AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #1 Skrevet 6. november 2018 Jeg har ei lita ei på 16 måneder som er forkjølet og hoster som vanlig (det er jo sesong for det). Men den siste uka har hun hatt feber hver kveld (38-39 grader) og vært slapp og uten matlyst. Når jeg sjekker henne på natta er feberen borte igjen og neste morgen er hun i god form igjen. Foreløpig har hun fått være i barnehagen, men nå begynner dette å trekke ut med feberkvelder. Bør jeg ha henne hjemme for å se om hun blir kvitt feberen da? Og når skal vi ta henne til legen? Barn får jo lett feber, men nå er det jo hele tiden.... Noen råd eller tips? Anonymkode: a718e...70b
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #2 Skrevet 6. november 2018 Jeg har alltid tatt med barna til legen etter tre dager med feber, men aldri opplevd at det kun er på kvelden. Jeg ville holdt barnet hjemme fra barnehagen og ringt legen. Anonymkode: 871c7...1f9 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #3 Skrevet 6. november 2018 Høres ut som kroppen er sliten og hun hangler litt. Ville gitt henne en dag hjemme for å slappe av, om du har mulighet. Anonymkode: 925bb...229 4
Splittbinders Skrevet 6. november 2018 #4 Skrevet 6. november 2018 Ja hold henne hjemme en dag eller to. Det er jo en viss mulighet for at hun aldri får hentet seg skikkelig inn igjen; selv om feberen er borte ila natta og neste dag så er ikke kroppen restituert likevel. Og en telefon til legen skader aldri. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #5 Skrevet 6. november 2018 Er det virkelig normalt å sende barn i barnehagen hvis de hadde feber kvelden før?!? Veldig vanlig at temperaturen er lavere på morgenen, men det betyr jo ikke at barnet er friskt, det bør være feberfritt en hel dag før det sendes i barnehagen igjen. Anonymkode: cd4f1...e0e 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #6 Skrevet 6. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er det virkelig normalt å sende barn i barnehagen hvis de hadde feber kvelden før?!? Veldig vanlig at temperaturen er lavere på morgenen, men det betyr jo ikke at barnet er friskt, det bør være feberfritt en hel dag før det sendes i barnehagen igjen. Anonymkode: cd4f1...e0e TS her. Jeg stilte det spørsmålet til barnelege på sykehuset når hun var syk tidligere i år. Altså, kan hun gå i bhg hvis hun har hatt feber dagen før? Svaret var ja, hvis hun er feberfri om morgenen og allmenntilstanden virker bra. Så da har jeg forholdt meg til det. Har selvsagt holdt henne hjemme til jeg har vært sikker på at hun er frisk når hun har høy feber eller i nødvendig tid etter oppkast osv. Anonymkode: a718e...70b 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #7 Skrevet 6. november 2018 Takk for råd til de over her. Jeg skal snart hente i barnehagen, så jeg skal forhøre meg litt om hvordan de synes hun har vært i dag og så evt høre med legekontoret om de synes vi bør ta en tur dit. Selvsagt skal hun få være hjemme om hun trenger det, får uansett ulønnet perm fra jobb hvis det går ut over sykedagene, så det er ikke et problem. Var bare litt usikker på om jeg var en sånn hønemor som flyr ned dørene til legen i tide og utide når det er lett feber og forkjølelse, og ikke veldig sykt barn.... Anonymkode: a718e...70b 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #8 Skrevet 6. november 2018 Jobber i bhg og sett unger som virket slitne, foreldrene sier de hadde feber kvelden i forveien, men ble bedre på natta. Så får de feber på kvelden igjen osv. Så holdes de hjemme, og feberen forsvinner. Trur nok det kan være kroppen som sier fra at den er sliten og trenger hvile. Jeg ville nok hatt ungen hjemme en dag for å se om det blir bedre. Anonymkode: a9c39...3d7 5
Nerine_ Skrevet 6. november 2018 #9 Skrevet 6. november 2018 Ha henne hjemme til hun er feberfri på kvelden, så hun får hentet seg skikkelig inn. Ang. lege hadde jeg ventet. Sist jeg hadde sykt barn med feber fikk vi beskjed om at de foretrekker å se ann mer enn tre dager, sikkert fordi man generelt skal bruke mindre antibiotika. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #10 Skrevet 6. november 2018 TS her. Tror nok hun skal få være hjemme i morgen iallefall. Hun ble ikke bedre av å være heime i helga, men det kan nok hende at hun trenger mer enn de to dagene på å komme seg. Vi har hanglet lenge hele familien, så er hun halvparten så sliten som det jeg føler meg er nok en hjemmedag eller to greit. Pappa'n mener nok jeg overdriver ettersom hun er langtfra syk og sliten på dagtid, men så er det jeg som sitter med en slapp og lei unge frem mot leggetid, så da hører jeg på deres råd her 🙂 Anonymkode: a718e...70b 1
Gjest BearMama Skrevet 6. november 2018 #11 Skrevet 6. november 2018 (endret) Feber kommer og går kjapt på de små. Regelen er minst et døgn uten feber. Om barnet utsettes for barnehage og masse aktivitet og støy så sier det seg selv at sykdommen vil vare lenger fordi immunforsvaret ikke får sjansen til å bli sterkere. Endret 6. november 2018 av BearMama
Vera Vinge Skrevet 6. november 2018 #12 Skrevet 6. november 2018 Jeg ville hatt barnet hjemme. Og sjekket med lege, hvis hun har feber i mange dager.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #13 Skrevet 6. november 2018 Selv fikk jeg beskjed av ped.leder i barnehagen om at litt feber gjør ingenting. De tar hensyn til barnet. (Liten barnehage) Her har den lille gått i barnehagen med 38 i feber kvelden før, men formen er tipp topp på dagen. Barnehagen blir informert og de sender oppdatering ila dagen. Anonymkode: 15b5d...53d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #14 Skrevet 6. november 2018 Feberfri 24timer... La hun få hvile.Ikke rart det ikke går vekk.. Gå til legen når det er feber over 3dager Anonymkode: 73cb3...c55
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #15 Skrevet 6. november 2018 Det er allmenntilstanden til barnet som gjelder. Altfor mange er dessverre kun opptatt av feberen. I dette tilfelle tilsier allmenntilstanden at barnet bør bli hjemme når det ikke har matlyst og slapp kvelden før. Anonymkode: 0e2ec...fdb
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #16 Skrevet 6. november 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ei lita ei på 16 måneder som er forkjølet og hoster som vanlig (det er jo sesong for det). Men den siste uka har hun hatt feber hver kveld (38-39 grader) og vært slapp og uten matlyst. Når jeg sjekker henne på natta er feberen borte igjen og neste morgen er hun i god form igjen. Foreløpig har hun fått være i barnehagen, men nå begynner dette å trekke ut med feberkvelder. Bør jeg ha henne hjemme for å se om hun blir kvitt feberen da? Og når skal vi ta henne til legen? Barn får jo lett feber, men nå er det jo hele tiden.... Noen råd eller tips? Anonymkode: a718e...70b Du sender IKKE et barn på skole/barnehage dersom de har feber dagen før!! Dette gjelder uansett om barnet har hatt feber i to dager, eller i to uker. (Du går selvsagt til lege med barnet dersom barnet har feber over tid. Jeg hadde latt det gå en 3-4 dager med feber over 38,5-39 grader før jeg hadde gått til legen). Anonymkode: 087aa...6ab 1
Filifjonkamor Skrevet 6. november 2018 #17 Skrevet 6. november 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg stilte det spørsmålet til barnelege på sykehuset når hun var syk tidligere i år. Altså, kan hun gå i bhg hvis hun har hatt feber dagen før? Svaret var ja, hvis hun er feberfri om morgenen og allmenntilstanden virker bra. Så da har jeg forholdt meg til det. Har selvsagt holdt henne hjemme til jeg har vært sikker på at hun er frisk når hun har høy feber eller i nødvendig tid etter oppkast osv. Anonymkode: a718e...70b Helt riktig det, ser du at allmenntilstanden er bra så kan barnet gå i barnehagen og jeg regner jo med at barnehagen ville ringt deg om hun blir dårlig Tidligere var det slik at hadde barnet feber om kvelden så skulle det holdes hjemme. Men nå er det spm barnelegen sier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå