Gå til innhold

Kan jeg søke noen form for hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en veldig vanskelig situasjon og opplever livet som veldig tungt og trist om dagen.

Jeg opplevde et forferdelig brudd som endte i verst tenkelig måte i begynnelsen av september. Dette medførte at jeg ble bedt om å dra og hadde dagen etter ikke et sted å bo. Siden da har jeg bodd hos familien min. Jeg vet at det også er hjerterom hos mine venninner. Men ingen har ekstra rom eller plass egentlig. Jeg bor på sofa fra sofa. Nå må jeg flytte til et tredje familiemedlem siden september fordi familiemedlemmet jeg bor hos nå er mentalt syk og blir sliten av forstyrrelser i rutine og system. Dette gjorde meg trist men jeg forstår det selvfølgelig.

Jeg føler meg som en byrde som blir hevet fra den ene til den andre. Jeg skulle så ønske jeg hadde mitt eget sted å bo. Det hadde ikke trengt å være rare greiene. Bare et sted å ha tingene mine og ha tid til meg selv. Nå er jeg nesten aldri alene, jeg bor i en koffert. Jeg har ikke hyller eller skap og ha tingene mine i. Jeg har ikke sovet i en seng på over to måneder.

Jeg har ingen inntekt akkurat nå da jeg tar opp et veldig vanskelig fag som skal fullføre bacheloren min. Nå nærmer det seg eksamen og jeg tør ikke å ta en jobb for det er veldig viktig at jeg består dette faget. 

Derfor lurer jeg på om det er mulig å søke noen form for hjelp? Kan jeg søke nav om hjelp? Er det noen som helst muligheter der ute for at jeg kan ha mitt eget kryp inn?

Please bare fornuftige svar. Jeg klarer ikke å lese dømmende eller sårende meldinger akkurat nå.

Anonymkode: 36310...2ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er under utdanning så har du vel stipend/lån fra lånekassen. 

Studenter får ikke økonomisk hjelp, de må jobbe ved siden av studiene. Studentboliger er også ofte rimeligere enn å leie privat, eller flytte inn i kollektiv. 

Skjønner at dette ikke var svaret du ville ha, men det er sånn det er.

Anonymkode: 18313...ad8

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Sway
Skrevet

Nei, jeg søkte ikke stipend i år da jeg bare tar opp et fag og trodde ikke jeg ville være i denne krisen denne høsten. Vi var to om det egentlig og jeg trengte ikke å ta stipend trodde jeg. Så da søkte jeg ikke for å slippe å sitte med mye i studiegjeld.

Takk for svar uansett.

Skrevet

Men hva har du levd på til nå hvis du ikke har tatt opp studielån/stipend eller jobbet ved siden av?

Hvor mange studiepoeng er faget ditt på? Kanskje du kan få støtte fra lånekassen likevel?

Har du noen oppsparte midler så må du bruke de nå isåfall, eller evt. låne en sum fra noen som stoler på at du kan betale pengene tilbake.

Anonymkode: 6c200...580

Skrevet

Du kan kontakte NAV og forklare situasjonen, så får du høre. Vet de har hjulpet hjemløse med motellrom, men da må du være forberedt på folk fra ulike miljøer som bor der. Kanskje ikke så dumt da, for da bryr ikke folk seg med hva og hvem du er,og du kan konsentrere deg om skolen. 

Anonymkode: b0abf...cb0

Skrevet

Jeg har levd på en snill familie som har gitt meg mat og tak over hodet, og en god lønn jeg hadde fra sommerjobb i sommer.

Faget er på 10 poeng. Er det ikke for sent å søke nå?

Skrevet

Når er du ferdig å ta opp dette faget da? Til neste år eller helt til sommeren neste år? 

Tviler på at NAV er veien å gå, da de vil nok be deg om å finne en jobb, siden dette alltid skal være siste utvei. Skjønner at du vil gi alt til det faget du tar opp, men du må nok dessverre belage deg på å enten bo gratis hos familie/venner, eller finne en ekstrajobb slik at du kan få betalt for egen bolig. 

Anonymkode: 89bfa...807

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kontakte NAV og forklare situasjonen, så får du høre. Vet de har hjulpet hjemløse med motellrom, men da må du være forberedt på folk fra ulike miljøer som bor der. Kanskje ikke så dumt da, for da bryr ikke folk seg med hva og hvem du er,og du kan konsentrere deg om skolen. 

Anonymkode: b0abf...cb0

De hjelper vel neppe en frisk student som er istand til å jobbe. Å ha gått igjennom et trist samlivsbrudd er ingen grunn for å få hjelp. Dette må nok ts bare gå igjennom å bearbeide. De fleste brudd er triste, men livet går videre, og nå er det en stund siden ts sitt brudd, så hun burde hatt tid til å hente seg inn etter det første sjokket. 

Skrevet

Du tar et fag? I en bachelor? Og kan derfor ikke ha en ekstrajobb? 

Skrevet

Hvis du tar kun ett fag må, det kunne være mulig å jobbe også. Fulltidsstudenter jobber jo vedsiden av. 

Skrevet

Jeg utelot kanskje noen detaljer om situasjonen. Faget tas opp denne høsten. Er tre uker igjen til eksamen. Mistet mye av tiden til lesing fordi jeg brukte den første tiden etter bruddet på å være dypt deprimert. Vil kun fokusere på eksamen nå.

Takk for alle svar.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utelot kanskje noen detaljer om situasjonen. Faget tas opp denne høsten. Er tre uker igjen til eksamen. Mistet mye av tiden til lesing fordi jeg brukte den første tiden etter bruddet på å være dypt deprimert. Vil kun fokusere på eksamen nå.

Takk for alle svar.

Hvis du har økonomi til å fokusere på eksamen, så er det jo greit. Har du det ikke så må du vel gjøre som andre studenter - nemlig skaffe deg jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...