Gå til innhold

Ef eller explorius?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det billigere på Ef eller explorius å ta utvekslingsår i USA?

Anonymkode: ecb51...046

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen??

Anonymkode: ecb51...046

Skrevet

Du kan google det selv.

Anonymkode: dc256...be0

Skrevet

afs

Anonymkode: 37f9f...dad

• 3 uker senere...
Skrevet

Klarer du ikke å Google selv så kommer du i hvert fall ikke til å overleve et utvekslingsår på egen hånd, det er sikkert

Anonymkode: 274da...cf5

• Liker 3
Skrevet
På 29.11.2018 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva som er billigst, men anbefaler deg å også ta hensyn til andre ting, som f.eks om du får hjelp hvis du trenger det og hvor (u)seriøse selskapene du vurderer er.  Les gjerne disse linkene som handler om Explorius:

https://www.tv2.no/a/8885045/

https://www.tv2.no/a/8880633/

https://www.tv2.no/a/8878710/

Anonymkode: d3a20...190

Støtter dette. Sjekk rettighetene dine.

Har dessverre hørt mye kjipt om noen vertsfamilier i USA, der barna må velge mellom å bli boende i et dårlig hjem eller reise hjem til Norge. (Med dårlige hjem mener jeg hjem som aldri ville blitt godkjent som vertsfamilier her i landet)

Anonymkode: daca9...f69

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Støtter dette. Sjekk rettighetene dine.

Har dessverre hørt mye kjipt om noen vertsfamilier i USA, der barna må velge mellom å bli boende i et dårlig hjem eller reise hjem til Norge. (Med dårlige hjem mener jeg hjem som aldri ville blitt godkjent som vertsfamilier her i landet)

Anonymkode: daca9...f69

Det har jeg også. Kjenner flere som har havnet i kjipe familier, både med EF og AFS, selv om sistnevnte skal være mer basert på frivillighet. Det gjelder ikke bare USA, da, råtne egg finnes overalt og jeg ville forhørt meg nøye om hvilket sikkerhetsnett som var på plass hvis det var problemer med vertsfamilien.

Så må det jo sies at noen ungdommer som reiser ut også har litt høye forventninger. Da snakker jeg ikke om skrekkhistorier som de i linkene, men at man kanskje håper på mye engasjement og hjelp og blir behandlet litt som en fjern leieboer og må klare seg selv. Eller, og det er litt typisk USA-problemstilling, man har veldig store tanker om hvor man skal og så havner man midt i en maisåker i Utah.

Min sønn dro med Explorius og var veldig fornøyd med det (det var vi foreldre også, synes vi fikk god oppfølging og informasjon), men du finner nok både positive og negative historier fra alle organisasjoner og i alle vertsland. Du får nesten bare google videre, TS og ta direkte kontakt med organisasjonene.

Anonymkode: 60499...3c4

• Liker 1
Skrevet

Jeg reiste med Youth for Understanding og var jevnt over fornøyd. Da jeg reiste for ca 20 år siden var vertsfamiliene deres 100% frivillige.

Anonymkode: 1b56d...e33

Skrevet

Vi har selv dårlig erfaring med Explorius. Vertsfamilien var grei, men oppfølging og kontakt med Explorius og deres samarbeidspartnere kunne vært bedre. Men det er vanskelig å si om det er organisasjonen eller akkurat de personene som sviktet. EF reiste jeg selv med for 30 år siden og var veldig fornøyd. Men billig var det jo ikke. 

Jeg er faktisk usikker på om det er verdt pengene. 

Skrevet

Jeg reiste med explorius for noen år siden. I hovedsak så er det underorganisasjonen i USA du får tildelt som spiller noen rolle. 

Vi var 8 utvekslingsstudenter på min skole, de andre 7 hadde samme underorganisasjon og samme kontaktperson, ei helt fantastisk dame som tok studentene sine med på alt mulig rart. 

Jeg hadde en kontaktperson som ikke kunne brydd seg mindre, hun gjorde det obligatoriske og that's it! Da jeg ba om et møte med de pga jeg ikke trivdes hos vertsfamilien min så gadd de ikke pga de ikke orket å ut i snøen, de ville vente til typ mars med møtet (kontaktet de i november) 

Heldigvis så hun som var kontaktperson til de 7 andre på skolen min, hun tok kontakt med skolen og inviterte meg med på alle aktivitetene de skulle på, og jeg betalte ikke ei krone for det! Den dama gjorde året mitt helt sinnsykt mye bedre. 

Kan legge til at den norske kontaktpersonen min i explorius var helt ubrukelig! Fikk mye feilinfo som kostet meg mye i forbindelse med hjemreise da jeg ikke ville være med på en end of year camp, Jeg ville hjem. 

Alt I alt, explorius var greie nok, skulle jeg reist på nytt i dag hadde jeg nok reist med afs, men mye heller explorius enn EF. 

Skrevet

Jeg er enig med @Sofus21 i at mye avhenger av kontaktpersonen man får. Selv reiste jeg som jeg har skrevet tidligere i tråden med Youth for Understanding (YFU). Jeg var veldig fornøyd med oppfølgingen fra organisasjonen i Norge og var som sagt jevnt over fornøyd. 

Det jeg var minst fornøyd med var områderepresentanten min. Hun og vertsmoren min hadde ikke akkurat et hjertelig forhold, men vertsmoren min hadde et godt forhold til ham som var ansvarlig for staten jeg var i og forholdt seg til ham.

Jeg måtte derimot forholde meg til områderepresentanten og opplevde at hun lot sin dårlige relasjon med vertsmoren min gå ut over meg. Bl.a. inviterte hun de andre uvekslingselevene i området hjem til seg på treff jevnlig, men ikke meg. De andre bodde vel å merke nærmere henne og gikk på samme skole som barna hennes, mens jeg bodde ca 20 minutters kjøring unna og gikk på en annen skole enn de andre.  Jeg fikk vite om treffene da statsansvarlig spurte vertsmoren min hvorfor jeg ikke deltok på dem ved juletider.

Etter den avsløringen var jeg glad jeg hadde en super vertsfamilie jeg kom godt overens med, jeg tør ikke tenke på hvordan det kunne gått om jeg hadde hatt behov for hjelp fra områderepresentanten...

Anonymkode: 1b56d...e33

Skrevet

Gå inn på nettsidene og sjekk pris. 

Jeg reiste med Explorius en gang i tiden og hadde en forferdelig opplevelse med dem - og opplevde at flere av de jeg reiste med hadde det også. Jeg valgte dem pga pris, men opplevde at det ble mye dyrere enn hva deres pris oppga. Absolutt ikke verdt det :)  Kan jo hende de har blitt bedre nå. 

Skrevet
12 timer siden, stan skrev:

Vi har selv dårlig erfaring med Explorius. Vertsfamilien var grei, men oppfølging og kontakt med Explorius og deres samarbeidspartnere kunne vært bedre. Men det er vanskelig å si om det er organisasjonen eller akkurat de personene som sviktet. EF reiste jeg selv med for 30 år siden og var veldig fornøyd. Men billig var det jo ikke. 

Jeg er faktisk usikker på om det er verdt pengene. 

Er det lenge siden utvekslingen?

Anonymkode: 97667...d9c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lenge siden utvekslingen?

Et par år. 

Mye rot, lite oversiktlig hvor mye det faktisk koster. Feil faktureringer. Fikk plutselig betalt tilbake titusener. For så å få krav på mye mer. Og  når jeg ber om en forklaring så hører jeg ingenting.

Vanskelig å få tak i folk når det var kritisk, plutselig sykehus innleggelse. Missinformasjon, beslutninger tatt over hodet på oss.

Nei, jeg vil virkelig ikke anbefale dem. Håper det var et enkelt tilfelle.

Skrevet
2 timer siden, stan skrev:

Et par år. 

Mye rot, lite oversiktlig hvor mye det faktisk koster. Feil faktureringer. Fikk plutselig betalt tilbake titusener. For så å få krav på mye mer. Og  når jeg ber om en forklaring så hører jeg ingenting.

Vanskelig å få tak i folk når det var kritisk, plutselig sykehus innleggelse. Missinformasjon, beslutninger tatt over hodet på oss.

Nei, jeg vil virkelig ikke anbefale dem. Håper det var et enkelt tilfelle.

Hvilket land var utvekslingen til? Vi vurderer UK. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var USA. 

Gjest Hellokaty
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter var i UK med Explorius i fjor. Vi hadde en veldig positiv opplevelse. Noen ting ble nok annerledes enn hun hadde håpet, men ingenting dramatisk. Og heldigvis ikke noe rot som nevnt over her, det hørtes ille ut. Men vi fikk god oppfølging ute og hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...