Gå til innhold

Hvorfor er dere så redde for at folk går på NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greit nok, det hadde ikke fungert dersom alle skulle sløvet på nav. Men med tanke på at noen faktisk ikke fungerer, så er det vel bedre at de kanskje kan gjøre småjobber eller bygge seg opp enn at de havner på gata eller må tigge? 
Altså, når noen får penger av NAV, så bruker de disse pengene til å betale varer i butikken. Og alt annet en bruker penger på. Pengene går dermed til inntekt igjen, så blir de skattepenger, så går de tilbake til staten og staten får gitt tilbake. 
Så hvor er det det blir tap? som folk virker så redde for? 

Anonymkode: 4fdde...db2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett (selv om en noe tvilsom formulering), det (har vært) samfunnsøkonomiskt lønnsomt å gi de på bunn tak over hodet og mat, mest sannsynlig derfor vi gjør det. Vi er et kapitalistisk land.

Hvorfor folk frykter dette har nok med frykt for at folk ikke skal gidde bidra, det er nok ganske ubegrunnet frykt historiskt sett siden velstand gjennom yrkesdeltagelse er såpass mye høyere enn ved ikke-deltagelse, men ettersom kulturen endres er jeg ikke sikker på hvordan fremtiden vil ende. Det vokser opp en kultur med mistillit til staten og systemet, og en "underklasse" som ikke føler seg "norske", da blir veien til å utnytte systemet kortere enn den har vært, med arbeidsinnvandringen har også lønninger for ufaglærte, og arbeidsvilkår, synket mye, det igjenn gjør "motivasjonen" til underklassen mindre, ettersom forskjellen ved å jobbe som lavtlønnet, eller å ikke jobbe, har blitt ganske liten. Å ta fra dem ytelser eller redusere dem er nok feil medisin på problemet, en reduksjon av ufaglært arbeidskraft fra utlandet vil gi mindre press på lavtlønnsjobber og lettere å få innpass og høyere llønninger der, det gir mer rom for folk å jobbe seg oppover og ikke havne i fattigdomsfellen.

Tror mye handler om illusjonen om fri vilje også, ved å late som folk har fri vilje, får du dem til å gjøre "det rette" mye mer enn om du innser at dem ikke har fri vilje 😛 Det er et psykologisk triks som har vært brukt mye gjennom tidene, spesielt religiøse folk liker den "manipulasjons" strategien. Altså, en må hetse uføre, for hvis ikke vil folk mye lettere søke uføre (for eksempel). Hvis du vet at du blir samfunnets største taper og får null respekt og ikke venner familie eller noe om du søker uføretrygd, ja da vil du virkelig tenke deg om mange ganger før du søker, hehe. AT sosiale ting er så¨falske og ekle bidrar til at jeg holder meg unna folk, folk kan spille spill i fred det gidder ikke jeg, men folk er forskjellige mange liker den sosiale leken.

Håper dette var oppklarende

Anonymkode: 5061f...108

• Liker 2
Skrevet

Tror mange glemmer at vi alle "går på nav"... Det er den veien alle nordmenn får sykepenger, permisjonspenger, kontantstøtte til barna sine, selv de rikeste får barnetrygd for å forsørge barna sine - fra nav - hver eneste måned. Og til slutt så står vi alle i kø sammen,  fordi det et på tide å innhente pensjon når vi blir litt eldre...også fra nav... 👌 

• Liker 16
Skrevet

Vi har jo sett hva det gjør med oss som bidrar til et godt velferdssamfunn. At flere lever på ytelser gjør at vi som jobber må stå enda lenger i arbeid før vi får pensjon. Det er ikke akkurat så oppløftende at vi blir straffet for å ha bidratt i samfunnet gjennom et helt arbeidsliv, mens andre kan gå på stas hele livet før at de er litt deprimerte eller har vondt i arbeidsviljen. 

Vi som jobber er ihvertfall samfunnsnyttige og bidrar til fellesskapet, noe de som er trygdet ikke er/gjør. 

Anonymkode: a5c1a...5d8

• Liker 9
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvor er det det blir tap? som folk virker så redde for?

Problemet oppstår når for mange er «kunder» av velferdsstaten fremfor å være «investorer». Vi har en ekstrem eldrebølge som bare blir større og større, og i tillegg blir fler og fler unge mennesker uføretrygdet. Frykten er at man ikke skal ha nok ressurser igjen til disse, for det er begrenset hvor langt man kan tyne de som faktisk arbeider med skatt og avgifter...

• Liker 8
Skrevet

Som etnisk Norsk skal du ikke ha dårlig samvittighet for å få dagpenger etc. Selv ble jeg ledig etter mange år i arbeid, betalt mange millioner i skatt før ledig. Aldri vært ledig før.

Det vi dumme Nordmenn glemmer er jo hvor mange innvandrere som utnytter systemet, pumper det for milliarder. Dette problemet får vi jo ikke stoppet. Dette godtar vi, det er for jævlig. Forstår folk blir lei av det.

Har en barndomsvenn som er saksbehandler på NAV, jeg er målløs etter å ha fått sett sakene han må jobbe med. Om det Norske folk hadde visst hvor ille det er hadde det nok blitt opprør, men vi Nordmenn er jo en gjeng dumme sauer som bare godtar.

Anonymkode: 49a40...b12

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Tarta skrev:

Tror mange glemmer at vi alle "går på nav"... Det er den veien alle nordmenn får sykepenger, permisjonspenger, kontantstøtte til barna sine, selv de rikeste får barnetrygd for å forsørge barna sine - fra nav - hver eneste måned. Og til slutt så står vi alle i kø sammen,  fordi det et på tide å innhente pensjon når vi blir litt eldre...også fra nav... 👌 

Lol. Jeg tror du glemmer at det de fleste av oss får tilbake fra nav har vi betalt inn i form av skatt og arbeidsgiveravgift. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi som jobber er ihvertfall samfunnsnyttige og bidrar til fellesskapet, noe de som er trygdet ikke er/gjør. 

Du glemmer, sikkert helt utilsiktet, at de aller fleste som er uføretrygdede har stått i arbeidslivet i mange mange år.

Anonymkode: adfe2...14e

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, WCKD skrev:

Problemet oppstår når for mange er «kunder» av velferdsstaten fremfor å være «investorer». Vi har en ekstrem eldrebølge som bare blir større og større, og i tillegg blir fler og fler unge mennesker uføretrygdet. Frykten er at man ikke skal ha nok ressurser igjen til disse, for det er begrenset hvor langt man kan tyne de som faktisk arbeider med skatt og avgifter...

Da må du disse kundene fjernes, de må altså ut av Norge. Vi snakker om innvandrere som er her kun for å leve på NAV. Disser er det veldig mange av, som drar hjem på ferie. 

Anonymkode: 49a40...b12

• Liker 4
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg tenker hetsingen av uføre spesielt er veldig uheldig. Det kunne vært deg: det kunne vært meg. Ingen velger å være syke (ja, jeg vet at noen faker, men tipper ikke det er så veldig vanlig), og jeg synes at det er viktig å omfavne alle menneskegrupper, syke eller friske. Jeg synes det er trist å se ned på de som av en eller annen grunn ikke kan bidra økonomisk, for de har også mange gode egenskaper. Alt burde ikke handle om penger. Vi burde se mennesket langt mer enn det vi gjør, se at bak ligger et levd liv og en person som kanskje trenger ekstra hjelp. Det er bra at vi har et slikt sikkerhetsnett, at man ikke trenger å frykte og havne på gata om man skulle bli syk. 

Det gjør slik at samfunnet går fremover. Til syvende og sist så tror jeg flere kommer ut i jobb med denne ordningen, for familiemedlemmer slipper å måtte passe på og forsørge de som ikke klarer det selv. Å ha fullt økonomisk ansvar for et annet individ gjør at man kanskje må jobbe enda mer og har lettere for å bli utbrent, noe som gjør at kanskje to stk havner i samme grøft fremfor én.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har jo sett hva det gjør med oss som bidrar til et godt velferdssamfunn. At flere lever på ytelser gjør at vi som jobber må stå enda lenger i arbeid før vi får pensjon. Det er ikke akkurat så oppløftende at vi blir straffet for å ha bidratt i samfunnet gjennom et helt arbeidsliv, mens andre kan gå på stas hele livet før at de er litt deprimerte eller har vondt i arbeidsviljen. 

Å ikke ha uføretrygd binder mange mennesker til ufaglærte jobber fordi de må tjene penger til å ta seg av syke foreldre, søsken eller slektninger. Dette fører til mindre velstand for Norge, da gode ressurser blir tvunget til å ta jobber på gulvet istedetfor å søke seg til jobber der de kan være med på for eks teknologisk utvikling i Norge. 

Det fører også til flere tiggere og flere fattige, noe som vil gi økt kriminalitet. Dvs at istedetfor å bruke lønna di på å betale til trygd for andre, kunne du risikere å måtte bruke de pengene på å betale for sikkerhet og politi til å ta seg av de kriminelle. 

Jeg tror også at det vil skape enda større skille mellom fattig og rik. De som har lavtlønnede jobber og må betale for en slektning, vil slite mye mer økonomisk enn den rike. Istedetfor at hele lønna går til dem selv, må de nå bruke 5000-9000 av den til å betale for den syke, om ikke mer om det er snakk om sykdommer som krever utstyr og mye medisin. 

Vi ville levd i et mye verre samfunn med mye mer fattigdom og kriminalitet, samt følelse av urettferdig og misnøye med stat og overklasse om vi ikke hadde noe uføresystem osv. 

Vil for øvrig ikke si at uføre går på stas hele livet, med mindre du tror det å bruke 70% av livet innenfor eget hus eller innenfor de nærmeste 5km er å "leve livet". Personlig kunne jeg aldri foretrukket den hverdagen fremfor den friheten jeg har økonomisk til å reise, spise ute når jeg vil, besøke venner på andre siden av landet, handle klær, møbler eller hva det skulle være når som helst uten å måtte spare inn etterpå. Selv om du sitter inne og gamer i 50 år, hvilket liv er det? Der du ikke møter nye mennesker, får deg kjæreste, kan ha en familie, kan reise og oppleve verden? Høres sikkert idyllisk ut for en 20-åring å game og drikke cola hele dagen, men når du er 30 vil du nok sitte igjen med en ganske tom følelse av at du har ingenting og at der ikke er noe verdt å leve for. 

Anonymkode: 0855f...6f5

• Liker 7
Skrevet

Fordi det har vist seg gjentatte ganger at spesielt innvandrere sender penger de har fått fra NAV, til hjemlandet. Da går det jo ikke tilbake til skattebetalere i Norge, gjør det vel? I tillegg til det har NAV utbetalt mange millioner til kriminelle som oppholder seg i andre land.

Anonymkode: 1aebf...b94

• Liker 1
Skrevet

Hadde pengene bare gått til uføretrygd til nordmenn som trenger det hadde det vært ok.

Nå blir mange milliarder sendt ut av landet. Vi spanderer også opphold til mange tusen økonomiske flyktninger. 

Anonymkode: b758d...7a4

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke ha uføretrygd binder mange mennesker til ufaglærte jobber fordi de må tjene penger til å ta seg av syke foreldre, søsken eller slektninger. Dette fører til mindre velstand for Norge, da gode ressurser blir tvunget til å ta jobber på gulvet istedetfor å søke seg til jobber der de kan være med på for eks teknologisk utvikling i Norge. 

Det fører også til flere tiggere og flere fattige, noe som vil gi økt kriminalitet. Dvs at istedetfor å bruke lønna di på å betale til trygd for andre, kunne du risikere å måtte bruke de pengene på å betale for sikkerhet og politi til å ta seg av de kriminelle. 

Jeg tror også at det vil skape enda større skille mellom fattig og rik. De som har lavtlønnede jobber og må betale for en slektning, vil slite mye mer økonomisk enn den rike. Istedetfor at hele lønna går til dem selv, må de nå bruke 5000-9000 av den til å betale for den syke, om ikke mer om det er snakk om sykdommer som krever utstyr og mye medisin. 

Vi ville levd i et mye verre samfunn med mye mer fattigdom og kriminalitet, samt følelse av urettferdig og misnøye med stat og overklasse om vi ikke hadde noe uføresystem osv. 

Vil for øvrig ikke si at uføre går på stas hele livet, med mindre du tror det å bruke 70% av livet innenfor eget hus eller innenfor de nærmeste 5km er å "leve livet". Personlig kunne jeg aldri foretrukket den hverdagen fremfor den friheten jeg har økonomisk til å reise, spise ute når jeg vil, besøke venner på andre siden av landet, handle klær, møbler eller hva det skulle være når som helst uten å måtte spare inn etterpå. Selv om du sitter inne og gamer i 50 år, hvilket liv er det? Der du ikke møter nye mennesker, får deg kjæreste, kan ha en familie, kan reise og oppleve verden? Høres sikkert idyllisk ut for en 20-åring å game og drikke cola hele dagen, men når du er 30 vil du nok sitte igjen med en ganske tom følelse av at du har ingenting og at der ikke er noe verdt å leve for. 

Anonymkode: 0855f...6f5

Jeg tror det er ganske få som taler for å avvikle ordninger som uføretrygd og andre typer stønader i sin helhet, det vi er "redde" for er det store antallet som etterhvert mottar slike ytelser. For det er jo ikke bare uføretrygd det er snakk om, men arbeidsleidghetspenger, attføring/AAP, sosialtjenester, foreldrepenger, barnetrygd, barnebidrag osv. Ytelsestypene er mange, og det har i løpet av de siste 30-40 blitt mange mottakere. 

For det som er greia er at en stor andel må betale for dem, i form av skatter og avgifter. Og med en kommende eldrebølge og forventet flere som står utenfor arbeidslivet, så vil skattetrykket måtte øke dersom vi skal holde tritt med utviklingen. Økt skatte- og avgiftstrykk betyr at flere må jobbe mer, og mer jobb betyr igjen mindre frihet for andelen som er i jobb. Ofte gjelder det "middelklassen" som allerede har opplevd markant økning i press de siste tiårene. Mange jobber allerede skjorta av seg, og det er nesten ikke mulig å jobbe mer for mange. Den friheten du skisserer som arbeidstaker er det allerede mange som kan se langt etter. Familietid og reise verden rundt? Når skal man få tid til det når man må jobbe stadig mer på grunn av skatte- og avgiftstrykk? Der jeg jobbet tidligere hadde jeg ikke ferie på mange år, fordi det ikke var handlingsrom til å ansette flere (nok et resultat som delvis kommer av høyt skatte- og avgiftsrykk). 

En annen effekt av skattetrykket er at det bli mindre penger igjen som kan omsettes i økonomien. Skatte- og avgiftstrykket virker dermed vekstdempende, noe som igjen fører til at det blir grunnlag for færre bedrifter som selger tjenester og produkter til andre bedrifter eller sluttbrukere.

En utvikling der man må legge stadig mer igjen av det man tjener i skatt og avgifter er rett og slett ikke bærekraftig. Velferdsstat er en fin ting som utgangspunkt, men det kan gå for langt også. 

Anonymkode: ef970...d53

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så om du engang blir syk så har du ikke bidratt til samfunnet? Flere på ufør og trygd har jobbet hele livet før de ble syke!!!

Anonymkode: 16be9...b02

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så om du engang blir syk så har du ikke bidratt til samfunnet? Flere på ufør og trygd har jobbet hele livet før de ble syke!!!

🙏 …..som jeg skulle sagt det selv...

Skrevet

Problemet er ikke hverken eldrebølgen eller nordmenn som er avhengige av nav. Vi hadde klart oss helt fint om det ikke hadde vært for alle andre verdensborgere som benytter seg av vårt velferdssystem.

Krisen ang eldrebølgen har delvis blitt avblåst også. Selv om folk lever lenger er de også friskere og trenger mindre hjelp og assistanse. Ja de får utbetalt pensjon lenger, men de legger ikke like stort press på andre utgiftsposter som sykehjem, sykehus og andre behandlinger som tidligere fryktet.

Anonymkode: 88a9e...a4a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke tallene på hvor mange som først har bidratt i mange år kontra de som sløjobber litt i ungdomsårene og siden finner ut at de har litt me/fibromyalgi/ elalergi osv og dermed blir ufør.

Ifølge NAV er nesten 10% uføretrygdet, 35 % av de grunnet psykiske lidelser. 40 % av yrkesaktive kvinner og 35 % av yrkesaktive menn mellom 35-65 år blir uføre (https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/liv-og-helse/uforeforsikring.html),  ifølge VG koster sykefraværet statsbudsjetter 42,6 milliarder kroner årlig. Andelen av arbeidsstyrken som var sykemeldt i Norge i 2016 var 6,3, i Sverige var prosentandelen 3,8. Det er ingen grunn til Nordmenn skulle være mer syke. Vi har kortere arbeidsdager, like mye ferie. 

Nordmenn er syke fordi det ikke koster dem særlig. De kan leve på NAV. Men det koster alle oss som jobber og står på ganske mye. Jeg skulle gjerne brukt skattepengene mine på andre ting enn halvsyke Nordmenn. Og da mener jeg ikke folk som ordentlige sykdommer og faktisk har bidratt. Jeg skulle heller gitt dem mer.  

Anonymkode: afad0...8e9

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er ganske få som taler for å avvikle ordninger som uføretrygd og andre typer stønader i sin helhet, det vi er "redde" for er det store antallet som etterhvert mottar slike ytelser. For det er jo ikke bare uføretrygd det er snakk om, men arbeidsleidghetspenger, attføring/AAP, sosialtjenester, foreldrepenger, barnetrygd, barnebidrag osv. Ytelsestypene er mange, og det har i løpet av de siste 30-40 blitt mange mottakere. 

For det som er greia er at en stor andel må betale for dem, i form av skatter og avgifter. Og med en kommende eldrebølge og forventet flere som står utenfor arbeidslivet, så vil skattetrykket måtte øke dersom vi skal holde tritt med utviklingen. Økt skatte- og avgiftstrykk betyr at flere må jobbe mer, og mer jobb betyr igjen mindre frihet for andelen som er i jobb. Ofte gjelder det "middelklassen" som allerede har opplevd markant økning i press de siste tiårene. Mange jobber allerede skjorta av seg, og det er nesten ikke mulig å jobbe mer for mange. Den friheten du skisserer som arbeidstaker er det allerede mange som kan se langt etter. Familietid og reise verden rundt? Når skal man få tid til det når man må jobbe stadig mer på grunn av skatte- og avgiftstrykk? Der jeg jobbet tidligere hadde jeg ikke ferie på mange år, fordi det ikke var handlingsrom til å ansette flere (nok et resultat som delvis kommer av høyt skatte- og avgiftsrykk). 

En annen effekt av skattetrykket er at det bli mindre penger igjen som kan omsettes i økonomien. Skatte- og avgiftstrykket virker dermed vekstdempende, noe som igjen fører til at det blir grunnlag for færre bedrifter som selger tjenester og produkter til andre bedrifter eller sluttbrukere.

En utvikling der man må legge stadig mer igjen av det man tjener i skatt og avgifter er rett og slett ikke bærekraftig. Velferdsstat er en fin ting som utgangspunkt, men det kan gå for langt også. 

Anonymkode: ef970...d53

🙏 som jeg skulle sagt det selv ❤️

Anonymkode: afad0...8e9

Skrevet

Jeg skulle ønske det var lettere å jobbe deltid selv om man har nedsatt arbeidsevne. Kjenner mange uføre som fungerer kjempegodt i hverdagen sin, men har f.eks. litt vondt i ryggen, så det å sitte på kontorstol i uke etter uke vil være slitsomt. Men de er aktive, bygger hytte, pusser opp hus etc. Mens de går på trygd. Mange synes det er deilig å slippe å jobbe, men noen jeg kjenner skulle gjerne ha jobbet LITT. Men det er veldig vanskelig å få til når man er i systemet.

Jeg skulle ønske saksbehandlere på nav i samråd med lege kunne finne yrker/aktiviteter for hver eneste nav-bruker som kunne utføres i allefall noen timer i uken, for å få motta dagpenger. Og kanskje få litt mening med livet på kjøpet. Selv om det skjer med tvang.

Men nå kommer robotiseringen av de enkel jobbene som uføretrygdede kunne hatt som deltidsjobb. Eller de som ikke vil ta utdanning. I butikker skal du scanne og betale selv. På verksteder kommer roboter og utfører manuelle oppgaver.  Min kontorjobb er også truet av effektivisering og robotisering, som er de nye slagordene for fremtiden her i min avdeling.

Jeg synes det er en skremmende utvikling. Hva skal vi mennesker gjøre i fremtiden? De få som jobber må betale enorme skatter og jobbe til de er 100? Det kommer til å være mange, mange både funksjonsfriske og med nedsatt arbeidsevne som havner på nav.

Anonymkode: a7f3d...b99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...