Gå til innhold

Barnehage i 2 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planer om et lengre opphold i Norge, mest sannsynlig 2 mnd. Jeg er selvstendig næringsdrivende og er utflyttet og bor i utlandet. Jeg har planer om å komme hjem til familien med barna for et lengre opphold mest for å integrere barna i den norske kulturen og for å forbetre norsken deres. 

De er begge i barnehagealder og jeg lurer på om det er mulig å få plass i en barnehage for en periode på rundt to mnd i Norge? 

Her hvor jeg bor vet jeg om flere fra andre land som har satt barna midlertidig i barnehage, men vet ikke helt hvordan det er i norge? Tenker ja da sikkert må søke i en privat barnehage.

Takker for seriøse svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bare til å sende mail rundt og høre om det er noe mulighet for det. Det blir vel vanskelig å søke for det?  Når tenkte du å dra? Men om du ikke kommer inn i noen privat barnehage, er det mulighet for å ta med barna i noe åpen barnehage om det fins der du bor? 

Skrevet
7 minutter siden, Nimneri skrev:

Det er vel bare til å sende mail rundt og høre om det er noe mulighet for det. Det blir vel vanskelig å søke for det?  Når tenkte du å dra? Men om du ikke kommer inn i noen privat barnehage, er det mulighet for å ta med barna i noe åpen barnehage om det fins der du bor? 

Tenkte å dra på våren, rundt mai/juni. Har vært i åpen barnehage med barna, men jeg må ha mulighet til å jobbe siden oppholdet varer såpass lenge og i åpen barnehage må jeg være til stede. 

Tenkte å spørre litt her for å høre om noen hadde erfaringer med lignende tilfeller.

Skrevet
4 minutter siden, marsiglia skrev:
Tenkte å dra på våren, rundt mai/juni. Har vært i åpen barnehage med barna, men jeg må ha mulighet til å jobbe siden oppholdet varer såpass lenge og i åpen barnehage må jeg være til stede. 

Tenkte å spørre litt her for å høre om noen hadde erfaringer med lignende tilfeller.

Dette spørs heldig hvor du skal og hvordan barnehage kapasiteten er i den kommunen. I Bergen ville det nok ikke vært mulig 

Anonymkode: a4014...ff9

Skrevet

Tror det hadde vært vanskelig både for bhg og barna dine.. Det beste hadde kanskje vært å hatt de i åpen bhg, og vært der sammen med dem. 

Anonymkode: 243e8...a26

Skrevet

Det spørs hvor du skal bo, om det er ledige barnehageplasser. I min kommune har alle 3 barnehagene ledige plasser, andre steder er det lange ventelister.

Anonymkode: 59290...24d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hvor du skal bo, om det er ledige barnehageplasser. I min kommune har alle 3 barnehagene ledige plasser, andre steder er det lange ventelister.

Anonymkode: 59290...24d

Enig, det kommer helt an på hvor i landet du skal være. 

Her hvor jeg bor er det både smikk fulle barnehager, og barnehager med enkelte ledige plasser, avhengig av hvor i byen du søker plass. Jo lenger utenfor bykjernen jo mer er det ledig som regel. 

Anonymkode: c169c...eb1

Skrevet

Det vil du nok ikke få, selv om det er ledig.

Kommuner som tar imot søknadervurderer jo din faste bostedsadresse, og vil neppe ønske å ha barn der på kort basis - av hensyn til de andre barna og innkjøring.

Det beste her er nok å forsøke å finne en god dagmamma som ønsker å ta korttidsoppdrag.

Det er ikke bare ledig plass dette kommer an på, men om du faktisk har tenkt til å flytte et sted eller ikke. Jeg har søkt selv i andre byer, og måtte da vise til faktiske planer om å flytte til den bydelen jeg søkte i.

De fleste private barnehager følger uansett opptaksregler for kommunen. Om du tenker reise til en av byene kan du nok glemme det - her står folk på ventelister året rundt. 

Hva med å tilby noen sommerjobb? Det finnes jo barnevakttjenester, men du får det ikke til prisen av en norsk barnehage, litt av poenget med at det er billig her er jo nettopp at det erfinansiert av skattepenger. Og det skal ikke brukes av turister/folk med korte opphold.

Om man tar doktorgrad o.l ved et universitet så finnes det gjerne egne avtaler - eventuelt arbeidsgivere som dekker kostnader ved barnepass. 

Dette blir belastende for andre barn - å få inn nye kun i to måneder som de knytter seg til, og som i tillegg ikke kan kommunisere på særlig norsk. Her bør du nok tenke på hva som er best - og det er at du planlegger over tid og heller sparer midler til ulønnet fri.

Anonymkode: 0c0e7...69b

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil du nok ikke få, selv om det er ledig.

Kommuner som tar imot søknadervurderer jo din faste bostedsadresse, og vil neppe ønske å ha barn der på kort basis - av hensyn til de andre barna og innkjøring.

Det beste her er nok å forsøke å finne en god dagmamma som ønsker å ta korttidsoppdrag.

Det er ikke bare ledig plass dette kommer an på, men om du faktisk har tenkt til å flytte et sted eller ikke. Jeg har søkt selv i andre byer, og måtte da vise til faktiske planer om å flytte til den bydelen jeg søkte i.

De fleste private barnehager følger uansett opptaksregler for kommunen. Om du tenker reise til en av byene kan du nok glemme det - her står folk på ventelister året rundt. 

Hva med å tilby noen sommerjobb? Det finnes jo barnevakttjenester, men du får det ikke til prisen av en norsk barnehage, litt av poenget med at det er billig her er jo nettopp at det erfinansiert av skattepenger. Og det skal ikke brukes av turister/folk med korte opphold.

Om man tar doktorgrad o.l ved et universitet så finnes det gjerne egne avtaler - eventuelt arbeidsgivere som dekker kostnader ved barnepass. 

Dette blir belastende for andre barn - å få inn nye kun i to måneder som de knytter seg til, og som i tillegg ikke kan kommunisere på særlig norsk. Her bør du nok tenke på hva som er best - og det er at du planlegger over tid og heller sparer midler til ulønnet fri.

Anonymkode: 0c0e7...69b

Har du egentlig peiling, eller synser du bare?

Ts du må bare ringe rundt i forskjellige barnehager å høre om de har ledig kapasitet. I bhg. hvor jeg jobber har vi ledige plasser på alle avdelingene. Dette er i en offentlig barnehage på landet. 

Det du skriver om at det det blir belastende for barna å få inn noen i kun 2 måneder som de knytter seg til og som ikke kan språket, ja den må du lenger ut på landet med... Du vet vel at alle barn i Norge har rett til barnehage og skoleplass? Uansett om de har fått oppholdstillatelse, kan språket eller kun er her midlertidig?

F.eks er det på sønnen min sin skole, en liten grendeskole, 3 elever som kun er tilstede 2 måneder annethvert år! De er norske men har flyttet til en annen verdensdel pga. fars jobb. Annethvert år er de hjemme i Norge for en lang sommerferie. Da går de alle tre først 2 måneder på norsk skole før de tar sommerferie her hjemme. Så reiser de tilbake til skolestart i sitt nye hjemland. Foreldrene deres er opptatt av å lære dem norsk kultur og det norske språket, akkurat som TS.

Lykke til TS.

Anonymkode: fbaca...147

Skrevet

Takker for svar. Har sendt ut mail til en del private barnehager og spurt om informasjon. Så då får jeg vente på svar.. 

Dagmamma virker dyrt så da får jeg heller se om jeg finner en barnevakt som har mulighet til å jobbe deltid dersom alt skulle skjære seg. 

Jeg føler likevel barnehage er det beste alternativet siden det som regel er mest små barn i open barnehage. Barna (3 og 4 år) forstår veldig godt norsk, men ligger litt etter i tale. Det blir lettere for dem å knytte tettere bånd med familie om de får utviklet språket mer. 

Det er veldig mange familier hvor jeg bor som jobber deler av året her og som deretter reiser hjem i flere måneder. De har alle mest positive erfaringer både med egne og andres barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...