AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #1 Skrevet 6. november 2018 Jeg har BMI på 35, og skal mye ned i vekt. Vekten er 103 kg i dag. Jeg vet med 100% sikkerhet at jeg er på kaloriunderskudd, spiser mellom 1200 og 1600 kalorier i døgnet. I helgene ligger jeg på rundt 2000 i døgnet, altså ingen underskudd, men heller ikke overskudd. Men jeg trener ikke, og har stillesittende jobb. Men med så høy vekt bør jeg likevel brenne rundt 2000 kalorier i døgnet uten trening vel? Uansett så burde jo dette gjøre at jeg går ned i vekt? Jeg har gått ned 0,5 kg på 2 måneder, og det tar jo motivasjonen fra en når dete ikke gjør større utslag enn dette på vekta. Råd anyone? Anonymkode: 70027...58d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #2 Skrevet 6. november 2018 Jeg erfarte at jeg måtte ligge på et betydelig større underskudd enn det som blir antydet. Lå nok ikke over 1200 kcal med unntak av lørdag. Er nærmere 180 høy og veide omtrent som deg. Anonymkode: c341c...a88 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #3 Skrevet 6. november 2018 Men jeg sliter virkelig med å forstå logikken i dette. Om jeg bruker denne kalkulatoren som utgangspunkt:https://aktivtrening.com/slankning/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg Hvis jeg setter "inaktiv" på alt bare for å være HELT sikker, (selv om det ikke er riktig, da jeg har barn som krever sitt, vasker hus og faktisk beveger meg en del) så havner jeg på 2050 kalorier i døgnet. Spiser jeg mellom 1200 og 1600 hver dag BØR jo vekten krype sakte men sikkert nedover? Reagerer ikke kroppen før det blir mer liksom? Anonymkode: 70027...58d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #4 Skrevet 6. november 2018 Men i hverdagen ligger du mer på 1600 eller 12000? For kanskje er din forbrenning litt lavere, og ligger du da på 1600 i hverdagen, så 2000 i helgene, så blir det litt for mye, så du ikke går ned i vekt. Hadde nok prøvd å holde meg på maks 1600 i helgene, og kanskje rundt 1500 i hverdagen. Anonymkode: 5a81c...ad0 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #5 Skrevet 6. november 2018 Det er mulig at du ligger høyere i kaloriinntak i helgene enn du tror, men om du ligger stabilt på dette kaloriinntaket så er det jo bare å øke aktiviteten litt så går vekten ned. Prøv å klem inn ca 60 minutter med gåtur per dag ( eks 2 x 30 min) så bruker du ca. 500 kalorier ekstra. Mulig det er litt åpenlyst, men det er mange som gjør denne feilen så ikke bli sint for at jeg inkluderer det: dersom du steker maten din så må du faktisk også beregne stekefettet inn i de daglige kaloriene. Anonymkode: 3ecd7...8d8 9
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #6 Skrevet 6. november 2018 Om man ikke går ned på beregnet energibehov så er det en av to ting man gjør feil (eller begge): 1. Man undervurderer energiinntak. 2. Man overvurderer aktivitetsnivå. Dersom du er 110% sikker på at du ikke gjør dette ville jeg fått sjekket stoffskiftet hos legen. Anonymkode: 3ecd7...8d8 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #7 Skrevet 6. november 2018 Jeg har omtrent samme vekt som deg, men har BMI på 37,8, og jeg gikk på etpar Grete Roede kurs. Der skulle jeg ha 1600 kalorier i døgnet. Hvis jeg gikk ned noen gram en uke, så gikk jeg opp de grammene uken etter. Hadde ingen vektnedgang på disse kursene. Til slutt gikk jeg til legen og ba om hjelp. Ble henvist i SSO, Senteret for Sykelig Overvekt. Der fikk jeg med knekkebrød dietten som ligger på 1200 kalorier. Har ikke begynt på dietten enda da jeg venter til jeg begynner på kurs på SSO. Men folk går ned hvis de har kaloriinntak på 1200, og man skal ikke være nødt til å trene da mange overvektige går ned ved å regulere kaloriinntaket. Mange overvektige har også sykdommer og/eller plager som gjør det vanskelig å trene. Man kan få helsehjelp fra det offentlige hvis man har BMI på 40, og 35 med tilleggssykdom. Jeg har høyt blodtrykk, og kommer da under de som får hjelp med tilleggssykdom. Anonymkode: 99f81...593
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #8 Skrevet 6. november 2018 Når jeg er inaktiv, trenger jeg ikke mer enn 1600 kcal i døgnet. Du går ned dersom du er i underskudd. Går du ikke ned, er du ikke i underskudd. Du må enten øke aktiviteten din, eller minske inntaket ditt. Barn og husvask forbrenner ikke så mange kalorier... Anonymkode: 8fca0...683 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #9 Skrevet 6. november 2018 Jeg har hvertfall funnet ut at jeg må ligge betydelig lavere enn slike kalori-kalkulatorer foreslår. Rundt 1000 daglig for at jeg skal gå ned 0,5kg i uken. Anonymkode: d13b2...912 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #10 Skrevet 6. november 2018 Jeg ligger på 1700 kalorier, og trener styrketrening 3 ganger i uken, i tillegg til at jeg ikke sitter på ræva hele dagen. Jeg har hittil gått ned 1 kg i uka i gjennomsnitt Begynte på 90 kg. Men TS, kan jeg spørre hva alderen din, høyden din og kjønnet ditt er? Det har litt å si for hvor mange kalorier kroppen din forbrenner hver dag. Anonymkode: 16163...239 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #11 Skrevet 6. november 2018 Jeg vet det er som å banne i kirken å snakke om lavkarbo, men for 3-4 uker siden la jeg om kostholdet og kuttet kraftig ned på karbohydrater. Jeg teller ikke kalorier, bare sørger for å få i meg proteiner og fett og minimalt med karbohydrater. Jeg er stillesittende. Er dager jeg ikke engang går ut av huset. Jeg har gått ned 4 kg til nå, ca 1 kg i uka. Jeg gikk ned nesten 30 kg på lavkarbo for noen år siden. Så ble jeg fornøyd med vekta og begynte å spise vanlig mat igjen, men la til både kaker og sjokolade sånn histen og pisten, og så var jeg oppe på det jeg hadde veid før lavkarbo. Så var det ny runde med lavkarbo og etter kuren så fortsatte jeg med vanlig mat og spiste ingenting som hadde med kaker eller godteri å gjøre. Ingenting. Jeg gikk sakte, men sikkert opp da også. Og så ble jeg undersøkt at en kostholdsveileder og han sa at det er karbohydrater som er synderen for meg. Kroppen min omdanner absolutt alt av karbohydrater til sukker og jeg kan risikere å få diabetes. Da jeg protesterte og sa at jeg ikke spiser sukker så sa han at det gjaldt alt av karbohydrater selv om det ikke er hvitt, raffinert sukker. Så han mente at proteiner og fett er det riktige for meg. Og jeg tror på han. Det kan hende at det kan være lurt å kutte ned på brød, poteter, pasta og ris for deg også, TS? Anonymkode: b7247...d42 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #12 Skrevet 6. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det er som å banne i kirken å snakke om lavkarbo, men for 3-4 uker siden la jeg om kostholdet og kuttet kraftig ned på karbohydrater. Jeg teller ikke kalorier, bare sørger for å få i meg proteiner og fett og minimalt med karbohydrater. Jeg er stillesittende. Er dager jeg ikke engang går ut av huset. Jeg har gått ned 4 kg til nå, ca 1 kg i uka. Jeg gikk ned nesten 30 kg på lavkarbo for noen år siden. Så ble jeg fornøyd med vekta og begynte å spise vanlig mat igjen, men la til både kaker og sjokolade sånn histen og pisten, og så var jeg oppe på det jeg hadde veid før lavkarbo. Så var det ny runde med lavkarbo og etter kuren så fortsatte jeg med vanlig mat og spiste ingenting som hadde med kaker eller godteri å gjøre. Ingenting. Jeg gikk sakte, men sikkert opp da også. Og så ble jeg undersøkt at en kostholdsveileder og han sa at det er karbohydrater som er synderen for meg. Kroppen min omdanner absolutt alt av karbohydrater til sukker og jeg kan risikere å få diabetes. Da jeg protesterte og sa at jeg ikke spiser sukker så sa han at det gjaldt alt av karbohydrater selv om det ikke er hvitt, raffinert sukker. Så han mente at proteiner og fett er det riktige for meg. Og jeg tror på han. Det kan hende at det kan være lurt å kutte ned på brød, poteter, pasta og ris for deg også, TS? Anonymkode: b7247...d42 Husk at det finnes ulike typer karbohydrater! Jeg spiser heller ikke pasta, ris, hvitt brød eller mye poteter, men jeg spiser havregryn, quinoa, chiafrø, grønnsaker som vokser både over og under jorda. Dette er karbohydrater som virkelig hjelper meg å 1. bygge muskler, og 2. holder meg mett lenge. Ikke alle karbohydrater er dumt for deg. Dessuten skal man være forsiktig når det gjelder dietter, fordi som deg så går man opp igjen når man starter å spise normal mat. Det handler om en livsstilsendring. Man må fortsette å jobbe etter man har mistet alle kiloene, og der er spesielt styrketrening kjempe viktig! Jo mer muskler du har, jo mer forbrenner du når du ikke er aktiv Anonymkode: 16163...239
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #13 Skrevet 6. november 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hvertfall funnet ut at jeg må ligge betydelig lavere enn slike kalori-kalkulatorer foreslår. Rundt 1000 daglig for at jeg skal gå ned 0,5kg i uken. Anonymkode: d13b2...912 Jeg har det også slik. 1000 kcal pr dag og ingen utskeielser i helgene. Spiser jeg 1200 rikker ikke vekten seg.. Anonymkode: 26dc6...630
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #14 Skrevet 6. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg sliter virkelig med å forstå logikken i dette. Om jeg bruker denne kalkulatoren som utgangspunkt:https://aktivtrening.com/slankning/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg Hvis jeg setter "inaktiv" på alt bare for å være HELT sikker, (selv om det ikke er riktig, da jeg har barn som krever sitt, vasker hus og faktisk beveger meg en del) så havner jeg på 2050 kalorier i døgnet. Spiser jeg mellom 1200 og 1600 hver dag BØR jo vekten krype sakte men sikkert nedover? Reagerer ikke kroppen før det blir mer liksom? Anonymkode: 70027...58d Sett vekten du har som mål som, ikke aktuell vekt. På aktuell vekt så regner den vedlikeholdsbehovet på det du allerede er, ikke dit du vil. Anonymkode: 208e4...5d8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #15 Skrevet 6. november 2018 Jeg skal også ned en del kilo etter svangerskap. Har gått ned 10 kilo nå, og min erfaring er at jeg faktisk ligge må under 1000kcal i hverdagene og 1200kcal fredag og søndag for å gå ned 0,5kg. Og jeg er ikke inaktiv, men går og står hele dagen på jobb. Tror man snart må legge langt bort den tanken om at kvinner skal ligge på 2000kcal, for det stemmer nok ikke for de aller fleste. Jeg kan ikke over 1400-1500 før jeg går opp i vekt, og jeg er normal-litt mindre enn normal. Anonymkode: c48d6...c5a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #16 Skrevet 6. november 2018 32 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet det er som å banne i kirken å snakke om lavkarbo, men for 3-4 uker siden la jeg om kostholdet og kuttet kraftig ned på karbohydrater. Jeg teller ikke kalorier, bare sørger for å få i meg proteiner og fett og minimalt med karbohydrater. Anonymkode: b7247...d42 Om man skal på lavkarbo, spis for all del hovedsaklig plantefett. Animalsk fett på lavkarbo er assosiert med hjerte- og karsykdommer, overvektige har allerede den risikoen. Plantefett gir noe lavere sjanse, selv om lavkarbo ikke er ideelt på lang sikt. Quote Og så ble jeg undersøkt at en kostholdsveileder og han sa at det er karbohydrater som er synderen for meg. Kroppen min omdanner absolutt alt av karbohydrater til sukker og jeg kan risikere å få diabetes. Da jeg protesterte og sa at jeg ikke spiser sukker så sa han at det gjaldt alt av karbohydrater selv om det ikke er hvitt, raffinert sukker. Ikke alle kostveiledere er eksperter, dessverre. Man ser at mennesker som spiser høykarbo vegansk diett har lavere risiko for å utvikle diabetes. Og noen som allerede har fått diabetes 2 merker bedring ved det kostholdet allerede etter et par uker. Men selvsagt er ikke mat som mye pomfri og hvitt brød bra i noen kosthold. (Overvektige opplever også som regel vekttap om de går på høykarbo plantediett, så at noe er høykarbo betyr ikke at det automatisk er usunt eller dårlig) Anonymkode: 233cd...23f 1
Kvartz Skrevet 6. november 2018 #17 Skrevet 6. november 2018 Rask vektnedgang med holder vanligvis ikke mål i lengden. Det er bedre å bruke et par år med litt vektnedgang hver måned og lære om sunt kosthold og få sunne matvaner, da kan vektnedgangen bli varig. Sunne matvaner klarer man ikke å få etter bare et par måneder, det tar tid å endre på vaner også når det gjelder mat. 1
Gjest AmPo Skrevet 6. november 2018 #18 Skrevet 6. november 2018 Gå enda litt ned i kalori-inntak og gjør styrkeøvelser i lunsjen. Da skal du gå ned tenker jeg. Kan du stå på jobben din, om du jobber ved pult? Og kanskje gå en kveldstur på 20 minutter? Da vil dette gå fort det. Jeg har selv tatt av meg 25 kg. Da la jeg meg på 2000 kalorier inn og 3000 kalorier ut. Men det krevde såpass mye aktivitet av meg at jeg ikke hadde noe til sosialt liv (gikk en topptur nesten hver dag). Vektnedganger ble varig (2011).
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #19 Skrevet 6. november 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal også ned en del kilo etter svangerskap. Har gått ned 10 kilo nå, og min erfaring er at jeg faktisk ligge må under 1000kcal i hverdagene og 1200kcal fredag og søndag for å gå ned 0,5kg. Og jeg er ikke inaktiv, men går og står hele dagen på jobb. Tror man snart må legge langt bort den tanken om at kvinner skal ligge på 2000kcal, for det stemmer nok ikke for de aller fleste. Jeg kan ikke over 1400-1500 før jeg går opp i vekt, og jeg er normal-litt mindre enn normal. Anonymkode: c48d6...c5a Høres mer ut som kroppen din er i sult-modus og holder på fettet så godt den kan med så mye kaloriunderskudd! Når du spiser mer, vil også kroppen "slappe mer av", og den bruker mer av energien du inntar gjennom mat til å opprettholde muskler, organer osv. Anonymkode: 16163...239
Inwe Skrevet 6. november 2018 #20 Skrevet 6. november 2018 Du må nok få opp aktivitetsnivået. Jeg lå på 1600-1800 kalorier i døgnet, trente 4 dager i uken og hadde en aktiv jobb da jeg gikk ned i vekt. Gikk da ned rundt 0,5-1 kg i uka.
Anbefalte innlegg