Tinge_Ling Skrevet 25. mars 2005 #1 Skrevet 25. mars 2005 Hei folkens! Er det noen her som har en god bolle oppskrift? Å i samme slengen en god rundstykke oppskrift? Blir veldig glad om noen vil dele sin med meg
Gjest Revenka Skrevet 25. mars 2005 #2 Skrevet 25. mars 2005 Her er oppskriften på svigermors boller som jeg syns er kjempegode!!! 1 kg mel 160 g sukker 180 g smør smeltet i 7 dl melk 50 g gjær Kardemomme etter smak Pensles med melk (jeg syns de får en for tykk hinne av egg) stekes på 250 grader i 10 min. Slik gjør du: Ha opp i alt det tørre i en bolle Smelt smør, hell i melken sammen med smøret. Når det har temperaturen 37-38 så løser du opp gjæret i væsken. Ha det over i bollen med det tørre og kna deigen godt. Hev, rull ut boller, hev og stek.
LilleBille Skrevet 25. mars 2005 #3 Skrevet 25. mars 2005 Verdens beste og enkleste boller 50 g gjær (fersk er myye bedre enn tørr) 0,5 l melk - bruk gjerne lett 100-150 g margarin - smeltet 130 g sukker 2-3 ts kardemumme (jeg bruker gjerne mer .. for jeg liker kardemummesmaken .. og synes det skal lukte kardemumme av deigen.. men det er en smaksak)1 egg 1 kg mel Stekes ca 200 grader i 8-10 minutter .. og jeg pleier ikke å pensle bollene .. liker den litt matte overflaten. Disse bollene kan gjerne fylles med marsipan eller sjokolade Jeg lager alltid minst dobbel posjon (det passer så bra - 1 flaske melk og en 2kgs pose med mel) Rudstykker: 3 dl vann eller melk 1 pk gjær 1 ts salt 1 ts sukker Mel til passe deig Tilsett gjerne nøtter etc. i deigen. Stekes på 200 grader i ca 8 minutter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå