Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #1 Del Skrevet 25. mars 2005 Vet neste generasjon hva helg er for noe? I min barndom så kan jeg huske at alt var stengt frem til 3. uledag. Det ar høytid over ulen. Den tid var det ikke matbutikker som var åpent til langt på kveld. bensinstasjoner var det bensin og bilting. Påsken var det akkurat likedan. butikker stengte kl4, mine foreldre kom hjem kl.5 fra arbeidet. En dag uken var de litt lengre oppe. Folk ordnet seg da også, barna hjalp til med handling. Nå selges det mat til lant på kveld, mangler du no, så har du bensinstasjoner og Brustadbuer på søndager. puber er åpne på julaften. 1.juledag er alt utenom mat og klesbutikker åpent. Tror alt dette bidrar til at freden til folk blir borte. Så lenge noe er åpent ,så løper folk avsted. Er det dårlig planlegging hos folk? Ser stadig foreldre som ikke handler inn til helger,men stikker innom Brustadbuen og bensinstasjoner og handler inn på helligdager. Iår har kulturdepartementet bestemt at butikker kan ha åpent 2.pinsedag og det skal behandes om de kan åpne 2.juledag. Skjærtorsdag er ikke helligdag i Sverige, og vi skal passe oss her hjemme også. Av prinsipp benytter jeg ikke søndagsåpnebutikker/bensinstasjoner. Virker på meg som at dagens unge er fornøyd med at det er slik, kansje derfor barna er på vidio,kiosker,kino så snart det åpner i julen? Nå er det påske og det snekres,hamres og graves på tomteutbyggere her jeg bor. dette er unge mennesker. har de tatt med seg hjemmefra at helger er blitt som vanlige ukedager+ hva skal de lære sine barn om helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 25. mars 2005 #2 Del Skrevet 25. mars 2005 For oss er helger og helligdager en glimrende mulighet til å få gjøre forefallende i hus og hage. Handling derimot utfører vi i normal åpningstid - av prinsipp... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 25. mars 2005 #3 Del Skrevet 25. mars 2005 Handling derimot utfører vi i normal åpningstid - av prinsipp... Hva menes med normal åpningstid? Handler i åpningstida, jeg. Av prinsipp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 25. mars 2005 #4 Del Skrevet 25. mars 2005 Jeg tror vi alle har godt av noen dager da alt er stengt. Vi har ikke vondt av å roe ned. Hverdagen er stressende og støyfull nok for folk flest. Synes det er helt feil at noen bruker de få helligdagene vi har til støyende arbeid. Det finnes nok av andre dager i året de kan gjøre dette. Jeg merker at jeg reagerer negativt på plenklipping, vedsaging ol. på helligdagene. De dagene vil jeg gjerne sitte ute og nyte roen. Med all den støyforurensingen vi har rundt oss ellers, trenger vi det. Barn har også veldig godt av å kunne lære forskjell på hverdag og helligdag, men når de voksne ikke respekterer disse dagene, er det ikke å forvente at barna gjør det heller. Det finnes jo lover. regler og vedtekter som regulerer bl.a. støy, men det er fler og fler som ikke respekterer disse. Utrolig synd spør du meg. Folk flest må lære å vise hensyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #5 Del Skrevet 25. mars 2005 her i denne byen har en kjede tenkt å vurdere åpningstiden på sine butikker. De har åpent til kl 21,men det er få kunder. det forsvarer ikke å a flere i jobb med så få kunder. Det er alltids noen som er innom en butikk, enten det er åpent til kl 21 eller midnatt. Har det gjort oss bra med alle disse butikkene som er åpent så sent? tror ikke det. Ikke en gang i julen finner folk roen. Vi handler såpass inn til jul at vi drar ikke på butikk for å handle noe småtteri før til nyårsaften. det gjør noe med arb.livet også. Noen sier de har en stressende hverdag og bruker helg og sene kvelder på og handle. lager de ikke det stresset selv? med litt planlegging, så tror jeg de har funnet roen etter arb.tid og helger. Vi kaver mer enn nødvendig. jeg er oppvokst med at det er helg når det er helg. jeg har videreført det til mine barn.Mine barn er unge i dag. med småbarn og en hektisk hverdag. De planlegger sine innkjøp og jeg vet at de kan ikke tenke seg hverken Brustadbu eller bensinstasjon for å handle. tror det er viktig å lære barn og roe ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 25. mars 2005 #6 Del Skrevet 25. mars 2005 Hva menes med normal åpningstid? Handler i åpningstida, jeg. Av prinsipp. For min del er dette før kl.20.00 mandag til fredag og før kl. 18.00 på lørdag. Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 26. mars 2005 #7 Del Skrevet 26. mars 2005 Matbutikkene på kjøpesenteret ved oss er åpne til kl 21:00. Det passer utmerket for meg, for da slipper jeg å dra med meg 3 unger på butikken. Da kan jeg vente til samboeren har kommet hjem fra jobben og til ungene er lagt, så kan jeg dra ned på butikken i ro og fred. Og det er også utmerket med døgnåpne bensinstasjoner/søndagsåpne butikker hvis man f eks har glemt noe på butikken eller gått tom for noe som f eks bleier. Vi bruker selv helligdager ( utenom søndagen da det ikke er lov til å drive med borring, banking og sånt ) til å gjøre ferdig saker og ting hvis vi driver på med noe. Det gjør andre naboer og. Og andre i familien. Og at ting er åpne i julen er vel fint for barna/ungdommen for da slipper de å kjede seg hele tiden. Det er ikke alle ungdommer som synes det er så kjekt å dra på familiebesøk ørten ganger i uken o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 26. mars 2005 #8 Del Skrevet 26. mars 2005 Og at ting er åpne i julen er vel fint for barna/ungdommen for da slipper de å kjede seg hele tiden. Det er ikke alle ungdommer som synes det er så kjekt å dra på familiebesøk ørten ganger i uken o.l. Hva er farlig med å kjede seg litt da? Jeg husker at juledagene var kjedelig - "det skjedde ingen ting"............. men sånn var det bare. Vi måtte aktivisere oss sjøl - og det hadde vi ikke vondt av. Kjekt å dra på familiebesøk :klø: MÅ alt være kjekt og morro da. Barn/ungdommer bør lære seg at livet ikke bare består av morro og show hele tiden. Livet består faktisk av plikter og "det må du" også. Unger og ungdom har godt av å tilbringe tid med familie - knytte bånd......... Mener jeg! 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leola Skrevet 26. mars 2005 #9 Del Skrevet 26. mars 2005 Jeg synes det er ganske praktisk at butikkene utvider åpningstidene. Hvis man ikke liker det så kan man jo la være å benytte seg av det. Er glad det ikke er som da vi var barn og unge - butikkene fikk kun lov å selge brød og melk på påskeaften - alt annet var dekket til Vi fikk ikke lov til å danse når vi gikk ut i påsken nei, dans er jammen en styggedom - direkte latterlig. Nei, jeg jobber i hagen på søndager og helligdager på lik linje som jeg gjør på lørdagen. Jeg har en stor hage som skal holdes iorden og når man er i full jobb så må man ta søndagene til hjelp for å få ting gjort. Handlingen tar jeg vanligvis hver torsdag - men det er greit å kunne svippe innom et sted hvis jeg har glemt noe ... Det er også veldig greit for ungdom å få seg en ekstrajobb - for ved lengre og lengre åpningstider så krever det fleksibel bemanning. Selv jobber jeg i bank og vi har ikke utvidet åpningstidene - tvert imot - tidligere var det faktisk lørdagsåpent i bankene. Men så lenge de fleste nå har tilgang til nettbank så faller mye av det behovet bort - folk kan ordne seg selv. Svært mange går ikke i banken i det hele tatt lenger ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 26. mars 2005 #10 Del Skrevet 26. mars 2005 Og at ting er åpne i julen er vel fint for barna/ungdommen for da slipper de å kjede seg hele tiden. Det er ikke alle ungdommer som synes det er så kjekt å dra på familiebesøk ørten ganger i uken o.l. Jeg tror unger har godt av å kjede seg av og til. Da får de brukt fantasien sin og må aktivisere seg selv. Unger nå for tiden får alt servert klappet og klart og klarer snart ikke å finne på noe selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 26. mars 2005 #11 Del Skrevet 26. mars 2005 Siden jeg jobber i butikk (faghandel) og jeg da annenhver uke jobber til 20 00 på hverdager og 1800 på lørdager er jeg veldig takknemlig fo at mat-butikkene har oppe til 21 og 20... men jeg må innrømme at jeg synes litt synd på de som jobber der må jobbe helt til 20 00 på en lørdag.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 27. mars 2005 #12 Del Skrevet 27. mars 2005 Ja til heldøgnsåpne butikker. Ja til at de som vil jobbe i hagen eller hamre litt på huset sitt på en søndag kan gjøre det. Ja til at folk kan velge selv hvordan de vil bruke fritiden sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. mars 2005 #13 Del Skrevet 27. mars 2005 Ja til heldøgnsåpne butikker. Ja til at de som vil jobbe i hagen eller hamre litt på huset sitt på en søndag kan gjøre det. Ja til at folk kan velge selv hvordan de vil bruke fritiden sin. :enig_animasjon: Og hvis dette med kirketid er så forferdelig viktig, så får man gå i kirka, da! Har ALDRI skjønt folks frustrasjon over et par hammerslag mellom 11 og 12 på søndager... For hvis man virkelig var oppriktig interessert i kirketida, så hadde man ikke hørt det likevel siden man satt og hørte på presten i det tidsrommet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå