Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #1 Skrevet 25. mars 2005 Kommer stadig tilbake til dette forumet for her er det alltid gode råd å få. TAKK Jeg lurer så veldig på hvordan jeg kan hjelpe min datter til å skrive. Hun spør hele tiden om hvordan ord skrives etc. Hun kan noen bokstaver og noen få ord kan hun skrive. Jeg svarer og viser henne hvordan bokstaver ser ut og hvordan ord skrives når hun spør meg men nå lurer jeg på hvordan komme vider? Har noen forslag til bøker som er gode eventuelt hvis det er slik hun lærer? Er ikke så pedagogisk på dette området men har jo så lyst å hjelpe henne for hun er super lære villig og så utrulig søt når hun spør hele tiden. :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #2 Skrevet 25. mars 2005 Vær nøye med å bruke bokstavLYD i innlæringen. F. eks. B- Ikke si BE, men bare B (klønete forklaring), men det er faktisk veldig viktig. Ikke ÆRRRR, men R osv. Så kan du begynne med korte, lydrette ord. F. eks. IS. Lang I, som du lar gli over til en SSSS-lyd. Samme med SOL, ELI, SIV osv. Jeg tror det er lurt å konsentrere seg om bare store bokstaver til å begynne med. Merk deg også at du ikke skal rette på henne, men gjenta ordet riktig i stedet. Datra mi knakk lesekoden da hun var 4 1/2 år gammel. Moro!
Gjest Madeline Skrevet 25. mars 2005 #3 Skrevet 25. mars 2005 Jeg brukte en gammel lesebok fra jeg var liten til mine barn. De spurte også hele tiden etter hvordan ord skulle skrives. "Da klokka klang" heter boka. Der læres en og en bokstav. Disse blir så satt sammen til små ord ( os. is, si, la, sol, bil osv). Etterhvert som en lærer flere og flere bokstaver, setter en de sammen til ord. Jeg hadde også lapper av tykt papir med bokstaver på. De brukte barna å leke med og satte sammen små ord. Ellers er jeg enig med gjest over her at det er lurt å lære bokstavlyden.
Hedda-78 Skrevet 25. mars 2005 #4 Skrevet 25. mars 2005 Hva med Scrabble-brikker? Få henne til å sette sammen brikker, og så kan du lese "ordene" for henne? Aner ikke jeg, bare en tanke. Kanskje forklare henne forskjellen på vokaler og konsonanter?
Gjest LoisLane Skrevet 25. mars 2005 #5 Skrevet 25. mars 2005 Det finnes mange hobbyhefter med innlæring av bokstaver og tall i bokhandelen. Ikke alle er like gode, men kikk på dem og se hva som passer for datteren din
Gjest Gjesta Skrevet 25. mars 2005 #6 Skrevet 25. mars 2005 Tips: Klipp ut bilder sammen av is, elefant, måne, banan og alle disse lydrette objektene, skriv hva det er på med store bokstaver og heng det på rommet hennes
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #7 Skrevet 25. mars 2005 jeg var slik selv. Min søster var eldre og e lærte mye av at hun gjorde lekser. Mine foreldre oppfordret meg ikke,men viste meg kun da jeg spurte. Jeg lærte slik å lese,skrive og regne. Så begynte jeg i 1.klasse. jeg kunne lese, skrive og en del regning. jeg kunne alt det vi skulle lære. jeg gikk trøtt for det var ikke noe utfordring for meg. Alt gikk glatt til jeg kom i større klasser( så etter min søster enda) Så ble det plutselig vanskelig. Dette var hverken lett for meg som elev,lærere eller foreldre.
Gjest Madeline Skrevet 25. mars 2005 #8 Skrevet 25. mars 2005 jeg var slik selv. Min søster var eldre og e lærte mye av at hun gjorde lekser. Mine foreldre oppfordret meg ikke,men viste meg kun da jeg spurte. Jeg lærte slik å lese,skrive og regne. Så begynte jeg i 1.klasse. jeg kunne lese, skrive og en del regning. jeg kunne alt det vi skulle lære. jeg gikk trøtt for det var ikke noe utfordring for meg. Alt gikk glatt til jeg kom i større klasser( så etter min søster enda) Så ble det plutselig vanskelig. Dette var hverken lett for meg som elev,lærere eller foreldre. Lurer litt på hvor du vil hen med dette innlegget. Mener du at foreldre ikke skal lære barn bokstaver og tall hvis de viser interesse for dette? Det mener jeg i tilfelle blir helt feil.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #9 Skrevet 26. mars 2005 Legg til rette for barnas lærelyst, men la de styre interessen selv. Det er galt å holde informasjon tilbake for en 5-åring, men like galt å si at alle 5-åringer bør kunne så og så mange bokstaver. Vi er forskjellige, og man vet i dag at gutter generelt modnes noe senere enn jenter. Det går jo an å tjuvstarte med 1.klassepensum eller forhøre deg i bokhandelen.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #10 Skrevet 26. mars 2005 takk for svar og hjelp. Jeg har gjort dette veldig på hennes premisser til nå. Men jeg føler faktisk at jeg ikke har kunnet følge dette opp helt fordi hennes interesse har vært større enn jeg har hatt ideer til å bringe det videre. Hun har sånne magnetbokstaver på kjøleskapet som hun hele tiden holder på med. Vi leser for henne minst 45 min. hver dag. Hun har ulike bøker som jeg ikke har visst hvordan jeg skal bruke. Tror jeg fortsetter som jeg har gjort bare inkludert disse ideene som dere har.
Gjest Madeline Skrevet 26. mars 2005 #11 Skrevet 26. mars 2005 takk for svar og hjelp. Jeg har gjort dette veldig på hennes premisser til nå. Men jeg føler faktisk at jeg ikke har kunnet følge dette opp helt fordi hennes interesse har vært større enn jeg har hatt ideer til å bringe det videre. Hun har sånne magnetbokstaver på kjøleskapet som hun hele tiden holder på med. Vi leser for henne minst 45 min. hver dag. Hun har ulike bøker som jeg ikke har visst hvordan jeg skal bruke. Tror jeg fortsetter som jeg har gjort bare inkludert disse ideene som dere har. Høres fornuftig ut.
Nella Skrevet 26. mars 2005 #12 Skrevet 26. mars 2005 Jeg lærte å lese veldig tidlig. Var medlem i et par bokklubber (en hjemme og en hos bestemor og bestefar). Så når ny bok kom var det alltid høytlesning for meg. Noen av disse bøkene elska jeg så høyt at de helst skulle leses noen ganger om dagen Så de kunne jeg jo tilslutt utenatt og satt å "leste" de selv. Så jo etterhvert da hvordan ordene var satt sammen og lærte masse av det også. Syns det er fint å hjelpe barnet i gang med å lese når de ønsker det selv. Jeg kjeda med ikke på skolen selv om jeg kunne lese. Leste mye og alt jeg kom over. Aktiv bruker av biblioteket etterhvert (de har masse lettlest bøker tror jeg det heter. stor skrift), og gir det mye av grunnen til at jeg har hatt utrolig lite skrivefeil på stiler og andre innleveringer. Så det var bare positivt for meg ihvertfall. Da vi lærte bokstavene på skolen husker jeg at vi lærte at vokaler var de bokstavene vi kunne synge på(holde tonen lenge. eeeeeeeeeeee:) ). Da vi lærte alfabetet brukte vi blå farge på konsonantene og røde på vokalene (eller motsatt, husker ikke helt).
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #13 Skrevet 26. mars 2005 Ja, det med bokklubb hadde kanskje vært noe? Men det er jo slik at vi har masse bøker også. Ja nå har jeg bestemt meg jeg melder henne inn i en bokklubb så fortsetter vi med det hun elsker mest å bli lest for. Kanskje finnes det en bokklubb som er spesielt egnet for hennes aldersgruppe. Men av og til leser jeg så mye til henne at jeg blir helt svimmel i hodet av å høre min egen stemme. HUn blir aldri lei! Så nå blir det bokklubb, utklipp av bilder der jeg skriver ordet med store bokstaver og henger på rommet hennes, lage bokstaver på ark som hun kan sette sammen og gjenta lydene AAAA, ÅÅ, EEEEEEE, også sette det sammen til IIIIIS, AAAPEEE. Hvordan høres det ut? Det blir definitivt ikke for mye for henne for hun er veldig lærevillig og jeg kjenner meg igjen for jeg var slik da jeg var på hennes alder. Mamma var kjempeflink med meg og hun gjorde masse ut av disse tingene som er nevnt med meg. Men hun gjorde ikke så mye av det der IIIIIS opplegget så kanskje det var det som gjorde at jeg ikke lærte å lese før jeg begynte på skolen. Innsatsen hennes tror jeg ikke det var noe å si på. Men det handler vel om å gjøre de rette tingene. Vet ikke om jeg forstår helt. Skal jeg ta en lettlest bok for meg og vise henne bokstavene samtidig som jeg sier sånn der AAAAAAAPEEEE hvis det ordet står der. Jeg er skikkelig ulur på området føler jeg. Så ikke bli irritert for at jeg spør så dumt.
Saeria Skrevet 26. mars 2005 #14 Skrevet 26. mars 2005 Her var det mange gode råd. *signere de* Selv lærte jeg å lese når jeg var 4, og de ordlydgreiene vi måtte gjennom på skolen holdt på å drive meg til vannvidd. Det var da vitterlig ikke S, men ess (S).
Gjest Chrizzy Skrevet 26. mars 2005 #15 Skrevet 26. mars 2005 Lurer litt på hvor du vil hen med dette innlegget. Mener du at foreldre ikke skal lære barn bokstaver og tall hvis de viser interesse for dette? Det mener jeg i tilfelle blir helt feil. Tror at det dette innlegget sier er at, om man er med på å la sitt barn komme på skolen og kunne mer enn de fleste, kanskje 2 års pensum inn i skoletiden utgjør det å kunne lese (varierende etter hvor flink man er da), så er det viktig at dette blir fulgt opp. Ellers kan man ende som understimulert på skolen, og det er ikke en god start på skolegangen. Her kommer krav om tilpasset opplæring inn, læreren skal og kan hjelpe, men som forelder så burde man kanskje følge med på at barnet får den oppfølgingen som man har krav på. Kanskje fortsette og stimulere, for det er mye og lære seg for de som har lyst
Saeria Skrevet 26. mars 2005 #16 Skrevet 26. mars 2005 Signerer Chrizzy. Selv om jeg ikke akkurat gikk på en god skole de første årene, så fikk jeg en Thorbjørn Egner lesebok for 7 klasse da jeg begynte i første. Jeg kunne alt lese, og da var det vel mer om å gjøre å gi meg noe med mer utfordrende ord og mindre bokstaver for at jeg skulle ha det gøy jeg også mens de andre lærte bokstaver. Det er viktig med tilpasset læring, sånn at de som er over og under normen ikke faller av eller mister lærelysten.
Gjest Marlena ikke innlogget Skrevet 2. april 2005 #17 Skrevet 2. april 2005 Go'boken har en kjempefin serie med alfabetbokstavene. En bok for hver bokstav. Datteren min fylte 5 nå i januar og har alle bøkene nå bortsett fra 2. Disse er kjempefine og lærerike. Er virkelig å anbefale bokstavglade og leselystne barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå