Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i kommunen i helsevesenet. Vi jobber turnus, og alle ansatte må ta sin tørn med røde dager, julaften, juledagene og påske. Vi har også i alle år fått beskjed om at vi ikke kan ta ferie i jul eller påske.

Denne tillitsvalgte har aldri jobbet julaften, ja bortsett fra en gang. Da hadde h*n dagvakt, og dagvaktene regnes ikke med som å ha jobbet julaften. 

H*n har også hatt ferie flere ganger, både jul og påske - når ingen andre har fått lov til å ta ferie. 

Tillitsvalgt og leder er gode venner og jobber mye sammen. Tillitsvalgt er også frikjøpt ca 80%  av sin stilling for å gjøre kontorarbeid for foreningen. H*n slipper da unna de tunge smellene som andre må gjøre.

Tillitsvalgt kan turnus og utnytter det virker det som. Veldig mange reagerer på dette, men ingen (inkludert meg) tør å si ifra. Vi vet jo heller ikke hvor vi skal si ifra om dette. 

Burde vi gjøre noe med dette, og hva kan vi gjøre? 

Anonymkode: ae602...8b4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo dere som velger hvem som skal være tillitsvalgt, så da kan det være en ide å sjekke når neste valg skal være. 

Anonymkode: 73d7a...b01

• Liker 14
Skrevet

Still til valg selv ved neste anledning!

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere mener at tillitsvalgte misbruker sin stilling får dere velge noen andre neste gang. 

• Liker 5
Skrevet

Det er ingen andre som vil ha det vervet. For min del så nærmer jeg meg pensjonsalderen og har ikke tenkt å øke mengden oppgaver. Men både jeg og andre medlemmer betaler kontigent i  dyre dommer og forventer lik behandling. At tillitsvalgt blir kompensert for jobben h*n gjør som tillitsvalgt er greit, men her er det missbruk av sin stilling. Andre tillitsvalgte fra andre organisasjoner må ta sine røde vakter som alle andre. 

• Liker 1
Skrevet

Om ingen andre vil ta vervet, så får dere takke dere selv da.

Anonymkode: 83220...69e

• Liker 4
Skrevet

Ta det opp med fagforening og leder over den lederen som er venn med tillitsvalgte. Her høres det ut som noen som utnytter både posisjon og vennskap, slik skal det ikke være. 

• Liker 4
Skrevet

Om vedkommende er frikjøpt 80% så er det vel ikke så rart at hun ikke går ordinær turnus? Hvor mye røddagjobbing blir det egentlig når man jobber ordinært en dag i uka?

Det er jo åpenbart ikke en så lukrativ posisjon når ingen av dere andre er interessert i å overta den.

Anonymkode: 06abd...aaa

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om vedkommende er frikjøpt 80% så er det vel ikke så rart at hun ikke går ordinær turnus? Hvor mye røddagjobbing blir det egentlig når man jobber ordinært en dag i uka?

Det er jo åpenbart ikke en så lukrativ posisjon når ingen av dere andre er interessert i å overta den.

Tillitsvalgt er ansatt på "gulvet" på lik linje som vi andre. Røde dager ligger også i tillitsvalgtes stilling, som i f.eks min og alle andres. 

Tillitsvalgt har fordeler ved å bli frikjøpt fra pleiedelen, og er ikke ansatt som kontormedarbeider eller hva det heter.

Vi medlemmer betaler for en "vare" og ikke for å ble forskjellsbehandlet. Men det er ikke bare vi som er  det aktuelle forbundet som reagerer, men også de som ikke er organisert og de fra andre forbund. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tillitsvalgt er ansatt på "gulvet" på lik linje som vi andre. Røde dager ligger også i tillitsvalgtes stilling, som i f.eks min og alle andres. 

Tillitsvalgt har fordeler ved å bli frikjøpt fra pleiedelen, og er ikke ansatt som kontormedarbeider eller hva det heter.

Vi medlemmer betaler for en "vare" og ikke for å ble forskjellsbehandlet. Men det er ikke bare vi som er  det aktuelle forbundet som reagerer, men også de som ikke er organisert og de fra andre forbund. 

Du sa jo nettopp at tillitsvalgt var frikjøpt 80 %? Det betyr at hun skal være 20 % av tida si på gulvet som du sier. Resten av tiden bruker hun på vervet sitt og om hun er frikjøpt ser jeg for meg at hun er i et av de store forbundene, har mange medlemmer og dermed kanskje har en plass i mange kommunale utvalg som krever en tillitsvalgt, AMU kanskje og lignende. Frikjøpet er ikke en fordel, det er for at hun skal ha tid til å skjøtte vervet sitt.

Hvor mange røddager har egentlig en som jobber 20%?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du sa jo nettopp at tillitsvalgt var frikjøpt 80 %? Det betyr at hun skal være 20 % av tida si på gulvet som du sier. Resten av tiden bruker hun på vervet sitt og om hun er frikjøpt ser jeg for meg at hun er i et av de store forbundene, har mange medlemmer og dermed kanskje har en plass i mange kommunale utvalg som krever en tillitsvalgt, AMU kanskje og lignende. Frikjøpet er ikke en fordel, det er for at hun skal ha tid til å skjøtte vervet sitt.

Hvor mange røddager har egentlig en som jobber 20%?

Hos oss skal alle ha minimum 5 røde dager, uansett stillingsstørrelse. Det er det siste året hun har vært frikjøpt, men har aldri tidligere jobbet julaften eller påske. Gikk igjennom de 10 siste årene hennes her om dagen, og i Gat ligger det svart på hvitt. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss skal alle ha minimum 5 røde dager, uansett stillingsstørrelse. Det er det siste året hun har vært frikjøpt, men har aldri tidligere jobbet julaften eller påske. Gikk igjennom de 10 siste årene hennes her om dagen, og i Gat ligger det svart på hvitt. 

Så deltidsansatte har en prosentvis større fordeling av røddager? Det høres jo egentlig litt urettferdig ut? Hvorfor skal de som jobber mindre være nødt til å ta flere ugunstige vakter?

• Liker 4
Skrevet

Har dere virkelig tilgang til hverandres timelister? Det må da være brudd på personvernrettighetene? Hva om IT oppdager at du snoker på denne måten?

• Liker 2
Skrevet

Ta det opp med verneombud. Ellers så reagerer jeg også på at vaktene ikke er fordelt utfra stillingsprosent. Det er ikke rett at en som jobber feks 80% skal ha like mange vakter som de med 100% stilling.

Anonymkode: 009d7...e61

Skrevet

Jeg har også jobbet et sted hvor tillitsvalgt var godvenn med sjefene og sleiket dem oppetter ryggen. Det var helt håpløst å ta opp noe som helst. 

Hun ble stemt frem hver gang, hun hadde vært tillitsvalgt i evigheter. Men de andre avdelingene ante jo ikke hvordan hun var på jobb, bare hvordan hun var i pauser og sosialt. Ingen på vår avd. stemte på henne. 

Glad jeg ikke jobber der mer. 

Anonymkode: 87990...0fa

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så deltidsansatte har en prosentvis større fordeling av røddager? Det høres jo egentlig litt urettferdig ut? Hvorfor skal de som jobber mindre være nødt til å ta flere ugunstige vakter?

Jeg synes heller ikke det er riktig at alle skal ha minimum 5 røde dager uansett stillingsstørrelse. Som at en med 40% skal være nødt til å ha like mange røde dager som en med 100%. Det sier seg selv at jo høyere stilling man har, jo flere vakter har man, og muligheten for at de faller på røde dager er større.

Dette er helt nytt for oss, og noe kommunen har bestemt. 

Skrevet

Dette er grunnen til at noen blir tillitsvalgte.

Anonymkode: 786a0...0b5

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere virkelig tilgang til hverandres timelister? Det må da være brudd på personvernrettighetene? Hva om IT oppdager at du snoker på denne måten?

Vi bruker Gat, og der ligger vaktboken og turnuser som vi har tilgang til å se. Pluss mye annen informasjon, som møter osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...