende» elev gjøre den ene osv. 

Tidene har forandret seg. Elevene er lengre på skole enn «da vi var unge» og begge foreldre er stort sett i jobb. Barna skal ha tid til lystbetonte aktiviteter og frilek også. 

Det eneste jeg reagerer på er når er barn er med på ørten aktiviteter fordi foreldra vil det, men de aldri kan gjøre lekse. Det går greit for sterke elever, men de fleste bør prioritere å få gjort lesing i norsk og engelsk uansett. Det er viktig for å ikke dette av lasset, da man sjelden får tid til å lese med hver enkelt på skolen.

Uansett: foreldrene er faktisk ansvarlige for at barna lærer, med skolen som hjelpende instans. Derfor kan dere selv velge å kutte/droppe lekser, om dere mener det er best for barnet. Dette er det foreldrene som bestemmer, og ikke læreren.

Anonymkode: 906ce...0bf

Skrevet

Jeg er lærer på 3. trinn, og leksene jeg gir er ikke en brøkdel av dette. Synes det er helt hinsides mye lekser for 8-åringer. Dette MÅ du ta videre, TS -rett og slett aaaaalt for mye lekser! Stakkars unger. 

Skrevet

Tror ikke vår 3. klassing har fått så mye lekser i hele skoleåret 🤔 denna uka er det å lese 4 sider (teksten hører til krle) og gå inn på en link og lære engelske ord. Står ingenting om tidsbruk. 

Anonymkode: e31d4...aaf

Skrevet

Snakk med læreren! Det burde være null problem å si fra om at leksenemengden  er for stor. Jeg hadde aldri tvunget barnet mitt til å sitte så lenge med leksene så sent på kvelden.. Det er det null poeng i. 

Min 3.klassing har leselekse hver dag. Denne gjøres på maks 5-10 min (min er ikke god på å lese enda). Så er det 1 matteside 1 gang i uken, 4 norske ord som skal skrives i skriveboken en gang i løpet av uken og engelske gloser som også skal skrives i løpet av uken. Fullt overkommelige lekser. Av og til er det 10 min mattejobbing på data eller noen små ekstra oppgaver knyttet til leseleksa, men aldri noe tidskrevende greier. 

Anonymkode: c9c6c...96d

Skrevet

Da må du snakke med læreren. Det er ikke meningen at en 3. klassing skal sitte med lekser én time hver dag. Det hadde jeg gitt beskjed om for lenge siden.

Anonymkode: 45a76...649

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...