Gå til innhold

Hvor ofte løper du intervaller og langturer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fersk som løper, og løper intervaller tre ganger i uken. Men jeg har lyst til å løpe langturer på lav intensitet også, kanskje 1-2 ganger i uken (jeg LIKER å løpe, særlig med musikk eller podcast på øret). Jeg forstår det slik at det gjør ikke så mye for kondisjonen min som mosjonist, men det er kanskje slankende? Jeg er 5-10 kg for tung. 

Jeg trener styrke etter løpinga.  

Hvordan gjør dere det? 

Anonymkode: 539bf...f4c

Skrevet

Jeg trener styrke 3 ganger per uke, intervaller 2 ganger per uke, en økt med fartslek og en økt med langkjøring. Dette fikk meg til å få beinhinnebetennelse i starten. 

Jeg anbefaler at du de første 5-6 ukene ikke trener mer enn 3 løpeøkter i uka, dette da det er lett å dra på seg belastningsskade. Spesielt om man er noen kilo for tung også. Du får heller supplere løpeøktene med litt styrketrening og så kan du øke løpeintensiteten etter 5-6 uker og en pauseuke slik at kroppen får tilpasset seg økt aktivitetsnivå.

To intervall økter med feks 4x4 vil bidra ganske mye til å øke kondisjonen din som mosjonist. Det sies at hver økt øker VO2max (oksygenopptak) med 0.5% i starten. Det vil altså si en 5% bedre kondisjon ila 5 uker gitt 2 økter per uke. 

Anonymkode: 4ee86...185

Skrevet

Jeg er ikke noe ivrig løper, men anbefaler å løpe ETTER styrketrening for å øke fettforbrenningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...