AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #1 Skrevet 5. november 2018 Jeg bare merker det. Jeg tror flere synes det er litt trist, men det er liksom ikke en del av kulturen lenger, det å besøke hverandre, gå på kafe sammen. Det skjer bare ikke lenger. ikke slik som før. Det tar gjerne flere mnd mellom hver gang, selv om man nesten er naboer. Hva er det egentlig som har skjedd? Virker egentlig på meg som folk bare vil sitte å glane på tv'n om kvelden. Anonymkode: 7cb3a...ad3 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #2 Skrevet 6. november 2018 Alle har blitt introvert og høysensitiv. Bare vent til å være utadvendt kommer på moten så ser du alle ute igjen. Anonymkode: 1c4e7...4ac 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #3 Skrevet 6. november 2018 Sosiale medier har skjedd. De har erstattet mye av det fysiske samværet. Så har brukeren over rett også, at det er et høyt antall såkalt introverte og høysensitive. Anonymkode: a92c2...18f 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 6. november 2018 #4 Skrevet 6. november 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle har blitt introvert og høysensitiv. Bare vent til å være utadvendt kommer på moten så ser du alle ute igjen. Anonymkode: 1c4e7...4ac 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sosiale medier har skjedd. De har erstattet mye av det fysiske samværet. Så har brukeren over rett også, at det er et høyt antall såkalt introverte og høysensitive. Anonymkode: a92c2...18f Introvert og høysensetiv er to svært forskjellige ting. Også er det langt flere utadvente enn inadvente her i landet. 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #5 Skrevet 6. november 2018 2 timer siden, Eugene Onegin skrev: Introvert og høysensetiv er to svært forskjellige ting. Også er det langt flere utadvente enn inadvente her i landet. Det kan det være. Men det er sikkert en del såkalt høysensitive som pga tilstanden blir introverte 😜 Anonymkode: a92c2...18f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #6 Skrevet 6. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle har blitt introvert og høysensitiv. Bare vent til å være utadvendt kommer på moten så ser du alle ute igjen. Anonymkode: 1c4e7...4ac Hæ?? Det å være utadvendt er jo i høyeste grad det som er mest akseptert å være! Det er vel bare å lese stillingsannonser, datingprofiler osv. Ingen som ønsker innadvendte. Anonymkode: 4b076...411 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #7 Skrevet 6. november 2018 Før jobbet ikke alle 100%, man hadde da kanskje mer energi til overs. Nå skal alle jobbe 100 %, evt få uføretrygd men da medfølger en sykerolle. Jeg syns fler burde gå ned i arbeidstid og finansiere dette selv. Anonymkode: 60410...528 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #8 Skrevet 6. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Før jobbet ikke alle 100%, man hadde da kanskje mer energi til overs. Nå skal alle jobbe 100 %, evt få uføretrygd men da medfølger en sykerolle. Jeg syns fler burde gå ned i arbeidstid og finansiere dette selv. Anonymkode: 60410...528 Fullstendig enig. Det shoppes mer og alt blir dyrere. Nå feires morsdag valentines påske 17.mai sommer halloween farsdag jul ++++ Før var det ikke så ofte feiringer. Butikker kjører på med sesongvarer 6 ganger i året. Hvem bytter gardiner 3 ganger i året? Eller maler stua hver 3.mnd? Ikke bra. Alle kan jobbe 80% og få mer fritid, mindre sykdom ect. Det frigis også mer jobber da om flere går ned. Alle vil klare seg på 80%. Forbruket må ned. Anonymkode: 31148...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #9 Skrevet 6. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ?? Det å være utadvendt er jo i høyeste grad det som er mest akseptert å være! Det er vel bare å lese stillingsannonser, datingprofiler osv. Ingen som ønsker innadvendte. Anonymkode: 4b076...411 Ingen som ønsker? Det er det vel. Vet om nok nerder som trives godt foran dataen og med spillkonsoller. De har det bra de, og har ingen ønsker om å være utadvendte. Anonymkode: a92c2...18f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #10 Skrevet 6. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig enig. Det shoppes mer og alt blir dyrere. Nå feires morsdag valentines påske 17.mai sommer halloween farsdag jul ++++ Før var det ikke så ofte feiringer. Butikker kjører på med sesongvarer 6 ganger i året. Hvem bytter gardiner 3 ganger i året? Eller maler stua hver 3.mnd? Ikke bra. Alle kan jobbe 80% og få mer fritid, mindre sykdom ect. Det frigis også mer jobber da om flere går ned. Alle vil klare seg på 80%. Forbruket må ned. Anonymkode: 31148...ed7 Relevant for denne tråden 😆 Anonymkode: a92c2...18f 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #11 Skrevet 6. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingen som ønsker? Det er det vel. Vet om nok nerder som trives godt foran dataen og med spillkonsoller. De har det bra de, og har ingen ønsker om å være utadvendte. Anonymkode: a92c2...18f Hvis man går gjennom hva folk lister som positive egenskaper og hva som går igjen hva folk søker etter folk så skal jeg love deg at utadvendt er nevnt langt mer enn innadvendt. Anonymkode: 88cee...d9e 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #12 Skrevet 6. november 2018 Jeg vokste opp med én TV-kanal, én og etterhvert to radiokanaler. Det kunne være milevis til nærmeste kino, videospillere var underveis men filmer fikk man knapt tak i. Og så så dyrt som det var! Datamaskin var noe som vitenskapsfolk brukte. I en slik verden ble det mye tid der man måtte finne på noe sammen med andre for ikke å kjede seg fordervet - sosialt samvær var underholdning nr. 1. Sånn er det ikke lenger. TV med ørten kanaler er en skikkelig tid- og oppmerksomhetstyv, databruk en annen. Mange gidder ikke å høre på hverdagslig småprat lenger, når de heller kan se på eller lese om noe sjokkerende på TV eller på nett. Så mange ekstreme inntrykk av vi bombarderes av fra forskjellige media, og bilder av andres suksess, gjør det vanskelig å finne seg selv eller andre, det vanlige og normale livet blir av mange altfor kjedelig til at de gidder å bry seg. Anonymkode: ffcb1...8ec
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #13 Skrevet 6. november 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man går gjennom hva folk lister som positive egenskaper og hva som går igjen hva folk søker etter folk så skal jeg love deg at utadvendt er nevnt langt mer enn innadvendt. Anonymkode: 88cee...d9e enig! prøv å google "hvordan bli mer innadvendt" .. da kommer ingen googlesøk forslag. Derimot, så kommer "hvordan bli mer utadvendt""sosial" osv fort opp. Ingen ønsker nok å være mer innadvendt. Anonymkode: 7cb3a...ad3 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #14 Skrevet 6. november 2018 Jeg har ikke såkalt smarttelefon, men en enkel mobiltelefon. All databruk gjøres hjemme. Dette er nok uvanlig i dag. Når jeg kommer inn på kollektivtransport eller venteværelser ser jeg det tydelig: De fleste stenger fullstendig av omverdenen, de sitter der med blikket låst til en skjerm. Mange går rundt i byen på samme vis, tråkker nesten ned andre. Foreldre følger ikke med barna, ingen følger med den gamle som kanskje trenger å sitte. Folk ser ut som roboter. Det kan skje noe fint, noe viktig eller interessant rett foran nesa på dem og de ser det ikke - de er for opptatt med å få med seg alt som skjer på en skjerm. Anonymkode: ffcb1...8ec 3
magikeren Skrevet 6. november 2018 #15 Skrevet 6. november 2018 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vokste opp med én TV-kanal, én og etterhvert to radiokanaler. Det kunne være milevis til nærmeste kino, videospillere var underveis men filmer fikk man knapt tak i. Og så så dyrt som det var! Datamaskin var noe som vitenskapsfolk brukte. I en slik verden ble det mye tid der man måtte finne på noe sammen med andre for ikke å kjede seg fordervet - sosialt samvær var underholdning nr. 1. Sånn er det ikke lenger. TV med ørten kanaler er en skikkelig tid- og oppmerksomhetstyv, databruk en annen. Mange gidder ikke å høre på hverdagslig småprat lenger, når de heller kan se på eller lese om noe sjokkerende på TV eller på nett. Så mange ekstreme inntrykk av vi bombarderes av fra forskjellige media, og bilder av andres suksess, gjør det vanskelig å finne seg selv eller andre, det vanlige og normale livet blir av mange altfor kjedelig til at de gidder å bry seg. Anonymkode: ffcb1...8ec Eh, jeg vokste opp med lite leker, lite TV, lite filmer osv. Jeg hatet helgene fordi det var lite å gjøre på og jeg husker hvordan jeg ble apatisk og sløv av å ikke ha noe form for stimuli. Å leke med de få lekene man har 10 timer lørdag og søndag kan faktisk bli ganske kjedelig og hjernedødt Det at jeg ble nødt å kjede meg har faktisk gjort meg verre som voksen, for nå har jeg friheten til å ignorere alt som er treigt og kjedelig av stimuli, som jeg måtte lide meg gjennom som barn. Nå kan jeg søke de menneskene og de impulsene som gir meg noe, jeg kan droppe alt som er kjedelig Så denne greia med at det er sunt og kjede seg og at det vil lære en å kjede seg som voksen er bullshit. Man lærer bare håndtere kjedsomhet om man lærer hvordan håndtere kjedsomhet, det er ikke noe man lærer eller forstår automatisk selv om man kjeder seg mye. - Åja, når det gjelder tema. Nordmenn er kjent for å ha høye krav til sosial oppførsel, noe som betyr at når vi først skal være sosiale, føler mange på at de må holde en viss standard, være en viss grad av bra nok, ikke si feil eller frekke ting og generelt være hyggelig, interessant og morsomt. Dette betyr igjen at når nordmenn ikke føler seg på topp, har de større tilbøyelighet til å isolere seg for å skjule denne uakseptable oppførselen fra andre. De høye kravene til sosial adferd betyr også at folk ikke er komfortable med spontane besøk, fordi de føler at det må være en viss grad av ryddig, pådekt med kaker og kaffe for at besøk skal føles ok. Om man mangler dette føler man seg mislykket som vert og som om man har blitt "avslørt", noe som fører til irritasjon hos verten, selv om det uventede besøket bare ønsket hygge og god stemning. Om noen tror jeg juger om nordmenn og sosiale normer, samt har nok hjerneceller til å forstå engelsk: An international study shows that Norwegians make very strict requirements of personal conduct. Norway is among the countries with the strictest social norms, along with Pakistan, India, Malaysia and South Korea https://www.nhh.no/en/nhh-bulletin/article-archive/older-articles/2011/june/norwegians-give-each-other-little-room-for-manoeuvre/ (var første linken jeg fant, siden jeg ikke har den jeg opprinnelig leste, men det finnes bedre vitenskaplige kilder om man er spesielt interessert) Det har positive effekter i form av at folk oppfører seg bedre fordi de blir "lært opp" tidlig av, men det betyr også at nordmenn kan være mer dømmende og ha skyhøye krav til både seg selv og andre Endret 6. november 2018 av magikeren 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #16 Skrevet 6. november 2018 Dette er den beste tråden jeg har lest 👏👏 du tok ordene ut av min munn. jeg er dessverre uføre så har jo litt begrensninger, men i det jeg ble det så forsvant alle jeg trodde var kollegiale venner. venner nå har jeg ikke da alle virker som har nok med sitt og det samme gjelder familie, der er det ingen som er snille mot hverandre, det føles ut feks når jeg ber på besøk/bursdag så kommer de av plikt, ikke at de har lyst til å være sammen med meg eller glade for å se meg. Detta landet har bare blitt trist trist trist 😭😭😭😭😭😭😭😭😭 Anonymkode: bddde...1fd
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #17 Skrevet 6. november 2018 masse svar her. Men hva gjør egentlig folk på? Jeg vet at de glor tv (Kardashians, svenske hollywoodfruer, Dr.Phil) og Netflix! kjedelig liv!! Anonymkode: 7cb3a...ad3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #18 Skrevet 6. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er den beste tråden jeg har lest 👏👏 du tok ordene ut av min munn. jeg er dessverre uføre så har jo litt begrensninger, men i det jeg ble det så forsvant alle jeg trodde var kollegiale venner. venner nå har jeg ikke da alle virker som har nok med sitt og det samme gjelder familie, der er det ingen som er snille mot hverandre, det føles ut feks når jeg ber på besøk/bursdag så kommer de av plikt, ikke at de har lyst til å være sammen med meg eller glade for å se meg. Detta landet har bare blitt trist trist trist 😭😭😭😭😭😭😭😭😭 Anonymkode: bddde...1fd 2 timer siden, AnonymBruker skrev: masse svar her. Men hva gjør egentlig folk på? Jeg vet at de glor tv (Kardashians, svenske hollywoodfruer, Dr.Phil) og Netflix! kjedelig liv!! Anonymkode: 7cb3a...ad3 Hvis du ser av kommentaren min så er det jo ikke fordi jeg vil leve et så kjedelig liv, det er bare det at folk ikke vil være sammen med meg. De har annet fore. Anonymkode: bddde...1fd
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #19 Skrevet 6. november 2018 Dere vender dere fra Gud og da inntar dere Satan. Satan er tomhet, lidelse, depresjon og alt ondt. Vend deres ansikt mot Herren og la hans rike komme ned i livet deres. La Jesus styre livene deres og dere vil få liv i overflod. Anonymkode: c623d...851
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #20 Skrevet 6. november 2018 Dette er resultatet av at myndighetene har begynt å kontrollere folket med jernhand. Vi bor jo i "verdens beste land", tror vi. Dette blir brukt for alt det er verdt for å styre mannen i gate og få folket til å slutte å tenke og reflektere over om det virkelig er slik. Anonymkode: d7348...f11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå