AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #1 Skrevet 6. november 2018 Jeg har omtrent 100.000 som jeg ønsker å sette inn på lavrisiko fond. Er det noen som har noen spesifikke forslag til meg? Jeg har DNB, men ser at det ikke finnes noen indeksfond i kategorien lavrisiko der per d.d. Anonymkode: 12749...59e
Grandidosa83 Skrevet 6. november 2018 #2 Skrevet 6. november 2018 (endret) 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har omtrent 100.000 som jeg ønsker å sette inn på lavrisiko fond. Er det noen som har noen spesifikke forslag til meg? Jeg har DNB, men ser at det ikke finnes noen indeksfond i kategorien lavrisiko der per d.d. Anonymkode: 12749...59e Du vil ikke finne et lavrisiko indeksfond noen steder meg vite om. Dette fordi rene aksjefond alltid vil ha en viss risiko knyttet til seg. Indeksfond følger bare et bestemt marked / segment av et marked (en aksjeindeks) slavisk, så da vil risikoen alltid være til stede. Skal du ha et lavrisiko fond må det nesten være et fond som har hele eller store deler av porteføljen i andre verdipapirer enn aksjer (typisk rentefond, obligasjonsfond, kombinassjonsfond og lignende). Her er dog forventet avkastning, historisk sett, langt lavere enn rene aksjefond og det kan ofte være bedre å plassere pengene i en markedsledende sparekonto istedenfor (ca 2% rente per i dag). Vil du ha et aksjefond med god risikospredning vil jeg anbefale Klp Framtid. Dette er nok et kategori 5 fond mtp risiko, men fordelen er at fondet investerer i en lang rekke underfond som stort sett dekker hele verdens aksjemarked ganske godt. I tillegg er pengene spredt jevnt i fond som har/ikke har valutasikring. Alt i alt må man bare legge til grunn at dess høyere avkastning man vil ha, dess høyere risiko må man leve med. Her blir tidshorisonten ofte viktig å ta med i vurderingen. Typisk vil et perspektiv på 10 år + historisk sett gi svært god sannsynlighet for avkastning i aksjefond. Endret 6. november 2018 av Grandidosa83
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #3 Skrevet 6. november 2018 10 000 i indeksfond og 90 000 på konto gir veldig lav risiko. 20 000 indeksfond og 80 000 på konto gir litt høyere risiko og litt høyere forventet avkastning. Osv. Anonymkode: ec63e...0d8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #4 Skrevet 6. november 2018 Fond kan ikke gå konkurs, bare bli lagt ned. Men det betyr samtidig at du kan ''tape alt''. Anonymkode: ebbf6...792
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #5 Skrevet 6. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fond kan ikke gå konkurs, bare bli lagt ned. Men det betyr samtidig at du kan ''tape alt''. Anonymkode: ebbf6...792 Det finnes ikke risikofrie investeringer. Heller ikke bankinnskudd! Det finnes bare høyere og lavere risiko. Du taper ikke alt om et fond blir lagt ned. Stort sett innlemmes fond i andre fond om de legges ned. Men det kan sikkert skje at du får utbetalt pengene dine også. Anonymkode: ec63e...0d8
prt90 Skrevet 6. november 2018 #6 Skrevet 6. november 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har omtrent 100.000 som jeg ønsker å sette inn på lavrisiko fond. Er det noen som har noen spesifikke forslag til meg? Jeg har DNB, men ser at det ikke finnes noen indeksfond i kategorien lavrisiko der per d.d. Anonymkode: 12749...59e Den beste måten å redusere risikoen på indeksfond på er å kjøpe seg sakte opp over tid. Start med alt sammen på høyrentekonto, og kjøp deg så sakte inn i et indeksfond over flere år. Akkurat hvilket indeksfond du kjøper spiller mindre rolle, men pass på at det har lave utgifter. Hos DNB er vel det greiste valget DNB Global Indeks med 0.3% årlige utgifter. Hvis du bare vil ha Norske aksjer bør du heller bruke Nordnet sitt Superfondet Norge ettersom det er gratis(!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå