Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet ut at skole ikke er noe for meg. Jeg går 1vgs, helse. Jeg skal gå ut første året, men etter det gir jeg meg. Jeg klarer det ikke mer... Hvordan er det ang penger, da jeg bor borte og ikke lenger vil få stipend. Utelatt å flytte hjem, da jeg flyttet derfra for hadde det ikke noe bra der. Hvordan er det med penger osv... Hvor kan jeg egt få jobb da jeg ikke har høyere utdanning enn 1 vgs.? Kan jeg jobbe i barnehage foreks? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen på skolen du kan snakke med for å gjøre det litt lettere for deg å gjennomføre skole? Lærer, studieveileder, helsesøster...?

Hvis du velger å ikke gå videre på skole må du jo søke ufaglærte jobber. Du kan jobbe i barnehage som assistent, men det er lite sannsynlig at du vil få noe annet enn vikarjobb.

Du burde tenke deg godt om før du velger å droppe ut av skolen.. hvis du fullfører og får en utdanning å vise til så er det mye enklere å komme i jobb :)

Hvis ikke så er det jo f.eks butikkjobb.

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med rådgiver på skolen før du bestemmer deg. Skolen kan være med på å tilrettelegge for deg for å gjøre vgs lettere. Som å ta vgs på deltid. Eller så kan du prøve andre linjer på vgs for å se om det er bedre for deg. 

Hvis du dropper ut, må du ta kontakt med nav for hjelp. Eventuelt så må du flytte hjem. Du kan få deg ufaglærte jobber, som butikk eller barnehage, men mange jobber krever vitnemål fra vgs. 

Håper det ordner seg for deg :klemmer:

Anonymkode: c78b6...ca4

Skrevet

Søk hjelp for helsa di aller først! Kontakt miljøarbeider på skolen, helsesøster, fadtlege:det er masse hjelp å få!

Snakk med rådgiver på skolen vedr videre utdanningsløp. Skolen skal også ha en OT-koordinator (Oppfølgingstjenesten). I noen tilfeller kan man starte på et lærlingeløp etter bare ett år vgs, man bruker bare lengre tid enn etter 2 år vgs. 

Skolen jeg jobber ved har i år et tett samarbeid med NAV, for å fange opp ungdommer som vil avbryte skolegangen og hjelpe dem ut i jobb el, hindre at de blir gående uten noe å gjøre. Dette er et NAVprosjekt som visstnok er igangsatt flere steder i landet. 

Du kan også tenke gjennom hvor det er lurt å ha yrkespraksis i løpet av skoleåret, og så gjøre en god innsats og kanskje få en fot innenfor for å få deg jobb etter 1 år vgs. 

Ønsker deg lykke til. Husk du har masse gode ressurser i deg selv, og det fins mange rundt deg som kan hjelpe deg å finne din vei! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...