Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #1 Skrevet 25. mars 2005 Hei! Jeg ser opp til mennesker som 'bryter ut' og gjør drømmer til virkelighet :-) Hva jeg lurte på er om det er noen slike her inne? For en tid siden (huser desverre ikke hvor) så kom jeg over en norsk nettside hvor de hadde intervjuet menn og kvinner som hadde gjort nettopp dette. Det kunne være folk som hadde jobbet eksempelvis innenfor IT i en årekke, tjent svært godt - men kommet til et punkt i livet hvor de følte de ikke hadde funnet 'lykken' og ville realisere gamle drømmer. Eller andre mennesker som hadde jobbet på posten i årevis og i voksen alder begynnte å studere for siden å ta doktorgrad eller liknende. Noen solgte hus og vinket farvell til gamlelandet, venner, familie og det hele - for siden å flytte til den andre siden av jorden og hjelpe mennesker som måtte trenge det. Har du noen slike drømmer du ønsker å realisere, eller kansje allerede har gjort til virkelighet? Grunnen til at jeg spørr er fordi jeg selv har gått rundt en lang tid nå med en slik følelse av at jeg vil gjøre noe med livet mitt. I en stor del av livet mitt har jeg gått rundt som de fleste andre og drømmt om 'mye penger', jobbet stenhardt (i perioder) studert og pugget. For vel ett og et halvt år siden fikk jeg dog en liten 'knekk'. Jobbet innenfor it bransjen, og jobbet 14-15 timers dager - noe som resulterte i svært god lønn osv men... 'Lykken' var fremdeles ikke der. Resultatet var etter et års tid i dette tempoet at jeg ble svært, svært sliten. Fysisk og psykisk. Det gav meg noe å tenke på. Samtidig fikk en venn av meg jeg er svært glad i, store problemer i livet sitt og jeg ble sittende å reflektere over hva som er 'viktig' her i livet - og hva jeg vil gjøre med min egen tid her på jorden. Jeg vet fremdeles ikke hva det innebærer for meg personlig, men jeg tenker nå i det minste over det, så får tiden vise hvor jeg ender opp. Derfor undrer jeg altså: Har du noen urealiserte drømmer? Eller realiserte sådann? Noe 'vi andre' kunne ha glede av å høre om, og som kunne engasjere og gi mot for å 'prøve lykken' selv Update: Her er for øvrig en slik kort historie: http://www.vismasoftware.no/Arkiv/vismagaz...ot_seg_selv.htm
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #2 Skrevet 25. mars 2005 Tomt!? Da må det være en av 2. Enten har kg folket realisert alle sine drømmer, eller så har de vel ingen å realisere :o Men det nekter jeg å tro! :o Noen fremtidsvisjoner og uoppfyllte drømmer må det da være? :-)
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #3 Skrevet 25. mars 2005 Så, så - nå er vi opptatt i en annen tråd om å krangle om hvorvidt det er greit å anmelde naboen for å klippe plenen på søndag og rive garasjen på skjærtorsdag.
Gjest Embla s Skrevet 25. mars 2005 #4 Skrevet 25. mars 2005 Jeg beundrer også mennesker som tar grep om livet sitt og realiserer drømmer istedenfor å sitte og sutre og klage over tilværelsen. Men mange av oss er ganske fornøyd med tingenes tilstand også. Jeg har for eksempel ikke noen uforløste ønsker om å selge alt jeg eier og flytte til en stillehavsøy, eller si opp jobben og begynne å studere igjen (står for meg som et mareritt ). Tror ofte slike drastiske omveltninger kan være en slags virkelighetsflukt, og ser egentlig ikke noe galt i at tilværelsen periodevis er litt flat, kjedelig og A4. Når det gjelder mine dagdrømmer om en annen tilværelse, tror jeg de gjør seg best som drømmer. Embla s: urealisert og lykkelig
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #5 Skrevet 25. mars 2005 Så' date=' så - nå er vi opptatt i en annen tråd om å krangle om hvorvidt det er greit å anmelde naboen for å klippe plenen på søndag og rive garasjen på skjærtorsdag.[/quote'] Vet du - det er interessant. Når en leser innlegget ditt ovenfor, så ligger faktisk besvarelsen i hva dere 'krangler om' under dette :-)
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #6 Skrevet 25. mars 2005 Jeg beundrer også mennesker som tar grep om livet sitt og realiserer drømmer istedenfor å sitte og sutre og klage over tilværelsen. Men mange av oss er ganske fornøyd med tingenes tilstand også. Jeg har for eksempel ikke noen uforløste ønsker om å selge alt jeg eier og flytte til en stillehavsøy, eller si opp jobben og begynne å studere igjen (står for meg som et mareritt ). Tror ofte slike drastiske omveltninger kan være en slags virkelighetsflukt, og ser egentlig ikke noe galt i at tilværelsen periodevis er litt flat, kjedelig og A4. Når det gjelder mine dagdrømmer om en annen tilværelse, tror jeg de gjør seg best som drømmer. Embla s: urealisert og lykkelig HA! Godt poeng Embla s :-) Inget er selvsagt bedre enn å være akkurat der man ønsker slik som du er her. At jobben man har pr idag er drømmejobben, at stedet man bor på er stedet man kunne ønske seg å bo på osv osv. Da er du heldig! Da er det bare å være glad :-) Godt poeng om denne 'virkelighetsflukten' også. Her må man passe seg ja. Men da forteller du kansje litt om din egen forståelse eller tolkning av dette med å 'realisere drømmer' også? - i o med at du tenger et bilde av 'drømmer' på den måten du gjør. Altså ved å sikte til hva du har idag som 'litt flat, kjedelig og A4.' og 'drømmer' som lange studier, eller stillehavsøyer. Jeg tror med andre ord ikke dette trenger å være tilfelle for alle. Noen har kansje drømmer som ikke har med stillehavsøyer og slikt å gjøre. Men at de kansje ønsker å bytte yrke, begynne å jobbe innenfor helsesektoren eller liknende. En hobby de brenner for. Om det skulle være å starte et pensjonat i frankrike, eller åpne en bensinstasjon -som da igjen sikkert ville kunne fortone seg som 'litt flat, kjedelig og A4', men alikevel godt da man har tatt tak i sine drømmer og realisert de. All respekt til de som finner styrke til å gjennomføre noe slikt, for jeg tror det kan være svært vanskelig for mange. Gi slipp på det trygge og hva man er vant med, for å kaste seg ut i noe nytt. Jeg tror man kan vokse på det.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #8 Skrevet 25. mars 2005 Yepp, det er jo helligdag så jeg ville ikke vinkle det negativt. Ettersender --eller ikke--og overlater til andre å putte det inn på riktig sted.
Gjest Embla s Skrevet 25. mars 2005 #9 Skrevet 25. mars 2005 Jeg tror med andre ord ikke dette trenger å være tilfelle for alle. Noen har kansje drømmer som ikke har med stillehavsøyer og slikt å gjøre. Men at de kansje ønsker å bytte yrke, begynne å jobbe innenfor helsesektoren eller liknende. En hobby de brenner for. Om det skulle være å starte et pensjonat i frankrike, eller åpne en bensinstasjon -som da igjen sikkert ville kunne fortone seg som 'litt flat, kjedelig og A4', men alikevel godt da man har tatt tak i sine drømmer og realisert de. All respekt til de som finner styrke til å gjennomføre noe slikt, for jeg tror det kan være svært vanskelig for mange. Gi slipp på det trygge og hva man er vant med, for å kaste seg ut i noe nytt. Jeg tror man kan vokse på det. fullstendig enig, og som jeg også sier: Jeg beundrer også de som har mot og guts til å bryte ut og realisere istedenfor å leve med missnøye! (så for min del betyr vel det rett og slett at jeg ikke har noen store urealiserte drømmer og at jeg er fornøyd med de store linjene i livet mitt)
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #10 Skrevet 25. mars 2005 fullstendig enig, og som jeg også sier: Jeg beundrer også de som har mot og guts til å bryte ut og realisere istedenfor å leve med missnøye! (så for min del betyr vel det rett og slett at jeg ikke har noen store urealiserte drømmer og at jeg er fornøyd med de store linjene i livet mitt) Og det er bra!! :-) Fasan at jeg ikke husker hvor jeg fant alle disse engasjerende intervjuene med slike 'utbrytere' :-? De var skikkelig gøy å lese igjennom Men av aaaaaaaaaaalle KGs venner, må det da være noen som har gjort, eller drømmer om å gjøre noe slikt selv? Skulle jeg tror i det minste?
Gjest Chrizzy Skrevet 25. mars 2005 #11 Skrevet 25. mars 2005 Ja jeg har drømmer og ting jeg vil gjøre med livet mitt som jeg enda ikke har gjort. Noen ganger så venter jeg bare på at noe skal skje sånn at jeg kommer i gang, (som i diktet den draumen) at tiden skal åpne seg på en måte. Jeg føler meg egentlig dum når jeg setter ord på det, fordi jeg føler meg litt naiv, liten. Eller at jeg av den grunnen er et menneske som ikke takler hverdagen som den er, at jeg ønsker å fylle tiden min og tilværelsen min med noe meningsfult, at jeg derfor er egoistisk, for det jeg drømmer om går ut på å hjelpe andre mennesker. Eller for å si det på en annen måte, jeg vil gjøre noe med verden, jeg vil være med å jobbe for rettferdighet, for at vi skal snu og se på andre verdier enn det vi fokuserer på i dag. Jeg vil ikke lukke øynene for alt som skjer, bare si det er så fælt, klage, men aldrig gjøre noe med det. Jeg tror aldrig jeg kommer til å bli lykkelig før jeg tar tak i dette, faktisk. Det er ikke det at jeg er ulykkelig nå, for det er jeg ikke, jeg føler vel bare at noe mangler av og til Jeg vet at det er så mye der ute, så mange ting man trenger å ta tak i, så mye urettferdighet og så mange skjebner. Men det igjen får meg til å tenke på noe jeg leste engang om ei jente som gikk på stranden med pappaen sin, hun gikk og hev strandede sjøstjerner ut i sjøen igjen. Pappaen sa at det egentlig ikke var noen vits i dette, fordi det var så utrolig mange, hun kunne aldrig klare å hjelpe alle. Hun ser på faren sin, kaster ut enda en sjøstjerne og sier :Men jeg kan hjelpe denne Jeg beundrer og respekterer mennesker som gjør dette, snur livet opp ned og skifter fokus, gjør noe. Jeg har lest om mange, og har faktisk møtt noen. Hvor jeg kommer fra så er det en mann som sparer 10% av alt han tjener på et år, en gang i året så drar han til Filipinene og bruker disse pengene på å jobbe med gatebarn. Han har jo klart å kombinere det "vanlige livet" og det å ta tak i ting som han syns er fælt og vondt. Han har jeg stor respekt for, har pratet litt med han og han virker som en flott mann. En annen drøm jeg har er å seile, jeg har en seilbåt disponibel (familie), men jeg har enda ikke lært meg å seile, jeg har lyst å seile langt og se masse nye spennende steder
Gjest Chrizzy Skrevet 25. mars 2005 #12 Skrevet 25. mars 2005 Satt å tenkte litt på det der, mener ikke at det vil gjøre meg lykkelig, lykkelig er et rart ord, mener kanskje mer tilfreds og hel, sann
Gjest TomKrus Skrevet 25. mars 2005 #13 Skrevet 25. mars 2005 Jeg liker spesielt det første eksempelet, og ser for meg at jeg skal finne noe som jeg brenner mer for enn en kjedelig sivin.-jobb: http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/01/.../03/387425.html
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #14 Skrevet 25. mars 2005 Jeg liker spesielt det første eksempelet, og ser for meg at jeg skal finne noe som jeg brenner mer for enn en kjedelig sivin.-jobb: http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/01/03/387425.html Brannmann?
Gjest Chrizzy Skrevet 25. mars 2005 #16 Skrevet 25. mars 2005 Tom Krus jeg synes nok at du heller skulle begynne å danse balett og gi inntekten til hjemløse katter
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #17 Skrevet 25. mars 2005 Tom Krus jeg synes nok at du heller skulle begynne å danse balett og gi inntekten til hjemløse katter Og selvfølgelig med krav om at det sendes bilde av ham i strutteskjørt og tåspissko hit.
loop Skrevet 25. mars 2005 #19 Skrevet 25. mars 2005 Jeg har ingen store magiske drømmer, men syns jeg etterhvert har fått det livet jeg ønsker meg. For meg er et drømmeliv, ja takk begge deler! Jeg har en jobb som jeg opplever som meningsfull og engasjerende (psykiatrisk sykepleier), en familie som i seg selv er verdt å leve for, og en hobby som gir rom for masse lidenskap og egodyrking. Om jeg skulle endret på noe, så måtte det vært å redusere stilling og fått mer tid til å male bilder. Skjønner forresten godt at folk som bruker halve livet på å jakte etter lykken via arbeide, søker nye veier. Penger kan aldri i seg selv gi lykke.
Gjest leeloo76 Skrevet 26. mars 2005 #20 Skrevet 26. mars 2005 Jeg har i flere år sutret over å ikke ha særlig utdannelse (festet vekk to år på høyskole uten å fullføre :oops: ). Jeg ender alltid opp i jobber der jeg blir lei etter 1 år p.g.a. mangel på utfordringer. Jeg har i mange år tenkt på å studere jus, ikke for å bli rik advokat, men fordi man kan gjøre mye bra med en slik bakgrunn. Har latt være fordi det skremmer å ikke være ferdig før jeg er godt over 30 (har ikke familie enda), og fordi bransjen har vært generelt overbefolket de siste årene. Nå har jeg endelig tatt mot til meg etter å ha lest flere innlegg her fra mennesker som, etter å ha jobbet i flere år, har startet på ny utdannelse. Kommer til å sitte med kryssede fingre til inntak i juli (wish me luck, håper ikke dette kullet viser seg å være smartere enn de forrige så inntakskravet endres drastisk). Andre drømmer jeg har hatt og gjennomført: flytte tidlig hjemmefra (16 år), drive eget firma (viste seg at jeg hatet det, men så har jeg prøvd det også), flytte til utlandet for en periode (anbefales om du har muligheten). Til det motsatte er bevist har man bare et liv, det er for kort til å ikke forsøke å gjøre mest mulig ut av. Hva "mest mulig" vil si er jo opp til hver enkelt, alle trenger ikke ha reist 3 ganger jorda rundt for å ha "gjort" noe, slik noen virker å mene (ikke spesielt her da, bare generelt i enkelte kvasi-intellektuelle miljøer).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå