AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #1 Skrevet 6. november 2018 Jeg har taushetsplikt, så kan ikke si mye om saken. Det som er relevant er at det var snakk om en person med alvorlige traumer i bagasjen, og som tydelig var preget. Jeg er selv traumatisert, og kjente meg igjen i følelsene, reaksjonsmønster osv selv om personen har opplevd verre ting x1000 enn meg. Psykiatrien ender med å si at personen ikke har tegn til psykisk lidelse enda det var veldig tydelig at h*n slet og bar på fryktelig mye. De «kastet person ut» etter to timer og mente hun var frisk. Jeg vet 100 % sikkert at pasient har behov for å bearbeide ting, for h*n hadde opplevd så syke traumer at jeg ikke trodde det fantes verre historier i verden. Behandlerne avfeide det med at det var kultur, at det var normalt, de kommanderte hva pasient skulle gjøre og lo ofte, sa, «Nei, jeg gidder ikke å høre» osv. Jeg er ikke psykolog (de var forsåvidt ikke de heller) men har lest opp og ned med sider om traumer og nærmer meg snart behandling i nærmere 2 år for følelseskaos etter traumatiske opplevelser, og jeg mener helt ærlig at de var inkompetente da de bare skyldte på at det var snakk om kultur. At de ikke erkjente at følelsene var en konsekvens av det person hadde opplevd, var for meg helt vanvittig. Kan jeg klage på vegne av pasient? Kan jeg klage på dårlig og mangelfull utredning? Burde hun ikke bli henvist til terapi for å bearbeide? Anonymkode: 9da4d...1b5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #2 Skrevet 6. november 2018 Din jobb som tolk er å oversette, ikke blande deg eller klage på vegne av pasienten. Hvis du er så uproff har du ingenting som tolk å gjøre. Anonymkode: 00e0a...fca 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #3 Skrevet 6. november 2018 Du er en tolk, og din oppgave er å lette kommunikasjonen mellom pasient og helsepersonell. Det er ikke din oppgave å vurdere i hvilken grad pasienten får hjelp. Det virker ikke som at du er klar over profesjonalitet i din egen rolle. I tillegg virker det som at du projiserer mye av det du selv føler basert på dine tidligere erfaringer over på pasienten. Det er også svært lite profesjonelt og har ingen steder her å gjøre. Jeg er egentlig litt skeptisk til om du er skikket til å være tolk. Anonymkode: 6ea93...59b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå