AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #1 Skrevet 6. november 2018 Hei. Jeg har ganske nylig (i starten av september) begynt å trene løping igjen etter mange års pause på grunn av sykdom som gjorde dette til en lite gunstig treningsform. Før pausen var en mil en vanlig joggetur for meg, og jeg løp på mellom 45-60 min alt etter dagsformen. Hadde ganske god løpeform til å være mosjonist syns jeg selv. Har de siste 3-4 årene utelukkende trent mye styrke og litt turgåing før jeg nå har begynt å løpe igjen. Jeg er helt frisk og sykdommen jeg hadde utgjør ingen risiko lengre. Jeg syns det er utrolig gøy å løpe, og merker at jeg er i bedre form etter bare to måneder. Følger et nøye planlagt program som gjør at jeg skal unngå skade (har tidligere hatt beinhinnebetennelse og vil veldig gjerne unngå det flere ganger), og løper ca. 3 kilometer +- tre dager i uka. Går tur eller trener styrke de dagene jeg ikke jogger. Målet er i første omgang å kunne løpe 10 kilometer i strekk uansett tid, og etterhvert komme tilbake til den formen jeg var i. Det som er greia nå, er at det skal arrangeres et ganske spennende halvmaraton der jeg bor, som skal arrangeres én gang. Det blir sannsynligvis den eneste sjansen jeg får til å løpe et slikt arrangert løp i mitt område. Det arrangeres om ett år, og jeg har veldig lyst til å prøve meg på det. Jeg tenker da å melde meg på når jeg har nådd ti-kilometersmålet slik at jeg har et nytt mål. Men er det mulig å gjennomføre et halvmaraton etter bare et år med løping? Har prøvd å google hvor lang tid folk bruker på å trene seg opp til halvmaraton, men finner egentlig bare informasjon om folk som har grei løpeform fra før, som kan trene seg opp over 3-6 måneder. Jeg er jo ikke det. Vil helst unngå å forhaste meg og pådra meg skader jeg kunne unngått. Ville du gått for det, eller bør jeg legge forhåpningene på hylla? Anonymkode: 9b3e2...02d
minikrølla Skrevet 6. november 2018 #2 Skrevet 6. november 2018 Dersom ønsket ditt om å delta er så sterkt som det blir uttrykt, så hadde jeg ikke nølt, er jo bare til å melde seg på og så merker du jo det om formen ikke er slik den burde. Høres jo ut som om du har en del erfaring med løping. Kan vel kanskje trene frem mot maratonet og delta, men være streng med deg selv slik at du stopper å løpe med en gang du merker at noe eventuellt er feil?
Marikken Skrevet 6. november 2018 #3 Skrevet 6. november 2018 Ja Jeg har løpt halvmaraton noen ganger nå - og den første jeg løp var med ca 1 års løpetrening bak meg. Jeg hadde da ingen erfaring med løping før jeg begynte og løp mitt første mil-løp på forsommeren før det ble halvmaraton i Oslo i september samme år. Løp igjen i år uten å ha trent noe særlig og det gikk det også - dog var bena slitne på slutten... Har begynt å trene meg opp til å løpe hele til neste år - det tenker jeg ikke er mulig uten et ordentlig treningsgrunnlag så nå er jeg også i gang med et ordentlig opplegg for å både trene muskler og løpeform!
eller Skrevet 6. november 2018 #4 Skrevet 6. november 2018 Det bør gå bra. Jeg hadde løpt i ni måneder da jeg gjennomførte mitt første halvmaraton. 15 km var den lengste distansen jeg hadde bak meg. Er du motivert for det, stå på!
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #5 Skrevet 6. november 2018 Jeg tror det er fullt ut oppnåelig for en helt utrent person og komme i god nok form til å løpe halvmaraton, på ett år. Du som tidligere har løpt en mil til dagen, har et enda bedre grunnlag. Meld deg på davel! Bare bra med et treningsmål. Anonymkode: 3e00d...300
Gjest Overrasket Skrevet 6. november 2018 #6 Skrevet 6. november 2018 Ja, ett år er nok tid, men det kommer jo an på hvordan du bruker tiden.
Ild Skrevet 7. november 2018 #7 Skrevet 7. november 2018 (endret) Første gang jeg løp halvmaraton hadde jeg trent løping i 4 mnd. Målet mitt da var å gjennomføre uten å gå, løp på 2.12, kunne løpt fortere men hadde ikke nok erfaring (hadde aldri løpt så langt eller løp) Fulgte et treningsprogram for nybegynnere mot halvmaraton, og det var nok en forutsetning for den supre løpsopplevelsen. Men jeg har aldri hatt skader, så kanskje du skal få veiledning i løpsteknikk. Også lurt å se på filmer om dette på YouTube og legge inn teknikkøvelser i treningen. Endret 7. november 2018 av Ild 1
I Grosny Skrevet 7. november 2018 #8 Skrevet 7. november 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har ganske nylig (i starten av september) begynt å trene løping igjen etter mange års pause på grunn av sykdom som gjorde dette til en lite gunstig treningsform. Før pausen var en mil en vanlig joggetur for meg, og jeg løp på mellom 45-60 min alt etter dagsformen. Hadde ganske god løpeform til å være mosjonist syns jeg selv. Har de siste 3-4 årene utelukkende trent mye styrke og litt turgåing før jeg nå har begynt å løpe igjen. Jeg er helt frisk og sykdommen jeg hadde utgjør ingen risiko lengre. Jeg syns det er utrolig gøy å løpe, og merker at jeg er i bedre form etter bare to måneder. Følger et nøye planlagt program som gjør at jeg skal unngå skade (har tidligere hatt beinhinnebetennelse og vil veldig gjerne unngå det flere ganger), og løper ca. 3 kilometer +- tre dager i uka. Går tur eller trener styrke de dagene jeg ikke jogger. Målet er i første omgang å kunne løpe 10 kilometer i strekk uansett tid, og etterhvert komme tilbake til den formen jeg var i. Det som er greia nå, er at det skal arrangeres et ganske spennende halvmaraton der jeg bor, som skal arrangeres én gang. Det blir sannsynligvis den eneste sjansen jeg får til å løpe et slikt arrangert løp i mitt område. Det arrangeres om ett år, og jeg har veldig lyst til å prøve meg på det. Jeg tenker da å melde meg på når jeg har nådd ti-kilometersmålet slik at jeg har et nytt mål. Men er det mulig å gjennomføre et halvmaraton etter bare et år med løping? Har prøvd å google hvor lang tid folk bruker på å trene seg opp til halvmaraton, men finner egentlig bare informasjon om folk som har grei løpeform fra før, som kan trene seg opp over 3-6 måneder. Jeg er jo ikke det. Vil helst unngå å forhaste meg og pådra meg skader jeg kunne unngått. Ville du gått for det, eller bør jeg legge forhåpningene på hylla? Anonymkode: 9b3e2...02d Tren smart. Unngå belastninger. Unngå løping på is og asfalt. I vinter kan du ta skiturer, gjerne tre pr uke hvorav langtur på søndag. Når det blir bart kan du ta turorientering. Løping (og gåing)på mykt underlag og variert underlag (skogen, og stier) belaster minimalt og godt fordelt.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #9 Skrevet 7. november 2018 To venner av meg som var utrent (og røyket) trente seg opp til et halvmarathon på 6 måneder. Så det er mulig. Anonymkode: a9038...423
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #10 Skrevet 7. november 2018 1 time siden, I Grosny skrev: Tren smart. Unngå belastninger. Unngå løping på is og asfalt. I vinter kan du ta skiturer, gjerne tre pr uke hvorav langtur på søndag. Når det blir bart kan du ta turorientering. Løping (og gåing)på mykt underlag og variert underlag (skogen, og stier) belaster minimalt og godt fordelt. Enig i at TS bør trene variert for å unngå, men samtidig bør han/hun forberede seg til det faktiske løpet og forholdene der. Jeg ville dessuten definitivt løpt gjennom vinteren for å bygge opp løpsstyrke og "herde" muskler, sener og ledd. Våren er høysesong for løpsrelaterte skader når de som har lagt det på hylla gjennom vinteren starter opp med asfaltløping så snart snøen forsvinner. Var forøvrig på løpekurs i høst, og fikk også der beskjed om at skigåing er vel og bra for den generelle formen, men at det ikke har noe for seg om du ønsker å forbedre løpsøkonomien din. TS: kan det være tunnel-halvmaratonet Ryfast du prater om? I så fall vil ikke terrengløping på sti være særlig representativt. Du bør trene variert, men også spesifikt på lange strekninger på asfalt med minimalt med stigningsvariasjon. Dersom du derimot skal løpe fjellmaraton så kan du jo godt holde deg unna asfalt for å unngå skader. Til slutt så vil jeg bare støtte de andre her i at ett år skulle være nok for å trene seg opp til halvmaraton. Når du allerede er i relativt god form + har løpt før, så kan du nok også få en god tid tenker jeg, gitt at du trener jevnt og godt. Anonymkode: dc143...75f
I Grosny Skrevet 7. november 2018 #11 Skrevet 7. november 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i at TS bør trene variert for å unngå, men samtidig bør han/hun forberede seg til det faktiske løpet og forholdene der. Jeg ville dessuten definitivt løpt gjennom vinteren for å bygge opp løpsstyrke og "herde" muskler, sener og ledd. Våren er høysesong for løpsrelaterte skader når de som har lagt det på hylla gjennom vinteren starter opp med asfaltløping så snart snøen forsvinner. Var forøvrig på løpekurs i høst, og fikk også der beskjed om at skigåing er vel og bra for den generelle formen, men at det ikke har noe for seg om du ønsker å forbedre løpsøkonomien din. TS: kan det være tunnel-halvmaratonet Ryfast du prater om? I så fall vil ikke terrengløping på sti være særlig representativt. Du bør trene variert, men også spesifikt på lange strekninger på asfalt med minimalt med stigningsvariasjon. Dersom du derimot skal løpe fjellmaraton så kan du jo godt holde deg unna asfalt for å unngå skader. Til slutt så vil jeg bare støtte de andre her i at ett år skulle være nok for å trene seg opp til halvmaraton. Når du allerede er i relativt god form + har løpt før, så kan du nok også få en god tid tenker jeg, gitt at du trener jevnt og godt. Anonymkode: dc143...75f Man må sikkert ha en del kilometer på asfalt, særlig de siste par månedene, men poenget er at man tåler mye mer utenfor asfalten. En av mine venner trente til helmaraton når han var 40-50 år og angrer bittert pga av slitasje på knærne. Det er det ikke verdt. Poenget er ikke å vinne eller å løpe så fort som mulig, men å bli i god nok form til å tåle løpet greit. Dersom man veier litt for mye (typisk før man er gjennomtrent), så er belastningen på knærne litt større enn den er når man er lett. Poenget med skiturer er å bli veltrent og sprek uten å ta stor belastning og slitasje på knærne. Jeg kjenner for mange x-idrettsfolk med ødelagte knær. Det er bedre å være forsiktig og bli livsløpssprek enn å satse hardest og bli invalid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå