Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 21. august 2002 #1 Skrevet 21. august 2002 Vi har tenkt å gifte oss i utlandet, av flere årsaker. En grunn er at vi er lei av familiens "gode" råd om hvor og hvordan vi bør gifte oss, men hovedgrunnen er at hvis vi skal ha bryllup etterfulgt av stort selskap så har vi ikke råd til noen bryllupsreise, og akkurat det er noe vi prioriterer høyt. I tillegg syns vi det blir mer romantisk og intimt på denne måten. Vi tenkte å spandere turen på forloverene våre, og ellers tilby alle som har lyst og råd til å bli med oss. Håper at foreldrene våre blir med. Foreldrene hans har både råd og elsker å reise, så det blir ikke noe problem tror jeg. Da er jeg mer usikker på moren min, da hun ikke er så reisevant og heller ikke så glad i varme. Og nå lurer jeg på om vi er egoistiske som tar bryllupet slik VI ønsker det, og ikke tenker på resten av familien, hva de mener? Vi skal betale alt selv, vi hadde sikkert fått økonomisk støtte til bryllup her hjemme, men nå håper vi at de heller kan bruke disse pengene på å reise sammen med oss. Hva syns dere? Er det dårlig gjort av oss å stikke av? Vi forteller det da i hvertfall på forhånd, så vi gifter oss ikke i hemlighet eller. Jeg var så lykkelig over å ha funnet ut hvordan vi skal gifte oss, men nå ble jeg usikker igjen.
Augustbrud02 Skrevet 21. august 2002 #2 Skrevet 21. august 2002 Nei, dere er absolutt ikke egoistiske, og nå etter at jeg selv er gift har jeg full forståelse for at mange ønsker å gjøre de på denne måten. Vi brukte 40 000 på bryllupet vårt, og vi kunne jammen meg fått en fin reise for denne summen. Allikevel ønsket vi å feire dagen på den tradisjonelle måten, fordi VI ønsket det. I mine øyne er det aller viktigste å feire dagen på den måten man selv ønsker det, og det blir garantert en stor opplevelse uansett. Dere vil sikkert møte noen litt skuffede mennesker som ikke får mulighet til å oppleve bryllupet deres, men spiller det egentlig noen rolle når dette er deres dag og det er dere som bestemmer hvordan dere skal gifte dere? Som sagt har jeg nå fått mer forståelse for de som ønsker å gifte seg i utlandet. Det må være utrolig deilig å slippe all den organiseringen hjemme før bryllupet. Følg hjertet deres og bestem dere for det dere selv har mest lyst til!
Zena Skrevet 21. august 2002 #3 Skrevet 21. august 2002 No way!!! Er ikke egoistisk i det hele tatt!!! Det er deres dag!!! Det er egoistisk av ANDRE å forvente at dere skal gifte dere med "full pakke" hjemme og dele dagen med "gud og hvermann", selv om dere ønsker en enkel vielse helt etter deres eget hjerte.
Laly Skrevet 21. august 2002 #4 Skrevet 21. august 2002 Hei Engel! Nei! Dere er ikke egoistiske! Som andre har nevnt er det deres dag, det er dere som skal gifte dere. Tanken med et bryllup slik jeg ser det, er at et par finner ut at de vil dele resten av livet sitt sammen, og så vil de feire denne beslutningen med sine nærmeste. Da mener jeg at det er rimelig at dere bestemmer selv på hvilken måte feiringen skal foregå. De som ønsker å dele denne dagen med dere kan velge å gjøre det. Det er jo selvfølgelig hyggelig at flest mulig av de dere er gla' i kan komme, men fokuset må jo ligge på det faktum at det er deres dag og deres fest! Jeg forstår godt at dere vil reise utenlands for å gifte dere! Jeg har tenkt tanken selv. Siden våre foreldre vil være med å betale, vil de være med å bestemme hvordan festen skal være. Og når jeg kjenner at vi blir uenige i for mye, frister tanken på å bruke sin andel til festen til å "rømme utenlands" og gifte seg. I tillegg er det jo sjarmerende å gifte seg på et eksotisk sted! Konklusjon: Jeg støtter deg! Husk at det er deres dag!
Olympia Skrevet 21. august 2002 #5 Skrevet 21. august 2002 Nope! Dere er ikke egoistiske i det hele tatt! Synes dere har funnet en kjempefin løsning,så gå for den!
Engel Skrevet 21. august 2002 #6 Skrevet 21. august 2002 Takk! Får bare håpe folk ikke blir altfor skuffet, og at noen tar seg råd til å bli med oss. Er redd for at når vi har alt klart og sender innbydelsene, at vi da skal bli møtt med masse negative "nei sånn kan dere da ikke gjøre det!" og lignende, og at de skal prøve å overtale oss til å ha bryllup her hjemme. Men nå tar jeg som jeg pleier alle sorger på forskudd! Det går nok bra! Takk for all støtten!
Furstina Skrevet 21. august 2002 #7 Skrevet 21. august 2002 Jag tycker ni gör rätt som gör som NI vill. Risken är annars att ni gifter er mer för andras skull än för eran egen. Du bör nog räkna med att få en del kommentarer och synpunkter på hur ni gör eller inte gör och vad man bör göra. Det är bara att hoppas att det inte överskuggar er dag. Vi gifte oss i Norge, utlandet för min del. De flesta av mina vänner känner mig så väl att de förstår vad jag vill och varför. Inga sura miner där, bara glädje över att vi skulle gifta oss. Min farfar däremot, som är för sjuk för att resa, pratade med oss flera gånger om hur ledsen han var över att inte kunna resa, att inte få se sitt enda barnbarn gifta sig. Flera gånger med tårar i ögonen. Men han är glad för vår skull, har flera gånger gett oss sin välsignelse. Det är inte heller säkert att han kunde komma om vi gift oss hemma. En sak som vi gjorde för våra vänner var att förklara VARFÖR vi valde att gifta oss i Norge och vi skrev även några ord om detta på hemsidan. Lycka till Engel
gummis Skrevet 21. august 2002 #8 Skrevet 21. august 2002 Jeg er enige med det det andre har sagt over... Vi har faktisk gjort litt av det samme - selvom vaart bryllup er litt naermere (i London). Det vi gjorde var at vi fant et hotell som vi fikk en veldig bra rate paa, for aa hjelpe alle som kommer. Det er klart det er billigere med flybilett til London, men av alle de vi inviterte til middagen har alle takket ja. I tillegg har vi invitert endel til reception rett etter vielsen, og de fleste kommer dit og. Blir jo en litt planlagt ferie for noen... Tror det blir topp! Bare 2 uker igjen paa loerdag! Skal se det loeser seg for dere - en ferie i Florida, med gode venner som gifter seg, og en god mulighet aa spare opp penger (dvs god frist), hoeres kjempetopp ut! Lykke til!
Sonar Skrevet 21. august 2002 #9 Skrevet 21. august 2002 egoistisk? Nei, synes ikke det jeg. Hva er vi da som skal reise bort i all hemmelighet og gifte oss. Ingen for vite noe før etterpå. Vi gjør jo det ikke får å såre familien, men fordi det føles rett for oss. Dere gir jo dem et valg om å bli med. Og som du sier dere hadde sikkert fått litt økonomisk støtte også. Må jo være mye bedre med en reise istedenfor :D
foundirish Skrevet 22. august 2002 #10 Skrevet 22. august 2002 Vi skal ha ganske få til bryllupet, men planlegger å invitere en del venner i "puljer" senere, og besøke slektninger som bor langt unna. Dere kan jo gjøre det samme så ikke folk føler seg glemt av dere. For å bli bedre kjent, spare penger (fersk pasta og kylling filet fra Sverige er billig og godt) og det blir også mer imtimt.
Ada=) Skrevet 23. august 2002 #11 Skrevet 23. august 2002 NEI, dere er IKKE egoistiske!! Og hva tror du ville skjedd dersom dere skulle hatt et tradisjonelt bryllup hjemme i Norge? Jo, MANGE ville kommet med sine meninger om div smaa og store ting, saa " Nei, saann kan dere ikke gjore det" ville dere faatt hore uansett! et eks fra vaart bryllup: vi fikk saa mange negative meldinger paa at vi hadde valgt en 23 aar gammel venninde av meg til toastmater, og gamle tanter sa at det ville hun ALDRI klare... Men det viste seg heldigvis at hun gjorde en straalende jobb, og vi kunne ikke hatt en flinkere toastmaster... jeg er sikker paa at andre har liknende historier... prov uansett aa folge hjertene deres, det er tross alt deres store dag og ikke nok med det: DET ER UMULIG AA GJORE ALLE TIL LAGS!!
diddi Skrevet 23. august 2002 #12 Skrevet 23. august 2002 Hmmmm... Det ville vel vært trist om ikke moren din ble med. Og spesielt dersom HANS foreldre kom. Da er det vel bedre å dra uten noen av dem!!!
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 23. august 2002 #13 Skrevet 23. august 2002 Ja, jeg er litt bekymret for at mor ikke blir med... Men jeg tror hun kommer til å gjøre det. Vi får se hva hun sier. Det kan hende jeg tar en prat med henne før vi sender ut innbydelsene. Takk for all støtten! jeg svever rundt på rosa skyer om dagen, mens folk ordner og styrer for oss i Mexico. Dette føles veldig riktig for oss, så da får vi heller ta eventuelle problemer når de dukker opp.
Viking Skrevet 23. august 2002 #14 Skrevet 23. august 2002 Herregud Diddi, hvorfor det??????? Ialle dager. Er det bedre at ingen er med enn at kun hans foreldre er med???? "Nei, dessverre kjære, du må be dine foreldre om å bli hjemme, for hvis mine foreldre ikke har råd, så får ikke dine heller være med" Jammen ikke rart mange svigermødre får et anstrengt forhold til sine svigerdøtre. For en holdning.
Gjest Anonymous Skrevet 23. august 2002 #15 Skrevet 23. august 2002 Må bare legge til at jeg på sett og vis forstår problemet også da. Hadde dette vært oss og moren min ikke hadde hatt råd, mens hans familie hadde hatt råd, vet jeg at hun ville følt seg helt forferdelig og vært helt knust. Da tror jeg jammen meg jeg heller hadde tatt opp lån og batelt hele turen for henne. Dessuten hadde det vært utrolig rart for meg å dele den dagen med kun hans familie, fordi ingen av mine hadde råd til å bli med. Bare en liten digresjon, men jeg håper virkelig foreldre på begge sider tar seg råd til å bli med!
Gjest Augustbrud02_ Skrevet 23. august 2002 #16 Skrevet 23. august 2002 Ops, det var meg, Augustbrud02 som hadde det siste innlegget.
diddi Skrevet 23. august 2002 #17 Skrevet 23. august 2002 Jeg trodde dette var helt på planleggingsstadiet, og ikke at det var sendt ut noen invitasjon eller noe slikt. Selvfølgelig kan man ikke si at svigerforeldre må holde seg hjemme, dersom dette allerede er luftet for dem! Tenkte bare på at moren sikkert synes det er trist å ikke fått vært tilstede. Og at det blir verre dersom "alle andre" er der. Men jeg tror nok din mor gjerne reiser. Dersom hun har råd til det (hun slipper jo å bidra med støtte, som du skrev.), så er det ikke sikkert at det er så vanskelig å reise når man drar i samlet flokk. Det er jo litt "tryggere" for de som ikke er reisevante. Og vedrørende varmen, så har dere vel neppe lagt bryllupet til den heteste tiden. Jeg tror nok din mor blir med. Hun vil nok ikke gå glipp av dette.
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 23. august 2002 #18 Skrevet 23. august 2002 Vi har tenkt på å hjelpe moren min hvis økonomien blir et problem. Jeg er litt mer redd for at hun ikke skal ha lyst til å bli med, hun er ikke kjempeglad i varme og snakker lite engelsk. Men jeg har tenkt å foreslå at hun skal lure med seg en venninne (som også står meg nær), og da tror jeg hun kommer til å kose seg. Faren min døde i vinter, så hun kan virkelig trenge en skikkelig ferietur, gjøre noe hun ellers ikke ville gjort. Jeg vet at hun ikke ville føle seg noe særlig hvis foreldrene hans blir med og ikke hun, men det er bare økonomien vi kan hjelpe med. Eller legge bryllupet til et annet sted, men det blir litt feil for oss så... Nei, det ordner seg nok.
diddi Skrevet 23. august 2002 #19 Skrevet 23. august 2002 Det var jo en veldig god ide, det å høre om venninnnen også vil være med. Det er jo slik dere ønsker å feire dagen. Og dette blir en "once in a lifetime"-opplevelse for henne (på flere måter). Ta en prat med henne, slik at du slipper å bekymre deg for noe som kanskje aldri har vært noe problem! :blunke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå