Gå til innhold

Alt for syk til å klare meg i arbeidslivet og livet generelt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som står i tittelen, så er jeg ganske syk, både psykisk og fysisk. Derfor har jeg tenkt mye på frivillig innleggelse. Jeg synset det hadde virkelig hjulpet meg. Men samtidig er jeg ganske redd med tanke på fremtiden. Hvem ville for eksempel ansette en som var innlagt på sykehus? Jeg er rett og slett ganske fortvilet og lei. Tenker på selvmord ganske ofte på grunn av det. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: bb8a4...fe4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du trenger hjelp. Be om det. Ingen arbeidsgiver kan vite at du har vært innlagt på psyk med mindre du forteller det eller evt blogger om det. Ekstremt få er innlagt særlig lenge av gangen uansett og når du ber om det blir det sikkert ikke mer enn en uke eller evt maks en måned om du er heldig. Hvis du tenker på å ta livet ditt, så syntes jeg du skal ringe legevakten nå med en gang! Masse lykke til! Det er ingen skam å søke hjelp!

• Liker 4
Skrevet

Du skal vel ikke ligge på sykehuset for evig og alltid. Det er ikke engang sikkert at du blir lagt inn.

Et sted å starte er hos fastlegen. Bestill time og fortell legen hvordan du har det. Hvis du håper på innleggelse så må du ikke holde noe tilbake, men fortell alt. 

Anonymkode: 28e35...a91

• Liker 2
Skrevet

Ingen har noe med din sykdomshistorikk å gjøre. Du trenger hjelp, søk hjelp! Ta vare på deg selv. 

• Liker 2
Skrevet

Kjære ts, innleggelse er en privatsak som du ikke behøver å opplyse om til noen.

Be om hjelp, kontakt fastlegen din. Be om en øyeblikkelig hjelp-time og fortell hva du opplever. Hvis du opplever situasjonen som helt prekær kan du kontakte legevakten og be om hjelp. Mange steder har de psykiatrisk legevakt på samme sted som legevakt for fysiske skader og plager.

Hvis du trenger noen å snakke med kan du også kontakte hjelpetelefonen til Mental Helse telnr. 116 123. Hjelpetelefonen er gratis. 

Du kan også skrive til Si det med ord (også Mental Helse)

https://www.sidetmedord.no/

http://www.mentalhelse.no/tjenester/hjelpetelefonen/hjelpetelefonen-116-123/om-hjelpetelefonen

Anonymkode: c0d26...e69

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Raven.Writingdesk said:

Ingen har noe med din sykdomshistorikk å gjøre. Du trenger hjelp, søk hjelp! Ta vare på deg selv. 

Hvis en arbeidsgiver krever en politiattest, så vil de kunne se at jeg ble innlagt på sykehus

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kjære ts, innleggelse er en privatsak som du ikke behøver å opplyse om til noen.

Be om hjelp, kontakt fastlegen din. Be om en øyeblikkelig hjelp-time og fortell hva du opplever. Hvis du opplever situasjonen som helt prekær kan du kontakte legevakten og be om hjelp. Mange steder har de psykiatrisk legevakt på samme sted som legevakt for fysiske skader og plager.

Hvis du trenger noen å snakke med kan du også kontakte hjelpetelefonen til Mental Helse telnr. 116 123. Hjelpetelefonen er gratis. 

Du kan også skrive til Si det med ord (også Mental Helse)

https://www.sidetmedord.no/

http://www.mentalhelse.no/tjenester/hjelpetelefonen/hjelpetelefonen-116-123/om-hjelpetelefonen

Anonymkode: c0d26...e69

Jeg har allerede bestilt time hos fastlegen. Har tenkt å fortelle han hele sannheten, så får vi håpe at alt går som planlagt.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en arbeidsgiver krever en politiattest, så vil de kunne se at jeg ble innlagt på sykehus

Nei. Det gjelder kun hvis du har blitt dømt til tvunget psykisk helsevern. Dvs at du har begått et lovbrudd, og deretter blitt tvangsinnlagt som følge av lovbruddet. Jeg har blitt frivillig innlagt og tvangsinnlagt, og dette vises ikke på politiattesten min. Jeg har selv søkt om politiattest til en jobb i helsevesenet og det sto ingenting om sykehusinnleggelser. Hvorfor i all verden skulle medisinsk behandling vist på en politiattest? Det er jo ikke et lovbrudd å søke helsehjelp. 

Anonymkode: c7114...69d

• Liker 3
Skrevet

Jeg var innlagt i 9måneder. Det står ingenplass i min CV og 3måneder etter jeg kom ut fikk jeg by jobb. 

Nye arbeidsgiver vet ennå ikke at siste året var jeg innlagt. 

Så det er mulig. 

Anonymkode: 2bad6...1d7

• Liker 3
Skrevet

(Se opp for at enkelte yrker krever helsegodkjenning.)

Skrevet

Kjære TS,

Jeg må dessverre stenge tråden din fordi vi ikke tillater at man skriver om selvmordstanker på Kvinneguiden. Dette er ikke for å tabubelegge disse følelsene, men fordi vi ikke kan vite hvem som har kompetanse til å hjelpe og hvilke svar som kan være skadelige (les mer her om hvorfor vi har denne regelen). 

Vi vil oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113.

Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

Mvh,

Papirfly, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...