AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #1 Skrevet 6. november 2018 Etter å ha gått på NAV i fem år, fikk jeg en åpenbaring - jeg er for syk til å jobbe, men skal jaggu prøve likevel. Jeg var bombesikker på at ingen ville ansatt meg dersom jeg skrev i CVen min at jeg hadde NAVet i fem år, så jeg skrev at jeg hadde vært selvstendig næringsdrivende kunstner denne tiden. Dette er en hvit løgn, i og med at jeg solgte en del kunst før jeg ble syk (så jeg kunne forklart hvordan dette gjøres, etc.), samtidig som jeg tross alt tegner masse for terapiens skyld (selger dårlig, dessverre), og dermed hadde jeg noe å vise til dersom jeg ble spurt. Planen var å legge alle korta på bordet så fort jeg fikk et intervju. Jeg ble innkalt til jobbintervju et sted, og forklarte umiddelbart at jeg hadde gått på NAV i fem år. Det jeg ikke fikk meg til å fortelle, var at jeg heller ikke hadde vært selvstendig næringsdrivende kunstner. Jeg ble grepet av en enorm skam, så jeg holdt bare kjeft der jeg skulle snakket. Denne bedriften gir heldigvis beint F i kunst, og det var overhodet ikke derfor jeg fikk jobben hos dem. Det eneste de ba om, var at jeg ble praktikant via NAV. Følgelig må jeg altså arrangere et møte med meg, NAV og denne bedriften, der vi kan finslipe detaljene i samarbeidet. Jeg kjenner på en viss angst nå, for at arbeidsgiver skal vise NAV CVen min, og at alle skal bli fryktelig sure på meg. Jeg leste meg opp på CV-løgn og forstod det slik at det bare var ulovlig hvis man utsatte andre for noen form for fare eller risiko, og det har jeg virkelig ikke gjort. Denne jobben fikk jeg på grunn av tidligere erfaring med lignende bedrift, og ikke på grunn av CV-løgnen. Så... Hva gjør jeg nå? Holder hodet lavt? Innrømmer løgnen (som tydeligvis ikke betød noe, uansett)? Skal jeg si noe til NAV? Jeg tenker jeg bør forklare NAV greia dersom de på noe tidspunkt får se CVen jeg sendte bedriften, for da vil de jo tro at jeg har jugd til meg masse penger fra dem, og det har jeg ikke - er ikke Brønnøysundregistrert, engang. Triste greier. Kommer jeg ut av dette med æren og rullebladet i behold, eller har jeg utilsiktet gjort meg til lovbryter? Jeg er livredd. Jeg ville bare ha en jobb. Ville bare vekk fra NAV. Ugh. Anonymkode: b29f3...251 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #2 Skrevet 6. november 2018 Håper det ikke bli noe tema. Har ikke noe erfaring dessverre.. Du kan ikke snakke med NAV om dette på forhånd da? Anonymkode: 9ad76...0eb
Altum Skrevet 6. november 2018 #3 Skrevet 6. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Håper det ikke bli noe tema. Har ikke noe erfaring dessverre.. Du kan ikke snakke med NAV om dette på forhånd da? Anonymkode: 9ad76...0eb Jeg er livredd, så jeg tør ikke hvis ikke jeg vet akkurat hva jeg skal si. Tenker nesten at det uunngåelige sammenbruddet dersom jeg "ferskes" er mer effektivt. Kommer til å få helt panikk... Huff.
FrodeF Skrevet 6. november 2018 #4 Skrevet 6. november 2018 Smart å fortelle dette til nav... Du risikerer fengsel og å måtte tilbakebetale alt du har fått utbetalt i hele perioden. NAV kommer til å gjøre alt de kan for å finne ut av om du har tjent penger på kunsten, selvom du sier at du løy på CV. Lykke til. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #5 Skrevet 6. november 2018 Du kan tjene inntil 10 000 kr pr år på hobby. Anonymkode: 9fd46...b0d 7
Altum Skrevet 6. november 2018 #6 Skrevet 6. november 2018 2 minutter siden, FrodeF skrev: Smart å fortelle dette til nav... Du risikerer fengsel og å måtte tilbakebetale alt du har fått utbetalt i hele perioden. NAV kommer til å gjøre alt de kan for å finne ut av om du har tjent penger på kunsten, selvom du sier at du løy på CV. Lykke til. Vel, da gjør jeg det enkelt for meg selv. Kommer ikke til å ta jobben, eller fortelle NAV om den. Kommer bare til å spørre NAV om jeg kan få praktisere via noen de finner til meg i stedet.
Altum Skrevet 6. november 2018 #7 Skrevet 6. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan tjene inntil 10 000 kr pr år på hobby. Anonymkode: 9fd46...b0d Til tross for AAP?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #8 Skrevet 6. november 2018 Bare si til NAV at du har opplevd stigmatisering i arbeidslivet ved jobbsøkning pga. «Naving» i 5 år, og at du derfor skrev det på CVen for å ha noe å vise til, som du gjorde i de årene. Som sagt kan du tjene opp mot 10000,- pr år på dette, så dette går bra. Anonymkode: fb68e...f43 19
Altum Skrevet 6. november 2018 #9 Skrevet 6. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bare si til NAV at du har opplevd stigmatisering i arbeidslivet ved jobbsøkning pga. «Naving» i 5 år, og at du derfor skrev det på CVen for å ha noe å vise til, som du gjorde i de årene. Som sagt kan du tjene opp mot 10000,- pr år på dette, så dette går bra. Anonymkode: fb68e...f43 Hva med det som ble sagt om fengsel og tilbakebetaling?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #10 Skrevet 6. november 2018 Slapp helt av Ts! Det er absolutt ingenting å bekymre seg for, og du har jo faktisk jobbet som kunstner! Alle vet at vi som selger malerier ikke akkurat tjener en formue, for å si det sånn! Du kan fks bare si at du har solgt bilder for 2-300 kr pr stk. Det blir ingen som NAV vil legge seg opp i. Anonymkode: 7ca49...13a 9
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #11 Skrevet 6. november 2018 Du har jo malt og har peiling på kunst,så jeg ville ha fortalt nav hva som står i cveen og ikke gjort så stort poeng ut av det. Vær ærlig om de spør hvorfor du skrev det. Nav hjelper folk,tror de blir fornøyd med at du har klart å få deg jobb på egen hånd jeg ikke finn på å ikke ta jobben! Anonymkode: d7b34...4f6 8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #12 Skrevet 6. november 2018 Det går så fint, så! https://e24.no/jobb/telenor/telenor-sjef-beskyldt-for-cv-juks-innroemmer-feil/23563894 Sigve Brekke er fremdeles konsernsjef i Telenor. Anonymkode: 9a4ba...609
Altum Skrevet 6. november 2018 #13 Skrevet 6. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slapp helt av Ts! Det er absolutt ingenting å bekymre seg for, og du har jo faktisk jobbet som kunstner! Alle vet at vi som selger malerier ikke akkurat tjener en formue, for å si det sånn! Du kan fks bare si at du har solgt bilder for 2-300 kr pr stk. Det blir ingen som NAV vil legge seg opp i. Anonymkode: 7ca49...13a 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har jo malt og har peiling på kunst,så jeg ville ha fortalt nav hva som står i cveen og ikke gjort så stort poeng ut av det. Vær ærlig om de spør hvorfor du skrev det. Nav hjelper folk,tror de blir fornøyd med at du har klart å få deg jobb på egen hånd jeg ikke finn på å ikke ta jobben! Anonymkode: d7b34...4f6 ...Så de kommer ikke til å kreve kontoutskrifter på flere år tilbake og grille meg på hvert eneste innskudd, ringe opp eierne av eventuelle kontoer jeg har mottatt penger fra for å verifisere historien min, etc?
Altum Skrevet 6. november 2018 #14 Skrevet 6. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det går så fint, så! https://e24.no/jobb/telenor/telenor-sjef-beskyldt-for-cv-juks-innroemmer-feil/23563894 Sigve Brekke er fremdeles konsernsjef i Telenor. Anonymkode: 9a4ba...609 Haha! Men fra spøk til alvor, så har vel han karen der økonomi til både å klare seg uten jobb en stund, og tilbakebetale litt om han skulle bli anmeldt (selv om han var uskyldig)
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #15 Skrevet 6. november 2018 Dette er jo ingen big deal. Du sier at du drev med kunst, og at det var det som holdt deg gående i de fem årene hvor du holdt på å gå på veggen av ikke å ha en jobb. Du sier jo selv at du omtrent ikke tjente noe på det. Hvor mye er det snakk om i løpet av de fem årene? Neppe nok til at det uansett ville ha noe å si for nav-pengene du har fått utbetalt? Herregud, gå for dette, denne situasjonen er ingen sak å glatte på. Anonymkode: ee91d...bdb 1
Altum Skrevet 6. november 2018 #16 Skrevet 6. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo ingen big deal. Du sier at du drev med kunst, og at det var det som holdt deg gående i de fem årene hvor du holdt på å gå på veggen av ikke å ha en jobb. Du sier jo selv at du omtrent ikke tjente noe på det. Hvor mye er det snakk om i løpet av de fem årene? Neppe nok til at det uansett ville ha noe å si for nav-pengene du har fått utbetalt? Herregud, gå for dette, denne situasjonen er ingen sak å glatte på. Anonymkode: ee91d...bdb Hvis jeg skal anslå hva jeg har tjent de siste fem årene på kunst - som hobby, altså, og solgt litt til bare sånn, typen sin familie, onkler og tanter, skilt til niesas rom, sånne ting - da, kanskje maks 25 000 på fem år. Trolig mindre, men runder opp. Og jeg er ikke registrert noe sted, det har basically bare vært vennetjenester og sånn. Fikk ha en utstilling i galleriet til ei venninne, men solgte ikke noe på det.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #17 Skrevet 6. november 2018 5 minutter siden, Altum skrev: Hvis jeg skal anslå hva jeg har tjent de siste fem årene på kunst - som hobby, altså, og solgt litt til bare sånn, typen sin familie, onkler og tanter, skilt til niesas rom, sånne ting - da, kanskje maks 25 000 på fem år. Trolig mindre, men runder opp. Og jeg er ikke registrert noe sted, det har basically bare vært vennetjenester og sånn. Fikk ha en utstilling i galleriet til ei venninne, men solgte ikke noe på det. Du har da tjent ca 5000 i året, så nei, NAV bryr seg nok ikke om det! 🙂 Anonymkode: 7ca49...13a
Altum Skrevet 6. november 2018 #18 Skrevet 6. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har da tjent ca 5000 i året, så nei, NAV bryr seg nok ikke om det! 🙂 Anonymkode: 7ca49...13a Hva hvis man har en skikkelig streng saksbehandler...?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #19 Skrevet 6. november 2018 1 minutt siden, Altum skrev: Hva hvis man har en skikkelig streng saksbehandler...? Den saksbehandleren vil ikke være streng. H*n vil ha et veldig stort problem 🙂 bare ta det med ro. Det der går veldig bra! Ikke vær bekymret. Anonymkode: 7ca49...13a
Altum Skrevet 6. november 2018 #20 Skrevet 6. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den saksbehandleren vil ikke være streng. H*n vil ha et veldig stort problem 🙂 bare ta det med ro. Det der går veldig bra! Ikke vær bekymret. Anonymkode: 7ca49...13a Tusen takk for at du sier dette. Har slitt heftig med angst og all mulig dritt i fem år, og er overhodet ikke frisk, så det å søke jobber i seg selv har vært heftig på psyken, og nå finner jeg liksom enda en ting å drive meg selv oppetter veggen for... Jeg blir litt paranoid, kanskje, tenker at hele verden er ute etter å sabotere - eller at jeg ikke fortjener å ha det bra? Dette ble litt personlig, men uansett - takk. Dette hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå