AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #21 Skrevet 7. november 2018 Just now, AnonymBruker said: Jeg skjønner virkelig ikke behovet for vippestol. Det er ikke "helt nødvendig" med vippestol for å gå på do/dusje/lage mat. Det går helt fint å legge fra seg ungen på gulvet, event i seng, vugge, kurv, vognbag, et bsbynest eller lekegrind, der ungen kan ligge flatt og trygt. Jeg pleier å legge baby på badegulvet når jeg dusjer og steller meg, det elsker hun. Så får hun trene på å ligge på magen og siden og løfte nakken og snu seg og vi har verdens minste bad, så det er ikke noe unnskyldning, en baby tar ikke så mye plass. Anonymkode: 8ef18...04d Jeg var uklar her, jeg mente at jeg ikke skjønner behovet når de er veldig små. Jeg ser jo absolutt at det kan være kjekt og nyttig for de når er eldre og kan vippe og ha glede av den. Men som oppbevaring av små nyfødte seg jeg ikke behovet! Anonymkode: 8ef18...04d 2
Chablis Skrevet 7. november 2018 #22 Skrevet 7. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner virkelig ikke behovet for vippestol. Det er ikke "helt nødvendig" med vippestol for å gå på do/dusje/lage mat. Det går helt fint å legge fra seg ungen på gulvet, event i seng, vugge, kurv, vognbag, et bsbynest eller lekegrind, der ungen kan ligge flatt og trygt. Jeg pleier å legge baby på badegulvet når jeg dusjer og steller meg, det elsker hun. Så får hun trene på å ligge på magen og siden og løfte nakken og snu seg og vi har verdens minste bad, så det er ikke noe unnskyldning, en baby tar ikke så mye plass. Anonymkode: 8ef18...04d Kjære.. At man bruker vippestol betyr ikke at barnet ikke ligger på gulv og får nødvendig trening i tillegg. Det er fullstendig mulig å kombinere disse tingene. Mitt barn elsket det faktum at hun fikk se mer pluss at jeg tror hun satte pris på variasjonen. Og spesielt praktisk ble vippestol når hun skulle mates med skje, vi prøvde å ha henne på fanget men det ble bare tull og gris så hun spiste i vippestolen. Mater ikke ungen med grøt når hun ligger på rygg på gulvet. 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #23 Skrevet 7. november 2018 6 minutter siden, Tipptoppi said: Kjære.. At man bruker vippestol betyr ikke at barnet ikke ligger på gulv og får nødvendig trening i tillegg. Det er fullstendig mulig å kombinere disse tingene. Mitt barn elsket det faktum at hun fikk se mer pluss at jeg tror hun satte pris på variasjonen. Og spesielt praktisk ble vippestol når hun skulle mates med skje, vi prøvde å ha henne på fanget men det ble bare tull og gris så hun spiste i vippestolen. Mater ikke ungen med grøt når hun ligger på rygg på gulvet. Det er jo ikke det jeg svarer her tydeligvis , jeg avklarte i ny kommentar at jeg tenker på de minste Hvis du mater barnet ditt med grøt er hun jo over 4 mnd, ikke nyfødt. Så kjør på med vippestol du. Jeg har ingenting i mot vippestol, bare reagerer på de som bruker det på nyfødte. Og jeg svarte altså de som skriver at de brukte vippestol fra fødsel når det var "helt nødvendig" - jeg synes ikke det er helt nødvendig med vippestol for å dusje/gå på do - jeg har ei på 6 uker og aldri savna det. Anonymkode: 8ef18...04d
Chablis Skrevet 7. november 2018 #24 Skrevet 7. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke det jeg svarer her tydeligvis , jeg avklarte i ny kommentar at jeg tenker på de minste Hvis du mater barnet ditt med grøt er hun jo over 4 mnd, ikke nyfødt. Så kjør på med vippestol du. Jeg har ingenting i mot vippestol, bare reagerer på de som bruker det på nyfødte. Og jeg svarte altså de som skriver at de brukte vippestol fra fødsel når det var "helt nødvendig" - jeg synes ikke det er helt nødvendig med vippestol for å dusje/gå på do - jeg har ei på 6 uker og aldri savna det. Anonymkode: 8ef18...04d Ja jeg ser du har lagt til flere svar, det skjedde mens jeg skrev mitt innlegg. Du synes ikke det er nødvendig men kan du se for det at det for andre kan være nødvendig og at man kan bruke både vippestol og gi barnet nødvendig trening med å ligge på flatt underlag? Dette kan fint kombineres. Det er også mange grunner til å ikke ville ha babyen på gulvet, gulvkaldt eller kjæledyr f.eks. I følge hva som står i tråden så bruker de jo vippestol langt mindre enn bilstol, og bilstol er i mange tilfeller mye mer bratt i ryggen og setter baby i sittestilling.
Chablis Skrevet 7. november 2018 #25 Skrevet 7. november 2018 Poenget mitt er at man trenger ikke hugge huet av de som bruker vippestol bare fordi man ikke har dette behovet selv. Alt med måte 😊 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #26 Skrevet 7. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er så rart hvordan vippestol er fy fy, men å kjøre i mer enn 10 min av gangen er helt uproblematisk. Bilstol er da ikke bedre enn vippestol Anonymkode: 29043...fd0 Tror du virkelig at de som bruker vippestol aldri kjører med babyen i bilstol? Tiden i vippestol kommer jo i tillegg til tiden i bilstol, ikke i stedet for. Anonymkode: 81573...800 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #27 Skrevet 7. november 2018 26 minutter siden, Tipptoppi said: Ja jeg ser du har lagt til flere svar, det skjedde mens jeg skrev mitt innlegg. Du synes ikke det er nødvendig men kan du se for det at det for andre kan være nødvendig og at man kan bruke både vippestol og gi barnet nødvendig trening med å ligge på flatt underlag? Dette kan fint kombineres. Det er også mange grunner til å ikke ville ha babyen på gulvet, gulvkaldt eller kjæledyr f.eks. I følge hva som står i tråden så bruker de jo vippestol langt mindre enn bilstol, og bilstol er i mange tilfeller mye mer bratt i ryggen og setter baby i sittestilling. 24 minutter siden, Tipptoppi said: Poenget mitt er at man trenger ikke hugge huet av de som bruker vippestol bare fordi man ikke har dette behovet selv. Alt med måte 😊 Men altså, de fleste har en seng/vugge eller vognbag i hus og alle har et gulv hjemme. Er det gulvkaldt så legger man baby på teppe med klær på, og man vil vel uansett ikke hatt en baby i vippestol rundt kjæledyr. Og hvis man har råd til å kjøpe vippestol har man da også råd til et teppe//lekegrind hvis man ikke vil bruke vognbag, seng eller gulv. Føler folk bare lurer seg selv når de tror at det er "helt nødvendig" med en vippestol for å få seg en dusj eller matbit som mor til nyfødt. Det er nok kjøpepress for nybakte mødre som det er, man mååå ikke ha alt med en gang Angående bilstol, de som bruker vippestol kjører sikkert bil de også? Å sikre baby i bilstol er lovpålagt, det kan man ikke velge bort. Jeg har selvfølgelig min baby i bilstol, men kjører kun korte turer nå som hun er så liten. Og igjen, null problem med å bruke vippestol, vi ønsker oss det til jul når mini er 3-4mnd. Men jeg reagerer altså på at noen presenterer det å bruke vippestol på nyfødte som en nødvendighet Anonymkode: 8ef18...04d 1
Minlillelykke Skrevet 7. november 2018 #28 Skrevet 7. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sagt - bortkastede penger. Og jeg ser hvirkelig ikke poenget med å gjøre seg avhengig av en vippestol for å måtte gå på do osb. Og at man ikke har vippestol betyr ikke automatisk at man må bære ungen 24/7. Vi ble sterkt frarådet vippestol. Dette sa både helsesøster og fysioterapaut. Selv om de kan legges flat er det fortsatt en myk bunn som ikke gir den beste støtten til barnet. Og når de sies max 10 min per dag så skjønner jeg ikke at vi har behov for det heller. Baby kan fint ligge på matte på gulvet. Og når rulling og åling/krabbing begynner så er lekegrind en fin ting. Vi har den som kan bygges litt som man vil (festes i veggen feks). Anonymkode: bcbe7...0a7 Nei, matte på gulvet hadde ikke funket her. Vi har fåty beskjed at det går greit av både helsesøster, fysio og kiropraktor. Vår sov faktisk i den. Fikk henne ikke til å sove andre plasser før hun var 6-7 uker. Vi hadde ikke klart oss uten 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #29 Skrevet 7. november 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg var uklar her, jeg mente at jeg ikke skjønner behovet når de er veldig små. Jeg ser jo absolutt at det kan være kjekt og nyttig for de når er eldre og kan vippe og ha glede av den. Men som oppbevaring av små nyfødte seg jeg ikke behovet! Anonymkode: 8ef18...04d Men så fint at din unge trivdes med å ligge på gulvet mens du dusjet da. Min måtte sitte i bilstolen. Noe annet kom ikke på tale. Anonymkode: 8e128...c76 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #30 Skrevet 7. november 2018 Just now, Minlillelykke said: Nei, matte på gulvet hadde ikke funket her. Vi har fåty beskjed at det går greit av både helsesøster, fysio og kiropraktor. Vår sov faktisk i den. Fikk henne ikke til å sove andre plasser før hun var 6-7 uker. Vi hadde ikke klart oss uten Sov i vippestol? Hun sov altså kun i vippestop og ikke helt flatt på ryggen i det hele tatt de første 6-7 uker? Det høres verken sunt eller trygt ut og er ikke noe jeg ville spredd på et forum som "helt greit". Tenk på at hvem som helst kan lese og tro at det greit. Det finnes så mange alternativer som er tryggere og bedre å heller fronte enn vippestol. Klart det kan ende opp med å være siste utvei i ekstreme situasjoner, men ikke det man anbefaler først! Anonymkode: 8ef18...04d 2
Minlillelykke Skrevet 7. november 2018 #31 Skrevet 7. november 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sov i vippestol? Hun sov altså kun i vippestop og ikke helt flatt på ryggen i det hele tatt de første 6-7 uker? Det høres verken sunt eller trygt ut og er ikke noe jeg ville spredd på et forum som "helt greit". Tenk på at hvem som helst kan lese og tro at det greit. Det finnes så mange alternativer som er tryggere og bedre å heller fronte enn vippestol. Klart det kan ende opp med å være siste utvei i ekstreme situasjoner, men ikke det man anbefaler først! Anonymkode: 8ef18...04d Jo, vippestolen har full liggestilling. Så jo, hun sov flatt med bevegelse. Nå fikk vi beskjed av helsesøster og barnefysio at dette var greit, det viktigste er jo at barnet sover. Og akkurat babybjørn sin vippestol er ergonomisk. Du må gjerne være i mot vippestol, men for veldig mange er den verdifull. Fra hun var 7 uker sov hun i vogn, da ble den godkjent. Sov på armen min på natt. Men hun lå ikke i egen seng før vi svøpte henne. Endret 7. november 2018 av Minlillelykke Skrivefeil 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #32 Skrevet 7. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner virkelig ikke behovet for vippestol. Det er ikke "helt nødvendig" med vippestol for å gå på do/dusje/lage mat. Det går helt fint å legge fra seg ungen på gulvet, event i seng, vugge, kurv, vognbag, et bsbynest eller lekegrind, der ungen kan ligge flatt og trygt. Jeg pleier å legge baby på badegulvet når jeg dusjer og steller meg, det elsker hun. Så får hun trene på å ligge på magen og siden og løfte nakken og snu seg og vi har verdens minste bad, så det er ikke noe unnskyldning, en baby tar ikke så mye plass. Anonymkode: 8ef18...04d Vippestolen vi har er også vugge, derfor bruker vi den Praktisk når babyen sovner, så kan vi bare slå ned ryggen så er det en flat seng (med hard bunn, ikke disse av bare stoff). Vi har dyne i bunn av den da, for at den skal bli litt mykere. Hadde i tillegg vugge på stua, men var enklere å dra vippestolen med seg rundt. Egentlig dumt vi kaller det vippestol, for den brukes sjelden som det. Anonymkode: 1d4ee...104 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #33 Skrevet 7. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er så rart hvordan vippestol er fy fy, men å kjøre i mer enn 10 min av gangen er helt uproblematisk. Bilstol er da ikke bedre enn vippestol Anonymkode: 29043...fd0 Bilstol er da ikke uproblematisk? Det er forsket på at små babyer får dårligere oksygenopptak av å sitte lenge i bilstol og anbefalingen sier maks en time i strekk. Problemet med all type sitting for babyer er totalen. Alt med måte! Dessverre finnes det nek der ute som parkerer ungen i en vippestol fremfor å bære, kos, gå tur og gi nærhet som er viktig for et lite barn. Feks: Kjører du ikke bil kan sikkert babyen sitte lenger i vippestol. Finnes mye forskning rundt dette på nett. Vi har både vippestol og bilstol. Vippestolen ble aldri det helt store da vi ikke kunne bruke den før over 3 mnd grunnet låsning. Anonymkode: 23388...bd3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå