Gå til innhold

Noen her som har utredet et kjæledyr for nevrologisk sykdom (epilepsi, hjernesvulst o.l)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror katten min har epilepsi, da hun har hatt flere voldsomme anfall siste uka.

Har hatt henne med til dyrlege, men veterinæren i kommunen jeg bor i undersøkte henne ikke like grundig som jeg hadde ønsket under første anfall, og hun sa jeg heller skulle ringe dersom katten fikk nytt anfall - men da jeg gjorde det så ville hun ikke ta oss i mot, og nektet blant annet å ta blodprøver fordi hun ikke trodde katten kunne ha infeksjon som trigget anfallene. Syns hele greia virket veldig uprofesjonelt, og katten fikk ikke noe hjelp ut av det...

Så. I morgen skal jeg til en veterinær i en annen kommune, og har fått lovnad om grundig undersøkelse. Har ellers hatt kontakt med nevrolog som mener at anfallene virker som typisk epilepsi hos katt, men jeg er rett og slett engstelig for hvilke utvidede undersøkelser katta må ha for å få en sikker diagnose.

Har lest at man gjerne starter med enkle blodprøver for å utelukke infeksjoner og organsvikt, og de er det jo overkommelig pris på (rundt 1000-1500, visstnok), men det er resten jeg er usikker på. På noen oversikter jeg har kikket på kommer man fort opp i 15000 for en MR, 5-6000 før røntgen, osv. osv. Veterinærkontoret jeg har fått avtale hos har ikke listet opp prisene sine, men jeg har blitt fortalt at de ligger midt på treet prismessig.

Hva kan man forvente at slikt koster, egentlig?

Katten ble funnet alene i en alder av 3-4 uker, så la meg bare slenge ut at planen var aldri å ha katt. Jeg fant bare aldri noen som ville ta henne, så jeg endte opp med å huse henne selv. Selvsagt vil jeg holde henne i live ettersom jeg har blitt veldig knyttet til lodotten, men er livredd for å måtte bruke en hel månedslønn på få svar på hva som feiler, og likevel måtte risikere den beskjeden at det beste er avliving. :(

Vil gjerne ha råd fra andre som har vært i lignende situasjon.

Anonymkode: a3ec3...ae0

Videoannonse
Annonse
Gjest Promqueen
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror katten min har epilepsi, da hun har hatt flere voldsomme anfall siste uka.

Har hatt henne med til dyrlege, men veterinæren i kommunen jeg bor i undersøkte henne ikke like grundig som jeg hadde ønsket under første anfall, og hun sa jeg heller skulle ringe dersom katten fikk nytt anfall - men da jeg gjorde det så ville hun ikke ta oss i mot, og nektet blant annet å ta blodprøver fordi hun ikke trodde katten kunne ha infeksjon som trigget anfallene. Syns hele greia virket veldig uprofesjonelt, og katten fikk ikke noe hjelp ut av det...

Så. I morgen skal jeg til en veterinær i en annen kommune, og har fått lovnad om grundig undersøkelse. Har ellers hatt kontakt med nevrolog som mener at anfallene virker som typisk epilepsi hos katt, men jeg er rett og slett engstelig for hvilke utvidede undersøkelser katta må ha for å få en sikker diagnose.

Har lest at man gjerne starter med enkle blodprøver for å utelukke infeksjoner og organsvikt, og de er det jo overkommelig pris på (rundt 1000-1500, visstnok), men det er resten jeg er usikker på. På noen oversikter jeg har kikket på kommer man fort opp i 15000 for en MR, 5-6000 før røntgen, osv. osv. Veterinærkontoret jeg har fått avtale hos har ikke listet opp prisene sine, men jeg har blitt fortalt at de ligger midt på treet prismessig.

Hva kan man forvente at slikt koster, egentlig?

Katten ble funnet alene i en alder av 3-4 uker, så la meg bare slenge ut at planen var aldri å ha katt. Jeg fant bare aldri noen som ville ta henne, så jeg endte opp med å huse henne selv. Selvsagt vil jeg holde henne i live ettersom jeg har blitt veldig knyttet til lodotten, men er livredd for å måtte bruke en hel månedslønn på få svar på hva som feiler, og likevel måtte risikere den beskjeden at det beste er avliving. :(

Vil gjerne ha råd fra andre som har vært i lignende situasjon.

Høres ut som en uprofesjonell veterinær. Masse lykke til! Kan ikke si noe annet enn det! Har du forresten forsikring? Kan være veldig lurt. Det blir karantenetid om den tegnes etter funnet sykdom. Men det er ganske mye å spare om det skulle bli mye oppfølgning og medisiner og sånne ting.

Har selv en katt med hjertefeil og jeg hadde heldigvis tegnet forsikring bare et år før hjertefeilen ble oppdaget. Mistenkte da diabetes og det ble tatt blod prøver for å utelukke det. Og jeg fikk henvisning fra den veterinæren til en hjertespesialist. Den har også kommet senere når katten var 7 år.

Skrevet
45 minutter siden, Promqueen skrev:

Høres ut som en uprofesjonell veterinær. Masse lykke til! Kan ikke si noe annet enn det! Har du forresten forsikring? Kan være veldig lurt. Det blir karantenetid om den tegnes etter funnet sykdom. Men det er ganske mye å spare om det skulle bli mye oppfølgning og medisiner og sånne ting.

Har selv en katt med hjertefeil og jeg hadde heldigvis tegnet forsikring bare et år før hjertefeilen ble oppdaget. Mistenkte da diabetes og det ble tatt blod prøver for å utelukke det. Og jeg fikk henvisning fra den veterinæren til en hjertespesialist. Den har også kommet senere når katten var 7 år.

TS her.

Jeg tegnet forsikring hos If den kvelden hun hadde sitt første anfall, men var ikke klar over at jeg kunne forsikre små dyr på forhånd (dyr i produksjon som for eksempel avlsokser var jeg klar over, men visste ikke at det var mulig å forsikre kjæledyr som ikke er renraset). Håper kanskje at forsikringen vil dekke noe av dette i fremtiden siden katten ennå ikke har fått noen diagnose, men det er nok bare ønsketenking. Akkurat det var jeg tenkt å forhøre meg om i morgen.

Men si meg, hvilke undersøkelser måtte katten din ha hos hjertespesialisten? Regner med at det iallefall var ultralyd? Husker du i så tilfelle hva du betalte i egenandel?

Skrevet

Det er veldig nyttig for veterinæren hvis du klarer å filme katten når den har anfall. Noter gjerne også hvor lenge anfallene varer, tid på døgnet å hvilke omstendigheter (når katten slapper av/leker etc). Veterinæren kan ofte da avgjøre om det er epilepsianfall det er snakk om, og hvilken type. En epilepsidiagnose på dyr settes vanligvis ved å utelukke metabolske, forgiftninger, infeksiøse og andre årsaker, og derfor er blodprøve første steg i utredning. En grundig nevroligisk klinisk undersøkelse blir også gjort. Du kan selvsagt betale for mr-undersøkelse, men vurder først nytten du har av resultatet. Altså, hvis det viser seg at det er en svulst og operasjon er utelukket uansett er jo det strengt tatt ikke nødvendig med dyr bildediagnostikk. Ville uansett ventet på å tenke i disse baner, til du ser om katten responderer på medisiner. Fungerer medisinene som de skal og senker styrken og frekvensen på anfallene, må du som eier selv avgjøre om du synes videre utredning er nødvendig. Oppfølging vil ofte være blodprøver et par ganger i året for å sjekke at leveren tåler medisinene. 

Har vert gjennom det samme med en hund, og med epilepsimedisin fikk hun et langt og lykkelig liv. Lykke til hos dyrlegen!

Anonymkode: 34746...08a

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig nyttig for veterinæren hvis du klarer å filme katten når den har anfall. Noter gjerne også hvor lenge anfallene varer, tid på døgnet å hvilke omstendigheter (når katten slapper av/leker etc). Veterinæren kan ofte da avgjøre om det er epilepsianfall det er snakk om, og hvilken type. En epilepsidiagnose på dyr settes vanligvis ved å utelukke metabolske, forgiftninger, infeksiøse og andre årsaker, og derfor er blodprøve første steg i utredning. En grundig nevroligisk klinisk undersøkelse blir også gjort. Du kan selvsagt betale for mr-undersøkelse, men vurder først nytten du har av resultatet. Altså, hvis det viser seg at det er en svulst og operasjon er utelukket uansett er jo det strengt tatt ikke nødvendig med dyr bildediagnostikk. Ville uansett ventet på å tenke i disse baner, til du ser om katten responderer på medisiner. Fungerer medisinene som de skal og senker styrken og frekvensen på anfallene, må du som eier selv avgjøre om du synes videre utredning er nødvendig. Oppfølging vil ofte være blodprøver et par ganger i året for å sjekke at leveren tåler medisinene. 

Har vert gjennom det samme med en hund, og med epilepsimedisin fikk hun et langt og lykkelig liv. Lykke til hos dyrlegen!

TS.

Jeg har filmet anfallene ved 4 eller 5 ulike tilfeller, og også skrevet et hinsides langt dokument med så nøyaktige tidspunkt som overhodet mulig (dvs. fra det tidpunkt jeg har vært sikker på at noe var i ferd med å skje, til katten begynte å slappe av og oppføre seg som normalt igjen etter anfallene). Jeg har også forsøkt å dokumentere alt jeg har sett i løpet av anfallene, alt i fra nystagmus til at hun gjemmer seg bort.

Så akkurat det er jeg trygg på; at jeg kan vise og forklare hvordan disse anfallene er. Men må man ikke nødvendigvis utelukke alle sykdommer før man får medisin mot anfall, eller er det vanlig at disse blir tilbydd uten at man vet konkret årsak?

Ugh. Jeg er i grunnen redd for at denne veterinæren kommer til å fremstå like useriøs som forrige, og jeg er bekymra for å bli pressa til å få katten undersøkt for alt mulig i samme sleng. Viktigst for meg er i grunnen at katten kan ha et normalt liv uten smerter, enten det varer 2 måneder eller 20 år til.

Skrevet

Ja, katten vil mest sannsynlig få medisiner uten at man klarer finne noen underliggende årsak, eller har luka ut alle mulige sykdommer. Det er hvertfall min erfaring. Så hyppige anfall må jo behandles. Anfall er i bunn og grunn et symptom, og epilepsimedisin er jo bare symptomdempende. Disse vil da også virke dempende på anfall nesten uansett årsak (betyr selvsagt ikke at man skal hoppe over all diagnostikk- kan jo vise seg å være en kurerbar tilstand).  Vær obs på at dere kan komme til å teste ut flere medisiner og kombinasjoner før dere finner en som funker, det måtte hvertfall vi. Nå var ikke vi innom så mange forskjellige dyrleger, men mitt inntrykk er at det er de færreste som prøver å presse på med unødvendige undersøkelser. Mr ble nevnt i begynnelsen av utredninga av min hund, men den ble satt på medisiner med en gang, og når det hadde god effekt ble det aldri mer prat om det. Håper den nye veterinæren din er mer engasjert i faget sitt enn den forrige! Jeg spurte massevis av spørsmål, liker at de forklarer hva de leter etter når de bruker forskjellige undersøkelsesmetoder. Dyrlegen vår var heldigvis grei og tålmodig med meg, og følte jeg lærte masse av henne. Fortell gjerne hvordan timen gikk i morgen!

Gjest Promqueen
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg tegnet forsikring hos If den kvelden hun hadde sitt første anfall, men var ikke klar over at jeg kunne forsikre små dyr på forhånd (dyr i produksjon som for eksempel avlsokser var jeg klar over, men visste ikke at det var mulig å forsikre kjæledyr som ikke er renraset). Håper kanskje at forsikringen vil dekke noe av dette i fremtiden siden katten ennå ikke har fått noen diagnose, men det er nok bare ønsketenking. Akkurat det var jeg tenkt å forhøre meg om i morgen.

Men si meg, hvilke undersøkelser måtte katten din ha hos hjertespesialisten? Regner med at det iallefall var ultralyd? Husker du i så tilfelle hva du betalte i egenandel?

Hjerteutralyd. 1500 i egenandel og 15% av summen hos veterinæren. Totalsummen ble 4000ich og betalte rett over 2000 ca. Har forsikring i agria. Dette var andre gangen. Første gangen ble det litt mer siden det var en del andre tillegg da. Men fikk også dekket blodprøvene som ble tatt hos veterinæren som henviste siden jeg meldte inn at det var denne dagen katten ble syk.

Skrevet

Sjansen er jo 50% epilepsi og 50% hjernesvulst. Epilepsi kan utelukkes med medisiner. Svulsten må man ha bildediagnostikk for å se. CT holder gjerne, og er hakket billigere enn MR. Men da må katten i narkose.

Om epilepsimedisinene ikke fungerer, er nok hjernesvulst neste. Da ville jeg kanskje vurdert avlivning i stedet for å utsette katten for narkosen og CT.

Anonymkode: 65eeb...f64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...